Gå til innhold

Prøverør 2021


hjema

Anbefalte innlegg

aishaaa skrev (3 minutter siden):

Skjønner deg godt, er mye stressing og tankekjør under prosessen. Det værste for min del så langt har vært dagene etter uttak, det å vente i 5 dager på et svar på om noe gikk i frysen er faktisk forjævlig. Men, enda verre er det nok når man faktisk KOMMER til et innsett😅 Hjelp, må prøve å ikke tenke så mye.


Okei☺️ På St.Olavs forsto jeg det som at alle som kan ha fryseforsøk i naturlig syklus «bør» ha dette, men jeg tenker at jeg kan spørre om det. Jeg har ikke funnet noe om at enten eller har større suksessrate, eneste er jo at man slipper diverse medikamenter i forkant. Men, så er det skikkelig herk dersom det blir avbrutt også..

 

Forstår godt at det er stressende dager etter uttak!! 🙈 Har sluppet billig unna med kun 1 uttak, og unner deg virkelig ikke alle de rundene med usikkerhet. Jeg syntes det var mer nervepirrende etter uttak enn innsett, men der er man vel forskjellige.

Jeg var egentlig veldig rolig og glad for å komme i gang, helt til jeg på fredag kom på at ingen har bedt meg om å sjekke stoffskiftet. Og sist gang (2018) var de veldig på det, før jeg fikk lov å starte forsøk. Så nå går jeg rundt og venter på om verdiene er fine (måtte jo vente med blodprøve til i dag pga helg) eller om jeg må ta piller for det også og vente på ønsket effekt. Jeg spurte jo sykehuset i januar om hvilke prøver jeg må ta, og tok de prøvene de ba meg om, så litt kjipt at det ble stress rett før planlagt innsett.

Ja, det er mitt inntrykk også; at St. Olavs har naturlig syklus som normal, mens Rikshospitalet har styrt syklus som normal.

Føler jeg plaprer mye her for tiden, men sånn kan de gå når vi ikke har fortalt om prosessen til verken venner eller familie 🙈 Godt å ikke være alene om alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aishaaa skrev (29 minutter siden):

Jeg hadde menopur på første runde, den er laget av andre stoffer enn bemfola/gonal-f. Menopur er basert på LH og FSH, bemfola/gonal f er kun FSH. Bemfola/gonal f er altså mer kunstig enn menopur. Menopur er faktisk laget av utvunnet urin fra kvinner i overgangsalderen🤷🏼‍♀️ 

Jeg hadde bedre resultater på Bemfola, men der er vi _Alle_ forskjellige. Man må prøve seg litt frem har jeg erfart☺️
Hvor stor dose skal du ha?

Ahh, da så, takk for at du forklarte meg forskjellen 🌸

150 IE i 10 dager og fyremadel i 7 dager 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (10 minutter siden):

Forstår godt at det er stressende dager etter uttak!! 🙈 Har sluppet billig unna med kun 1 uttak, og unner deg virkelig ikke alle de rundene med usikkerhet. Jeg syntes det var mer nervepirrende etter uttak enn innsett, men der er man vel forskjellige.

Jeg var egentlig veldig rolig og glad for å komme i gang, helt til jeg på fredag kom på at ingen har bedt meg om å sjekke stoffskiftet. Og sist gang (2018) var de veldig på det, før jeg fikk lov å starte forsøk. Så nå går jeg rundt og venter på om verdiene er fine (måtte jo vente med blodprøve til i dag pga helg) eller om jeg må ta piller for det også og vente på ønsket effekt. Jeg spurte jo sykehuset i januar om hvilke prøver jeg må ta, og tok de prøvene de ba meg om, så litt kjipt at det ble stress rett før planlagt innsett.

Ja, det er mitt inntrykk også; at St. Olavs har naturlig syklus som normal, mens Rikshospitalet har styrt syklus som normal.

Føler jeg plaprer mye her for tiden, men sånn kan de gå når vi ikke har fortalt om prosessen til verken venner eller familie 🙈 Godt å ikke være alene om alt!

Ja, jeg har slitt skikkelig etter uttak..  Har aldri vært såå redd for å få en telefon som dagene etter uttak i hele mitt liv🙈 Æsj, gruver til det der igjen.. Får bare håpe økt dose gjør susen denne gangen, men er redd sist uttak hvor jeg fikk ut 8 var litt «flaks»... Blir nok skuffa om det plutselig blir mye lavere igjen.

