Gå til innhold

Mail til psykologen.. var det dumt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiller ingen rolle om psykologen er hel privat, refusjonsavtale eller annet. Har en behov for hjelp har en behov for hjelp.. uavhengig psykologens arbeidssted. 
om hun vil avslutte er det helt opp til henne.. og jeg har lov å være uenig i den bestemmelsen.. men det er vel ikke opp til meg, men har lov å si noe om hva jeg mener om det. 
sier bare mye om hvordan dette systemet fungerer. 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Selvfølgelig spiller det en rolle. Man får ikke gå mange år i terapi på statens regning hvis man klarer seg nokså greit i hverdagen. Det er ikke slik at har en behov for hjelp så har en behov for hjelp, og derfor kan få «gratis» psykolog. Klarer man seg greit i hverdagen men fremdeles har plager som dårlig selvbilde, angst, stress, nedstemthet osv så må man betale for dette selv. Det er svært mange som trenger hjelp, og det sier seg selv at psykologen må avslutte noen behandlingsforløp for å gi plass til noen som trenger det mer. 

Anonymkode: fd4d9...56c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig spiller det en rolle. Man får ikke gå mange år i terapi på statens regning hvis man klarer seg nokså greit i hverdagen. Det er ikke slik at har en behov for hjelp så har en behov for hjelp, og derfor kan få «gratis» psykolog. Klarer man seg greit i hverdagen men fremdeles har plager som dårlig selvbilde, angst, stress, nedstemthet osv så må man betale for dette selv. Det er svært mange som trenger hjelp, og det sier seg selv at psykologen må avslutte noen behandlingsforløp for å gi plass til noen som trenger det mer. 

Mange blir uføre av angst.. så hvilken grad folk sliter i må legen vurdere. 
det er ikke gratis, en må betale opp til egenandelen. 
ingen går til psykolog om en ikke trenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Folk går til psykolog for alt mulig... min kollega går til psykolog pga tinnitus.. på dps. Har gått der i 2 år.. er i full jobb. 
men trenger ikke ligge i fosterstilling og ikke klare å spise for å få psykolog. De fleste som går til psykolog er normale folk som er i jobb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 17.04):

Du skriver til psykologen at du ikke bryr deg, så hvorfor lager du tråd om det her da? Er det ikke bedre å bare begynne hos den andre psykologen? Eller har du alt begynt der?

Anonymkode: 6f62d...a12

Så det er ikke liv å lufte litt frustrasjon ?? Bestemmer du det også? 
da kan kropp og helse siden bare legges ned. For de fleste spørsmål her er ting andre uansett ikke kan svare på. Har noen spm ang kropp eller psyke må de oppsøke lege og fagpersonell.. eler Google. Er det det du mener? 
stiller spm tilbake til deg.. må du svare på tråder der du ikke har noe å komme med? Kan du ikke vare scrolle videre? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.11.2020 den 17.23):

Spiller ingen rolle om psykologen er hel privat, refusjonsavtale eller annet. Har en behov for hjelp har en behov for hjelp.. uavhengig psykologens arbeidssted. 
om hun vil avslutte er det helt opp til henne.. og jeg har lov å være uenig i den bestemmelsen.. men det er vel ikke opp til meg, men har lov å si noe om hva jeg mener om det. 
sier bare mye om hvordan dette systemet fungerer. 

Det er veldig bra at du står opp for deg selv når du føler deg urettferdig behandlet. Når psykologen din jobber privat, TS, så er det litt verre, men vil råde deg til å tale din sak høyere opp, hvis du forstår hva jeg mener. Klag til pasientombudet f.eks., om du ikke føler du får den hjelpen du har krav på, men begrunn faglig og henvis til journalopplysninger som kan støtte opp om saken din. :klem:

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Mange blir uføre av angst.. så hvilken grad folk sliter i må legen vurdere. 
det er ikke gratis, en må betale opp til egenandelen. 
ingen går til psykolog om en ikke trenger. 

Hvorfor man får gå til psykolog er ganske sammensatt. Verken diagnose eller grad avgjør, det er så mye mer enn som så. 
Det er folk som er suicidale som blir skrevet ut. For tro det eller ei, de kan ikke tvinge pasienter til å ta til seg behandling. Jeg ble skrevet ut da jeg var fullstendig isolert på grunn av sosial angst og panikkangst. Men jeg ble skrevet ut, fordi jeg hadde så alvorlig angst at jeg sleit med å ta til meg behandling. Jeg sleit mer den gang, enn i dag. Om man skal vurdere det ut ifra å mestre livet og hverdagen. Jeg sliter fortsatt med begge deler, men jeg klarer å presse meg selv fremover og ut fra isolasjon. 

