Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de fleste kommer ikke videre. De fleste er like låst i sin lavtlønnedr jobb som uføre. Er det så vanskelig å se? 

Anonymkode: 3882b...7a6

Jeg har stor sympati med de som jobber så hardt og får så lite, og de burde definitivt få mer for jobben sin. Men det betyr ikke at uføre ikke bør få mer. Vi må kunne jobbe for begge gruppene. Det er en velkjent strategi fra de rike og mektige å sette svake grupper opp mot hverandre. Det at en gruppe ikke får som fortjent, betyr ikke at uføre ikke bør få mer.

Anonymkode: 353bf...cb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem at de med denne lønnen ofte bare har den midlertidig og kan utdanne seg og tjene mer.

Anonymkode: 353bf...cb7

Noen av oss har allerede 5-årig utdannelse, men får ikke jobb innenfor noe annet enn kundeservice/dagligvare grunnet et tøft arbeidsmarked, og tjener fortsatt under 19k i måneden. 

Anonymkode: 486cc...ee5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor du bor. 

Bor du i Oslo / Tromsø / osv. hvor husleia på en leilighet ligger på 12000 kr, så blir det tynt med penger. 

Bor du i distriktet, der du betaler 3500-6000 kr i husleie, så kan du leve et behagelig liv (økonomisk sett) - faktisk kan du jo nesten kjøpe noe eget på sikt.

I storbyene vil du ALDRI kunne kjøpe noe eget, og blir med tiden presset lenger og lenger ut pga. økende husleier. 

Anonymkode: a74f0...b86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk glemmer at man er syk, avhengig av helsevesen og så videre. Uvitenhet 🙈

Anonymkode: ac545...18a

Det finnes helsevesen i andre land og. Uvitenhet 🙈

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo an på hvor du bor. 

Bor du i Oslo / Tromsø / osv. hvor husleia på en leilighet ligger på 12000 kr, så blir det tynt med penger. 

Bor du i distriktet, der du betaler 3500-6000 kr i husleie, så kan du leve et behagelig liv (økonomisk sett) - faktisk kan du jo nesten kjøpe noe eget på sikt.

I storbyene vil du ALDRI kunne kjøpe noe eget, og blir med tiden presset lenger og lenger ut pga. økende husleier. 

Anonymkode: a74f0...b86

Finner deg lett en leilighet på 30-40 kvm til 9000-9500 her i Tromsø, er heller ingen menneskerett å ha eget kjøkken og bad når man ikke jobber for pengene så enda lettere å finne rom i bofellesskap til rundt 5000-5500.

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Aktiv Kverulant skrev:

22 000 som minstestats? Er du spinnvill? Og hvor skulle vi liksom fått alle disse pengene fra?

Jeg foreslår 15 000,- som makssats.

Enda bedre, 10 000 som makssats for de som ikke har jobbet tilstrekkelig før de ble uføre. 22 000 kunne vært en grei makssats med langt yrkesliv og betaling av skatt bak seg.

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

18000 er nok hvis husleie er 10000 , mat 2000 , da har man 6000 til resten!

Anonymkode: be8d0...82a

Som jeg har nevnt tidligere:

Husleie: 5000

Mat: 3000

Diverse: 2000

Det kan man leve fint på, studenter som fokuserer på studiene sine gjør akkurat det.

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo an på hvor du bor. 

Bor du i Oslo / Tromsø / osv. hvor husleia på en leilighet ligger på 12000 kr, så blir det tynt med penger. 

Bor du i distriktet, der du betaler 3500-6000 kr i husleie, så kan du leve et behagelig liv (økonomisk sett) - faktisk kan du jo nesten kjøpe noe eget på sikt.

I storbyene vil du ALDRI kunne kjøpe noe eget, og blir med tiden presset lenger og lenger ut pga. økende husleier. 

Anonymkode: a74f0...b86

Og nettopp dette er en av de store nøklene til å ha det svært så bra på uføretrygd.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har nevnt tidligere:

Husleie: 5000

Mat: 3000

Diverse: 2000

Det kan man leve fint på, studenter som fokuserer på studiene sine gjør akkurat det.

