Gå til innhold

Mail til psykologen.. var det dumt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sendt en e post til psykologen min. 
hun stresser med å avslutte terapien nå. 
Jeg står midt i en ekstremt vanskelig situasjon. Min far er alvorlig syk og vi har fått beskjed på at vi må forberede oss på at han kan falle fra. Alt har skjedd ganske brått, og det er svært tungt. 
Jeg er sykmeldt fra jobb, barnet mitt er blitt mobbet på skolen, så de har opprettet en mobbesak de jobber med, og den eneste følelsen jeg kjenner på nå er at jeg må være sterk. Jeg stenger psykologen ute da hun konstant snakker om avslutning, og jeg står i en ekstremt sår og vanskelig situasjon. 
å få beskjed om at jeg ikke vil ha noen å snakke med, hun vil ha meg ut døra, er tungt å svelge når jeg brenner av smerte på innsiden.. 

i mailen skrev jeg noe om dette, og at jeg setter pris på hjelpen jeg har fått, men setter lite pris på å bli kastet på dør i situasjonen jeg nå står i. Men at hun må gjøre som hun vil. Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg. Jeg har vet om en dyktig psykolog som kan ta meg inn, så jeg har han i bakhånd. Det skrev jeg til psykologen. 
akkurat nå må jeg være sterk og forberedt på at pappa kan komme til å dø. Jeg må støtte og hjelpe barnet mitt og ta en hard kamp der. 
 

var jeg dum som skrev den mailen? Jeg er bare ærlig om hva jeg tenker og føler. Jeg har bare to timer igjen - om det er noe poeng å gni det inn at jeg skal slutte og stå alene i denne situasjonen nå 

Anonymkode: 2ab0d...33c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er bra at du er ærlig. Dårlig gjort av psykologen å kaste deg ut i en så sår og vond situasjon. Forstår godt at du trenger støtte og hjelp i denne perioden. Håper psykologen endrer mening og hjelper deg videre. Det fortjener du. Gode tanker fra meg..💔

 

  • Liker 22
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det er bra at du er ærlig. Dårlig gjort av psykologen å kaste deg ut i en så sår og vond situasjon. Forstår godt at du trenger støtte og hjelp i denne perioden. Håper psykologen endrer mening og hjelper deg videre. Det fortjener du. Gode tanker fra meg..💔

 

Takk ❤️ Det håper jeg også. Samtidig så føler jeg tilliten er litt ødelagt. Når hun vet hvor tøft jeg har det nå, og allikevel vil avslutte.. sier ting som: spørsmålet er hva vi kommer videre med? Noe må du bare leve med, vi får ikke bort alt.. 

for meg er det en fin måte å si; jeg har ikke tro på deg. 
jeg var ærlig i mailen, hun gjør som hun vil. Akkurat nå kjenner jeg bare på sinne. Stenger alle såre følelser ute, og må holde meg sterk. 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke slik at behandleren din ut av det blå har bestemt seg for avslutte behandlingen?
Jeg vil tro at det er noe som har vært snaket om i god tid før siste time?
Går du hos en avtalespesialist eller er det via DPS?
Er det via DPS, så vet du jo sikkert at trykket er enormt og de aller fleste får et begrenset behandlingstilbud.
Går du hos en avtalespesialist, så vil jeg tro at det har blitt snakket om hvorfor behandlingen avsluttes?
Kunne du sagt noe om situasjonen rundt behandlingen?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (7 minutter siden):

Nå er det vel ikke slik at behandleren din ut av det blå har bestemt seg for avslutte behandlingen?
Jeg vil tro at det er noe som har vært snaket om i god tid før siste time?
Går du hos en avtalespesialist eller er det via DPS?
Er det via DPS, så vet du jo sikkert at trykket er enormt og de aller fleste får et begrenset behandlingstilbud.
Går du hos en avtalespesialist, så vil jeg tro at det har blitt snakket om hvorfor behandlingen avsluttes?
Kunne du sagt noe om situasjonen rundt behandlingen?

