Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du snakke med leger, psykriatere osv om hvem som er syke. For som nevnt, mange av oss jobber. Og er innlagt når vi ikke kan jobbe. Og da rakker jeg ned på syke? Blir for dumt.

Anonymkode: 3882b...7a6

Tråden handler om unge uføre. For ordens skyld: Jobber selv og var innlagt 2 uker i fjor da lungene kollapset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille Potet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare kål. Norge er det landet i verden med minst forskjell mellom lavtlønnede og høytlønnede. Det er såvidt det lønner seg å ta høyere utdanning i Norge. Du skal jobbe ganske mange årene før man går forbi de som har jobbet siden de var 18, uten utdannelse, selv i lavtlønte yrker.

Takke seg til, er det noen som skulle hatt høyere lønn er det de med bachelor og master, toppsjefene trenger kanskje ikke noe løft, men middelklassen, definitivt. 

Er du ung og syk skal du ha så du klarer deg, men dessverre må man godta at visse luksusen her i livet også går tapt, sammen med evnen til å jobbe. Utenlandsturer og shopping er ingen menneskerett.

Anonymkode: 526f6...1a2

Takk for at du siterer innlegget mitt. 

Du er også den fjerde som bruker det at i Norge er det minst forskjell på fattige og rike i verden, og jeg sier atter en gang at det ikke er et argument for noe som helst. 

Du har helt rett. Mye av utdanningen er kamuflert arbeidsledighet den enkelte må betale for selv. De som studerer blir også pensjonstapere på grunn av pensjonsreformen. 

Arbeidere uten utdannelse har kompetanse. Disse er like viktige, om ikke mye viktigere, enn en toppsjef. Det være seg renholdere, kantinemedarbeidere, butikkmedarbeidere og de som er ansatt i service. De bidrar til å holde hjula i gang i samfunnet vårt med hardt kroppsarbeid men også hjernekraft. De har for lav lønn. 

Middelklassen trenger ikke et løft. Matkasting, fast fashion og ingen erfaring ved å lage budsjett er sikre tegn på at disse har nok. 

Shopping og utenlandsturer er en uting. Det som middelklassen og den herskende klasse bruker på dette burde ha vært fordelt på studenter, syke, uføre, arbeidere og til generell samfunnsbygging. 

Hvorfor velger du å kommentere som anonym? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, det såkalte "søppelarbeidet" generer jo inntekt og verdi, som det skattes av, og som går tilbake til "de som får samfunnet til å gå rundt". Den sistnevnte gruppen har jo ingen steder å få inntektene sine fra hvis ikke "søppelarbeiderne" skaper verdi å skatte av? Misforstå meg rett, jeg er utrolig takknemlig for eksempelvis sykepleiere, men innser også at det eksisterer en gjensidig avhengighet mellom dem og de som jobber i privat sektor og ikke lønnes  av skattebetalere. 

Anonymkode: 31f97...36a

Har ingen ting i mot privat sektor. Mye "søppelarbeid" i offentlig sektor, som lønnes av privat sektor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2020 at 3:53 PM, AnonymBruker said:

Men skal det virkelig være så store forskjeller? At folk skal straffes med 12 000 fordi de ikke klarer å jobbe?

Anonymkode: 353bf...cb7

Er det straff å motta 12.000 i måneden uten å jobbe? 

Anonymkode: a85eb...8b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ung ufør skal være høyere enn minstesatsen. Ble selv syk i en alder av 28, da jeg nærmet meg slutten på en lang utdanning. Da var jeg for gammel for ung ufør, men pga. skolegangen hadde jeg heller ikke opparbeidet meg noe annet, så får utbetalt 16k.

Anonymkode: 96f04...436

Er i samme situasjon og helt enig.

Det er utrolig urettferdig og gir ikke mening. I tillegg har jeg faktisk, som deg, "jobbet" med heltidsstudier i fem år.