Anonymkode: 928dc...cdd

Strøm, nett, mobil, ting fra apoteket som ikke inngår i egenandelen, forsikringer osv må puttes inn i en av de postene. Om man eier bolig er det også eiendomsskatt og kommunale avgifter. Mange må også bruke penger på trening (for å ikke bli verre), og mange som bor på steder uten offentlig kommunikasjon må ha penger til bil/bensin fir å komme seg på butikk, på trening osv. Helt greit om noen syns at bil er unødvendig, men da er alternativet at hjemmesykepleiet handler, TT-kort på taxi for å komme seg til lege, behandlinger osv. Og det blir fort en større utgift for staten. 

Anonymkode: 0b67d...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Enda bedre, 10 000 som makssats for de som ikke har jobbet tilstrekkelig før de ble uføre. 22 000 kunne vært en grei makssats med langt yrkesliv og betaling av skatt bak seg.

Anonymkode: 928dc...cdd

Jeg tenker i første omgang at det bør kuttes til 15 000,- som den over foreslo. Kanskje ned til 10 000,- innen 10 år ja, men vi må gi det tid. Og mest av alt at privat helse i Norge bør flyttes mer over fra staten til det private. Jeg har ingen planer om å bli uføretrygdet, men om det skulle skje så har jeg sikret meg med dyre forsikringer slik at jeg skal få utbetalt nåværende lønn ut min arbeidskarriere. Da tror jeg det vil bli et helt annet syn på uføretrygdede i Norge også.

Anonymkode: 2c2e3...e75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke utgifter mener du faller bort? 

På 14.11.2020 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at en ufør skal ha nok til å klare å forsørge seg selv og kunne unne seg litt av og til. Sånn som jeg selv gjør, og jeg jobber 85% og har 3 barn under 7 jeg tar meg av. Jeg har utbetalt 27.000,-. 

Det er helt innafor at en ufør får mindre utbetalt i måneden enn noen som jobber fullt eller tilnærmet fullt. Det er fordi det er en del utgifter som faller bort når man ikke er i arbeid. Man har i tillegg bedre tid til diverse ting som er kostnadsbesparende. 

 

Anonymkode: 63fe8...3bb

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at mange som skriver her tror at uføretrygdet er noe man velger å bli, fordi man synes det er mer behagelig. 
Det er så teit at jeg ikke gidder å kommentere det noe videre. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 353bf...cb7

Dagens sats er det samme som jeg har i min 100% jobb. Øker den såpass så er det ikke utenkelig at jeg vil prøve å få uføre i stedet for å jobbe, og heller dyrke hobbyene mine, på lik linje med de fleste... da lønner det seg rett og slett ikke å jobbe.

Anonymkode: 26e01...cae

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Chroma skrev:

Det virker som at mange som skriver her tror at uføretrygdet er noe man velger å bli, fordi man synes det er mer behagelig. 
Det er så teit at jeg ikke gidder å kommentere det noe videre. 🙄

Det teiteste må være at du da ikke tror det finnes snyltere av uføretrygd.

Da er det helt greit at du ikke kommenterer mer.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2020 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner også ei ufør som fester mye, sover hele dagen og er oppe om nettene. Hun er ei tidligere venninne av meg. Hun poster også fjellturene sine på fb. Hun har barn med to forskjellige fedre, hun er ekstremt utagerende og har en påtrengende seksualisert adferd. De fleste som ikke kjenner henne mener nok hun er en NAVer eller snylter. 

Men jeg var nært henne i oppveksten. På barneskolen mistet hun sin mor til kreft. Da mor var død og borte, starter hennes far å pule sine døtre. Hun lever nå med traumer og kompleks PTSD. 

Det burde hun kanskje skrevet i bion en sin? "Ufør da jeg sliter sånn med tankene på at jeg måtte suge pappas kuk etter å ha sett min mor dø i senga si hjemme som 10 år gammel. Jeg har forsøkt å jobbe, men jeg klikker for ingenting og aner ikke hvordan jeg skal oppføre meg. Nå puler jeg rundt og lager drama, for det er det jeg har lært hjemme. Jeg mottar 18 700,- i mnd for å ha vært pappas lille hore til jeg var 15 år og rømte hjemmefra". 

