Gå til innhold

Prøverør 2021


hjema

Anbefalte innlegg

Ser det er flere i tråden som skal ha søskenforsøk. Vi har en ICSI-jente som ble født i august i fjor, hun er dyrket frem på laben til Spiren. Vi er i gang med nytt styrt fryseforsøk. Har to eskimo-blastoer igjen. Skal på UL for å vurdere slimhinnen på torsdag denne uken, så da blir nok innsett neste uke. Bruker progynova og Prednisolon nå, og skal begynne med cyclogest når den tid kommer. 

Brukte to år sist fra vi begynte å prøve frem til jeg ble gravid i desember -19, så håper vi slipper billigere unna denne gangen - både med tid og penger 🤞🏻🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

I morgen skal jeg på første ultralyd for å sjekke om eggene vokser (dag 7 med sprøyter). Nå er jeg såå nervøs. Jeg er livredd for at jeg ikke responderer på medisinene, fordi jeg merker absolutt ingen bivirkninger. 

Håper alt går bra med dere andre.

Anonymkode: 5e5fd...a70

Det blir spennende å se hvilken fangst de får 🙃😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I morgen skal jeg på første ultralyd for å sjekke om eggene vokser (dag 7 med sprøyter). Nå er jeg såå nervøs. Jeg er livredd for at jeg ikke responderer på medisinene, fordi jeg merker absolutt ingen bivirkninger. 

Håper alt går bra med dere andre.

Anonymkode: 5e5fd...a70

Jeg merket lite før det hadde gått mer enn 10 dager. Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (1 time siden):

Forstår godt at du er nervøs! Bivirkningene sier heldigvis ingenting om effekten av hormonene. Jeg hadde ingen bivirkninger, men fikk ut 17 egg.

Takk for oppmuntrende svar. Så mange egg du fikk ut, ble du overstimulert? krysser fingrene for deg forresten, og håper på gode TSH-prøvesvar😊

Førstegangsprøvene skrev (1 time siden):

Det blir spennende å se hvilken fangst de får 🙃😍

Jaa, håper på mange fine egg som blir klare til uttak snart😍. Når skal du ha første UL? Du er vel på hormonstimulering nå, du også?

Anonymkode: 5e5fd...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patriotpaula skrev (1 time siden):

Ser det er flere i tråden som skal ha søskenforsøk. Vi har en ICSI-jente som ble født i august i fjor, hun er dyrket frem på laben til Spiren. Vi er i gang med nytt styrt fryseforsøk. Har to eskimo-blastoer igjen. Skal på UL for å vurdere slimhinnen på torsdag denne uken, så da blir nok innsett neste uke. Bruker progynova og Prednisolon nå, og skal begynne med cyclogest når den tid kommer. 

Brukte to år sist fra vi begynte å prøve frem til jeg ble gravid i desember -19, så håper vi slipper billigere unna denne gangen - både med tid og penger 🤞🏻🤞🏻

Ååh, så spennende! Bare en ukes tid til innsettt også er du ruger😍 Og så bra at dere fikk noen blastoer på frys. Jeg har hørt veldig mye fint om Spiren forresten. Hadde gjerne valgt den klinikken dersom jeg bodde litt nærmere. 
To års prøving sist, vil det si to år med IVF? Slett ikke sikkert at det tar like lang tid denne gangen, det er jo så innmari uforutsigbart. Men dyrt er det uansett for oss som går privat. 

Anonymkode: 5e5fd...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for oppmuntrende svar. Så mange egg du fikk ut, ble du overstimulert? krysser fingrene for deg forresten, og håper på gode TSH-prøvesvar😊

Jaa, håper på mange fine egg som blir klare til uttak snart😍. Når skal du ha første UL? Du er vel på hormonstimulering nå, du også?

Anonymkode: 5e5fd...a70

Ja, første UL på fredag, så går vi se når uttak blir. Tror kanskje onsdag eller fredag neste uke 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DNX skrev (17 timer siden):

Det var ikke de som kom på det, men jeg 🙈 Så de hadde ikke visst om det om ikke jeg sa det, men grunnen til at jeg ville sjekke det likevel er at det kan ha betydning for utfallet av forsøk/graviditet, så jeg tør ikke å ta sjansen på ikke å sjekke det. Orker ikke lure på om det kunne utgjort en forskjell hvis det ikke går veien. Siden de ikke sa noe om det i januar tenkte jeg først at de har mindre krav siden det «bare» er fryseforsøk, men fikk bekreftet i dag at det ikke er tilfelle. 