Stoffskifte ja, det tok vel ikke jeg prøver for før vi satte i gang heller? Kan ikke huske at det har blitt nevnt i det hele tatt.. 
Plapre i veg!! Godt å få lettet litt på tankene. Denne prosessen er alt for tung å gå igjennom «alene». Vi fortalte de nærmeste familiemedlemmene og vennene våre om dette før vi startet, jeg angrer ikke på dette❤️ Har også fortalt de til mine kolleger og sjef på jobb, dette da jeg ser behov for sykmelding etter uttak. Har alltid 1 uke sykmelding etter uttak, psyken og fysikken blir så tynnslitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saschi skrev (56 minutter siden):

Har aldri hørt om Bemfola. Er den bedre? Hva hjelper den med?

Fikk Bemfola da jeg reagerte på menopur. Fikk betennelse i en arm og bare ett egg ut. Så håper på bedre resultat nå. Hørt om andre det er motsatt for. Tar Bemfola istedet for menopur og fyremadel fra dag 5 som sist 😊. Vi er alle forskjellig, og må prøve oss frem på hva som fungerer for hver og en 😌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aishaaa skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg har slitt skikkelig etter uttak..  Har aldri vært såå redd for å få en telefon som dagene etter uttak i hele mitt liv🙈 Æsj, gruver til det der igjen.. Får bare håpe økt dose gjør susen denne gangen, men er redd sist uttak hvor jeg fikk ut 8 var litt «flaks»... Blir nok skuffa om det plutselig blir mye lavere igjen.

Stoffskifte ja, det tok vel ikke jeg prøver for før vi satte i gang heller? Kan ikke huske at det har blitt nevnt i det hele tatt.. 
Plapre i veg!! Godt å få lettet litt på tankene. Denne prosessen er alt for tung å gå igjennom «alene». Vi fortalte de nærmeste familiemedlemmene og vennene våre om dette før vi startet, jeg angrer ikke på dette❤️ Har også fortalt de til mine kolleger og sjef på jobb, dette da jeg ser behov for sykmelding etter uttak. Har alltid 1 uke sykmelding etter uttak, psyken og fysikken blir så tynnslitt..

Forstår at du gruer deg. Får prøve å tenke at det er mer sannsynlig at de har funnet en god «oppskrift» til kroppen din (etter prøving og feiling) enn at det var flaks.

Hvis du hatt utredning for infertilitet så har nok stoffskiftet blitt sjekka. Det var en del av de standard blodprøve på dag 3 i syklusen, tror jeg. Som ble tatt før henvisning til IVF ble sendt. Hadde hatt null peiling på hva de målte hvis ikke jeg hadde vært over grensen som er satt for IVF og derfor måtte ta piller 😅

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangsprøvene skrev (21 minutter siden):

Fikk Bemfola da jeg reagerte på menopur. Fikk betennelse i en arm og bare ett egg ut. Så håper på bedre resultat nå. Hørt om andre det er motsatt for. Tar Bemfola istedet for menopur og fyremadel fra dag 5 som sist 😊. Vi er alle forskjellig, og må prøve oss frem på hva som fungerer for hver og en 😌

Oj du fikk en skikkelig reaksjon må jeg si 🙈 Håper den nye «blandingen» fungerer bedre og ingen bivirkninger denne gangen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saschi skrev (1 time siden):

Oj du fikk en skikkelig reaksjon må jeg si 🙈 Håper den nye «blandingen» fungerer bedre og ingen bivirkninger denne gangen 😊

Jo, takk 🤞😍🙃. Har det med å reagere på medisin, så typisk å få litt uvante reaksjoner. Godt det finnes ulike typer å prøve 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aishaaa skrev (3 timer siden):

Okei, jeg kan så lite om dette med innsett, har jo ikke kommet dit selv enda, men det blir forhåpentligvis ikke såå mange mnd til❤️🤷🏼‍♀️ Hvor lenge må du gå på tablettene?? 
 

SÅ bra at du har den innstillingen ❤️ Helt klart, nå slipper du stresset over å eventuelt få et avbrudd.. vurderer å spørre om styrt syklus jeg også, så jeg vet jeg får et innsett før Jul en gang🥰
 

Jeg unner deg så mye å komme å mål, du som har gått igjennom så utrolig mye. Jeg kan bare tenke meg hvor hardt det må være for kroppen og ikke minst psyken å gå igjennom det du må stå i. Nå må det snart være din tur❤️

Jeg vet at jeg skal gå på tablettene til ultralyd neste fredag og etter det i kombinasjon med cyglogest. Mulig jeg skal gå videre på progynova men det vet jeg ikke enda. De skrev at innsettet tidligst mandag/tirsdag uken etter om slimhinnen ser fin nok ut. Det er nok der mitt problem er.. å få den slimhinnen god nok. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (2 timer siden):

Forstår godt at det er stressende dager etter uttak!! 🙈 Har sluppet billig unna med kun 1 uttak, og unner deg virkelig ikke alle de rundene med usikkerhet. Jeg syntes det var mer nervepirrende etter uttak enn innsett, men der er man vel forskjellige.

