Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede svart på dette nettopp, og årsaken er at det er bortimot umulig. Mange prøver faktisk, men møter kvest så snart dem informerer den potensielle arbeidsgivere om ståa. Det er beinhard konkurranse i dag om arbeidsplasser, og uføretrygdede stiller aller sist og aller dårligst, uansett hvor mye en ønsker å jobbe litt. 

Anonymkode: ba524...a6c

Du har ikke svart på det. Jeg snakker om å gjøre ting i egen regi for å sysselsette seg.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, det spørs. En som blir uføretrygdet etter 40 år i et høytlønnet yrke burde selvsagt få mer utbetalt som uføretrygdet enn en som ble uføretrygdet etter 2 år i en deltidsjobb. Jeg får utbetalt 9000 kr i mnd på arbeidsavklaringspenger og det finnes ikke utakknemlighet eller kritikk i meg. Om jeg skulle endt opp som uføretrygdet *bank i bodet* så hadde jeg ikke forventet å få mer enn akkurat nok til å kunne leve. Man skal selvsagt ikke bli straffet for å bli syk, men jeg synes ikke at det skal være slik at man skal få mer penger enn mennesker som er i arbeid heller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke svart på det. Jeg snakker om å gjøre ting i egen regi for å sysselsette seg.

Anonymkode: e76f6...4f8

Hva tenker du på da? Kom med eksempler.... Er det å starte opp egen bedrift du tenker på? 

Du vet forresten at vi snakker om mennesker som faktisk er syk, hvorav det er snakk om å finne en liten jobb fordi vedkommende kan jobbe litt. Å starte egen bedrift er ikke noe du bare kan bruke litt tid på. 

Anonymkode: ba524...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor synes du dine ekstra penger skal komme fra? Hvem fortjener mer, for alle kan ikke få. Får noen mer, får andre mindre.

Du prøver å forklare meg hvordan Norges økonomi henger sammen? Ikke for å være frekk, men du virker ikke å ha noen kompetanse på tema. 

Jeg tar gjerne min ekstra penger fra eiendomsmeglere, finansrådgivere, fondforvaltere, influencere, pkastikkirurger i det private, barnehagebaroner, hotellkonger, skipsredere, hushaier, utbyggere som ansetter ulovlig arbeidskraft, kongehuset, enkeltpersoner som samler alt for mange fiskekvoter, ja jeg kan skrive noen sider om du vil? 

Folk som jobber med både kropp og hjerne fortjener mer, og syke og uføre. Det kan tas fra de som beriker seg på andres harde arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "alt over "minstesats" burde være behovsprøvd dog" ?

Det er vanskelig å skjønne at en butikkmedarbeider som jobber 100% i 2020 tjener rundt 270.000,- i året. Jeg jobbet på Rimi som 19-åring og hadde i 2002 en bruttolønn på 25.000,- hver måned (300.000,- i året). 

For øvrig er dette fra Statistisk Sentralbyrå: 

image.png.8349c84cafebdef1534755498a555458.png

Mulig det finnes lokale forskjeller. Men lønnen som butikkmedarbeider ligger allerede langt over minstesats for uføretrygd.

Anonymkode: ba524...a6c

UU er nesten 300.000,- brutto. Det finnes sikkert mange som tjener mindre enn det selv om de jobber 100%. Selvfølgelig burde uførepensjon ligge under det de som jobber 100% tjener?

Jeg jobbet ved siden av studiene i butikk og ble selvfølgelig utnyttet som student, men de som jobbet 100% tjente heller ikke mye.

Når jeg sier at alt over minstesats (la oss si at det kunne vært 18.500 som er UU nå, bare for å ta et tall) burde være behovsprøvd så mener jeg at de burde gjøre det lettere å få bostøtte og annet for alle som er fattige, og ikke øke uføretrygd. Det finnes folk som er uføre og som bor hjemme hos mamma og har ca. 0,- i utgifter, og så finnes det dem som virkelig sliter. Førstnevnte gruppe burde ikke få mer.

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lille Potet skrev:

Du prøver å forklare meg hvordan Norges økonomi henger sammen? Ikke for å være frekk, men du virker ikke å ha noen kompetanse på tema. 

