Gå til innhold

Dere som er ufør

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Men da kvalifiserer du ikkeil uføretrygd. Det er for de som ikke kan noe annet. 

Anonymkode: c4666...216

I en ideell verden ville dette vært sant. Vi må imidlertid forholde oss til virkeligheten.

Anonymkode: 51324...2b2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en ideell verden ville dette vært sant. Vi må imidlertid forholde oss til virkeligheten.

Det er flere som er uføretrygdet 30-50%, så det går helt fint an å jobbe det man klarer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere som er uføretrygdet 30-50%, så det går helt fint an å jobbe det man klarer. 

Helt riktig.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kronisk migrene, utmattelse og kompleks PTSD. Blir trigget og dårlig ved å være med kolleger, og sliter spesielt med autoriteter etter traumer.

Det finnes dager hvor jeg kunne vært i jobb. Men jeg vet ikke av jobber hvor jeg kan ringe inn og si jeg er frisk og ikke omvendt.

Anonymkode: 6d75f...2db

Hvordan ville du forsørget deg hvis det ikke fantes uføretrygd?

Anonymkode: 0e73d...570

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 28.7.2020 den 23.34, maskinisten skrev:

Det er mange som har en hektisk hverdag. Jeg har sjonglert fulltidsstudier med stort sett obligatoriske oppmøter, masse trening som var obligatorisk for å komme meg gjennom studier samt 50% stilling i timeantall.

Jeg var sliten jeg også, men jeg kunne ikke legge meg ned og forvente at NAV tok regninga. Hadde ikke NAV tatt regninga di, hadde du jobbet for mat på bordet.

Så bra at du er frisk, så enkelt er det ikke for de som faktisk er syke. 

Anonymkode: 7d4b9...0cb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kompis som nå søker om ung ufør. Vi er begge 28 og han har akkurat fått inviet 50% ufør. Før det gikk han aap da vi bodde sammen og alt er jo bare kødd. Orket ikke bo med ham lengre så jeg flyttet ut for 2 år siden. Nå virker det ikke som om han får ung ufør fordi de har funnet ut at han var på backpacking rundt om i Asia den perioden han liksom skulle ha vært kjempesyk og ikke orket noen ting. Han prøver jo selvfølgelig å kontre med at jo men han var skikkelig sliten da og dårlig form de 4 mnd han var på backpacking og orket nesten ingen ting. Må inrømme at jeg håper på det sterkeste at han ikke får ung ufør på toppen av de 50% han har nå ass..

Nå er det 10% uføre i Norge..om 10 år er det 20% og videre kommer det til å stige helt til vi rett og slett ikke har råd til å betale for de uføre..hva gjør vi da? Dette tar jo også enorme goder fra de som faktisk jobber og betaler hundretusener i skatt hvert år. Litt kjipt.

Anonymkode: 68f52...1ac

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du er frisk, så enkelt er det ikke for de som faktisk er syke. 

Anonymkode: 7d4b9...0cb

Så du mener oppriktig at 10% av arbeidsstokken i verdens beste land å bo i er så syke at de ikke klarer å jobbe...?

Det er spennende hvordan folk ikke ser lenger enn sin egen nese. Om 20 år så vil ikke dette lenger være holdbart. Da får ingen hjelpen de trenger lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kompis som nå søker om ung ufør. Vi er begge 28 og han har akkurat fått inviet 50% ufør. Før det gikk han aap da vi bodde sammen og alt er jo bare kødd. Orket ikke bo med ham lengre så jeg flyttet ut for 2 år siden. Nå virker det ikke som om han får ung ufør fordi de har funnet ut at han var på backpacking rundt om i Asia den perioden han liksom skulle ha vært kjempesyk og ikke orket noen ting. Han prøver jo selvfølgelig å kontre med at jo men han var skikkelig sliten da og dårlig form de 4 mnd han var på backpacking og orket nesten ingen ting. Må inrømme at jeg håper på det sterkeste at han ikke får ung ufør på toppen av de 50% han har nå ass..

Nå er det 10% uføre i Norge..om 10 år er det 20% og videre kommer det til å stige helt til vi rett og slett ikke har råd til å betale for de uføre..hva gjør vi da? Dette tar jo også enorme goder fra de som faktisk jobber og betaler hundretusener i skatt hvert år. Litt kjipt.