Jeg kan virkelig ikke se noen grunn til at de som av en eller annen grunn ble uføre som 20-åringer skal ha mer utbetalt resten av livet. Hvis man havner på minstesats er det som regel grunn til det, og det er ikke at man har spart seg opp mye penger ved å jobbe, da hadde man ikke fått minstesats. Noen har kanskje slitt hele livet men kavet seg gjennom et lavtlønnsyrke i årevis, hvorforfor skal de ha mindre enn de som ikke har gjort noe i det hele tatt?

Hvis man skulle gjøre noe med "systemet" er det første å fjerne "ung ufør". Det andre er å senke maksgrensen, det gir ingen mening at noen som har jobbet fem år 100% med god lønn skal ha mer utbetalt resten av livet enn noen som jobber i kassa på rema....

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du ikke at 30% av alle på uføretrygdede i dag faktisk "kun" har delvis uføretrygd, altså er i delvis jobb også? 

Anonymkode: ba524...a6c

Greia var vel heller at de som kan jobbe feks 50%, hvorfor har de fått 100% ufør? 

 

Anonymkode: b7698...bc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du jobb å gi dem da? Det er vel dét som er essensen her... Arbeidslivet vil ikke ha disse. Ikke engang litt. Dem har null inntektsevne fordi det ikke finnes en eneste arbeidsgiver som er villige til å ta inn disse. Det er ikke plass til dem, dem er uønsket.  

Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: ba524...a6c

Det finnes da masse reduserte stillinger? Har selv en kollega som jobber redusert for hun er 50% ufør. Hvorfor problematisere hele tiden? Du ugyldigjør jo alle uføre? 

Anonymkode: b7698...bc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye rant i denne tråden. Spesielt fra friske som kun ser for seg at dem aldri skal bli trygdet. Akkurat som alle trygdede engang gjorde. 

Fakta er faktisk at 18.500,- tilsvarer under fattigdomsgrensa i Norge med tanke på inflasjonen, prisnivået og kostnadene forbundet med å leve her. Å være uføretrygdet og få slike utbetalinger pr. mnd tilsvarer altså et evig liv med fattigdom i norsk kontekst, uten muligheter utover det. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det og vil alltid være lite. Å være trygdet med minstetrygd i Norge er fattigmannskår ut livet, og nesten alle som ender som uføretrygdet har ufrivillig havnet i den situasjonen. Det virker som om at folk i denne tråden ikke skjønner dette. 

Anonymkode: ba524...a6c

Minstesats er 16.500,-

18.700,- er for de som har "ung ufør"-fordel. Før man snakker om å heve "ung ufør" ytterligere bør man gjøre minstesats og "ung ufør" lik.

Når det gjelder satsene mener jeg som ufør selv at 18.700,- er mer enn hva man kan forvente. Jeg skjønner ikke at noen synes det er riktig at uføre skal ha mer enn folk som jobber.

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes da masse reduserte stillinger? Har selv en kollega som jobber redusert for hun er 50% ufør. Hvorfor problematisere hele tiden? Du ugyldigjør jo alle uføre? 

Anonymkode: b7698...bc4

Det finnes pr. 10/11 hele 188.000 friske nordmenn som er arbeidsledige. Du finner rundt 160.000-170.000 med arbeidsavklaringspenger i landet nå, som får sponset arbeidstiltak gjennom NAV for å prøve seg i yrkeslivet. 

Tror du virkelig uføretrygdede med litt arbeidsevne lett klarer å finne seg en jobb i dag, med omdømmesvekkelse og det store sykdomshullet på CV'n? 

Jobbmarkedet er nærmest umulig å få has på som uføretrygdet. Men klart, det finnes unntak, heldigvis, men det er ikke regelen slik du illustrerer det. 

Anonymkode: ba524...a6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet

Jeg har et spørsmål:

Om lønna for 100% arbeid i en stilling som ikke krever utdannelse hadde gitt maks 16 500,- utbetalt, hvor mye lavere burde minstesats ufør ha vært? 