Jeg tar gjerne min ekstra penger fra eiendomsmeglere, finansrådgivere, fondforvaltere, influencere, pkastikkirurger i det private, barnehagebaroner, hotellkonger, skipsredere, hushaier, utbyggere som ansetter ulovlig arbeidskraft, kongehuset, enkeltpersoner som samler alt for mange fiskekvoter, ja jeg kan skrive noen sider om du vil? 

Folk som jobber med både kropp og hjerne fortjener mer, og syke og uføre. Det kan tas fra de som beriker seg på andres harde arbeid. 

Konsekvensen er at disse mister incentiv til å drive, noe som medfører lavere skatteinngang og mindre å fordele.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille Potet
Akkurat nå, PetterKanin skrev:

Konsekvensen er at disse mister incentiv til å drive, noe som medfører lavere skatteinngang og mindre å fordele.

Hæ?! 

Herregud! Tror du virkelig det? 

Dette blir for dumt. 

Du behøver ikke å svare. Jeg må ta meg en pause fra KG for å vurdere om dette forumet er skadelig for meg på sikt. 

Huff! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lille Potet skrev:

Hæ?! 

Herregud! Tror du virkelig det? 

Dette blir for dumt. 

Du behøver ikke å svare. Jeg må ta meg en pause fra KG for å vurdere om dette forumet er skadelig for meg på sikt. 

Huff! 

Jeg baserer meg ikke på tro, jeg forholder meg til faktiske forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

UU er nesten 300.000,- brutto. Det finnes sikkert mange som tjener mindre enn det selv om de jobber 100%. Selvfølgelig burde uførepensjon ligge under det de som jobber 100% tjener?

Jeg jobbet ved siden av studiene i butikk og ble selvfølgelig utnyttet som student, men de som jobbet 100% tjente heller ikke mye.

Når jeg sier at alt over minstesats (la oss si at det kunne vært 18.500 som er UU nå, bare for å ta et tall) burde være behovsprøvd så mener jeg at de burde gjøre det lettere å få bostøtte og annet for alle som er fattige, og ikke øke uføretrygd. Det finnes folk som er uføre og som bor hjemme hos mamma og har ca. 0,- i utgifter, og så finnes det dem som virkelig sliter. Førstnevnte gruppe burde ikke få mer.

Anonymkode: 4434d...477

Vet du, du inviterer meg egentlig inn i en debatt om lønnsnivået blant lavtlønte som også provoserer meg noe voldsomt. Jeg skal prøve å begrense meg, men ønsker å kommentere at f.eks butikkmedarbeideres (siden vi snakket om butikkmedarbeidere) lønn anno 2020 er hårreisende lavt. Dem har blitt et offer for å ikke være organisert, samt at dem jobber innenfor egoistiske selvprofitører. Jobbene har havnet under en gedigen systemsvik hvor lønnsreguleringene har uteblitt år etter år. Iht. lønnsreguleringene skal lønnen til butikkmedarbeidere være betydelig mye høyere enn 300.000,- skal man følge lønnsinflasjonene hvert eneste år. Skulle butikkmedarbeidere faktisk ha fulgt lønnsvekstene år etter år så skulle en vanlig butikkmedarbeider tjent en plass mellom 430 - 480.000,- i dag. 

Når dét er sagt, så kan jeg til dels være enig i at trygden kunne blitt holdt slik som nå, men at andre støtteordninger slår inn for de som er minstetrygdet. Det ville forsåvidt vært en god ordning, forutenom at Staten har for evig makt til å strupe ordningene nårtid det passer dem. Støtteordninger blir aldri permanent. Det er skummelt. Det blir forsåvidt feil også, ettersom det maskerer den dårlige trygdeutbetalingen som faktisk finner sted. Altså den enkeltes trygd sammenlignet med inflasjoner, prisnivå osv. Det er rett og slett for lav. Vi snakker om langt under fattigdomsgrensen, som ikke burde vært samfunnet verdig. 

Problemet er omfattende. Forskjellsnivået i Norge er blitt altfor stort. Dem som tjente mye tjener mer, og dem som tjener lite tjener fortsatt lite. Dessverre er dette Høyrepolitikk på sitt verste. 

Anonymkode: ba524...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ti tusen til bolig kan antagelig gjøres billigere?

Anonymkode: e363a...91c

Ja, det blir billigere etter hvert som lånet nedbetales og dersom rentene holder seg lave, men akkurat nå så ser jeg ikke hvordan det skal gå uten å flytte ganske langt eller bo i et bøttekott.

