Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

På 14.11.2020 den 16.33, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle. Han på rema skaper verdier, mens han på trygd ikke skaper noen ting. Tvert i mot har han brukt en studieplass i mange år, betalt av skattepengene, uten at samfunnet får tilbake kompetansen det har betalt for. 

Anonymkode: a7d6b...fae

Fikk behov for å være vriompeis her, for en på trygd holder faktisk liv i mange arbeidsplasser, så selv om de ikke jobber 100% selv gjør de at mange andre har jobb. Hva hadde NAV, leger, fysioterapauter, psykologer, folk som driver med alaternativ medisin, garnbutikkene/hobbybutikker, steder som blir brukt i tidsrom når de fleste andre er på jobb osv vært om alle jobbet fulltid og var friske og raske? I tillegg har det også blitt skrevet en hel del om at mye frivillig arbeid er mulig i Norge pga mennesker som går på trygd. Så joda, de bidrar, bare ikke sånn mange tenker at man må bidra, vi er alle en del av hjulet, uten dene ene ville kanskje ikke vært behov for den andre.

Anonymkode: ee43f...ae3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fikk behov for å være vriompeis her, for en på trygd holder faktisk liv i mange arbeidsplasser, så selv om de ikke jobber 100% selv gjør de at mange andre har jobb. Hva hadde NAV, leger, fysioterapauter, psykologer, folk som driver med alaternativ medisin, garnbutikkene/hobbybutikker, steder som blir brukt i tidsrom når de fleste andre er på jobb osv vært om alle jobbet fulltid og var friske og raske? I tillegg har det også blitt skrevet en hel del om at mye frivillig arbeid er mulig i Norge pga mennesker som går på trygd. Så joda, de bidrar, bare ikke sånn mange tenker at man må bidra, vi er alle en del av hjulet, uten dene ene ville kanskje ikke vært behov for den andre.

Anonymkode: ee43f...ae3

Å skape et behov er ikke verdiskapning 😉

Man skaper f.eks. ikke verdier ved å helle olje i sjøen, selv om det betyr at noen får arbeid med å rydde opp, og andre får arbeid med å skaffe ny olje.

Det er forskjell på verdiskapning og å skape arbeid... ikke alt arbeid skaper verdier, i alle fall ikke om man regner i kroner og øre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre utrolig vanskelig i praksis. Jeg har en veldig god utdannelse men jeg kan bare glemme å få brukt den til noe. Siden den er god er det høyt nivå og det forventes mye, og man kan ikke bare møte opp noen timer om dagen et par ganger i uka for å gjøre "litt". Det er prosjekter som krever at man er med på hele prosessen.

I tillegg har man gjerne en periode på mange år hvor alt man gjør er forskjellige utredninger og behandlinger og man ramler bort fra tidligere nettverk som fortsetter som før.

Jeg skulle gjerne hatt en plass hvor jeg kunne møte opp og bidratt med det jeg kunne noen timer i uka, men realistisk sett så går det ikke. Selv ikke da jeg hadde AAP og NAV i ryggen klarte de å finne noe å bruke meg til, selv om de fikk meg gratis. Dessverre. Jeg vet ikke om det hadde gått om de hadde klart å finne noe, men det er ikke lett. Hvis man har vært i jobb et sted og gradvis ramler ut er det nok mulig å få beholde en stillingsprosent i mange tilfeller.

Anonymkode: 4434d...477

Så går det også an å ta utg.pkt i noe annet enn dette. Hobbyer, andre ting du kan, nye ting du ikke kan, undervise i et instrument, språk, hva som helst, osv.

Du ser kun begrensningene, ikke mulighetene.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18.000 er lite å leve av hvis en bor alene og leier bolig med alt det som kommer med. 
men 25.000 er ikke greit nei. 
jeg får utbetalt 25.000 i en 100% der jeg har mye ansvar og jobber hardt. 
det skal ikke lønne seg å bli uføre. 
men ung ufør får jo en høyere sats i utgangspunktet. 

synes alle uføre burde fått ca 20.000 utbetalt i måneden. De skal leve og ha et liv de også. Minstepensjonister det samme. 
 

men de skal ligge under det vi som jobber 100% får. Har mange plager og skavanker jeg også, men vil jobbe 

