Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

På 15.11.2020 den 8.26, AnonymBruker skrev:

Diskusjonen bør jo handle om det er mulig å klare seg/ha et verdig liv for 16 - 18 tusen. Ikke hva man fortjener eller ikke. 

En frisk person i et lavtlønnsyrke har mulighet til å endre situasjonen sin. Ta utdannelse/få bedre betalt jobb/ta en liten ekstrajobb. En syk person har ofte ingen valg. 

Jeg har prøvd både å være frisk, i en periode med dårlig lønn, og å være ufør. Riktignok etter over 20 år i arbeidslivet. Er ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt om jeg kunne. Å være syk er virkelig noe dritt. Hele livsstilen endrer seg, og det er plutselig masse ting man ikke kan. Kan tenke meg at store økonomiske problemer oppå alt gjør ting enda verre. 

Selv er jeg "heldig" som har en sykdom som gjør at jeg ikke klarer å gjøre ting som koster penger, som kafeer, restauranbesøk, konserter, fester.... Og jeg er "gammel" og har en mann som tjener godt. 

Om jeg hadde vært singel, i 50-årene og hatt 18000 i mnd, så hadde jeg sittet alene med dårlig sosialt nettverk/ingen mulighet til å være med på noe sosialt (både pga helse og økonomi) på en liten hybel og uten bil. Det tror jeg faktisk ikke at jeg hadde orket. Hadde mest sannsynlig utviklet psykisk sykdom i tillegg til deb fysiske jeg har. 

Må understreke at jeg er takknemlig for å ha trygg økonomi og en god familiesituasjon. Har aldri klaget på uføretrygden. Men har godt nok utviklet empati til å skjønne at mange syke sliter når de får økonomiske problemer på toppen av alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 0b67d...185

Jeg er til en viss grad enig i det uthevede. Vi må likevel huske på alle de som av ulike årsaker sliter med sine problemer, men som likevel ikke kvalifiserer til uføretrygd. De er det svært mange av, og da er det ikk "bare" å ta seg sammen og få en bedre utdanning/jobb. Det er ikke enten "de syke" som ikke kan jobbe/ta utdaninng eller "de friske" som kan stå i jobber og har alle muligheter foran seg. 

Jeg har selv vært svært deprimert under studietiden, og hadde et helt semester hvor jeg var for psykisk nedbrutt til å i det hele tatt stå opp om morgenen. Da sier det seg selv at det var et helt semester med fag jeg ikke tok, og som jeg måtte jobbe hardt for å få ta opp i løpet av den resterende studietiden. Jeg var heldig og kom meg såpass ovenpå igjen at det til slutt gikk fint med meg og helt ok med min masterutdannelse. Det er likevel mange som det ikke går såpass bra med, men som likevel ikke kvalifiserer til å få utbetalt penger ifra NAV. J

Dysleksi eller lærevansker gir for eksempel ikke krav på uføretrygd. Kanskje er du ute av stand til å ta deg en god utdanning og å få deg en godt betalt jobb, men du er likevel i stand til å utføre "lavtlønnsyrke"-jobber. Da skal du så klart ta den jobben du mestrer, men det betyr ikke at du er i stand til å få deg en bedre betalt jobb av den grunn. 

 

På 15.11.2020 den 11.39, AnonymBruker skrev:

Hva  er bo, mat .+ andre  faste utgifter i mnd .? Her har sikkert SSB noen tall , men jeg har nettopp hjulpet mitt barn som har flyttet til en by med mnd budsjett , oversikt over husleie, bil og annen transport, mat , fritidsaktiviteter,  klær, personlige produkter, sette av litt til sparekonto = 15.  000,- i mnd - dette varierer nok hvor du bor i landet da kostnader i kommunale utgifter er ulikt fra kommune til kommune , og hvordan du bor.     Bor du dyrt er nok 18.000,- knapt , men skal holde

Anonymkode: ad057...c08

Enig, det skal holde. Bor man for dyrt må man tilpasse utgiftene til inntekten man får, ganske enkelt. 

