Gå til innhold

Mail til psykologen.. var det dumt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er langt i fra passiv aggressiv.. dette er ikke en metode for å holde på henne. Hun vil avslutte og det er helt greit. 
jeg bryr meg faktisk mindre enn jeg hadde sett for meg, fordi jeg trenger å beskytte meg selv. Jeg kjenner meg selv best og vet hva jeg trenger. Kan hun ikke gi meg mer så er det en ærlig sak.. ser ikke hvorfor det skal være sårt for henne at jeg har en psykolog i bakhånd jeg kan få time hos. Det må jo være supert for henne å vite at jeg kan bli ivaretatt om det blir behov for det. 
det skal uansett mye til og jeg må gå mange runder med meg selv om hun vil fortsette etter denne mailen. Jeg vet ikke om jeg vil det. Det vil konstant henge over meg en avvisning, og jeg vil ikke kunne slappe av og bruke henne for det jeg trenger. 

 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Men hva er problemet da? 

Anonymkode: e6a9f...6be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her er det mange som svarer som ikke har hverken kunnskap eller erfaring. Det handler ikke om antall timer eller år. Folk henvises til psykologer for mange ulike årsaker. Noen har opplevd mye vondt og har mye og bearbeide. Noen går altfor lenge før de søker hjelp, og angsten har satt seg. Andre igjen sliter med spiseforstyrrelser.. det tar tid å endre et tankemønster. En må både snakke, ha verktøy, erfare, eksponere, prøve og feile. Det er mange ulike framgangsmetoder, og et forløp er veldig individuelt fra person til person. 
psykologer hører de samme historiene dag ut og dag inn, bare i en litt annen vri. Kognitiv terapi funger fjell for noen, men blir helt feil for andre. Samtidig så skjer livet her og nå samtidig, med livets utfordringer, som gjerne er påvirket av gamle erfaringer på ulike måter. 
det er et stort puslespill. 
terapi handler om å få det bedre med seg selv, forstå sine egne tanker og reaksjoner, bruke verktøy til å dempe ubehag, bli bevisst på egne følelser. 
mye vi tenker og føler er ubevisst, og vi mennesker tenker ubevisst mange negative tanker fra naturens side.  
vi trenger 9 positive kommenterer, for å tåle en negativ kommentar. For at selvbildet ikke skal dale. 
bare her på KG er folk nater på å slakte TS i de fleste tråder, der TS har det vondt og vanskelig. Nedlatende, stygge og nedsettende kommentarer, der en pålegger TS tanker og meninger som ikke er beskrevet. Å trykke ned fremmede mennesker på den måten sier mye om personligheten til folk. Mye sinne og bitterhet som får utløp på KG. 
jeg velger å ta til meg de kommentarene som gir mening. 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Du får ikke terapi av det offentlige for selvutvikling. Du sier selv at du er klok, oppegående og stabil. Du klarer deg selv i hverdag. Det er uvanlig å få terapi av det offentlige når man har det såpass greit. Tankekjør, angst og en stressende livssituasjon fører ikke til at man får terapi. Du er heldig som har fått såpass langvarig terapi når du klarer deg så greit. Du kan i hvert fall ikke forvente at psykologen fortsetter behandlingen fordi du har mye som skjer i livet ditt. 

Anonymkode: fd4d9...56c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er langt i fra passiv aggressiv.. dette er ikke en metode for å holde på henne. Hun vil avslutte og det er helt greit. 
jeg bryr meg faktisk mindre enn jeg hadde sett for meg, fordi jeg trenger å beskytte meg selv. Jeg kjenner meg selv best og vet hva jeg trenger. Kan hun ikke gi meg mer så er det en ærlig sak.. ser ikke hvorfor det skal være sårt for henne at jeg har en psykolog i bakhånd jeg kan få time hos. Det må jo være supert for henne å vite at jeg kan bli ivaretatt om det blir behov for det. 
det skal uansett mye til og jeg må gå mange runder med meg selv om hun vil fortsette etter denne mailen. Jeg vet ikke om jeg vil det. Det vil konstant henge over meg en avvisning, og jeg vil ikke kunne slappe av og bruke henne for det jeg trenger. 

 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Herregud, selvfølgelig er det ikke sårt for psykologen. Men hvorfor føler du behov for å fortelle henne at du ikke bryr deg? Det er jo tydelig at du bryr deg når du skriver mail og innlegg her. 

 

Anonymkode: d150b...51e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får ikke terapi av det offentlige for selvutvikling. Du sier selv at du er klok, oppegående og stabil. Du klarer deg selv i hverdag. Det er uvanlig å få terapi av det offentlige når man har det såpass greit. Tankekjør, angst og en stressende livssituasjon fører ikke til at man får terapi. Du er heldig som har fått såpass langvarig terapi når du klarer deg så greit. Du kan i hvert fall ikke forvente at psykologen fortsetter behandlingen fordi du har mye som skjer i livet ditt. 

