Gå til innhold

Prøverør 2021


hjema

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.4.2021 den 10.52):

Hei dere. Helt tilfeldig kom jeg over informasjon på sidene til Oslo Universitetssykehus at man ikke skal "hoppe, jogge eller drive med aktivitet som gjør at eggstokkene er i bevegelse" under stimuleringen med sprøyter. Dette har jeg ikke fått noe informasjon om fra min klinikk. Har dere det? Hva slags aktivitet gjør dere under stimulering? 

Skal på en spinningtime i kveld, men er kanskje bare å droppe den da? 

Anonymkode: 5e5fd...a70

Siterer meg selv her. I tilfelle andre skulle lure på det samme som meg, så kan jeg jo fortelle at gynekologen ba meg om å avstå fra trening, da jeg var innom til UL i dag. Jeg kan "gå rolige turer". Eggstokkene blir store og tunge under stimulering, og kan lettere vri seg, slik at blodtilførselen hindres. Sjansen er visst liten, men likevel greit å være føre var.

Ellers så alt "normalt" ut på UL . Hun så i hvertfall egg (eggposer?)😍 Så da blir det ny UL på fredag, også blir det forhåpentligvis uttak neste uke. Og en kjempegod nyhet: samboer får være med inn på hvilerommet på egguttaksdagen. 

Anonymkode: 5e5fd...a70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Førstegangsprøvene skrev (5 timer siden):

Hei, og velkommen 😊 Dere må nok inn for en samtale likevel. Nye blodprøver skal tas og undersøkelse av begge to nedentil. Det måtte i allefall vi 🙃. Da planlegger de også oppstart med dere. De går gjennom hvordan sprøytene skal settes. Litt ulikt for ulike sprøyter. Disse skal du sette selv. Også får du gjennomgang hva som skal skje underveis i stimuleringen. Både i forhold til når de tenker ultralyd, om du skal ha lang( med nesespray først) eller kort (rett på sprøyter) protokoll. Resten må kroppen din fortelle deg. Noen stimuleres 7 dager, i mens andre må ha over 14. Man kan ikke planlegge så mye i denne prosessen. Kroppen din er unik og reagerer annerledes enn andres, samt at ulik medisin reagerer ulikt, og sykluser kan varierer på eggkvalitet osv. Håper du ble litt klokere! Lykke til 😊

Tusen takk og takk for svar!

Er veldig spent på hvordan det blir, når vi kommer i gang med behandlingen ☺️ 

Hører gjerne mer om detaljerte beskrivelser av prosessen, steg for steg. Blir det typ flere oppmøter på 1 mnd under behandlingen? 
søker dere velferdspermisjon eller får dere sykemelding ved fravær på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg på første time hos Fertilitetssenteret.

Det er jo faktisk en stund siden vi avsluttet behandlingen i det offentlige, og jeg er glad jeg hadde den pausen, om enn ufrivillig (grunnet COVID-19, skulle egentlig til Danmark sommeren 2020). Nesten hatt pause i 2 år, og det tror jeg bare har vært bra!

Jeg tror jeg har hatt godt av pause. Jeg har gått ytterligere ned, og AMH har også økt. Fra 3 i 2017, 4 i 2019 og 5 i år. Og det er jo veldig positivt. Og alle mine andre hormonprøver er bedre enn noen gang. Da jeg gikk i det offentlige fikk vi ut mellom 5-8 egg med god kvalitet, så jeg håper dette går veien.

Merker jeg stresser mindre. Jeg vet jo hva jeg går til, så jeg føler meg roligere, gått ned i vekt, så jeg tror kanskje jeg slippe mer av den vektdiskusjonen - og jeg kommer til å få en mer personlig oppfølging.

Jeg vet ikke, men det føles rart. Jeg gleder meg faktisk, og det gjorde jeg ikke i forrige periode. Kanskje det peker mot noe positivt? Det er lov å håpe!

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver89 skrev (32 minutter siden):

Tusen takk og takk for svar!

Er veldig spent på hvordan det blir, når vi kommer i gang med behandlingen ☺️ 

Hører gjerne mer om detaljerte beskrivelser av prosessen, steg for steg. Blir det typ flere oppmøter på 1 mnd under behandlingen? 
søker dere velferdspermisjon eller får dere sykemelding ved fravær på jobb?

