Gå til innhold

Dere som er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 8/6/2020 at 9:55 PM, AnonymBruker said:

Dessverre er det ikke slik det fungerer. Les litt statistikk og forskning og ikke minst lytt til barn som har vokst opp slik og hvordan det går med de videre i livet...

Anonymkode: 55222...bdb

Tror du alle er inkludert i den statistikken og forskningen? Ifølge forskning står det at det kan påvirke dem sosialt ved at de føler seg mindre verdt og at det kan påvirke lærling ved at de mulig blir svakere faglig sett. Men at de er svakere faglig sett, betyr ikke at de ikke noe med empati og medfølelse. De har bare fått andre kvaliteter enn gode karakter og god på skole, som mere går ut på personligheten.

https://utdanningsforskning.no/artikler/sosial-bakgrunn-og-fattigdom-pavirker-barns-laring/

Det at de får mer medfølelse skjer nødvendigvis ikke når de står midt oppi fattigdommen, men når økonomien er grei for dem husker hvordan det var når de selv slet økonomisk.

Jeg er enig i at alle bør gis like muligheter.

Anonymkode: 4b084...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner til en person, vedkommende mangler x antall fingre på hver hånd etter en ulykke tidlig i livet, vedkommende sto i jobb helt til pensjonsalder uten de største utfordringene, det var ikke snakk om uføretrygd dengang, hen mest sannsynlig hadde blitt ung ufør i dag 

Anonymkode: 1a30d...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til en person, vedkommende mangler x antall fingre på hver hånd etter en ulykke tidlig i livet, vedkommende sto i jobb helt til pensjonsalder uten de største utfordringene, det var ikke snakk om uføretrygd dengang, hen mest sannsynlig hadde blitt ung ufør i dag 

Anonymkode: 1a30d...5bb

Men du kan da jobbe selv om du mangler noen fingre? Tilrettelegging må nok kanskje til, men det hadde vært galskap om vedkommende ikke skulle jobbe. Som du sier så jobbet h*n uten de største utfordringene, da har jo vedkommende arbeidsevne, så da har h*n jo ikke krav på uføretrygd. 

Anonymkode: 86fc7...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjenner til en person, vedkommende mangler x antall fingre på hver hånd etter en ulykke tidlig i livet, vedkommende sto i jobb helt til pensjonsalder uten de største utfordringene, det var ikke snakk om uføretrygd dengang, hen mest sannsynlig hadde blitt ung ufør i dag 

Anonymkode: 1a30d...5bb

Sannsynligvis. Problemet er at nå man gjennom en vegg av papirflyttere før man bli vurdert for en jobb, og en sykdoms- eller ledighetsperiode fører dessverre ofte til at CV og søknad går rett i søpla før man i det hele tatt får snakket med noen. Det er ikke bare å dukke opp og snakke med sjefen lenger. På en måte er nok arbeidslivet nå mer inkluderende, siden man kan få ting tilrettelagt, men samtidig er det mindre inkluderende, når de som sliter siles ut lenge før man kommer til intervju.

Anonymkode: df116...29c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis. Problemet er at nå man gjennom en vegg av papirflyttere før man bli vurdert for en jobb, og en sykdoms- eller ledighetsperiode fører dessverre ofte til at CV og søknad går rett i søpla før man i det hele tatt får snakket med noen. Det er ikke bare å dukke opp og snakke med sjefen lenger. På en måte er nok arbeidslivet nå mer inkluderende, siden man kan få ting tilrettelagt, men samtidig er det mindre inkluderende, når de som sliter siles ut lenge før man kommer til intervju.

Anonymkode: df116...29c

Nettopp og det er maaaaange som er ung ufør nå i forhold til før, dette burde vært behovsprøvd frem til en viss alder, alle kan gjøre noe evt litt, det må jo en holdningsendring til både blant arbeidsgivere, nav og folk generelt 

Anonymkode: 1a30d...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp og det er maaaaange som er ung ufør nå i forhold til før, dette burde vært behovsprøvd frem til en viss alder, alle kan gjøre noe evt litt, det må jo en holdningsendring til både blant arbeidsgivere, nav og folk generelt 

Anonymkode: 1a30d...5bb

Trur dere at det et nok arbeid til alle? At så mange er ung ufør nå enn før, har mye av automatiseringen takk til. Før i tiden var det og mye mer fabrikkarbeid og folk jobbet i fabrikker. Nå er mye av fabrikkarbeid automatisert at de ikke trenger noen til å manuelt gjøre denne jobben.

Det kommer bare til å bli enda mer automatisering og enda flere som mister jobbene sine, men i stedet for at alle klager på at alt skal være som før og vi skal jobbe like mye som før. Hvorfor ikke snu på det? Hvorfor ikke heller tenke "jobbe mindre - få mer fritid"? Er det ikke det alle innerst inne vil?