Anonymkode: 36709...093

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

18.000 er lite å leve av hvis en bor alene og leier bolig med alt det som kommer med. 
men 25.000 er ikke greit nei. 
jeg får utbetalt 25.000 i en 100% der jeg har mye ansvar og jobber hardt. 
det skal ikke lønne seg å bli uføre. 
men ung ufør får jo en høyere sats i utgangspunktet. 

synes alle uføre burde fått ca 20.000 utbetalt i måneden. De skal leve og ha et liv de også. Minstepensjonister det samme. 
 

men de skal ligge under det vi som jobber 100% får. Har mange plager og skavanker jeg også, men vil jobbe 

Anonymkode: 36709...093

Enig. Du burde fått mer. 5-7000 mer enn uføre er et hån mot oss i full jobb. Vi drar rumpa vår opp klokka 6 hver morgen og kommer oss på jobb. Er da slakke og har vondt både her og der vi og, men da bruker vi fridager på å komme oss. Og ikke har tusen fritidsaktiviteter som krever  energi. Jobb og barn kommer alltid først. Flere burde hatt høyere arbeidsmoral i dette landet her, men pga høye trygdeutbetalinger så kan folk leve fint på 18 500 kr mnd. Blæ!!

Anonymkode: 90a0a...ed5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En som ufør får utbetalt ca. 15.000 kr i mnd, og det syns jeg er altfor lite. Vanlig uføretrygd burde vært på 18.000 kr, så kunne ung ufør vært på 20.000

Anonymkode: 9c7c4...c42

Hvorfor burde ung ufør være enda høyere? Dette er jo snakk om folk som i manhe tilfeller aldri har jobbet. Har mer sympati for en som blir ufør i 50-årene etter å ha jobbet i 30 år enn en ren naver. Ung og ufør da burde man klare seg på 10k, ta de med deg til et billig land og lev mer behagelig enn vanlige arbeidsfolk gjør på 30-40k utbetalt i måneden.

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk behov for å være vriompeis her, for en på trygd holder faktisk liv i mange arbeidsplasser, så selv om de ikke jobber 100% selv gjør de at mange andre har jobb. Hva hadde NAV, leger, fysioterapauter, psykologer, folk som driver med alaternativ medisin, garnbutikkene/hobbybutikker, steder som blir brukt i tidsrom når de fleste andre er på jobb osv vært om alle jobbet fulltid og var friske og raske? I tillegg har det også blitt skrevet en hel del om at mye frivillig arbeid er mulig i Norge pga mennesker som går på trygd. Så joda, de bidrar, bare ikke sånn mange tenker at man må bidra, vi er alle en del av hjulet, uten dene ene ville kanskje ikke vært behov for den andre.

Anonymkode: ee43f...ae3

Arbeidsplasser som koster samfunnet. Hadde vi sluppet å betale navere hadde vi også sluppet å betale nav ansatte.

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, anonym 4545 skrev:

Selvskryt er en fin øvelse når man kan kombinere det med å "rakke ned på" andre.

Eller skryt, for "jeg er så flink, er kjempeutbrent, har venner som blir ufør pga ingenting, mens jeg ikke er borte fra jobben. Hadde jeg sendt søknad til NAV, hadde den gått igjennom før jeg hadde fått sagt A. For så syk er jeg. Og jeg klager ikke."

Anonymkode: 2e26a...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor burde ung ufør være enda høyere? Dette er jo snakk om folk som i manhe tilfeller aldri har jobbet. Har mer sympati for en som blir ufør i 50-årene etter å ha jobbet i 30 år enn en ren naver. Ung og ufør da burde man klare seg på 10k, ta de med deg til et billig land og lev mer behagelig enn vanlige arbeidsfolk gjør på 30-40k utbetalt i måneden.

Anonymkode: 928dc...cdd

Fordi de ble syke før de rakk å opparbeide seg kapital og formue. Unge uføre har "ingenting", mens de som har jobbet i mange år kanskje allerede sitter på hus, bil og hytte. Er det ikke rettferdig at de som har minst, som unge uføre, skal få litt mer da, de som aldri har hatt mulighet til å jobbe og tjene egne penger? 

 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Fordi de ble syke før de rakk å opparbeide seg kapital og formue. Unge uføre har "ingenting", mens de som har jobbet i mange år kanskje allerede sitter på hus, bil og hytte. Er det ikke rettferdig at de som har minst, som unge uføre, skal få litt mer da, de som aldri har hatt mulighet til å jobbe og tjene egne penger? 