Det er folk som går til psykolog, selv når de egentlig ikke trenger. De mestrer både jobb og hverdagen ganske godt, men de kan slite med ting på innsiden for det om. 

Vennligst signer postene dine!!! 

Anonymkode: 025e3...d2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor man får gå til psykolog er ganske sammensatt. Verken diagnose eller grad avgjør, det er så mye mer enn som så. 
Det er folk som er suicidale som blir skrevet ut. For tro det eller ei, de kan ikke tvinge pasienter til å ta til seg behandling. Jeg ble skrevet ut da jeg var fullstendig isolert på grunn av sosial angst og panikkangst. Men jeg ble skrevet ut, fordi jeg hadde så alvorlig angst at jeg sleit med å ta til meg behandling. Jeg sleit mer den gang, enn i dag. Om man skal vurdere det ut ifra å mestre livet og hverdagen. Jeg sliter fortsatt med begge deler, men jeg klarer å presse meg selv fremover og ut fra isolasjon. 

Det er folk som går til psykolog, selv når de egentlig ikke trenger. De mestrer både jobb og hverdagen ganske godt, men de kan slite med ting på innsiden for det om. 

Vennligst signer postene dine!!! 

Mange som jobber og står på, men som likevel sliter og mangler livskvalitet.. 

så er det uføre som går hjemme og som har det veldig bra. 
ingen regel uten unntak. 
ingen orker å bruke tid og penger hos psykolog om man ikke trenger det. 
hver og en må selv vurdere om de trenger noen å snakke med eller ei. 
for mange er det forebyggende å gå til psykolog, mange har tilbakevendende depresjoner f eks. For de kan det å gå til behandling holde det i sjakk. 
på neste time som vi skal ha på video kommer jeg til å si at hun bare kan avslutte behandlingen hvis hun ønsker det. 
sist jeg sa det sa hun: ja, hvis du ønsker det så... jeg: nei, DU ønsker det, jeg ønsker ikke det.. men hvis DU mener det er riktig står du fritt til å avslutte.. da avsluttet hun ikke likevel.. men hun prøvde vri det om til at JEG ønsket det.. 

Ts

Skrevet

Mange som jobber og står på, men som likevel sliter og mangler livskvalitet.. 

så er det uføre som går hjemme og som har det veldig bra. 
ingen regel uten unntak. 
ingen orker å bruke tid og penger hos psykolog om man ikke trenger det. 
hver og en må selv vurdere om de trenger noen å snakke med eller ei. 
for mange er det forebyggende å gå til psykolog, mange har tilbakevendende depresjoner f eks. For de kan det å gå til behandling holde det i sjakk. 
på neste time som vi skal ha på video kommer jeg til å si at hun bare kan avslutte behandlingen hvis hun ønsker det. 
sist jeg sa det sa hun: ja, hvis du ønsker det så... jeg: nei, DU ønsker det, jeg ønsker ikke det.. men hvis DU mener det er riktig står du fritt til å avslutte.. da avsluttet hun ikke likevel.. men hun prøvde vri det om til at JEG ønsket det.. 

Ts

Nei, det er absolutt ikke slik det fungerer. Det er psykologen som gjør vurdering og de går ofte imot pasientens ønske. 

Takk for at du signerer med ts. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, det er absolutt ikke slik det fungerer. Det er psykologen som gjør vurdering og de går ofte imot pasientens ønske. 