Jeg har forstått det slik i denne tråden, på et høylytt mindretall, at minstelønna ikke skal heves, men uføretrygden skal senkes. Argumentasjonen er blant annet at Norge har ikke råd til å gi syke og uføre, og lavtlønte, det de har i dag. Og at i Norge er det bedre enn i andre land (vi ellers ikke sammenligner oss med). 

Hva burde være burde en ufør få maks i trygd? 

Hva burde den ansatte på Kiwi få? 

Og hva burde studenten fått? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har uføretrygd på 16000 -18000, hvordan disponerer dere pengene?

Anonymkode: be8d0...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstesats er 16.500,-

18.700,- er for de som har "ung ufør"-fordel. Før man snakker om å heve "ung ufør" ytterligere bør man gjøre minstesats og "ung ufør" lik.

Når det gjelder satsene mener jeg som ufør selv at 18.700,- er mer enn hva man kan forvente. Jeg skjønner ikke at noen synes det er riktig at uføre skal ha mer enn folk som jobber.

Anonymkode: 4434d...477

Enig i det øverste. Ung Ufør er tidenes norske forskjellsbehandling som burde vært avviklet før den ble igangsatt. Snakk om å velge trygdeutbetalinger utifra trynefaktor! 

Ha mer enn folk som jobber? Selvfølgelig finner man yrker i dag med dårlig lønn, dessverre. Men de aller fleste jobbene i dag, og nordmenn generelt, tjener langt over 23.000 brutto i måneden. Jeg sier ikke at uføre skal få høye utbetalinger, det jeg sier er at 18.500,- er lite i kontekst landets økonomi, inflasjon, kostnader og ikke minst lønnsnivået, og kunne med fordel blitt økt. Først og fremst fått alle minsteuføre uansett alder og sivilstatus på samme nivå, for så øke den litt. 

Anonymkode: ba524...a6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har uføretrygd på 16000 -18000, hvordan disponerer dere pengene?

Anonymkode: be8d0...82a

10.000 til bolig, 3-4000 til mat og alt annet, 3000 som spares til tannlege eller i tilfelle varmtvannstank ryker eller lignende....

Hvis "sparekonto" vokser kan det bli luksus med f.eks. å få fikset varmekablene på badet....

Nei, det er ikke veldig fett.

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

10.000 til bolig, 3-4000 til mat og alt annet, 3000 som spares til tannlege eller i tilfelle varmtvannstank ryker eller lignende....

Hvis "sparekonto" vokser kan det bli luksus med f.eks. å få fikset varmekablene på badet....

Nei, det er ikke veldig fett.

Anonymkode: 4434d...477

Ti tusen til bolig kan antagelig gjøres billigere?

Anonymkode: e363a...91c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lille Potet skrev:

Jeg har et spørsmål:

Om lønna for 100% arbeid i en stilling som ikke krever utdannelse hadde gitt maks 16 500,- utbetalt, hvor mye lavere burde minstesats ufør ha vært? 

Jeg har forstått det slik i denne tråden, på et høylytt mindretall, at minstelønna ikke skal heves, men uføretrygden skal senkes. Argumentasjonen er blant annet at Norge har ikke råd til å gi syke og uføre, og lavtlønte, det de har i dag. Og at i Norge er det bedre enn i andre land (vi ellers ikke sammenligner oss med). 

Hva burde være burde en ufør få maks i trygd? 

Hva burde den ansatte på Kiwi få? 

Og hva burde studenten fått? 

 

Da har du lest annet enn det som står. Øker lønnsnivået, øker alle priser. Det ser du vel selv hvert år? Mer lønn, dyrere mat. Så ingen lønnsmottakere i normale stillinger får reelt mer å leve for. Uføretrygd bør være lavere enn minstelønn, fordi vi vil ha flest mulig i jobb.  Prøver å forklare hvordan økonomien henger sammen.  Vi i fellesskap skal få Norge til å gå i pluss, ikke.minus. Vi i fellesskap skal ta vare på barn, unge, syke og eldre. Ergo fordeler vi potten. Og tapere er vel ikke uføre akkurat. Norge kan ikke skryte av verdens beste utdanninger eller skoler, de eldre på sykehjem får stå opp kl 11, fordi det er minstebemanning. Hvor synes du dine ekstra penger skal komme fra? Hvem fortjener mer, for alle kan ikke få. Får noen mer, får andre mindre. Og vi bør være enige om at barna som er vår fremtid først bør ha lærere nok og ikke 20 elever eller mer pr klasse?