 

Ett ord: Nei

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hemmelig158 skrev:

Ett ord: Nei

Hvorfor det? De har ikke valgt å bli syk. Mange av de har aldri fått sjansen til å jobbe, tjene penger, spare og opparbeide seg en formue. Mennesker som derimot blir syk i voksen alder etter mange år i arbeidslivet har ofte fått mulighet til å ta opp lån, kjøpe hus og har det de trenger.

 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en forakt mot uføre! Grøss.

Er selv i full jobb, utbetalt ca 31000, har ett barn.

Synes 19 høres lite ut som syk..

Anonymkode: ac8d3...a34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Fordi de ble syke før de rakk å opparbeide seg kapital og formue. Unge uføre har "ingenting", mens de som har jobbet i mange år kanskje allerede sitter på hus, bil og hytte. Er det ikke rettferdig at de som har minst, som unge uføre, skal få litt mer da, de som aldri har hatt mulighet til å jobbe og tjene egne penger? 

 

 

De som har jobbet i mange år med god lønn og sitter med hus og hytte får ikke minstesats i utgangspunktet. For å få minstesats må man ha hatt veldig lav lønn eller ha slitt med sykdom lenge slik at man ikke har klart å tjene over minimum.

Tror du dette selv? De som får minstesats har "ingenting" de heller. Hvis man f.eks. har tatt høyere utdanning og blir ufør før man kommer skikkelig i gang havner man på minstesats om man ikke har nok dokumentasjon.

Ung ufør er ekstremt urettferdig. De som har hatt 500.000,- i lønn før de ble uføre og sitter bra i det får uansett ikke minstesats, det er det de fattige og uheldige som får.

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, for en forakt mot uføre! Grøss.

Er selv i full jobb, utbetalt ca 31000, har ett barn.

Synes 19 høres lite ut som syk..

Anonymkode: ac8d3...a34

For å gjenta meg selv i tråden: Vis gjerne til innlegg der denne forakten er?

Dette er tredje eller fjerde gang jeg spør. Hittil ingen svar.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å gjenta meg selv i tråden: Vis gjerne til innlegg der denne forakten er?

Dette er tredje eller fjerde gang jeg spør. Hittil ingen svar.

Anonymkode: e76f6...4f8

Tenker det samme. Folk sier jo bare det de mener. Ingen som har kommet med frekkheter slik jeg ser det. Bare luftet sine tanker. Det må være lov. 

Anonymkode: 94935...541

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det samme. Folk sier jo bare det de mener. Ingen som har kommet med frekkheter slik jeg ser det. Bare luftet sine tanker. Det må være lov. 

Anonymkode: 94935...541

Hets og forakt mot uføre er nevnt flere ganger i denne og andre tåder.

Merkelig at disse aldri klarer dokumentere det de påstår. Mulig de ikke forstår noe.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å gjenta meg selv i tråden: Vis gjerne til innlegg der denne forakten er?

Dette er tredje eller fjerde gang jeg spør. Hittil ingen svar.

Anonymkode: e76f6...4f8

Jeg har ikke sett det er blitt nevnt før, ei heller at du har spurt 3-4 ganger før. Jeg har ikke lest tråden før nå og skylder vel neppe deg å svare opp din oppsamlede misnøye i så måte. Men du skal få ett eksempel:

 

Screenshot_20201116-014349.png

Anonymkode: ac8d3...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med grønn kveling av all næringsliv, støtter jeg høyere utbetalinger fra NAV.

Vi skal på nav alle sammen snart, så greit med mer støtte. 

Anonymkode: 813c1...f10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Fordi de ble syke før de rakk å opparbeide seg kapital og formue. Unge uføre har "ingenting", mens de som har jobbet i mange år kanskje allerede sitter på hus, bil og hytte. Er det ikke rettferdig at de som har minst, som unge uføre, skal få litt mer da, de som aldri har hatt mulighet til å jobbe og tjene egne penger? 

 

De har aldri betalt skatt av egen inntekt, ergo de har ingen grunn til å forvente noe fra samfunnet. De er en ren kostnad, dermed bør de få mindre. Kun nok til livets opphold bør holde.

Anonymkode: 928dc...cdd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du de hadde greid å tatt på seg noen ekstravakter her og der, dersom de står i fare for å bli kastet ut? Det tror jeg. Men er så mye enklere å klage litt, å synke ned i sin egen medlidenhet. Hva med å sette pris på de 18.500 du FÅR hver måned for å gjøre INGENTING? 

Anonymkode: 377a8...f3a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...