Man tar ultralyd underveis, men da gjerne av gynekolog i byen du bor i. Noen må ha en og noen må ha 2 eller 3 ultralyder før uttak. Uttak og innsett er begge deler hos klinikken. Så blir jo to oppmøter den måneden. Får sykemelding ved selve uttaksdagen og dagen etter ved behov. Men reagerer du veldig kan du be om sykemelding god fastlege. Er ved ulikheter på krav om velferdspermisjon ved ulike jobber. Hør med din arbeidsgiver 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangsprøvene skrev (1 minutt siden):

Man tar ultralyd underveis, men da gjerne av gynekolog i byen du bor i. Noen må ha en og noen må ha 2 eller 3 ultralyder før uttak. Uttak og innsett er begge deler hos klinikken. Så blir jo to oppmøter den måneden. Får sykemelding ved selve uttaksdagen og dagen etter ved behov. Men reagerer du veldig kan du be om sykemelding god fastlege. Er ved ulikheter på krav om velferdspermisjon ved ulike jobber. Hør med din arbeidsgiver 😊

Tusen takk for svar! Godt å høre at Ul kan gjøres der du bor. Da blir det ikke såå mange reiser og oppmøter på St. Olvs, høres det ut som. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver89 skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar! Godt å høre at Ul kan gjøres der du bor. Da blir det ikke såå mange reiser og oppmøter på St. Olvs, høres det ut som. 😃

Jeg spør sikkert dumt, men er det slik at man ofte må «kaste seg rundt» og reise på kort varsel til uttak og innsett? Og et det vanlig/nødvendig at mannen er med ved alle oppmøtene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prøver89 skrev (10 minutter siden):

Jeg spør sikkert dumt, men er det slik at man ofte må «kaste seg rundt» og reise på kort varsel til uttak og innsett? Og et det vanlig/nødvendig at mannen er med ved alle oppmøtene?

Når man får behandling i Norge, så er det ikke å kaste seg rundt for å rekke verken uttak eller innsett 😊 Når man er fornøyd med UL, så får man en dato+klslett man skal sette Ovitrelle (eggløsningssprøyte), som skjer ganske nøyaktig 1,5 døgn før egguttak (sikkert noen forskjeller fra sted til sted). Så du har i hvert fall minst et par dager på deg. Innsettdato får du ofte beskjed om den dagen du er på uttak, om det er 2,3 eller 5 dager etter. 
Mannen trengs til uttak pga sædprøven, men trenger ikke å bli med til innsett. Tror det er litt begge deler om mannen er med, vet ikke hva som er lov i koronatider. Jeg har som regel dratt på kontrollultralyder alene og har hatt både uttak og innsett uten samboer tilstede (fordi det har passet seg sånn og jeg har ikke hatt noe skrikende behov for å ha han tilstede) 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver89 skrev (1 time siden):

Tusen takk og takk for svar!

Er veldig spent på hvordan det blir, når vi kommer i gang med behandlingen ☺️ 

Hører gjerne mer om detaljerte beskrivelser av prosessen, steg for steg. Blir det typ flere oppmøter på 1 mnd under behandlingen? 
søker dere velferdspermisjon eller får dere sykemelding ved fravær på jobb?

St Olavs samarbeider ofte med andre klinikker, kanskje en er nærmere deg. Da får du ultralyd der underveis, slik at du faktisk ikke trenger å møte i Trondheim før uttak og så innsett. 

Mannen har bare lov til å være der ved levering av sædprøve, enn så lenge, dessverre. 

Endret av Neutral90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (På 12.4.2021 den 19.35):

Tror man bruker både Progynova og Lutinus (eller lignende) i 10 uker,

Varierer, sluttet med progynova før uttak, Lutinus skulle jeg gå på til positiv test, men sluttet før grunnet sterke bivirkninger. :)

Anonymkode: 659be...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Varierer, sluttet med progynova før uttak, Lutinus skulle jeg gå på til positiv test, men sluttet før grunnet sterke bivirkninger. :)

Anonymkode: 659be...a92

Men ved fryseforsøk i styrt syklus (ingen uttak) må man ta det til uke 10, fordi man hopper over eggløsning så det gule legemet ikke produserer hormonene som trengs.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (43 minutter siden):

Men ved fryseforsøk i styrt syklus (ingen uttak) må man ta det til uke 10, fordi man hopper over eggløsning så det gule legemet ikke produserer hormonene som trengs.  

Aha !! Takk for info, visste faktisk ikke dette 😁

Anonymkode: 659be...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mirakuløst vis har jeg fått snakket med både Riksen og fastlegen på samme dag!😅 Det var dårlige nyheter med TSH på 3,4. Men heller ikke så krise at Riksen ville si blankt nei siden jeg allerede er i gang med forsøket, selv om de i utgangspunktet anbefaler å vente til neste syklus. De overlot avgjørelsen til meg og fastlege. Har prøvd å få tak i fastlegen i hele dag, og han tok seg tid til å ringe nå🥳 Han var enig i at det er verdt å prøve, siden jeg starter på Levaxin i morgen og verdiene vil gå nedover + at 3,4 ikke er krise. Så da fortsetter jeg forsøket, til tross for litt forhøyet TSH. 