Nå er det vel strengt tatt få som ønsker å gå til psykolog som ikke trenger det.. det er fastlegene som henviser til behandling. Og en fastlege gjør ikke det uten at han har vurdert at det er behov for det. 
Hvis du følger med på helsesista på snap og insta, har hun ekstremt mange ungdommer hun snakker med som sliter, og som ikke får hjelp.. samtidig sier Erna Solberg - søk hjelp om du trenger noen å snakke med... så enkelt er det ikke. Ufør statistikken går som en pil oppover av unge uføre pga psykiske helseplager. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Klart det går imot pasientens ønske. En søker jo ikke psykolog om man ikke trenger det eller har behov for det. 
håper psykologene sover godt om natta når de må avslutte behandlingene for tidlig eller ikke tar inn folk som sliter pga kapasitet. 
tror de fleste terapauter blir følelsesmessig avflatet etter mange år i yrket. 
ts 

Skrevet

Uansett.. jeg ønsker jo selvfølgelig å fortsette når jeg føler jeg har behov for det. Men når psykologen presser sånn på om avslutning klarer jeg ikke fortsette om hun så tilbyr det. Da vil jeg hele tiden tenke på at hun helst vil ha meg ut døra. Allerede nå har jeg lukket meg litt mot henne.. altså beskytter meg selv mot å bli avvist. Da blir det vanskelig for meg. 
har 2 timer igjen, men kommer til å si på neste samtale at vi bare kan avslutte hvis det er det hun ønsker. 
Kommer også til å si at jeg ikke ser poeng med å komme på den siste timen da vi ikke har mer å snakke om. Orker ikke dra dette ut. For meg er det bedre å bare avslutte og gå videre. Og heller ta kontakt med den andre terapauten om jeg føler behov etterhvert. 
jeg er ikke avhengig av henne på noen måte, men kjenner at jeg har en del ting jeg ikke har fått landet enda. Pluss pappa er veldig syk nå. 
venter bare på en smell av hele greia. Og ja, jeg er vár på det med avvisning. 
jeg føler meg mye sint for tida, og tåler lite. Prøvde meg på jobb igjen den uka her, men vet ikke om jeg klarer mer akkurat nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klart det går imot pasientens ønske. En søker jo ikke psykolog om man ikke trenger det eller har behov for det. 
håper psykologene sover godt om natta når de må avslutte behandlingene for tidlig eller ikke tar inn folk som sliter pga kapasitet. 
tror de fleste terapauter blir følelsesmessig avflatet etter mange år i yrket. 
ts 

Er jo det jeg sier, at det går imot pasientens ønsker. Mange som søker seg inn på dps, fordi de ønsker hjelp. Men dps gir avslag for det. Det er mange som blir avsluttet, selv når de ikke ønsker det.
Du skriver "hver og en må selv vurdere om de trenger noen å snakke med eller ei." og det er det jeg svarer på. Og svaret er, nei det er feil. Det er ikke pasienten som bestemmer og ønsker ting, det er behandlerne og dps som bestemmer. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er jo det jeg sier, at det går imot pasientens ønsker. Mange som søker seg inn på dps, fordi de ønsker hjelp. Men dps gir avslag for det. Det er mange som blir avsluttet, selv når de ikke ønsker det.
Du skriver "hver og en må selv vurdere om de trenger noen å snakke med eller ei." og det er det jeg svarer på. Og svaret er, nei det er feil. Det er ikke pasienten som bestemmer og ønsker ting, det er behandlerne og dps som bestemmer. 

Ja det er det. Men pasienten kjenner jo selv om de har behov for hjelp. 
nå er det jo fastlegen som søker pasienten inn til spesialisthelsetjenesten, gjerne etter at kommunale tilbud er prøvd ut. 
mange leger er fortvilt over at pas får avslag når de ikke har møtt pas engang. 

Skrevet
Uatskillelig skrev (6 timer siden):

Det er veldig bra at du står opp for deg selv når du føler deg urettferdig behandlet. Jeg har selv klaget inn tre kritikkverdige forhold i psykiatrien. En av forholdene var at jeg ble utsatt for overgrep av medpasient. Og en annen at jeg gikk med feil diagnose i mange år. Systemsvikt, med andre ord. Men jeg har klaget det inn til ledelsen, ikke til konkrete behandlere, men til sykehuset som helhet. Når psykologen din jobber privat, TS, så er det litt verre, men vil råde deg til å tale din sak høyere opp, hvis du forstår hva jeg mener. Klag til pasientombudet f.eks., om du ikke føler du får den hjelpen du har krav på, men begrunn faglig og henvis til journalopplysninger som kan støtte opp om saken din. :klem:

Hvordan gikk det med klagen din? 
jeg kjenner at det blir helt feil for meg å fortsette med henne, når hun er så giret på å avslutte.. relasjonen er allerede litt ødelagt når vi er uenig i avslutningsprosessen. Men det er hun som bestemmer dette, så hun får gjer det hun ønsker og føler er best. 