"Bolig" inkluderer strøm, boligskatt og avgifter til kommunen, avdrag, renter etc. Det er en god del "avdrag" nå så det kan man jo se på som en slags sparing, men pengene går ut av konto likevel.

Det er også et alternativ å leie resten av livet for bittelitt mindre, men jeg har regnet på det og funnet ut at dette trolig er billigere på sikt, pluss at jeg en gang vil ha nedbetalt bolig og i tillegg eie noe selv.

Jeg har ikke råd til bil heller, så det er for og mot.

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unormalt å betale 10000 for bolig, da har man ca 7000 til alt annet!

Anonymkode: be8d0...82a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, du inviterer meg egentlig inn i en debatt om lønnsnivået blant lavtlønte som også provoserer meg noe voldsomt. Jeg skal prøve å begrense meg, men ønsker å kommentere at f.eks butikkmedarbeideres (siden vi snakket om butikkmedarbeidere) lønn anno 2020 er hårreisende lavt. Dem har blitt et offer for å ikke være organisert, samt at dem jobber innenfor egoistiske selvprofitører. Jobbene har havnet under en gedigen systemsvik hvor lønnsreguleringene har uteblitt år etter år. Iht. lønnsreguleringene skal lønnen til butikkmedarbeidere være betydelig mye høyere enn 300.000,- skal man følge lønnsinflasjonene hvert eneste år. Skulle butikkmedarbeidere faktisk ha fulgt lønnsvekstene år etter år så skulle en vanlig butikkmedarbeider tjent en plass mellom 430 - 480.000,- i dag. 

Når dét er sagt, så kan jeg til dels være enig i at trygden kunne blitt holdt slik som nå, men at andre støtteordninger slår inn for de som er minstetrygdet. Det ville forsåvidt vært en god ordning, forutenom at Staten har for evig makt til å strupe ordningene nårtid det passer dem. Støtteordninger blir aldri permanent. Det er skummelt. Det blir forsåvidt feil også, ettersom det maskerer den dårlige trygdeutbetalingen som faktisk finner sted. Altså den enkeltes trygd sammenlignet med inflasjoner, prisnivå osv. Det er rett og slett for lav. Vi snakker om langt under fattigdomsgrensen, som ikke burde vært samfunnet verdig. 

Problemet er omfattende. Forskjellsnivået i Norge er blitt altfor stort. Dem som tjente mye tjener mer, og dem som tjener lite tjener fortsatt lite. Dessverre er dette Høyrepolitikk på sitt verste. 

Anonymkode: ba524...a6c

Da er vi jo stort sett enige om alt :)

Det virkelig store problemet er at "minstesats" for ufør ikke er 18.500 eller 18.700, men 16.500, som er veldig mye mindre i praksis. De tusenlappene utgjør et hav av forskjell, og i stedet for å snakke om å justere opp UU som allerede er levelig og 18.700,- burde man snakke om å justere opp minstesats til det UU er. Om det riktige beløpet er 18.700,- er jeg ikke sikker på, men jeg mener i alle fall at det ikke finnes noen gode grunner til at noen skal få 16.500,-

Jeg er enig i svakheten med at staten kan strupe disse ordningene (som vi ser at de gjør gang på gang, f.eks. når de i praksis tok fra uføre bostøtte og nå avvikler skattebegrensning), men jeg mener faktisk at 18.700 er til å leve av og at de som har dette ikke er de som er de første som skal klage.

Hvis man skal snakke om urettferdighet og for lave satser er det helt klart de som havner utenfor "ung ufør" og på minstesats fordi de ikke har hatt muligheter i arbeidslivet som kommer dårligst ut. Ordningen gir ingen mening heller, og er i stor grad flaks og tilfeldigheter.

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 15.52, SS skrev:

Det må vel lønne seg å jobbe i et samfunn? Jeg har mye ansvar på jobb, og utbetalt ca 30' i måneden. Vet ikke hvor mye skatt man må betale på ufør. Men synes ikke utbetaling på i underkant av 20' høres lite ut.

Selvfølgelig skal det lønne seg og jobbe, og det gjør det jo også. Årsaken til at folk er ung ufør er jo nettopp manglende evne til å kunne jobbe, de fortjener definitivt mer enn 18.000 utbetalt pr mnd, for det sier seg selv at personer ikke kan velge bort sykdom selv og at hvem som helst kunne vært rammet.