Jeg var egentlig veldig rolig og glad for å komme i gang, helt til jeg på fredag kom på at ingen har bedt meg om å sjekke stoffskiftet. Og sist gang (2018) var de veldig på det, før jeg fikk lov å starte forsøk. Så nå går jeg rundt og venter på om verdiene er fine (måtte jo vente med blodprøve til i dag pga helg) eller om jeg må ta piller for det også og vente på ønsket effekt. Jeg spurte jo sykehuset i januar om hvilke prøver jeg må ta, og tok de prøvene de ba meg om, så litt kjipt at det ble stress rett før planlagt innsett.

Ja, det er mitt inntrykk også; at St. Olavs har naturlig syklus som normal, mens Rikshospitalet har styrt syklus som normal.

Føler jeg plaprer mye her for tiden, men sånn kan de gå når vi ikke har fortalt om prosessen til verken venner eller familie 🙈 Godt å ikke være alene om alt!

Syns det er så kjekt det er aktivitet her inne jeg, så bare å plapre i vei for min del 😍

Vet du hvorfor det er forskjell på st Olavs og Riksen forresten ? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (11 timer siden):

Stressa og sliten nå.

I dag ringte endelig Riksen tilbake, faktisk mens jeg holdt på å avslutte legetimen der jeg ba om å få måle TSH.

Selv om Riksen ikke ba meg sjekke annet enn HIV/hepatitt i januar, sa de nå at de vil ha TSH<2,5 også før fryseforsøk. Og at jeg skal si ifra når prøvene kommer hvis det er avvik (men sa ikke noe om eventuelle konsekvenser/løsninger).

Har ikke målt TSH på 1,5 år, så det KAN jo være jeg har fine verdier, men jeg vet jeg lå for høyt før medisinering både i 2016 og 2018. 

Håper bare ikke innsett må avbrytes; at verdiene enten er innafor eller at jeg rekker å få TSH ned før innsett 😕

Så rart at de kom på det nå ... Er det en prosedyre de har begynt med nå? 
Kjenner bare følelsen på hvordan det er å være redd for at det skal bli avbrutt. Det er så stressende og vondt. Krysser det jeg har for deg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiegirl skrev (14 minutter siden):

Så rart at de kom på det nå ... Er det en prosedyre de har begynt med nå? 
Kjenner bare følelsen på hvordan det er å være redd for at det skal bli avbrutt. Det er så stressende og vondt. Krysser det jeg har for deg ❤️

Det var ikke de som kom på det, men jeg 🙈 Så de hadde ikke visst om det om ikke jeg sa det, men grunnen til at jeg ville sjekke det likevel er at det kan ha betydning for utfallet av forsøk/graviditet, så jeg tør ikke å ta sjansen på ikke å sjekke det. Orker ikke lure på om det kunne utgjort en forskjell hvis det ikke går veien. Siden de ikke sa noe om det i januar tenkte jeg først at de har mindre krav siden det «bare» er fryseforsøk, men fikk bekreftet i dag at det ikke er tilfelle. 

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Ny her.. Så tilgi meg hvis jeg poster helt feil! Vi skal i gang med søskenforsøk IVF om en liten stund. (Fikk en liten gutt med IVF for 5 år siden ❤️ ) Sist gang hadde jeg en helt annet jobb, med mye mer frihet. Denne gangen er jeg såååå stresset i forhold til alt fraværet jeg er redd jeg kan få. Jeg er ikke åpen om denne prosessen på jobb. Jeg takler ikke å lyge, og aner ikke hva jeg skal si! Først må jeg jo ta ultralyd, så er det uttak, så er det innsett.. så hva i alle dager sier dere som ikke er åpne om dette? Vanligvis er jeg sjeldent borte fra jobb, og dersom jeg er det pleier jeg å si hva det er.. Føler hele meg kommer til å lyyyse at jeg holder noe hemmelig. Håper noen har noen gode råd. Og lykke, lykke til alle dere som er i denne prosessen ❤️ 

Anonymkode: c7e62...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiegirl skrev (30 minutter siden):

Syns det er så kjekt det er aktivitet her inne jeg, så bare å plapre i vei for min del 😍