Tenk hvis alle fikk mer fritid, hvilken oppblomstring vi kunne sett i samfunnet.Noen tenker kanskje at med mer fritid, ville folk blitt unnasluntrere og vi ville sett mer kriminalitet og ugagn, men det føler ikke jeg. Jeg føler vi ville blitt mer kreative og oppfinnsomme. Vi ville vært mer sammen og sett på alle som medborgere. Ensomhets-statistikken ville sansynligvis og gått ned.

Jeg synes det er helt på hodet at så mange tenker at eneste stedet å være sosial er på en jobb. Hva med alle pensjonerte? Hva med barn? Hva med de som av ulike grunner ikke kan jobbe? Skal disse være ensomme fordi de ikke kan jobbe?

Anonymkode: 4b084...298

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snart vil servitører bli erstattet av robotter, så når dere spiser på restaurant er det ikke lengre et menneske som serverer dere, men en robot. Kina holder på å utvikle teknologien. ;)

Anonymkode: 4b084...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 9.8.2020 den 20.57):

Kjenner til en person, vedkommende mangler x antall fingre på hver hånd etter en ulykke tidlig i livet, vedkommende sto i jobb helt til pensjonsalder uten de største utfordringene, det var ikke snakk om uføretrygd dengang, hen mest sannsynlig hadde blitt ung ufør i dag 

Anonymkode: 1a30d...5bb

I dag ville ikke arbeidsgiver gitt han mulighet til å være med videre å jobbe. En av forskjellen er at det var flere muligheter før for folk som har mangler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frysja said:

I dag ville ikke arbeidsgiver gitt han mulighet til å være med videre å jobbe. En av forskjellen er at det var flere muligheter før for folk som har mangler. 

Tror dette er ganske vesentlig. I enkelte tilfelle er det jo selvsagt helt umulig får vedkommende å stå i en jobb, men i mange tilfeller er det heller slik at ingen arbeidsgiver tør å ansette. 

Anonymkode: df116...29c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tråden er ryddet for brukerangrep og nedsettende innhold. 

- Matas, mod. 

 

 

Endret av Matas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.8.2020 den 20.57):

Kjenner til en person, vedkommende mangler x antall fingre på hver hånd etter en ulykke tidlig i livet, vedkommende sto i jobb helt til pensjonsalder uten de største utfordringene, det var ikke snakk om uføretrygd dengang, hen mest sannsynlig hadde blitt ung ufør i dag 

Anonymkode: 1a30d...5bb

Så du tror at de som er ufør ikke gidder å jobbe? Er det slik du ser på uføre? Du bør forandre holdning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke slik helsa er nå. Kanskje i framtiden. Men uansett så er problemet både nå og da at referanser og arbeidserfaring mangler, ledige stillinger, samt hull i CV. 

Anonymkode: df761...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.7.2020 den 15.59):

Jo, jeg kunne fint jobbet nå. Men jeg orker ikke ta noen utdanning, og det er uaktuelt å stå i et lavtlønnet yrke. Så da går jeg heller hjemme og trives med det. 

Og jeg er ikke alene. En i familien som er ufør sier det samme, hun har vært frisk siden 2016, men vil ikke ut i en dårlig jobb. 

Anonymkode: 05786...2c8

Og der kom den tankegangen mange uføre sitter med 🤷‍♀️ Tenk hvor mangle som jobber i lavtlønnede yrker og dårlige jobber for at du skal kunne gå hjemme og kose deg!

Anonymkode: 9e61f...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og der kom den tankegangen mange uføre sitter med 🤷‍♀️ Tenk hvor mangle som jobber i lavtlønnede yrker og dårlige jobber for at du skal kunne gå hjemme og kose deg!

Anonymkode: 9e61f...b5f

Men hvem vil da bytte ut sikker trygd med å gå ut i en dårlig jobb?

Anonymkode: 51324...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men hvem vil da bytte ut sikker trygd med å gå ut i en dårlig jobb?

Ingen går for en trygd det ikke er mulig å leve av. Det er knapt 60% av lønnsinntekt. Ingen gidder å få så lite. Da er det bedre å være i jobb og tjene tre ganger så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10% uføre er faktisk ikke veldig mye. Av de 30 (ca) som jeg gikk i klasse med på barneskolen kan jeg gjette meg til hvilke 3 det ikke gikk så bra med.

Jeg har ingen mulighet til å ta noen form for betalt arbeid akkurat nå. Hvis noen hadde vasket boligen min, kjørt barna på fritidsaktiviteter og sjekket lekser, utført vedlikehold ute og inne, vasket klærne, samt handlet, tilberedt og ryddet maten vi spiser kunne jeg kanskje jobbet litt.

Jeg antar jeg kommer til å ha noe mer kapasitet når ungene blir voksne. Men helt ærlig er jeg usikker på om jeg kommer til å være attraktiv arbeidskraft, ettersom jeg da har vært ute av arbeidslivet i mer enn 20 år, og kommer til å ha behov for betydelig tilrettelegging.

Anonymkode: bf117...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre blir hetset av folk på forumet her, det er ikke til å tro. De kunne prøvd å leve på 12000 i måneden. Men det er de for feig til å gjøre. Se heller på andre grupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...