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solo2020 skrev (På 13.4.2021 den 16.54):

Jeg har hatt litt høye TSH-prøver (mellom 3,6 og 4,3). Dette ble dessverre ikke plukket opp da jeg var på utredning på en privat klinikk. Jeg gjorde tre IUI og var i gang med stimulering for IVF da jeg tok opp temaet med klinikken (etter å ha lest et innlegg her). Ble da satt på medisiner og verdiene gikk jo etter hvert nedover (men da var jeg allerede gravid). Når jeg nå har opplevd en MA er det jo vanskelig å ikke tenke på at det kan ha hatt en sammenheng med for sen behandling av stoffskiftet! Så det var nok lurt at du tok tak i det nå, selv om det er kjipt når det kommer sent i prosessen! 

Takk for svar! Så trist at du opplevde en MA ❤️ Var det nå nylig? Håper dere snart lykkes 😊

Jeg hadde nok tenkt det samme som deg; hva om det kunne vært unngått med lavere TSH-verdier. Og jeg tar nå en liten risiko ved å fortsette forsøket, selv om jeg bare får brukt Levaxin i kanskje 1 uke før innsett. Dessuten er det nok først og fremst mannlig faktor hos oss (endte med ICSI), og ikke stoffskiftet mitt (stoffskiftehormonene T3 og T4 er godt innenfor normalen).

Så nå prøver jeg å fokusere på forskning som føles mer beroligende enn stressende (har lest altfor mye stressende):

https://www.ivf1.com/hypothyroid-ivf-success/

https://www.hindawi.com/journals/ije/2020/8829138/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neutral90 skrev (18 timer siden):

St Olavs samarbeider ofte med andre klinikker, kanskje en er nærmere deg. Da får du ultralyd der underveis, slik at du faktisk ikke trenger å møte i Trondheim før uttak og så innsett. 

Mannen har bare lov til å være der ved levering av sædprøve, enn så lenge, dessverre. 

Mannen min fikk bare levere prøven sin utenfor(!) bygget i bergen...  han tok det veldig tungt at han ikke fikk være med på noe, spesielt innsett. Første forsøk for oss, og alt gikk fint, 10 uker nå, men er noe herk med corona, spesielt i bergen seinere i svangerskapet ser det ut som.

Anonymkode: 215ba...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos Fertilitetssenteret. 

Og altså, det er nesten så jeg begynner å gråte av glede. Hvilken forskjell fra Riksen! Utrolig hyggelige mennesker, overhodet ingen mas om vekt, de tok seg tid til meg, flinke til å svare for seg og ikke minst: mine prøver og resultater så veldig bra ut. Alt i alt: veldig positivt! Han hadde stor tro på at det skulle gå, spesielt fordi mine prøver tross alt er bedre enn noen gang - og AMH ikke har sunket. Og tidligere har legene (det ble vel 22 ulike til slutt) har klagd på den ene eggstokken, men legen sa han så den fint og at det f.eks var tydelig at jeg nettopp har hatt eggløsning.

Utrolig flink og hyggelig, god med informasjon, fortalte hvordan løpet lå. Snakket med en sykepleier og viste meg nye medisiner (ikke Gonal-F denne gangen), og gangen i det hele.

Nei, dette var en skikkelig fin opplevelse. Fra å gå rundt og grue meg gjennom hele prøveperioden via Riksen til å virkelig glede meg. Hvem skulle trodd det! :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (6 minutter siden):

Da har jeg vært hos Fertilitetssenteret. 

Og altså, det er nesten så jeg begynner å gråte av glede. Hvilken forskjell fra Riksen! Utrolig hyggelige mennesker, overhodet ingen mas om vekt, de tok seg tid til meg, flinke til å svare for seg og ikke minst: mine prøver og resultater så veldig bra ut. Alt i alt: veldig positivt! Han hadde stor tro på at det skulle gå, spesielt fordi mine prøver tross alt er bedre enn noen gang - og AMH ikke har sunket. Og tidligere har legene (det ble vel 22 ulike til slutt) har klagd på den ene eggstokken, men legen sa han så den fint og at det f.eks var tydelig at jeg nettopp har hatt eggløsning.