Vet du hvorfor det er forskjell på st Olavs og Riksen forresten ? 😊

Takk, fint å vite at det ikke bare er plagsomt for andre 😅❤️

Vet ikke hvorfor, men tipper det er ulike forskermiljø og ulikt fokus på hva som er best; å kunne tilpasse til avtaleboka vs. mest mulig naturlig? 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei :)

Ny her.. Så tilgi meg hvis jeg poster helt feil! Vi skal i gang med søskenforsøk IVF om en liten stund. (Fikk en liten gutt med IVF for 5 år siden ❤️ ) Sist gang hadde jeg en helt annet jobb, med mye mer frihet. Denne gangen er jeg såååå stresset i forhold til alt fraværet jeg er redd jeg kan få. Jeg er ikke åpen om denne prosessen på jobb. Jeg takler ikke å lyge, og aner ikke hva jeg skal si! Først må jeg jo ta ultralyd, så er det uttak, så er det innsett.. så hva i alle dager sier dere som ikke er åpne om dette? Vanligvis er jeg sjeldent borte fra jobb, og dersom jeg er det pleier jeg å si hva det er.. Føler hele meg kommer til å lyyyse at jeg holder noe hemmelig. Håper noen har noen gode råd. Og lykke, lykke til alle dere som er i denne prosessen ❤️ 

Anonymkode: c7e62...448

Velkommen 😊 Jeg skal også ha søskenforsøk og har et barn gjennom IVF/ICSI.

Er en av dem som ikke har delt noe med verken venner, familie eller kolleger. Men nå har jeg hjemmekontor og deltidsjobb, så det er lett å ikke vise/si noe. Heldig med den. Kjenner meg likevel igjen i det du skriver; at om man først må si noe om fravær så er det vanskelig å skulle gå rundt grøten/være diffus eller lyve.

Det jeg bruker å gjøre da er å spørre mannen om råd, for han er flink til å ordlegge seg mer diffust 😂 Jeg vet at noen som skal ha IVF-forsøk sier de skal ha et ukomplisert inngrep og at det også vil bli noen legetimer i forkant av det. Så forstår vel de fleste oppegående mennesker at de ikke trenger å spørre mer, og om de gjør det må det gå an å si at man ikke har behov for å gå nærmere inn på det.  

Men det er jo også mange som er veldig glad for at de bare sa det som det var, så de slapp å ha det som en ekstra bekymring. Der må man nesten bare finne ut hva som passer ut ifra hvordan man selv og sjefen er.

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Tusen takk! (Usikker på om jeg svarer på posten din nå, eller hvor den legger seg😄) Så spennende! Da må du ha lykke til med søskenforsøk! ❤️ Hehe, god ide å spørre mannen 😅

Ukomplisert inngrep ja.. Ikke så dumt det. Er det vanlig å bli sykemeldt mellom inntak og uttak? Jeg husker faktisk ikke om jeg ble det sist (Sikkert fortrengt hele greien 😆 Er fem år siden) Tenker at hvis sykemeldingen kommer fra kvinneklinikken så er det så avslørende. Nå høres det ut som jeg skammer meg.. det gjør jeg ikke. Er bare sånn at dette føles så utrolig privat. Vi er vel forskjellige sånn. Jeg er definitivt ingen åpen bok. Sjefen er helt ok, men dette føles så privat. Hadde jo aldri sagt til sjefen om vi gjorde det på gamlemåten, er ikke alt de trenger å vite. Tror jeg må øve meg på den setningen.. "Jeg skal ha et lite inngrep i nærmeste fremtid.. og kommer til å måtte dra på sykehuset i forkant av dette" Jeg bor langt unna sykehuset, så da blir jeg sikket borte på uttak og innsett dagen. Forstår ikke helt hvorfor jeg stresser med dette av alle ting..

Anonymkode: c7e62...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! :) Tusen takk! (Usikker på om jeg svarer på posten din nå, eller hvor den legger seg😄) Så spennende! Da må du ha lykke til med søskenforsøk! ❤️ Hehe, god ide å spørre mannen 😅

Ukomplisert inngrep ja.. Ikke så dumt det. Er det vanlig å bli sykemeldt mellom inntak og uttak? Jeg husker faktisk ikke om jeg ble det sist (Sikkert fortrengt hele greien 😆 Er fem år siden) Tenker at hvis sykemeldingen kommer fra kvinneklinikken så er det så avslørende. Nå høres det ut som jeg skammer meg.. det gjør jeg ikke. Er bare sånn at dette føles så utrolig privat. Vi er vel forskjellige sånn. Jeg er definitivt ingen åpen bok. Sjefen er helt ok, men dette føles så privat. Hadde jo aldri sagt til sjefen om vi gjorde det på gamlemåten, er ikke alt de trenger å vite. Tror jeg må øve meg på den setningen.. "Jeg skal ha et lite inngrep i nærmeste fremtid.. og kommer til å måtte dra på sykehuset i forkant av dette" Jeg bor langt unna sykehuset, så da blir jeg sikket borte på uttak og innsett dagen. Forstår ikke helt hvorfor jeg stresser med dette av alle ting..