Anonymkode: fd4d9...56c

Hvis du har lest tråden så går jeg til privat psykolog.. du har ikke peiling på hva du snakker om. Ikke alt jeg bretter ut her inne om mine personlige ting. 
 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har lest tråden så går jeg til privat psykolog.. du har ikke peiling på hva du snakker om. Ikke alt jeg bretter ut her inne om mine personlige ting. 
 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Går du til privat eller privat med avtale? Om det er privat med avtale er det del ab det offentlig finansierte tilbudet. 

Anonymkode: 5a3c4...07f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I denne tråden fremstår du svært passiv aggressiv og i forsvar. Du later til å ha svært dårlig selvinnsikt, og er blottet for ydmykhet eller vilje til å forsøke å se deg selv slik du faktisk er. Du har bestemt deg for at du er en annen enn den du egentlig er, og det skaper selvfølgelig forvirring og frustrasjon hos deg. Det er forståelig at du opplever dette som vanskelig, men når du etter fire år ikke har klart å tørre å se deg selv som den du faktisk er, forstår jeg godt at psykologen din ikke gidder å kaste bort mer tid på deg. Jeg synes det er imponerende hvor tålmodig hun har vært med deg. Hvorfor er du bestemt på å ikke gjøre jobben som kreves for at du skal få det bedre med deg selv? Du har det åpenbart ikke bra med deg selv slik du har det nå, så hvorfor ikke gjøre noe med det? Ja, det er skummelt, slitsomt og krevende, men det er også veldig givende. 

Anonymkode: 94501...150

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du har lest tråden så går jeg til privat psykolog.. du har ikke peiling på hva du snakker om. Ikke alt jeg bretter ut her inne om mine personlige ting. 
 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Du kan fortsatt ikke kreve å gå der til det uendelige, selv om at det er privat. Ja man kan kjøpe seg et par timer ekstra, men de vil ikke la deg gå der bare fordi du betaler. Det er en jobb for dem, hvor de faktisk ønsker å hjelpe folk som trenger det. Bare fordi de jobber privat, så betyr det ikke at de bare tenker penger! 
Og som nevnte før her, er det privat med avtale så er det like offentlig som dps. 

Anonymkode: 025e3...d2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I denne tråden fremstår du svært passiv aggressiv og i forsvar. Du later til å ha svært dårlig selvinnsikt, og er blottet for ydmykhet eller vilje til å forsøke å se deg selv slik du faktisk er. Du har bestemt deg for at du er en annen enn den du egentlig er, og det skaper selvfølgelig forvirring og frustrasjon hos deg. Det er forståelig at du opplever dette som vanskelig, men når du etter fire år ikke har klart å tørre å se deg selv som den du faktisk er, forstår jeg godt at psykologen din ikke gidder å kaste bort mer tid på deg. Jeg synes det er imponerende hvor tålmodig hun har vært med deg. Hvorfor er du bestemt på å ikke gjøre jobben som kreves for at du skal få det bedre med deg selv? Du har det åpenbart ikke bra med deg selv slik du har det nå, så hvorfor ikke gjøre noe med det? Ja, det er skummelt, slitsomt og krevende, men det er også veldig givende. 

Anonymkode: 94501...150

🤦‍♀️

Anonymkode: 2ab0d...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye erfaring å komme med, men jeg antar at kjemien mellom en psykolog og en pasient eller bruker (hva enn man kaller det) har mye å si. Her virker det kanskje som at behandlingen har gått i stå, og at psykologen føler fremskrittene er for små. Jeg synes du skal vurdere en ny psykolog, kanskje det vil hjelpe deg videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da har du jo egentlig gått lenge nok. Skjønner at hun vil avslutte behandlingen. 

Anonymkode: fd4d9...56c

For noe vås! Mange trenger å gå i terapi i flere år og fire år er faktisk ikke så lenge! 

Anonymkode: d77e1...153

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan fortsatt ikke kreve å gå der til det uendelige, selv om at det er privat. Ja man kan kjøpe seg et par timer ekstra, men de vil ikke la deg gå der bare fordi du betaler. Det er en jobb for dem, hvor de faktisk ønsker å hjelpe folk som trenger det. Bare fordi de jobber privat, så betyr det ikke at de bare tenker penger! 
Og som nevnte før her, er det privat med avtale så er det like offentlig som dps. 

Anonymkode: 025e3...d2e

hvor tar du alt dette fra?? Hvor har jeg skrevet at jeg krever? 
jeg skriver at jeg synes det er dumt å avslutte behandling i den situasjonen jeg er i nå.. bet betyr ikke at jeg krever å gå til henne i det uendelige 🤦‍♀️ Les hva jeg skriver, så slipper du å tillegge meg opplysninger som jeg ikke har gitt. 
som sagt så kjenner jeg at jeg ikke bryr meg så veldig hardt om hun velger å avslutte. 
Heldigvis er det ikke du som bestemmer! Min mor er psykolog, og jobber i det private. Der kan folk gå så lenge de ønsker og føler behov for det. Ofte er det lettere pasienter som går i årevis for å utvikle seg selv, og bruker psykolog timene som balsam for sjela. 
De betaler for tjenesten. 
tror min mor har litt mere kunnskap enn deg, som faktisk jobber som psykolog spesialist. 