Synes ikke at sykdom skal være noe som preger økonomien til de som rammes så sterkt som det gjør, så synes definitivt de burde få mer utbetalt enn det, en så lav sum føler jeg nær sagt at er som å straffe noen fordi de er for syk til å jobbe.

Heller enn å diskutere hvor mye uføre får eller ikke får i antall kroner, så burde det vært diskutert terskelen for å få uføretrygd i dagens samfunn, da det er åpenlyst at mange som kunne og burde ha jobbet har blitt stemplet som uføre selv om det fysisk ikke feiler dem noe som helst. Altså har mange havnet som uføretrygdet mens de i stedet for burde få annen hjelp, hjelp som kunne ledet dem mot jobb og at de endte selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen navere bør få over 10k, det er nok til livets opphold. Rom i bofellesskap 5k, mat 3k, annet 2k. Der har du godt nok budsjett. Når man får gratis penger burde man være fornøyd med det man får.

Anonymkode: 928dc...cdd

10k? 

Du forstår vel at ikke alle syke kan bo i kollektiv? Eller ville du selv bodd i et bofelleskap med en person som f.eks., var utagerende, voldelig eller psykotisk?

Og 2k til annet? Hva med medisinske utgifter for å overleve?

 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du på da? Kom med eksempler.... Er det å starte opp egen bedrift du tenker på? 

Du vet forresten at vi snakker om mennesker som faktisk er syk, hvorav det er snakk om å finne en liten jobb fordi vedkommende kan jobbe litt. Å starte egen bedrift er ikke noe du bare kan bruke litt tid på. 

Anonymkode: ba524...a6c

Jeg tenker på å bruke det man evn har utdannelse i, ting man kan, gamle nettverk fra evn tidligere jobber, nye nettverk, hobbyer, stort sett alt en kan bruke for å generere kroner og i tillegg gjøre noe meningsfyllt.

En snakker ikke i utg.pkt å starte bedrift. Det kan en gjøre om og når en ser hvilket omfang man klarer og hvordan det går.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi jo stort sett enige om alt :)

Det virkelig store problemet er at "minstesats" for ufør ikke er 18.500 eller 18.700, men 16.500, som er veldig mye mindre i praksis. De tusenlappene utgjør et hav av forskjell, og i stedet for å snakke om å justere opp UU som allerede er levelig og 18.700,- burde man snakke om å justere opp minstesats til det UU er. Om det riktige beløpet er 18.700,- er jeg ikke sikker på, men jeg mener i alle fall at det ikke finnes noen gode grunner til at noen skal få 16.500,-

Jeg er enig i svakheten med at staten kan strupe disse ordningene (som vi ser at de gjør gang på gang, f.eks. når de i praksis tok fra uføre bostøtte og nå avvikler skattebegrensning), men jeg mener faktisk at 18.700 er til å leve av og at de som har dette ikke er de som er de første som skal klage.

Hvis man skal snakke om urettferdighet og for lave satser er det helt klart de som havner utenfor "ung ufør" og på minstesats fordi de ikke har hatt muligheter i arbeidslivet som kommer dårligst ut. Ordningen gir ingen mening heller, og er i stor grad flaks og tilfeldigheter.

Anonymkode: 4434d...477

Enig i at ung-ufør er noe forbanna herk. Skulle vært avviklet! Eller... skulle aldri eksistert! Helt hårreisende ordning hvor Anne på 20 år får, men ikke Line på 27 år, selv om dem er rammet av akkurat det samme hvor at Line er mer syk. F.eks. 

Hvor levelig 18.700,- i mnd er kan høyst diskuteres utifra norsk levestandard. Jeg mener det er lavt med tanke på pris- og lønnsnivået på generelt grunnlag. Ironisk nok kan høyere trygd sørge for mer omsetning ute blant bedriftene, og derav også flere arbeidsplasser, som igjen kan gjøre at noen med uføretrygd faktisk finner seg deltidsjobb. 

Norge skal leke rik onkel og bistå hele verden fra fattigdom, med halvparten av velferdskassa som bistandsutgifter i året. Men glemmer fullstendig av de som er fattige i dette landet. Og det blir bare flere og flere!