Jeg har hatt litt høye TSH-prøver (mellom 3,6 og 4,3). Dette ble dessverre ikke plukket opp da jeg var på utredning på en privat klinikk. Jeg gjorde tre IUI og var i gang med stimulering for IVF da jeg tok opp temaet med klinikken (etter å ha lest et innlegg her). Ble da satt på medisiner og verdiene gikk jo etter hvert nedover (men da var jeg allerede gravid). Når jeg nå har opplevd en MA er det jo vanskelig å ikke tenke på at det kan ha hatt en sammenheng med for sen behandling av stoffskiftet! Så det var nok lurt at du tok tak i det nå, selv om det er kjipt når det kommer sent i prosessen! 

Endret av Solo2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ååh, så spennende! Bare en ukes tid til innsettt også er du ruger😍 Og så bra at dere fikk noen blastoer på frys. Jeg har hørt veldig mye fint om Spiren forresten. Hadde gjerne valgt den klinikken dersom jeg bodde litt nærmere. 
To års prøving sist, vil det si to år med IVF? Slett ikke sikkert at det tar like lang tid denne gangen, det er jo så innmari uforutsigbart. Men dyrt er det uansett for oss som går privat. 

Anonymkode: 5e5fd...a70

Når du sier det sånn - er jeg ruger neste uke allerede!?? Hjelp 🙈Er veeeeldig fornøyd med spiren. Legen min er en utrolig fin og god person på alle mulige måter🥰 Selv om jeg ikke ha vært helt enig i alle beslutninger hele veien🙈 - men det ble nå bra til slutt 😅

Absolutt veldig uforutsigbart og dyrt 💸

Begynte med letrozol november-ish -18, så ble det bestemt IVF i januar -19 og datteren vår ble dyrket frem i august, men ble satt inn i desember -19. Det var på fjerde innsett :) Hadde en abort tidlig sommer -19 etter første fryseforsøk, eneste egget vi hadde fra første uttak. Så ble det ICSI andre runde pga dårlig befruktning etter første uttak (men det visste de ikke da), hvor vi endte med fem 5dagers blastoer. Et fersk som ble negativt, så en kjemisk og så et vellykket svangerskap. Så håper det er liv laget for én av de som er igjen 🤞🏻🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for oppmuntrende svar. Så mange egg du fikk ut, ble du overstimulert? krysser fingrene for deg forresten, og håper på gode TSH-prøvesvar😊

Anonymkode: 5e5fd...a70

Takk for det, håper jeg hører fra fastlegen i morgen 🙃 Og håper du får gode nyheter i morgen 🤗

Ble ikke overstimulert, men det er sikkert små marginer. Jeg tok sprøyte en del dager ekstra fordi de ikke var fornøyd med utviklingen først (startet på laveste mulige dose siden det var første gang). Så de hadde nok nedjustert om jeg skulle hatt nytt ferskforsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I morgen skal jeg på første ultralyd for å sjekke om eggene vokser (dag 7 med sprøyter). Nå er jeg såå nervøs. Jeg er livredd for at jeg ikke responderer på medisinene, fordi jeg merker absolutt ingen bivirkninger. 

Håper alt går bra med dere andre.

Anonymkode: 5e5fd...a70

Lykke til ! Merket ikke noe særlig av sprøytene jeg heller og fikk ut egg 🤩  Det er så spennende ! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (19 timer siden):

Det var ikke de som kom på det, men jeg 🙈 Så de hadde ikke visst om det om ikke jeg sa det, men grunnen til at jeg ville sjekke det likevel er at det kan ha betydning for utfallet av forsøk/graviditet, så jeg tør ikke å ta sjansen på ikke å sjekke det. Orker ikke lure på om det kunne utgjort en forskjell hvis det ikke går veien. Siden de ikke sa noe om det i januar tenkte jeg først at de har mindre krav siden det «bare» er fryseforsøk, men fikk bekreftet i dag at det ikke er tilfelle. 

Åh da er jeg med 😊 fikk du svar på prøvene ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiegirl skrev (Akkurat nå):

Åh da er jeg med 😊 fikk du svar på prøvene ? 

Ikke ennå. Håper jeg får svar i morgen, og at det er innafor/bare litt forhøyet 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ny her 🙂

Vi er nå henvist til prøverørsbehandling ved St. Olavs, etter å ha prøvd siden oktober 2019. Venter på innkalling til første samtale. Vi ble henvist av fastlege til gynekolog, og har blitt utredet der. Alt ser bra ut både hos meg og hos han. Har regelmessige sykluser og menstruasjon, åpne eggledere. Normal BMI på begge, ingen symptom på endo.

Jeg har lest en del om behandlingen, men får ikke helt tak i hvordan prosessen konkret er.

Kan noen beskrive hva som skjer når man kommer i gang med behandlingen? Typ fra dag til dag?

Vi har lang reisevei. Må man reise ofte frem og tilbake til sykehuset? Får man sykemelding når man må reise på behandling?