 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Uatskillelig said:

Jeg hadde aldri i verden klart å tilgi en behandler som kastet meg ut om en av foreldrene mine holdt på å dø.

Men her snakker du om følelser og tilgivelse. En psykolog er en profesjonell person, som vurderer om pasienten har helse og teknikker til å stå i sorgen eller ikke - og som ikke vurderer basert på følelser på den måten.

Anonymkode: 89cbe...f16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Heldigvis er det ikke du som bestemmer! Min mor er psykolog, og jobber i det private. Der kan folk gå så lenge de ønsker og føler behov for det.

Ja, dette er jo ikke så rart da, all den tid pasienter er de som sørger for at din mor får sin lønn. 

Anonymkode: 89cbe...f16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noe vås! Mange trenger å gå i terapi i flere år og fire år er faktisk ikke så lenge! 

Anonymkode: d77e1...153

Selvfølgelig, men ikke når man klarer seg greit i hverdagen. Er man alvorlig syk trenger man åpenbart behandling i mange år, men det gjelder ikke TS. 

Anonymkode: fd4d9...56c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig, men ikke når man klarer seg greit i hverdagen. Er man alvorlig syk trenger man åpenbart behandling i mange år, men det gjelder ikke TS. 

Anonymkode: fd4d9...56c

Tror ikke du skal uttale deg om min helsetilstand, det er du hverken kompetent til eller har peiling på.. 

 

Anonymkode: 2ab0d...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke du skal uttale deg om min helsetilstand, det er du hverken kompetent til eller har peiling på.. 

 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Men uansett så bryr du deg ikke, og du har en annen psykolog i bakhånd så jeg skjønner ikke helt hva som er problemet. Hadde du brydd deg om det hadde jeg skjønt situasjonen, men jeg skjønner ikke hva du ber om hjelp til her inne for? Hva vil du med tråden?

For ordens skyld: jeg er ikke den du siterte.

Anonymkode: e6a9f...6be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men uansett så bryr du deg ikke, og du har en annen psykolog i bakhånd så jeg skjønner ikke helt hva som er problemet. Hadde du brydd deg om det hadde jeg skjønt situasjonen, men jeg skjønner ikke hva du ber om hjelp til her inne for? Hva vil du med tråden?

For ordens skyld: jeg er ikke den du siterte.

Anonymkode: e6a9f...6be

Jeg har vel strengt tatt ikke spurt etter råd i mitt HI. Du står helt fritt til å scrolle videre, om du ikke har noe støttende å komme med. 
Som sagt er det frustrerende at psykologen vil avslutte midt i denne krisa.  Det ville aldri min mor ha gjort med sine pasienter. Det er belastning å bytte terapaut i seg selv, og spesielt når du står i en krise fra før. 
jeg har synes dette har vært tungt, men har nå kommet til det punktet at jeg faktisk ikke bryr meg. hun får bare gjøre som hun vil, og jeg har allerede mistet tilliten til henne. Veldig kjipt. Men nå er jeg avhengig av å ha bra folk rundt meg som vil meg vel. 
 

Anonymkode: 2ab0d...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper alle dere som skriver så mye stygt til Ts kan minne dere selv på at faren hennes ligger for døden og at barnet hennes blir mobbet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har vel strengt tatt ikke spurt etter råd i mitt HI. Du står helt fritt til å scrolle videre, om du ikke har noe støttende å komme med. 
Som sagt er det frustrerende at psykologen vil avslutte midt i denne krisa.  Det ville aldri min mor ha gjort med sine pasienter. Det er belastning å bytte terapaut i seg selv, og spesielt når du står i en krise fra før. 
jeg har synes dette har vært tungt, men har nå kommet til det punktet at jeg faktisk ikke bryr meg. hun får bare gjøre som hun vil, og jeg har allerede mistet tilliten til henne. Veldig kjipt. Men nå er jeg avhengig av å ha bra folk rundt meg som vil meg vel. 
 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Men hva ønsket du deg? Hva var formålet med å sende den e-posten til psykologen? Hva ønsket du at hun skulle svare, og hva forventet du at hun skulle svare? Hva ønsket du ikke å høre fra psykologen, hva ville være det verste hun kunne svare deg?


Prøv å være ærlig med deg selv, og kjenn ordentlig etter hva du faktisk føler. Ja, det er skummelt, men du vil ikke klare å komme deg noen vei hvis du ikke våger å være ærlig med deg selv. Nå er du så lukket og avstengt fra dine egne følelser at det vil ta tid før du får normal tilgang til egne følelser. Men øvelse gjør mester. Sett deg ned et stille sted og kjenn etter. Kjenn etter der det gjør mest vondt, det er gjerne de følelsene som er lettest tilgjengelig. 

Har du noensinne hatt normal tilgang på egne følelser, eller har du vært like avstengt hele livet? Har du lært å være passiv aggressiv hjemmefra, eller har du hatt normale foreldre med en sunn mental helse? Fikk du hjelp som barn til å bli kjent med og forstå dine egne følelser?

Anonymkode: 94501...150

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...