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det øverste. Ung Ufør er tidenes norske forskjellsbehandling som burde vært avviklet før den ble igangsatt. Snakk om å velge trygdeutbetalinger utifra trynefaktor! 

Ha mer enn folk som jobber? Selvfølgelig finner man yrker i dag med dårlig lønn, dessverre. Men de aller fleste jobbene i dag, og nordmenn generelt, tjener langt over 23.000 brutto i måneden. Jeg sier ikke at uføre skal få høye utbetalinger, det jeg sier er at 18.500,- er lite i kontekst landets økonomi, inflasjon, kostnader og ikke minst lønnsnivået, og kunne med fordel blitt økt. Først og fremst fått alle minsteuføre uansett alder og sivilstatus på samme nivå, for så øke den litt. 

Anonymkode: ba524...a6c

Det var meg du siterte.

Jeg synes ikke det bør økes over det nivået som "ung ufør" ligger på nå, men man kunne med fordel hatt behovsprøvde ordninger (f.eks. bostøtte) som ALLE (også de som jobber i lavtlønnsyrker) kunne fått. Alt over "minstesats" burde være behovsprøvd dog,

Jeg synes det blir noe veldig galt om noen som er ufør og ikke bidrar skal kunne få mer utbetalt enn noen som jobber 100% på rema og gjør en kjempeviktig jobb.

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var meg du siterte.

Jeg synes ikke det bør økes over det nivået som "ung ufør" ligger på nå, men man kunne med fordel hatt behovsprøvde ordninger (f.eks. bostøtte) som ALLE (også de som jobber i lavtlønnsyrker) kunne fått. Alt over "minstesats" burde være behovsprøvd dog,

Jeg synes det blir noe veldig galt om noen som er ufør og ikke bidrar skal kunne få mer utbetalt enn noen som jobber 100% på rema og gjør en kjempeviktig jobb.

Anonymkode: 4434d...477

Hva mener du med "alt over "minstesats" burde være behovsprøvd dog" ?

Det er vanskelig å skjønne at en butikkmedarbeider som jobber 100% i 2020 tjener rundt 270.000,- i året. Jeg jobbet på Rimi som 19-åring og hadde i 2002 en bruttolønn på 25.000,- hver måned (300.000,- i året). 

For øvrig er dette fra Statistisk Sentralbyrå: 

image.png.8349c84cafebdef1534755498a555458.png

Mulig det finnes lokale forskjeller. Men lønnen som butikkmedarbeider ligger allerede langt over minstesats for uføretrygd.

Anonymkode: ba524...a6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du jobb å gi dem da? Det er vel dét som er essensen her... Arbeidslivet vil ikke ha disse. Ikke engang litt. Dem har null inntektsevne fordi det ikke finnes en eneste arbeidsgiver som er villige til å ta inn disse. Det er ikke plass til dem, dem er uønsket.  

Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: ba524...a6c

Det er ennå mer vanskelig å forstå at disse bare fortsetter å syte om at ingen vil ansette dem og gjør ingenting for å sysselsette seg selv.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ennå mer vanskelig å forstå at disse bare fortsetter å syte om at ingen vil ansette dem og gjør ingenting for å sysselsette seg selv.

Anonymkode: e76f6...4f8

Jeg har allerede svart på dette nettopp, og årsaken er at det er bortimot umulig. Mange prøver faktisk, men møter kvest så snart dem informerer den potensielle arbeidsgivere om ståa. Det er beinhard konkurranse i dag om arbeidsplasser, og uføretrygdede stiller aller sist og aller dårligst, uansett hvor mye en ønsker å jobbe litt. 

Anonymkode: ba524...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...