De hormonsprøytene man tar, setter man de selv? Mange som blir dårlige av hormonene, og må sykemeldes i anledning hormonene eller behandlingen for øvrig?

Vi håper å komme i gang raskt etter første samtale. Må man møte opp til den samtalen, eller tar de det over telefon?

Vi har som sagt allerede gjort en del utredning før vi ble henvist. Jeg har tatt blodprøver for å kontrollere eggløsning(de viser at jeg har eggløsning), har tatt UL som viser mange egg og åpne eggledere, han har tatt sædprøve som er fin. Vi har også sendt politiattest og de blodprøvene man må ta. Så da tenker jeg at alt er klart til å starte behandlingen (når ventetiden er over selvsagt etter ventelisten). 

Som dere sikkert skjønner er jeg ganske n00b. Har prøvd å lese meg opp men jeg forstår ikke så mye av det som står her, det er tydelig at de fleste her inne er litt mer kjent med prosessen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prøver89 skrev (10 timer siden):

Hei,

Ny her 🙂

Vi er nå henvist til prøverørsbehandling ved St. Olavs, etter å ha prøvd siden oktober 2019. Venter på innkalling til første samtale. Vi ble henvist av fastlege til gynekolog, og har blitt utredet der. Alt ser bra ut både hos meg og hos han. Har regelmessige sykluser og menstruasjon, åpne eggledere. Normal BMI på begge, ingen symptom på endo.

Jeg har lest en del om behandlingen, men får ikke helt tak i hvordan prosessen konkret er.

Kan noen beskrive hva som skjer når man kommer i gang med behandlingen? Typ fra dag til dag?

Vi har lang reisevei. Må man reise ofte frem og tilbake til sykehuset? Får man sykemelding når man må reise på behandling?

De hormonsprøytene man tar, setter man de selv? Mange som blir dårlige av hormonene, og må sykemeldes i anledning hormonene eller behandlingen for øvrig?

Vi håper å komme i gang raskt etter første samtale. Må man møte opp til den samtalen, eller tar de det over telefon?

Vi har som sagt allerede gjort en del utredning før vi ble henvist. Jeg har tatt blodprøver for å kontrollere eggløsning(de viser at jeg har eggløsning), har tatt UL som viser mange egg og åpne eggledere, han har tatt sædprøve som er fin. Vi har også sendt politiattest og de blodprøvene man må ta. Så da tenker jeg at alt er klart til å starte behandlingen (når ventetiden er over selvsagt etter ventelisten). 

Som dere sikkert skjønner er jeg ganske n00b. Har prøvd å lese meg opp men jeg forstår ikke så mye av det som står her, det er tydelig at de fleste her inne er litt mer kjent med prosessen 😃

Hei, og velkommen 😊 Dere må nok inn for en samtale likevel. Nye blodprøver skal tas og undersøkelse av begge to nedentil. Det måtte i allefall vi 🙃. Da planlegger de også oppstart med dere. De går gjennom hvordan sprøytene skal settes. Litt ulikt for ulike sprøyter. Disse skal du sette selv. Også får du gjennomgang hva som skal skje underveis i stimuleringen. Både i forhold til når de tenker ultralyd, om du skal ha lang( med nesespray først) eller kort (rett på sprøyter) protokoll. Resten må kroppen din fortelle deg. Noen stimuleres 7 dager, i mens andre må ha over 14. Man kan ikke planlegge så mye i denne prosessen. Kroppen din er unik og reagerer annerledes enn andres, samt at ulik medisin reagerer ulikt, og sykluser kan varierer på eggkvalitet osv. Håper du ble litt klokere! Lykke til 😊

Endret av Førstegangsprøvene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (16 timer siden):

Takk for det, håper jeg hører fra fastlegen i morgen 🙃 Og håper du får gode nyheter i morgen 🤗

Ble ikke overstimulert, men det er sikkert små marginer. Jeg tok sprøyte en del dager ekstra fordi de ikke var fornøyd med utviklingen først (startet på laveste mulige dose siden det var første gang). Så de hadde nok nedjustert om jeg skulle hatt nytt ferskforsøk. 

Siterer meg selv 😅 Ser i notatet fra UL fra forsamtale før fryseforsøk nå at jeg har mange folikler til vanlig også (jeg har visst PCO som er en normalvariant, ikke diagnosen PCOS som skaper problemer). Det står at jeg hadde 20 folikler på den ene siden og 30 på den andre, så kanskje ikke så rart at de fikk ut 17 egg 🤷‍♀️ Husker han nevnte polycystiske ovarier, men det var fordi det var en student med, og jeg tenkte ikke noe mer over det siden han sa det var normalt/ikke en sykdom.