Anonymkode: 68f52...1ac

Hvor har du det fra at det er 20% uføre om 10 år?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det ikke meg du siterte, men da var det nok mange som hadde havnet på gata, sultet ihjel hvis de ikke hadde familie som kunne forsørge dem. Sånn som det er i mange andre land.

Anonymkode: 86fc7...621

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller om flere uføre faktisk tok ansvaret for dette selv, istedet for stadig å legge det på andre.

Hvordan mener du uføre skal ta ansvar for dette selv? 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det ikke meg du siterte, men da var det nok mange som hadde havnet på gata, sultet ihjel hvis de ikke hadde familie som kunne forsørge dem. Sånn som det er i mange andre land.

Det er Norge om ikke så altfor lenge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du uføre skal ta ansvar for dette selv? 

Ved å sysselsette seg selv i en eller annen form og dermed få inntekter. Istedet for å fortsette klagingen over at ingen arbeidsgivere vil forbarme seg over dem og at det offentlige må ta mer ansvar.

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere gjentar dette spørsmålet gang på gang. Vi har data fra andre områder i samfunnet, og vi har data fra andre land.

Uføretrygd gjør at de som står utenfor arbeidslivet kan leve et noenlunde verdig liv. Uten dette, får ikke flere i jobb, men vi får flere som blir en byrde for familie, flere på gata, og flere selvmord. Er dette virkelig ønskelig? Klart mange av mottakerne kunne hatt en deltidsstilling, men da vi først få på plass et mer inkluderende arbeidsliv. Det nytter ikke å kreve at folk "tar seg en jobb" når det ikke finnes jobber å ta.

• Liker 12
Skrevet
4 timer siden, maskinisten skrev:

Så du mener oppriktig at 10% av arbeidsstokken i verdens beste land å bo i er så syke at de ikke klarer å jobbe...?

Det er spennende hvordan folk ikke ser lenger enn sin egen nese. Om 20 år så vil ikke dette lenger være holdbart. Da får ingen hjelpen de trenger lenger.

Ja. 

Vi har mange ulike sykdommer som i noen tilfeller kan være uforenlig med jobb, f.eks., ALS, MS, psykisk utviklingshemming, hjerneskader, medfødte diagnoser, tung autisme og/eller alvorlige psykiske lidelser (psykoselidelser, alvorlige pf eller tunge traumelidelser).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Okapi skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere gjentar dette spørsmålet gang på gang. Vi har data fra andre områder i samfunnet, og vi har data fra andre land.

Uføretrygd gjør at de som står utenfor arbeidslivet kan leve et noenlunde verdig liv. Uten dette, får ikke flere i jobb, men vi får flere som blir en byrde for familie, flere på gata, og flere selvmord. Er dette virkelig ønskelig? Klart mange av mottakerne kunne hatt en deltidsstilling, men da vi først få på plass et mer inkluderende arbeidsliv. Det nytter ikke å kreve at folk "tar seg en jobb" når det ikke finnes jobber å ta.

Man har nok ikke data på hvor mange som har fått trygd på urettmessig grunnlag. Dette velter hele sammenligningsgrunnlaget.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man har nok ikke data på hvor mange som har fått trygd på urettmessig grunnlag. Dette velter hele sammenligningsgrunnlaget.

I det store og det hele er det litt uvesentlig. For det første er terskelen for å bli trygdet svært høy, og for det andre: Om de ikke hadde fått uføretrygd, hadde de havnet på sosialen. Å tro at dersom man tar fra mennesker trygda, så kommer de seg i jobb, er som å tro at jorda er flat.

Igjen: Vi har data på dette. Tusenvis av mennesker har mistet retten på AAP de siste par årene, og vi har sett null økt sysselsetting. Det vi har sett, er mer sosialhjelp, flere selvmord og flere som har falt helt utenfor systemet (da sannsyligvis forsørget av familie eller havnet på gata).

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved å sysselsette seg selv i en eller annen form og dermed få inntekter. Istedet for å fortsette klagingen over at ingen arbeidsgivere vil forbarme seg over dem og at det offentlige må ta mer ansvar.

Beklager, for deg hadde det kanskje vært lett, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skulle gjort. 

3 timer siden, maskinisten skrev:

Det er Norge om ikke så altfor lenge.