 

Anonymkode: 22f66...3ea

Selvfølgelig er dette en dypt tragisk historie, og jeg vil anta de fleste synes synd på henne. Men hun er dessverre ikke den eneste som har opplevd sexuelt misbruk. De fleste av de fungerer bra i jobb. Og dette gjelder mye annet også. Noen «legger seg ned» og blir ufør fordi de ikke orker, mens andre «krummer ryggen» og jobber med de samme plagene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens sats er det samme som jeg har i min 100% jobb. Øker den såpass så er det ikke utenkelig at jeg vil prøve å få uføre i stedet for å jobbe, og heller dyrke hobbyene mine, på lik linje med de fleste... da lønner det seg rett og slett ikke å jobbe.

Anonymkode: 26e01...cae

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det teiteste må være at du da ikke tror det finnes snyltere av uføretrygd.

Da er det helt greit at du ikke kommenterer mer.

Anonymkode: e76f6...4f8

Etter vi fikk Høyre-regjering har det blitt svært vanskelig å få uføretrygd. 

Til første taler; trygd er ikke noe du kan troppe opp på nærmeste NAV-kontor å be om. 

Til andre taler; svært få de siste 10-åra klarer å snylte til seg trygd. 

Jeg mistenker sterkt at det er to typer AB som er kritiske til heving av ung ufør. 

Den unge kvinnelige arbeideren med lite utdanning, og som også ikke har fagorganisert seg. Hun vet vel knapt hva det er, og lønnslippen hiver hun bare fra seg uten sjekke hva som står der og arbeidskontrakten vet hun ikke hvor er eller om hun har en slik.  

Den andre typen tenker jeg er mannlige studenter, som har vært bittelitt borti økonomisk teori. Men dette kan også være kjærringer som liker å trolle. 

Denne tråden er ekstemt lang og det står nesten bare svada i den. Hva med å logge av KG og bruke litt tid på å sette seg litt inn i ting? 

Anonymkode: 22f66...3ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, Chroma skrev:

Det virker som at mange som skriver her tror at uføretrygdet er noe man velger å bli, fordi man synes det er mer behagelig. 
Det er så teit at jeg ikke gidder å kommentere det noe videre. 🙄

Det er det FÅ som skriver. 

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg gir opp hele tråden. Når folk nekter å se sannheten i øyene, at øker vi en trygd, så øker alt annet, og mye synker, som ansatte i helse og oppvekst, som vil gi andre en dårligere hverdag, øker minstelønn blir matvarer dyrere og vi får mindre å rytte med alle sammen, og uføre vil igjen sitte å føle de får for lite. Tall er tall, man kan øke alle tall, men resultatet blir jo det samme. Øker vi trygd, øker minstelønn, øker medianlønn, øker brnehagepriser o.s.v.

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og nettopp dette er en av de store nøklene til å ha det svært så bra på uføretrygd.

Anonymkode: e76f6...4f8

Ja det er en fordel som ufør å bosette seg sentralt ute i distriktene , da får man billig husleie og trenger ikke bil.

Anonymkode: be8d0...82a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Dagens sats er det samme som jeg har i min 100% jobb. Øker den såpass så er det ikke utenkelig at jeg vil prøve å få uføre i stedet for å jobbe, og heller dyrke hobbyene mine, på lik linje med de fleste... da lønner det seg rett og slett ikke å jobbe.

Anonymkode: 26e01...cae

Skjønner deg veldig godt og ville gjort det selv om jeg hadde hatt samvittigheten til det. Det er ikke bare å møte opp pa nav-kontoret å be om trygd som andre skriver her. Det vet jeg og de aller fleste at det ikke er. Det er en prosess som tar flere år, men utbyttet gjør det verdt det. Jeg tror det er ekstremt få 100% friske snyltere i Norge i dag. Heldigvis. Men andelen som har enkle sykdommer, psykisk eller fysisk og som overspiller disse for å få 100% ufør, selv om de kunne ha jobbet heltid eller i det minste deltid tror jeg ikke er så liten. Og det er derfor vi ikke må finne på å øke uføretrygden. Det skal ikke være attraktivt å være uføretrygdet. Det bør kun dekke det absolutt nødvendige og så må man heller lene seg på familie og venner ut over dette.  

Anonymkode: 2c2e3...e75

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...