Gå til innhold

Dere som er ufør

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Buldre skrev:

Dette finnes der nok helt sikkert løsninger på. Det er vanskelig å presentere dem uten erfaring fra området, så de ikke vil bli gode nok.

Løsningen er å lønne de uføre for å gjøre jobben. 

Anonymkode: 51324...2b2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt mulig. 

Skrevet

Uføre blir behandlet som en pariakaste og sett ned på. Folk misliker at folk blir for syke til å jobbe, og noen er utrolig nok misunnelig på de. De kan jo prøve å få uførepensjon, så får de se hvor fett det er. Det er så mange folk der ute som hater svakhet. De burde skamme seg. Uføre har det ikke greit. 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, jaeols skrev:

Uføre blir behandlet som en pariakaste og sett ned på. Folk misliker at folk blir for syke til å jobbe, og noen er utrolig nok misunnelig på de. De kan jo prøve å få uførepensjon, så får de se hvor fett det er. Det er så mange folk der ute som hater svakhet. De burde skamme seg. Uføre har det ikke greit. 

Skulle gjerne levd på uføretrygd, jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, jaeols skrev:

En sannhet med modifikasjoner. Det er i høy grad utgiftene til den enkelte uføre som avgjør hvor "fett" det er.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er helt riktig. Om uføre skal gjøre et arbeid, skal dette være et lønnet arbeid.

Dette kan man oppnå ved å ansettes hos en arbeidsgiver eller ved å selv starte med noe.

Siden arbeidslivet hos arbeidsgivere i svært høy grad er tilpasset friske personer og dertilhørende høy konkurranse i markedet, bør uføre heller rette seg inn mot å drive med noe i egen regi.

Hva skal de drive med i egen regi? Kom med noen konkrete forslag. 

Så mange som mulig. Jeg er uførtrygdet og vil gjerne ha noen forslag på hva jeg kan drive med i egen regi. 

Anonymkode: 4b084...298

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så mange som mulig. Jeg er uførtrygdet og vil gjerne ha noen forslag på hva jeg kan drive med i egen regi. 

Du kan f.eks drive salgsvirksomhet, gjøre vedlikeholdsoppgaver i hus og hage, handle for folk etc.

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sannhet med modifikasjoner. Det er i høy grad utgiftene til den enkelte uføre som avgjør hvor "fett" det er.

Når du er så misunnelig, prøv å lev på uførepensjon. Da tenker jeg sytinga stopper opp. De har det vanskelig, og slike som deg legger stein til byrden. Du burde tenke deg litt om. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, jaeols skrev:

Når du er så misunnelig, prøv å lev på uførepensjon. Da tenker jeg sytinga stopper opp. De har det vanskelig, og slike som deg legger stein til byrden. Du burde tenke deg litt om. 

Vedkommende du siterer har helt rett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Buldre said:

Du kan f.eks drive salgsvirksomhet, gjøre vedlikeholdsoppgaver i hus og hage, handle for folk etc.

Hva skal jeg selge og hvordan skal jeg få kontakt med noen å gjøre vedlikeholdsoppgsver for andre? 

Jeg er ingen selger. Som selger må du være utadvendt og frempå. Det er annerledes å drive med salgsvirksomhet på egenhånd, enn være del av butikk. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg selge og hvordan skal jeg få kontakt med noen å gjøre vedlikeholdsoppgsver for andre? 

Jeg er ingen selger. Som selger må du være utadvendt og frempå. Det er annerledes å drive med salgsvirksomhet på egenhånd, enn være del av butikk. 

Dette må du jo finne ut av selv, slik som alle andre som driver med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du best selv. Som jeg skrev tidligere i tråden, er dette standardsvaret som kommer. "Hva skal de drive med da?"

Jeg kan umulig vite hvilke erfaringer, tidligere utdannelser, interesser, nettverk, evn tidligere jobber og en mix av dette hver enkelt ufør måtte ha. Derfor blir det meningsløst for meg å gi noen forslag, da neste svar da blir "men alle kan ikke drive med osv".

Likevel regner jeg det for gitt at det ikke er kreativiteten den uføre har blitt ufør i.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, jaeols skrev:

Jeg lever allerede på uførepensjon.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Buldre said:

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det vet du best selv. Som jeg skrev tidligere i tråden, er dette standardsvaret som kommer. "Hva skal de drive med da?"

Jeg kan umulig vite hvilke erfaringer, tidligere utdannelser, interesser, nettverk, evn tidligere jobber og en mix av dette hver enkelt ufør måtte ha. Derfor blir det meningsløst for meg å gi noen forslag, da neste svar da blir "men alle kan ikke drive med osv".

Likevel regner jeg det for gitt at det ikke er kreativiteten den uføre har blitt ufør i.

Tror du det kun er for alle å starte en butikk på etsy så vil salget gå av seg selv? Veldig få klarer å leve på kun egen salgsvirksomhet... Ikke heller alle tør for de trives ikke være synlig. Man skal ikke være nødt til å gjøre noe en ikke er komfortabel med. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I enkleste form av dette, kan du starte med å selge noe du tilvirker, finner i naturen, har liggende eller dine kunnskaper på en av salgsplattformene som fins i landet. Eksempelvis Finn.no eller Tise.

Etterhvert, om det går greit, kan du utvide med egen nettside og betalingsløsning der. Dette er så selvsagt at jeg lurer på hvorfor jeg sier det, men jeg går ut fra at du ikke visste det siden du spurte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det kun er for alle å starte en butikk på etsy så vil salget gå av seg selv? Veldig få klarer å leve på kun egen salgsvirksomhet... Ikke heller alle tør for de trives ikke være synlig. Man skal ikke være nødt til å gjøre noe en ikke er komfortabel med. 

Igjen er det heller ikke snakk om å leve av det. Det er uføre vi snakket om. De er syke og har begrenset arbeidsevne.

Dette er snakk om å utnytte evn restarbeidsevne, når ingen vil ansette dem. Det burde være meget åpenbart.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Buldre skrev:

Det er helt riktig. Likevel går denne setningen igjen i alle tråder der det er snakk om arbeidsevnen til uføre og at de ikke får ansettelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to som lever på ufør. En er 100% (rygg) og en er 50%(ME) og det virker jo veldig digg. Begge er ute og reiser 5-6 ganger i året og er mye sosial med venner, den ene er i kompisgjengen min. Jeg vet at ikke uførelønn er noe å skryte av så jeg regner med at han som er 100% må få en del penger av kona og hun som er 50% må tjene veldig bra på jobben de 50% hun er der. Tror jeg hadde hatt det bra med 100% også, for jeg tjener ikke så bra, selv med Master så jeg er vandt med å ikke reise eller bruke penger på andre dyre ting, men drømmen må da være å gå 50% uføretrygda. Tror lønna ikke hadde blitt så mye lavere og jeg hadde fått så mye mer til å gjøre det jeg vil drive med. 

Anonymkode: 68f52...1ac

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste yrkesaktive må gjøre ting de ikke er komfortabel med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har allerede lønn fra staten for ikke å jobbe.

Anonymkode: 55222...bdb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...