Jeg går til avtalespesialist.. første gang hun tok det opp begrunnet hun med at nå hadde jeg gått der en stund, og kunne ikke fortsette for alltid.. dette sa hun da jeg var på vei ut døra og det var sommerferie i 2 mnd. 
jeg går til henne pga angst, seksuelle overgrep, mobbing i barneårene og mye tankekjør. Fått mange verktøy, men det er ikke alt som fungerer for meg. 
hun kan si; ja, nå har vi snakket om det og det.. hva av dette kommer du videre med? 
for en mnd siden tok jeg opp noe som jeg aldri har fortalt til noen, noe som jeg har båret på i alle år. Jeg fikk angstanfall under samtalen da dette var så sterkt. 
Jeg fikk fortalt alt. Men det ble aldri mer snakk om temaet. 
hun stilte hverken spørsmål eller dro i tråder. Hun bare lyttet. 
hun er ferdig med meg.. og jeg ser ingen poeng med å dra dit de to siste timene bare for å snakke om at vi er ferdig.. og at jeg skal stå alene i situasjonen jeg nå står i. Kjenner jeg bare vil avslutte, og være sterk. 
 

Anonymkode: 2ab0d...33c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også "kastet på dør" da jeg var midt i en heavy sorgprosess pga brått og uventet dødsfall i nær familie. Det var så hektisk en stund samtidig som jeg ikke ønsket å sykemelde meg fra jobb fordi jeg tenkte at jeg måtte ha noen normale tilstander i hverdagen annet enn sorg. 
Glemte èn avtale og måtte avlyse den neste pga sykdom og da var visst løpet kjørt.. 

Hun maste uansett kun om betaling da jeg var hos henne og hun duppet under samtalene, så jeg snakket vel egentlig til en vegg og betalte 350kr/t for det... (jeg betalte alltid for en eller to timer for å ha betaling på det rene.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GulSitron skrev (23 minutter siden):

Jeg ble også "kastet på dør" da jeg var midt i en heavy sorgprosess pga brått og uventet dødsfall i nær familie. Det var så hektisk en stund samtidig som jeg ikke ønsket å sykemelde meg fra jobb fordi jeg tenkte at jeg måtte ha noen normale tilstander i hverdagen annet enn sorg. 
Glemte èn avtale og måtte avlyse den neste pga sykdom og da var visst løpet kjørt.. 

Hun maste uansett kun om betaling da jeg var hos henne og hun duppet under samtalene, så jeg snakket vel egentlig til en vegg og betalte 350kr/t for det... (jeg betalte alltid for en eller to timer for å ha betaling på det rene.)

Herregud for ei dame.. i terapi så er psykologen så forståelsesfull og tilstede, men når du ble syk var det plutselig ingen forståelse... 

Å være psykolog må være en av de enkleste jobbene som finnes.. vare sitte i en stol og lytte tomt og ka skje duppe av. Så har du de flinke som faktisk hjelper. 
Det skumle med psykologer er at de jobber alene i terapi rommet. De blir ikke observert og ingen kan se hva de holder på med.

 

Anonymkode: 2ab0d...33c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer trolig aldri til å få tillit til denne psykologen igjen etter dette, og tillit er en forutsetning for gode terapitimer. Finn deg en ny psykolog.

Anonymkode: a6fe9...d0d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud for ei dame.. i terapi så er psykologen så forståelsesfull og tilstede, men når du ble syk var det plutselig ingen forståelse... 

Å være psykolog må være en av de enkleste jobbene som finnes.. vare sitte i en stol og lytte tomt og ka skje duppe av. Så har du de flinke som faktisk hjelper. 
Det skumle med psykologer er at de jobber alene i terapi rommet. De blir ikke observert og ingen kan se hva de holder på med.