Anonymkode: da5e3...93a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis uføresatsene blir over 20 000 per mnd utbetalt, må de gjøre noe med lønningene i f.eks. staten for å gjøre det mer lukrativt å jobbe. Og de må begrense muligheten til uføretrygd slik at KUN de som overhode ikke har mulighet til å jobbe i en eneste type stilling kan få innvilget.

Jeg har selv 15 års ansiennitet som saksbehandler i staten. Har mastergrad med et studielån som jeg fremdeles betaler ned på. Er på maks-lønna for min stillingstype nå, utbetalt 28 000 kr per mnd.

Anonymkode: 68f8b...311

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Etter vi fikk Høyre-regjering har det blitt svært vanskelig å få uføretrygd. 

Til første taler; trygd er ikke noe du kan troppe opp på nærmeste NAV-kontor å be om. 

Til andre taler; svært få de siste 10-åra klarer å snylte til seg trygd. 

Jeg mistenker sterkt at det er to typer AB som er kritiske til heving av ung ufør. 

Den unge kvinnelige arbeideren med lite utdanning, og som også ikke har fagorganisert seg. Hun vet vel knapt hva det er, og lønnslippen hiver hun bare fra seg uten sjekke hva som står der og arbeidskontrakten vet hun ikke hvor er eller om hun har en slik.  

Den andre typen tenker jeg er mannlige studenter, som har vært bittelitt borti økonomisk teori. Men dette kan også være kjærringer som liker å trolle. 

Denne tråden er ekstemt lang og det står nesten bare svada i den. Hva med å logge av KG og bruke litt tid på å sette seg litt inn i ting? 

Anonymkode: 22f66...3ea

Det har ikke skjedd noe med kriteriene for å få uføretrygd på veldig lang tid. 

Ingen har heller påstått at en bare kan troppe opp på et NAV-kontor og få uføretrygd.

At det er svært få som har klart å snylte til seg trygd de siste 10-åra, vet du heller ingenting om.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2020 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Jo... mange av oss som står i jobb har plager som skulle gjort oss 100% ufør. Det bør vel kanskje leger psykriatere og spesialister avgjøre, og ikke du. Jeg jobber til tross for. Ikke fordi jeg ikke er syk nok.

Anonymkode: 3882b...7a6

Så legen/psykologen/psykiateren din sier at du er syk nok til å bli ufør, men ikke trenger det likevel? Eller er det du selv som mener du er syk nok til å kunne ha fått innvilget uføretrygd?
Jeg har inntrykk av mange av sånne som deg egentlig ikke er spesielt syke, men liker å skryte av hvor flinke de er som jobber til tross for sykdommer og plager, bare for å kunne se ned på de som er uføretrygdede. Litt sånn "ædda bædda, jeg er mye sterkere og tøffere enn deg!".
Fint for deg at du klarer å stå i jobb, men da er du faktisk ikke syk nok til å bli uføretrygdet. Eller så har du en usedvanlig grei jobb der det lett kan legges til rette for de ekstraordinære behovene dine. Noe svært få har.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det FÅ som skriver. 

Anonymkode: 3882b...7a6

Fordi de ikke tør å skrive det rett ut. Men innleggene til flere her lyser jo sladrekjerring lang vei. Ingen skal komme her og komme her, og påstå at de ikke klarer å jobbe! Det må jo være dikt og forbannet løgn! Spesielt når det er såpass mange på KG som er så syke at de burde hatt ufør, men som likevel velger å jobbe fordi de er så mye flinkere og mer pliktoppfyllende enn alle disse sutrete uføretrygdede folkene.

Og i tilfelle noen lurer, så er jeg ikke uføretrygdet selv. Jeg er i jobb til tross for perioder med moderat depresjon, men har da et snev av empati og forståelse for andre mennesker. Å dra frem noen få eksempler på folk som visstnok snylter, er helt irrelevant da disse er en annen gruppe enn kronisk syke uføretrygdede. Og for å si det sånn; å få uføretrygd er såpass tungrodd hvis man har diffuse plager, at hvis noen klare å fake seg til full uføretrygd så har de lagt ned MYE jobb i å få det til. Nesten så de fortjener å belønnes med uføretrygd og en begrenset inntekt.