Håper bare ikke at det da er økt sjanse for at jeg utvikler for store folikler til tross for hormoner som skal forhindre det før fryseforsøk. Så mye å bekymre seg over i disse dager 🤯🙈 Men, om jeg uansett må avbryte pga folikler er det jo ikke noen big deal om jeg har for høye TSH-verdier nå, for da er det god tid til å få ned verdien innen neste syklus 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DNX skrev (1 time siden):

Da er prøvesvarene kommet: 3,4 og jeg skulle vært under 2,5. Så da vet jeg ikke hva som skjer med forsøket 😔

😖. Så kjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patriotpaula skrev (19 timer siden):

Når du sier det sånn - er jeg ruger neste uke allerede!?? Hjelp 🙈Er veeeeldig fornøyd med spiren. Legen min er en utrolig fin og god person på alle mulige måter🥰 Selv om jeg ikke ha vært helt enig i alle beslutninger hele veien🙈 - men det ble nå bra til slutt 😅

Absolutt veldig uforutsigbart og dyrt 💸

Begynte med letrozol november-ish -18, så ble det bestemt IVF i januar -19 og datteren vår ble dyrket frem i august, men ble satt inn i desember -19. Det var på fjerde innsett :) Hadde en abort tidlig sommer -19 etter første fryseforsøk, eneste egget vi hadde fra første uttak. Så ble det ICSI andre runde pga dårlig befruktning etter første uttak (men det visste de ikke da), hvor vi endte med fem 5dagers blastoer. Et fersk som ble negativt, så en kjemisk og så et vellykket svangerskap. Så håper det er liv laget for én av de som er igjen 🤞🏻🥰

Jaa, tenk det😍 Om 2 uker er forhåpentligvis jeg også ruger..
Åh, du har vært gjennom en del som prøver, skjønner jeg❤️ Men regner med at det verdt det tilslutt når man endelig lykkes. Håper dere får en kortere vei denne gangen. Jeg er på min aller første IVF noensinne, og prøver å forberede meg på at det kanskje tar tid og skuffelser på veien. Men premien er jo fantastisk.

DNX skrev (1 time siden):

Da er prøvesvarene kommet: 3,4 og jeg skulle vært under 2,5. Så da vet jeg ikke hva som skjer med forsøket 😔

Å nei, så dumt😕 Har tenkt på deg i dag og håpet at du skulle få gode nyheter. Vet du om forsøket blir avbrutt? Stor klem

Anonymkode: 5e5fd...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å nei, så dumt😕 Har tenkt på deg i dag og håpet at du skulle få gode nyheter. Vet du om forsøket blir avbrutt? Stor klem

Anonymkode: 5e5fd...a70

Takk ❤️ Nei, har ikke peiling, for Riksen bruker 1-2 dager på å ringe tilbake pga. stor pågang 😝 Håpet er at det går an å utsette innsett 1-2 uker pga. styrt syklus, men vet ikke hvor flexi de kan være om slimhinnen er tykk nok på UL på fredag?). Da vil jeg jo ha tid til å respondere på Levaxin i mellomtiden. Men har heller ikke fått svar fra fastlegen som må gi meg resepten, så jeg prøver så godt jeg kan å ha vanlig hjemmekontor i mellomtiden 🤪 Fikk for øvrig vite i dag at jeg kunne sjekket resultatet selv på Fürst sine sider, og der står det at resultatet var klart på mandag.  Men tar sikkert litt tid før det kommer inn i systemet til fastlegen. Så ja, jeg tenker altfor mye på altfor mange ting på en gang😅
 

Lykke til med ditt forsøk 😊

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jaa, tenk det😍 Om 2 uker er forhåpentligvis jeg også ruger..
Åh, du har vært gjennom en del som prøver, skjønner jeg❤️ Men regner med at det verdt det tilslutt når man endelig lykkes. Håper dere får en kortere vei denne gangen. Jeg er på min aller første IVF noensinne, og prøver å forberede meg på at det kanskje tar tid og skuffelser på veien. Men premien er jo fantastisk.

Anonymkode: 5e5fd...a70

Er det noe som gjør at du eventuelt ikke ruger om to uker? Håper det blir en kort og grei prossess for dere, men er greit å forberede seg på at det kan ta tid og at det vil kunne bli noen nedturer, så får det heller bli en positiv overraskelse hvis det klaffer fort 🤗

Veien var ganske lang, men etter fødsel så har egentlig hele IVF-karusellen vært ganske så fjern. Så ganske surrealistisk at jeg skal igjennom deler av det igjen 😬 Men premien ble heldigvis veldig fin til slutt - selv om jeg virkelig lurte på om vi noen gang kom til å lykkes når vi stod i det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...