Utrolig flink og hyggelig, god med informasjon, fortalte hvordan løpet lå. Snakket med en sykepleier og viste meg nye medisiner (ikke Gonal-F denne gangen), og gangen i det hele.

Nei, dette var en skikkelig fin opplevelse. Fra å gå rundt og grue meg gjennom hele prøveperioden via Riksen til å virkelig glede meg. Hvem skulle trodd det! :) 

Så utrolig godt å høre! Kan ikke se for meg hvordan denne prosessen hadde vært om de som behandlet meg også hadde vært vanskelige å ha med å gjøre. Da er det en ting mindre for deg å stresse med 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neutral90 skrev (På 9.4.2021 den 17.22):

Ja :)

Tusen takk for svar!

Anonymkode: 215ba...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly_ skrev (5 minutter siden):

Så utrolig godt å høre! Kan ikke se for meg hvordan denne prosessen hadde vært om de som behandlet meg også hadde vært vanskelige å ha med å gjøre. Da er det en ting mindre for deg å stresse med 🥰

Ja, det føles som en enorm lettelse, på alle måter. Det gjør at et stressmoment blir borte, jeg kan ta det med ro, jeg trenger ikke å føle på skyld og skam. På Riksen snakket de om det konstant (greit at man skal være normalvektig, men når man har kommet gjennom nåløyet mener jeg kanskje man ikke trenger å snakke om det HELE tiden). Jeg opplevde blant annet at de snakket om det under innsett, mens jeg lå der og sprikte med bena. Man kan jo tenke seg hvordan det føles.(..) Eller hvordan de snakket til meg etter MA, hvor eneste kommentaren var "å ja, du kan bli gravid". Jeg forventer ikke puter under armene eller å bli pakket inn i bomull, men jeg forventer å bli behandlet med respekt. 

Nei, han kastet bare et blikk på meg, og det virket ikke som vekt var et tema - overhodet. Deilig! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (16 timer siden):

Takk for svar! Så trist at du opplevde en MA ❤️ Var det nå nylig? Håper dere snart lykkes 😊

Jeg hadde nok tenkt det samme som deg; hva om det kunne vært unngått med lavere TSH-verdier. Og jeg tar nå en liten risiko ved å fortsette forsøket, selv om jeg bare får brukt Levaxin i kanskje 1 uke før innsett. Dessuten er det nok først og fremst mannlig faktor hos oss (endte med ICSI), og ikke stoffskiftet mitt (stoffskiftehormonene T3 og T4 er godt innenfor normalen).

Så nå prøver jeg å fokusere på forskning som føles mer beroligende enn stressende (har lest altfor mye stressende):

https://www.ivf1.com/hypothyroid-ivf-success/

https://www.hindawi.com/journals/ije/2020/8829138/

 

 

Ja, det var for noen uker siden så jeg driver fortsatt å bearbeider og tenker på veien videre. 

For å bidra til å berolige deg så hadde jeg nok enda høyere verdier enn deg (TSH målt til 4,3 rett før jul, behandling startet to dager før innsett) og dessuten vet jeg selvsagt ikke om det faktisk hadde noe å si for MA. 

Jeg måtte slutte å google spørsmål om stoffskifte og fertilitet/graviditet, for jeg ble superstresset av det. Vanskelig å finne balansen mellom å være informert nok til at man kan passe på det som glipper for legene og å ikke stresse seg opp for mye! 

Takk for linker til positive studier! Det hjelper å lese sånt når en skal samle krefter til nye forsøk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 time siden):

Ja, det føles som en enorm lettelse, på alle måter. Det gjør at et stressmoment blir borte, jeg kan ta det med ro, jeg trenger ikke å føle på skyld og skam. På Riksen snakket de om det konstant (greit at man skal være normalvektig, men når man har kommet gjennom nåløyet mener jeg kanskje man ikke trenger å snakke om det HELE tiden). Jeg opplevde blant annet at de snakket om det under innsett, mens jeg lå der og sprikte med bena. Man kan jo tenke seg hvordan det føles.(..) Eller hvordan de snakket til meg etter MA, hvor eneste kommentaren var "å ja, du kan bli gravid". Jeg forventer ikke puter under armene eller å bli pakket inn i bomull, men jeg forventer å bli behandlet med respekt. 

Nei, han kastet bare et blikk på meg, og det virket ikke som vekt var et tema - overhodet. Deilig! :) 

Herregud så respektløst å snakke om det når man er der for innsett, sårbart nok å ligge der halvnaken liksom. Godt du er kommet til et sted hvor du kan slappe av og føle deg trygg 🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...