Vi er inne i en sykt vond økonomisk spiral i samfunnet. Både når det kommer til uføreutbetalinger og lønnsnivå blant lavtlønte. Det ene bryter ned det andre, det skal sammenlignes, spinkes og spares overalt, samtidig som det skal bygges og utvikles. Da får vi forskjellsnorge i et nøtteskall, og et samfunn som knapt klarer å bevare seg selv. Den Norske Kronens kollaps under korona i forhold til andre lands valutaer var tidenes varsku-rop om at samfunnet vårt ikke bærer seg selv. Neste kollaps så må vi vel skifte over til Euro ettersom ingen ser ut til å reagere. 

Ja nei, off topic nå. Tar kveld. Hyggelig! Men god natt ;) 

Anonymkode: ba524...a6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på å bruke det man evn har utdannelse i, ting man kan, gamle nettverk fra evn tidligere jobber, nye nettverk, hobbyer, stort sett alt en kan bruke for å generere kroner og i tillegg gjøre noe meningsfyllt.

En snakker ikke i utg.pkt å starte bedrift. Det kan en gjøre om og når en ser hvilket omfang man klarer og hvordan det går.

Anonymkode: e76f6...4f8

Hvis du tror at det du skriver er uprøvd blant uføretrygdede som evner og som ønsker å komme seg ut i litt jobb, så tar du faktisk feil. Mange jobber jo allerede også. Hele 30% av alle uføretrygdede er i deltidsjobb. Samtidig finner man flere som er 100% uføretrygdet, men som likevel registrerer inntektsgivende lønn på kortet til NAV hvert år. Både under 0,4G, men også langt over. Men disse står enda som 100% uføretrygdet selv om dem jobber. 

Anonymkode: ba524...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror at det du skriver er uprøvd blant uføretrygdede som evner og som ønsker å komme seg ut i litt jobb, så tar du faktisk feil. Mange jobber jo allerede også. Hele 30% av alle uføretrygdede er i deltidsjobb. Samtidig finner man flere som er 100% uføretrygdet, men som likevel registrerer inntektsgivende lønn på kortet til NAV hvert år. Både under 0,4G, men også langt over. Men disse står enda som 100% uføretrygdet selv om dem jobber. 

Anonymkode: ba524...a6c

Jeg snakker om disse som syter dag ut og inn om at ingen arb.givere vil forbarme seg over dem. De har restarbeidsevne, men velger å ikke bruke denne på seg selv.

Så fortsetter sytingen.

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på å bruke det man evn har utdannelse i, ting man kan, gamle nettverk fra evn tidligere jobber, nye nettverk, hobbyer, stort sett alt en kan bruke for å generere kroner og i tillegg gjøre noe meningsfyllt.

En snakker ikke i utg.pkt å starte bedrift. Det kan en gjøre om og når en ser hvilket omfang man klarer og hvordan det går.

Anonymkode: e76f6...4f8

Det er dessverre utrolig vanskelig i praksis. Jeg har en veldig god utdannelse men jeg kan bare glemme å få brukt den til noe. Siden den er god er det høyt nivå og det forventes mye, og man kan ikke bare møte opp noen timer om dagen et par ganger i uka for å gjøre "litt". Det er prosjekter som krever at man er med på hele prosessen.

I tillegg har man gjerne en periode på mange år hvor alt man gjør er forskjellige utredninger og behandlinger og man ramler bort fra tidligere nettverk som fortsetter som før.

Jeg skulle gjerne hatt en plass hvor jeg kunne møte opp og bidratt med det jeg kunne noen timer i uka, men realistisk sett så går det ikke. Selv ikke da jeg hadde AAP og NAV i ryggen klarte de å finne noe å bruke meg til, selv om de fikk meg gratis. Dessverre. Jeg vet ikke om det hadde gått om de hadde klart å finne noe, men det er ikke lett. Hvis man har vært i jobb et sted og gradvis ramler ut er det nok mulig å få beholde en stillingsprosent i mange tilfeller.

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2020 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Men skal det virkelig være så store forskjeller? At folk skal straffes med 12 000 fordi de ikke klarer å jobbe?

Anonymkode: 353bf...cb7

Nå må dere uføre slutte. Dere straffes ikke, dere er heldige som bor i en velferdsstat! 

Anonymkode: e58b0...5d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...