Mange ser også ut til å glemme at mange uføre trenger medisiner og behandlinger som koster penger, som friske mennesker ikke trenger å legge inn i budsjettet sitt. Det er der man bør vurdere å øke uføretrygden, men da behovsprøvd for dem som trenger det.

Anonymkode: eeb09...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatiser hele uføre-posten sier nå jeg, så får folk forsikre seg mot det. Sosialstønad får være en annen sak. 

Anonymkode: 2c2e3...e75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så legen/psykologen/psykiateren din sier at du er syk nok til å bli ufør, men ikke trenger det likevel? 

 

Lege/psykriater som mener jeg bør kaste inn håndkle for å ha litt livskvalitet igjen. 

Resten blir for dumt å svare på. Ja det jeg svarte på også, siden det tydelig kom frem.

Men jeg har forstått uføre her inne mener de skal ha mer. Men ikke innser det vil gå ut over alle. For de rike kan betale. Men da er jo jeg sladdrekjærring. Go figure.

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Majott skrev:

Nei, jeg synes ikke at 18 000 i mnd er nok. Det kan man knapt overleve på, med det det koster å leve i dag. Jeg vil gjerne at den økes, og jeg er ikke i den gruppen som er berørt av dette. 

 

Enig med deg. Regner med at de fleste som mener det er for mye, ville ment det var for lite om det gjaldt dem selv.

Anonymkode: 14748...2f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med deg. Regner med at de fleste som mener det er for mye, ville ment det var for lite om det gjaldt dem selv.

Anonymkode: 14748...2f1

Hva syntes dere da burde kuttes? Pensjon? U-landsbistand? Eller burde vi øke skatten ytterligere?

Anonymkode: 2c2e3...e75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lege/psykriater som mener jeg bør kaste inn håndkle for å ha litt livskvalitet igjen. 

Resten blir for dumt å svare på. Ja det jeg svarte på også, siden det tydelig kom frem.

Men jeg har forstått uføre her inne mener de skal ha mer. Men ikke innser det vil gå ut over alle. For de rike kan betale. Men da er jo jeg sladdrekjærring. Go figure.

Anonymkode: 3882b...7a6

Jeg er så enig med deg. Selv er jeg 50% ufør og 50% i jobb. Fastlegen min ber meg hver gang om å akseptere at jeg egentlig ikke burde jobbe 50% Jeg hadde fått 100% ufør umiddelbart hvis jeg hadde søkt.

Jeg tror mange misforstår hva både du og jeg mener. For meg handler det om at jeg klarer 50% jobb, men det betyr også at jeg ikke klarer noe annet. Jeg klarer ikke være med venner, klarer ikke dra på butikken og handle, klarer ikke gjøre noe som helst egentlig. Jeg er på jobb og så legger jeg meg i sengen og blir der til jeg skal på jobb igjen. Jeg er prisgitt hjemkjøring av varer og en samboer som ordner ting.

Jeg har en jobb som er permanent hjemmekontor hvor jeg kan ligge mens jeg jobber og skifte sittestilling ofte. Uten å måtte gå eller bevege meg langt. Jeg lette lenge etter en slik stilling og var heldig som fikk akkurat den jobben. 

Mange uføre hadde nok klart å gjøre som meg, men jeg syntes det er mye å be om. De færreste ville definert mitt liv som et verdig liv. Jeg har tatt et aktivt valg om å prioritere jobb foran alt annet fordi det er viktig for meg. Tanken på å ikke jobbe, er rett og slett ikke mulig for meg å håndtere. Derfor prioriterer jeg jobben foran alt.

Mange uføre kunne jobbet, men for de aller fleste er prisen for høy. Tidvis kjenner jeg på det samme, men jeg nekter å gå med på det.

Dessuten er jobben min en av få og svært få har den muligheten som jeg har med hjemmekontor. Jeg har valgt jobben foran alt, men jeg syntes det er urimelig å forvente at alle skal velge som meg.