 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Nei du. Å være psykolog er noe av det vanskeligste man kan være. De færreste psykologer lytter tomt og dupper av. Dessuten har vi kun pasientens versjon. Det er også skummelt for psykologer å være alene med pasienten, da pasienten kan gå ut døra og fortelle usanne historier. Som psykolog må man finne seg i mye. Men det er ikke til å komme vekk fra at mange pasienter har forstyrrelser som gjør at de projiserer og feiltolker i hytt og pine. Som regel blir psykologen et lett bytte for disse pasientenes sinne. Det er ikke en psykologs oppgave å fikse alt. En psykolog skal ikke være absolutt tilgjengelig for pasientene sine. 

Psykologen har rett til å sette grenser og avslutte terapien når han/hun mener dette er det beste for pasienten. Det er ikke alltid pasienten er enig i dette. Men man må faktisk stole på fagmennesket. Det er mange pasienter som blir sinte på psykologen når psykologen avslutter. 

Anonymkode: 368bb...3e2

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har sendt en e post til psykologen min. 
hun stresser med å avslutte terapien nå. 
Jeg står midt i en ekstremt vanskelig situasjon. Min far er alvorlig syk og vi har fått beskjed på at vi må forberede oss på at han kan falle fra. Alt har skjedd ganske brått, og det er svært tungt. 
Jeg er sykmeldt fra jobb, barnet mitt er blitt mobbet på skolen, så de har opprettet en mobbesak de jobber med, og den eneste følelsen jeg kjenner på nå er at jeg må være sterk. Jeg stenger psykologen ute da hun konstant snakker om avslutning, og jeg står i en ekstremt sår og vanskelig situasjon. 
å få beskjed om at jeg ikke vil ha noen å snakke med, hun vil ha meg ut døra, er tungt å svelge når jeg brenner av smerte på innsiden.. 

i mailen skrev jeg noe om dette, og at jeg setter pris på hjelpen jeg har fått, men setter lite pris på å bli kastet på dør i situasjonen jeg nå står i. Men at hun må gjøre som hun vil. Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg. Jeg har vet om en dyktig psykolog som kan ta meg inn, så jeg har han i bakhånd. Det skrev jeg til psykologen. 
akkurat nå må jeg være sterk og forberedt på at pappa kan komme til å dø. Jeg må støtte og hjelpe barnet mitt og ta en hard kamp der. 
 

var jeg dum som skrev den mailen? Jeg er bare ærlig om hva jeg tenker og føler. Jeg har bare to timer igjen - om det er noe poeng å gni det inn at jeg skal slutte og stå alene i denne situasjonen nå 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Hva er bakgrunnen for at du føler at du blir "kastet ut" ? Er det ikke behandlingsbehov mer eller er det en faglig begrunnelse på at du skal ha mindre kontakt med psykolog/klare deg selv mer? Psykologer "kaster" ikke bare folk ut og avslutter behanldig ubegrunnet. 

Hva er det du ikke forteller oss i hovedinnlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg går til avtalespesialist.. første gang hun tok det opp begrunnet hun med at nå hadde jeg gått der en stund, og kunne ikke fortsette for alltid.. dette sa hun da jeg var på vei ut døra og det var sommerferie i 2 mnd. 
jeg går til henne pga angst, seksuelle overgrep, mobbing i barneårene og mye tankekjør. Fått mange verktøy, men det er ikke alt som fungerer for meg. 
hun kan si; ja, nå har vi snakket om det og det.. hva av dette kommer du videre med? 
for en mnd siden tok jeg opp noe som jeg aldri har fortalt til noen, noe som jeg har båret på i alle år. Jeg fikk angstanfall under samtalen da dette var så sterkt. 
Jeg fikk fortalt alt. Men det ble aldri mer snakk om temaet. 
hun stilte hverken spørsmål eller dro i tråder. Hun bare lyttet. 
hun er ferdig med meg.. og jeg ser ingen poeng med å dra dit de to siste timene bare for å snakke om at vi er ferdig.. og at jeg skal stå alene i situasjonen jeg nå står i. Kjenner jeg bare vil avslutte, og være sterk. 
 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Kanskje du skal bytte? 🤷‍♀️

Man får ikke kjemi med alle. Mailen var ikke dum, men hun må nok avslutte pga ventelister. 