Ja, den veien dette går så kan det fort bli realiteten, det er flere og flere som ender den veien allerede nå. Helt greit for mange tror jeg, jeg synes det er overraskende mange kalde, kyniske mennesker her i landet. 

• Liker 2
Skrevet

Men det er jo helt vilt at det ikke finnes NOE de uføre kan gjøre i samfunnet. Selv jobber jeg i helsevesenet. Mange hjemmeboende eldre hadde hatt godt av å ha en uforpliktende besøksvenn, f.eks. Har en pasient som virkelig hadde trengt et par nye bher, men det er ingen som kan være med henne og kjøpe. Hun har innvilget fritidskontakt, men det lykkes ikke å få skaffet noen. Enn om ei dom er ufør kunne blitt med henne på senteret, fått kjøpt disse spesial-bhene, og så avlastes vi og med at hun har mindre vondt i skuldre, ringer kanskje mindre på alarmen, mindre trøkk på oss som jobber der i det daglige? Bare ett av ufattelig mange eksempler. 

Enn om en ufør med restarbeidsevne kunne møtt opp på sykehjemmet fra kl 17-19 lørdag kveld, varmet opp lørdagskosen til beboerne, dekket et litt koselig bord og vært behjelpelig i spisesituasjonen? Det hadde jo vært en super hjelp for de som jobber der det! En mindre belastning, det blir da mere tid til beboerne og en mer okey vakt. Vet at "man aldri vet hvordan dagen er" som ufør, osv. Men med mindre man er døende, og med tanke på at fn stor del av de uføre er det på grunn av diverse muskel og skjelettlidelser, så fremstår det merkelig at man ikke skulle klart og gjennomført noe sånt. Evt får man ligge hele dagen og mobilisere seg opp til et sånt oppdrag. Ser bare vinn-vinn her. Kjærkommen hjelp til de på jobb, en litt ekstra koselig kveldsmat for beboerne, og mestring og følelse av å være til hjelp for den uføre. 

• Liker 4
Skrevet
På 28.7.2020 den 12.16, AnonymBruker skrev:

Jeg leste et sted at over 10% av den norske arbeidsstyrken er ufør. Dette kan selvsagt ikke være det reelle antallet uføre da det ikke finnes noen grunn til at nordmenn, med vår levestandard skal være noe sykere enn våre nordiske naboer. Jeg har selv nære familiemedlemmer som er blitt ung ufør hvor de selv sier at de skulle jobbet og hatt noe å gå til, for da hadde den psykiske helsa forbedret seg betraktelig.

Mitt spm er som følger: dere som er ufør, er det ingen jobb dere kunne klart å ta og er dere så syke at det ikke er mulig å jobbe resten av livet? Ville det ikke føltes bedre å føle at man mestrer noe og kunne bidra til samfunnet? Dette er ingen pekefinger men regner med at jeg blir bombardert med forsvarstaler og negative tilbakemld nå.

Og nei, dette spørsmålet er åpenbart ikke rettet mot de åpenbare casene hvor yrkesliv er uaktuelt og umulig.

Anonymkode: 27fd0...9a8

Jeg kunne ha jobbet litt, om arbeidsgiverere la til rette for at jeg kunne komme og gå etter dagsform. Det vil tilsvare alt i mellom 0 % en uke til 40-50 prosent en annen uke (men vet ikke hvilke dager etter hvilke timer på forhånd)
Slike jobber/arbeidsgivere finnes ikke, da det er et krav i alle stillinger (selv deltidstillinger) at man kan komme de dagene/timene man har vakt. Stabilitet er en forutsetning for å kunne delta i et arbeidsliv, alle ustbile arbeidstakere er det ikke noe rom for.

• Liker 1
Skrevet

Egentlig burde det ikke vært nødvendig med fritidskontakter, kanskje storsamfunnet kunne spart seg den utgiften. Man kunne hatt en pool med uføre med restarbeidsevne, som kunne brukt den tiden de kan til å dra hjem til eldre og holde de med selskap mens de spiser, f.eks. Være med og handle det de trenger, og ta de med på kafe. Hadde vært gull, under- og feilernæring er et stort rødt flagg innenfor eldreomsorgen. Mange spiser bedre når de får sitte sammen med andre = bedre ernæring = mindre risiko for fall og andre sykdommer = mindre press på helsevesenet. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...