Anonymkode: c5f66...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er en fordel som ufør å bosette seg sentralt ute i distriktene , da får man billig husleie og trenger ikke bil.

Anonymkode: be8d0...82a

En trenger kanskje ikke det heller. Svært mange arver hus fra sine foreldre. Det et mange titalls tusen nedbetalte boliger i landet.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg veldig godt og ville gjort det selv om jeg hadde hatt samvittigheten til det. Det er ikke bare å møte opp pa nav-kontoret å be om trygd som andre skriver her. Det vet jeg og de aller fleste at det ikke er. Det er en prosess som tar flere år, men utbyttet gjør det verdt det. Jeg tror det er ekstremt få 100% friske snyltere i Norge i dag. Heldigvis. Men andelen som har enkle sykdommer, psykisk eller fysisk og som overspiller disse for å få 100% ufør, selv om de kunne ha jobbet heltid eller i det minste deltid tror jeg ikke er så liten. Og det er derfor vi ikke må finne på å øke uføretrygden. Det skal ikke være attraktivt å være uføretrygdet. Det bør kun dekke det absolutt nødvendige og så må man heller lene seg på familie og venner ut over dette.  

Anonymkode: 2c2e3...e75

Jeg gjentar at det er ingen som har sagt at det er bare å møte opp på NAV-kontoret for å få trygd. Hvorfor presenterer du dette som en sannhet? Det får deg til å se dum ut i diskusjonen.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva syntes dere da burde kuttes? Pensjon? U-landsbistand? Eller burde vi øke skatten ytterligere?

Anonymkode: 2c2e3...e75

Ulandsbistand burde ikke gis engang. Vi har nok å bruke penger på her hjemme.

Anonymkode: 14748...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjentar at det er ingen som har sagt at det er bare å møte opp på NAV-kontoret for å få trygd. Hvorfor presenterer du dette som en sannhet? Det får deg til å se dum ut i diskusjonen.

Anonymkode: e76f6...4f8

Sorry, det var dårlig formulert av meg. Vi er helt enige der altså! Ser at jeg skrev det på en teit måte..

Anonymkode: 2c2e3...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En trenger kanskje ikke det heller. Svært mange arver hus fra sine foreldre. Det et mange titalls tusen nedbetalte boliger i landet.

Anonymkode: e76f6...4f8

Hææ er det mange unge uføre som har arvet hus ?

Anonymkode: be8d0...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ung uføre lenger. Nå er det bare ufør. 

Anonymkode: e5b4b...e22

Det stemmer da ikke. De har fjernet ung ufør på aap, men ung ufør for folk med uføretrygd eksisterer fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hææ er det mange unge uføre som har arvet hus ?

Anonymkode: be8d0...82a

Det er det nok. Mtp at det pr i dag er 363000 uføre, er det nok en del som har arvet hus.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 19.16, anonym 4545 skrev:

Du kan kalle det tvungen sparing til fellesskapet.

Du vet det kanskje ikke men de som tjener mest får minst tilbake på de ordningene vi har her i landet

Anonymkode: c93fb...3e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 19.18, anonym 4545 skrev:

Ikke likt, men gjennomsnittlig.

Da vil snittet hele tiden trekkes oppover.

Uføre i Norge bør være glad de er født inn i et velferdssamfunn

Anonymkode: c93fb...3e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 19.20, AnonymBruker skrev:

Masse? 13 100 utbetalt får jeg. Det skal dekke bolig, strøm, internett, forsikringer, mat, klær, transport, diverse husholdningsutgifter, legetimer og behandlinger, tannlege, briller, medisiner for nesten 4000 i måneden og helst en symbolsk julegave til tantebarn og psykisk utviklingshemmede slektninger. I tillegg måtte jeg i mange år betale ned studielån for ikke bare en fullført utdanning, men for tre siden jeg hele tiden måtte utdanne meg på nytt etterhvert som sykdommene kom kasta på meg. Dette er hva jeg trenger "sykt mye penger til". 

Anonymkode: fddbf...a71

Snakk med lånekassen, er ikke sikkert det lånet må tilbakebetales

Anonymkode: c93fb...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...