Anonymkode: c7e62...448

De fleste blir vel sykemeldt hvertfall to dager etter uttaket, og det er vel mulig at fastlegen din kan sende inn sykemeldingen så er det ikke åpenlyst hvor sykemeldingen kommer fra. Men om klinikken driver med annet enn ivf så er det jo mange som vil tenke på andre ting om du nevner inngrep som grunn. Husk at sjefer ikke har rett på mer info enn tidspunkt for fravær. 

Jeg har vært åpen frem til nå, så alle unntatt familie tror nå at jeg venter på operasjon, for det er planen om innsettene ikke blir noe av. Så jeg har bortforklart ultralydene nå med at det er videre utredning og forberedelser til operasjon, selvom det egentlig er innsett på gang. Litt upraktisk å plutselig skal holde det hemmelig, men kjenner jeg trenger å ha innsettene for meg selv og antar de tilgir meg om jeg blir gravid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Førstegangsprøvene skrev (11 timer siden):

Jo, takk 🤞😍🙃. Har det med å reagere på medisin, så typisk å få litt uvante reaksjoner. Godt det finnes ulike typer å prøve 🙂

Da får du iallfall mye nyttig informasjon som du kan forklare til oss som er "grønn" på IVF medisin området :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei! :) Tusen takk! (Usikker på om jeg svarer på posten din nå, eller hvor den legger seg😄) Så spennende! Da må du ha lykke til med søskenforsøk! ❤️ Hehe, god ide å spørre mannen 😅

Ukomplisert inngrep ja.. Ikke så dumt det. Er det vanlig å bli sykemeldt mellom inntak og uttak? Jeg husker faktisk ikke om jeg ble det sist (Sikkert fortrengt hele greien 😆 Er fem år siden) Tenker at hvis sykemeldingen kommer fra kvinneklinikken så er det så avslørende. Nå høres det ut som jeg skammer meg.. det gjør jeg ikke. Er bare sånn at dette føles så utrolig privat. Vi er vel forskjellige sånn. Jeg er definitivt ingen åpen bok. Sjefen er helt ok, men dette føles så privat. Hadde jo aldri sagt til sjefen om vi gjorde det på gamlemåten, er ikke alt de trenger å vite. Tror jeg må øve meg på den setningen.. "Jeg skal ha et lite inngrep i nærmeste fremtid.. og kommer til å måtte dra på sykehuset i forkant av dette" Jeg bor langt unna sykehuset, så da blir jeg sikket borte på uttak og innsett dagen. Forstår ikke helt hvorfor jeg stresser med dette av alle ting..

Anonymkode: c7e62...448

Hadde det vært meg hadde jeg syntes det var enklest å skrive det på epost, fordi da kan man få skrevet noen velvalgte ord - fremfor å bli stressa over å røpe noe man ikke vil og ordlegge seg feil når man endelig skal si det 😅 Og kanskje mindre sjanse for oppfølgningsspørsmål, eller i alle fall lettere å «legge samtalen død». Min sjef kunne det vært naturlig å sende epost til hvis det var travle uker der han er mye i møter, men forstår om det føles rart om dere treffes «hele tiden» 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg på første ultralyd for å sjekke om eggene vokser (dag 7 med sprøyter). Nå er jeg såå nervøs. Jeg er livredd for at jeg ikke responderer på medisinene, fordi jeg merker absolutt ingen bivirkninger. 

Håper alt går bra med dere andre.

Anonymkode: 5e5fd...a70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I morgen skal jeg på første ultralyd for å sjekke om eggene vokser (dag 7 med sprøyter). Nå er jeg såå nervøs. Jeg er livredd for at jeg ikke responderer på medisinene, fordi jeg merker absolutt ingen bivirkninger. 

Håper alt går bra med dere andre.

Anonymkode: 5e5fd...a70

Forstår godt at du er nervøs! Bivirkningene sier heldigvis ingenting om effekten av hormonene. Jeg hadde ingen bivirkninger, men fikk ut 17 egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...