Anonymkode: 66975...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEN NAKNE GARTNER skrev (3 minutter siden):

Hva er bakgrunnen for at du føler at du blir "kastet ut" ? Er det ikke behandlingsbehov mer eller er det en faglig begrunnelse på at du skal ha mindre kontakt med psykolog/klare deg selv mer? Psykologer "kaster" ikke bare folk ut og avslutter behanldig ubegrunnet. 

Hva er det du ikke forteller oss i hovedinnlegget?

Nja....på DPS og andre offentlige avtalesteder må man jo det da.

Jeg har selv blitt «avsluttet» på DPS før jeg ønsket - tok det ikke personlig. Men jeg klarte meg jo greit. 

Anonymkode: 66975...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEN NAKNE GARTNER skrev (25 minutter siden):

Hva er bakgrunnen for at du føler at du blir "kastet ut" ? Er det ikke behandlingsbehov mer eller er det en faglig begrunnelse på at du skal ha mindre kontakt med psykolog/klare deg selv mer? Psykologer "kaster" ikke bare folk ut og avslutter behanldig ubegrunnet. 

Hva er det du ikke forteller oss i hovedinnlegget?

Det er behandlingsbehov, og det er pga at jeg har gått der lenge nok som er begrunnelsen. 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan relatere meg til den følelsen av å bli kastet på dør når det stormer som verst. Jeg har problemer med tillit i relasjoner,  så for min egen del var det nok noe av grunnen til at jeg stengte av og han snakket videre om avslutning. Jeg tok det smått opp at jeg alltid blir forlatt i relasjoner og "gitt opp". DPS og akuttpsykiatrien var ikke akkurat en høydare, så han (avtalespesialist) er den eneste som har fulgt meg lenge. Etter at jeg fortalte det så har det ikke vært et stort tema igjen, annet enn at han vil sette opp timer ut neste halvår, så kan man se an hyppigheten av timer. For meg er det en trygghet. 

Jeg er glad du skrev mailen. Du får også vurdere om det er rett å fortsette med denne psykologen eller om tiden er inne for et skifte. Du skriver at du har en annen i bakhånd. Jeg vet at det er mye på gang nå og alt kjennes sårt, men bruk litt tid på å tenke på dette her.

Ønsker deg masse lykke til, og du er slettes ikke den eneste som har vært i denne situasjonen og kjent på disse følelsene. 

Anonymkode: 17027...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei du. Å være psykolog er noe av det vanskeligste man kan være. De færreste psykologer lytter tomt og dupper av. Dessuten har vi kun pasientens versjon. Det er også skummelt for psykologer å være alene med pasienten, da pasienten kan gå ut døra og fortelle usanne historier. Som psykolog må man finne seg i mye. Men det er ikke til å komme vekk fra at mange pasienter har forstyrrelser som gjør at de projiserer og feiltolker i hytt og pine. Som regel blir psykologen et lett bytte for disse pasientenes sinne. Det er ikke en psykologs oppgave å fikse alt. En psykolog skal ikke være absolutt tilgjengelig for pasientene sine. 

Psykologen har rett til å sette grenser og avslutte terapien når han/hun mener dette er det beste for pasienten. Det er ikke alltid pasienten er enig i dette. Men man må faktisk stole på fagmennesket. Det er mange pasienter som blir sinte på psykologen når psykologen avslutter. 

Anonymkode: 368bb...3e2

Du har rett i mye av det du skriver, men det er et vidt spekter av psykologer og pasienter. Leser ofte her inne om mennesker som blir avsluttet før de er ferdig behandlet, da de bare har X antall timer. Har snakket med mange som har gode psykologer som er aktive i timen og speiler pasientene. Men jammen er det mange dårlige psykologer som har gått lei, og som bare sitter der. Min kollega har også opplevd en psykolog som sovnet under timen, så dette er nok mer vanlig enn psykologer vil innrømme at skjer. 
Å avslutte en terapi bør være noe pasienten er enig i, og at en føler det er greit å avslutte. Mange feiltolker nok psykologen om en er forstyrret. Men de aller fleste som går til psykolog er oppegående og ressurssterke mennesker. Pasienten har den makten at de kan fortelle andre om sine opplevelser med psykologen/ terapien.. men så har psykologen en enorm makt over pasienten, da han/ hun sitter på ekstremt mye informasjon, og journalfører. Det er en stor makt skjevhet i et slikt forhold. 