Skrevet (endret)

Jeg kan veldig godt forstå at du føler at tilliten er brutt. Ville kanskje vurdert å ta kontakt med den andre psykologen når du orker å tenke på det igjen. 

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 23.19):

Hva er det du skal fram til her?

hvor har jeg skrevet at jeg har presset henne?? Eller skifte mening??

Håper du slipper å ha en dødende i nær familie, samtidig som du sliter med angst.. og samtidig som hjelpen du får kaster deg under bussen på samme tidspunkt😉

Helt ærlig så er ikke det å lide av angst og ha en døende i familien noe 'spesielt' ille. Det er en av livets bølgedaler bare.

Hvis alle skulle fått hjelp fordi man har to pågående kjipe ting i livet så måtte vi alle gått til psykolog konstant.

Folk mister jobben, blir syke, blir pårørende, mister huset, må flytte, får avslag på ufør.... altså... livet skjer.

Anonymkode: 1efbd...66e

• Liker 5
Skrevet
Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Klage vedrørende feildiagnostisering er nylig sendt, så der er det ikke noe svar foreløpig, men de andre to forholdene har blitt besvart med at de har tatt ansvar for situasjonen og beklaget seg. Det setter jeg pris på. 

Jeg kan veldig godt forstå at du føler at tilliten er brutt. Jeg hadde kjent på akkurat det samme, så jeg forstår deg bedre enn du aner. Ville kanskje vurdert å ta kontakt med den andre psykologen når du orker å tenke på det igjen. ❤️

Så bra de tok på seg ansvaret. Det vil føles bedre for deg ❤️ 
ja jeg føler i grunn at tilliten er brutt. Hun kaster meg på en måte under bussen.. det er nå jeg ser hvor kaldt dette systemet er. Kjenner jeg er litt ferdig med den psykolog verden.. men fint å vite at han andre kan ta meg inn.. trenger bare en henvisning fra lege. Det jeg trenger å jobbe med er noe jeg ikke klarer å ta fatt på nå mens pappa er så syk og jeg har så mye annet som presser. Så jeg får ta det ved en senere anledning om behovet er der. 
Synes det er rart at hun bare vil avslutte, uten å spørre meg hva jeg tenker om det, og at det er en dialog rundt det. 
da hun tok det opp var det så vidt jeg kom meg på timen da jeg hadde angst.. så tar hun opp avslutning. Sa jeg ikke orket å forholde meg til det i tillegg til angsten.. hun lo av meg, og fortsatte å snakke om det. Til slutt sa jeg at hun måtte respektere at jeg ikke ønsket å snakke om det da jeg satt der full i angst. Hun gav seg ikke.. og fortsatte å snakke om det. Sa til henne.. nå setter jeg ei grense, og den respekterer du ikke. Dette kan vi snakke om neste gang, bare ikke i dag.. hun fortsatte å snakke om avslutning. Jeg tok veksa mi å gikk.. hun kom etter meg i gangen.. da sa jeg at vi kommuniserer ikke særlig bra når hun ikke respekterer grensene mine.. så sier hun.. jeg respekterer deg jeg.. hvordan kan du si det når du bare fortsetter etter jeg har sagt flere ganger at jeg klarer ikke dette i dag? 
endte med at jeg ble med inn igjen, og vi snakket om det jeg trengte.. men fikk en dårlig følelse av hele timen. 

Skrevet

Helt ærlig så er ikke det å lide av angst og ha en døende i familien noe 'spesielt' ille. Det er en av livets bølgedaler bare.

Hvis alle skulle fått hjelp fordi man har to pågående kjipe ting i livet så måtte vi alle gått til psykolog konstant.

Folk mister jobben, blir syke, blir pårørende, mister huset, må flytte, får avslag på ufør.... altså... livet skjer.

Neida, å ha angst er ikke ille i det hele tatt.. det er bare deilig med panikkanfall.. 🤦‍♀️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke lest tråden... anbefaler deg å gjøre det før du kommenterer.. går dit også for traumer 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 3.10):

Dette synes jeg var fryktelig stygt sagt av deg. Hva vet du om hvordan situasjonen oppleves for TS? Har du hatt sterk angst eller mistet en person som betydde mye for deg? Kan du si at det ikke føltes ille? Det tviler jeg på.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...