Anonymkode: 2ab0d...33c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du skrev til henne. 
 

Min psykolog vil ikke ha Mail. 

Anonymkode: a1549...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan relatere meg til den følelsen av å bli kastet på dør når det stormer som verst. Jeg har problemer med tillit i relasjoner,  så for min egen del var det nok noe av grunnen til at jeg stengte av og han snakket videre om avslutning. Jeg tok det smått opp at jeg alltid blir forlatt i relasjoner og "gitt opp". DPS og akuttpsykiatrien var ikke akkurat en høydare, så han (avtalespesialist) er den eneste som har fulgt meg lenge. Etter at jeg fortalte det så har det ikke vært et stort tema igjen, annet enn at han vil sette opp timer ut neste halvår, så kan man se an hyppigheten av timer. For meg er det en trygghet. 

Jeg er glad du skrev mailen. Du får også vurdere om det er rett å fortsette med denne psykologen eller om tiden er inne for et skifte. Du skriver at du har en annen i bakhånd. Jeg vet at det er mye på gang nå og alt kjennes sårt, men bruk litt tid på å tenke på dette her.

Ønsker deg masse lykke til, og du er slettes ikke den eneste som har vært i denne situasjonen og kjent på disse følelsene. 

Anonymkode: 17027...0e3

Trist at du opplevde det slik, men bra du får fortsette en stund til når du kjenner du trenger det. 
hadde en tidligere psykolog for mange år siden som bare satt der. Kunne like godt snakket med en venninne. Følte ikke at personen jeg snakket med var en spesialist. Hun jeg har nå er meget dyktig i faget sitt, og jeg føler jeg snakker med et menneske som ser sammenhenger, er aktiv og trekker i tråder. Føler meg alltid klokere på leg selv etter en time. Hadde aldri orket å kjøre tur/r 15 mil for å snakke med henne om jeg ikke følte det var til nytte. 
Om hun avslutter så er det greit.. men kommer ikke til å starte opp igjen med ny med det første. Nå har jeg mer enn nok å stå i, og jeg har ikke kapasitet til å starte opp på nytt nå. 
 

Anonymkode: 2ab0d...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette plager deg så mye, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare bytter til den psykologen du har i bakhånd? Det er jo ikke verre enn det? Du sier jo selv i HI at du ikke bryr deg så...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft gjort å sende psykologen Mail. Synes det var bra jeg. Teit at dere skal slutte når man trenger en psykolog.

Opplevde det samme selv. Psykologen bare sluttet selv om jeg fortsatt slet veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei du. Å være psykolog er noe av det vanskeligste man kan være. De færreste psykologer lytter tomt og dupper av. Dessuten har vi kun pasientens versjon. Det er også skummelt for psykologer å være alene med pasienten, da pasienten kan gå ut døra og fortelle usanne historier. Som psykolog må man finne seg i mye. Men det er ikke til å komme vekk fra at mange pasienter har forstyrrelser som gjør at de projiserer og feiltolker i hytt og pine. Som regel blir psykologen et lett bytte for disse pasientenes sinne. Det er ikke en psykologs oppgave å fikse alt. En psykolog skal ikke være absolutt tilgjengelig for pasientene sine. 

Psykologen har rett til å sette grenser og avslutte terapien når han/hun mener dette er det beste for pasienten. Det er ikke alltid pasienten er enig i dette. Men man må faktisk stole på fagmennesket. Det er mange pasienter som blir sinte på psykologen når psykologen avslutter. 

Anonymkode: 368bb...3e2

Dagens "forsvarstale"

Anonymkode: fac46...066

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...