Gå til innhold

Dere som er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fallabella
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, ingen link altså. Jeg avventer da utover dagen for å se om den kommer.

Dette ville vært superaktuelt, ja...

Anonymkode: 51324...2b2

Les om vta og varig lønnsordning. Dette kan ofte gi en fast stilling. Lovene ligger som linker på nav sin info om ordningene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Fallabella skrev:

Les om vta og varig lønnsordning. Dette kan ofte gi en fast stilling. Lovene ligger som linker på nav sin info om ordningene 

Flott, skal sjekke ila dagen.

Anonymkode: 51324...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om de gjør det, er selvsagt en annen sak. Jeg ba i årevis om hjelp, mens jeg skrev søknad på søknad og fikk avslag på alle. Hadde NAV kunnet bidra med nettverk og anbefalinger, hadde jeg kanskje hatt en sjanse. Det de kunne tilby, var motivasjonskurs (viktig med yoga og selvhjelpsbøker!), og CV-kurs (som var betraktelig dårligere enn jeg allerede hadde tatt på Blindern).

Etter noen år med hundrevis av avslåtte søknader, et par runder med praksis ("vi er kjempefornøyde, men har dessverre ikke lønnsmidler. Du kan gjerne fortsette ubetalt da"), og flere av disse intetsigende kursene, var det til slutt saksbehandler som ba meg søke ufør.

Anonymkode: df116...29c

Nav hjelper ikke, du må hjelpe dem med å legge til rette for deg. Nav vil helst at du holder deg unna, gir opp og blir forsørget av familie.

Jeg skriver om jobbmuligheter etter ufør, her skriver jeg om jobb etter man har blitt ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 17.29, AnonymBruker skrev:

Om du mener å forsørge meg selv 100% så er ikke det mulig. Det er ikke umulig at jeg en dag kan jobbe litt, men hvilken jobb blir det når jeg ikke har utdannelse, og aldri kommer til å få det? 

Anonymkode: 2437d...042

Jeg har heller ikke utdannelse, har ikke vgs engang, og barnevernsbarn, Men alikevel har jeg jobbet siden jeg var 16 år, Non stop. Det er nå 23 år i arbeidslivet. Så svaret til hvilken jobb er: Man tar det man får. Kjipt noen ganger ja, Vanskelig nei. 

Anonymkode: 76c58...cbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke utdannelse, har ikke vgs engang, og barnevernsbarn, Men alikevel har jeg jobbet siden jeg var 16 år, Non stop. Det er nå 23 år i arbeidslivet. Så svaret til hvilken jobb er: Man tar det man får. Kjipt noen ganger ja, Vanskelig nei. 

Anonymkode: 76c58...cbc

Her er vel ikke situasjonene sammenlignbare, da du er frisk og den du siterer ikke er det.

Anonymkode: 51324...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er et troll 😂

Anonymkode: c4666...216

Nei. 

Anonymkode: 05786...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget må være at hetsen mot uføre må stoppe nå, det har gått for langt. De er en sårbar gruppe som blir uglesett av samfunnet. jeg har kjent det på kroppen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, jaeols skrev:

Poenget må være at hetsen mot uføre må stoppe nå, det har gått for langt. De er en sårbar gruppe som blir uglesett av samfunnet. jeg har kjent det på kroppen. 

Du får lage en kampanje mot dette, om du mener det er så mye av det.

Anonymkode: 51324...2b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere som er uføre tenker dere om før dere får barn ... Kjenner til en familie hvor moren er singel og ufør og det ikke gikk så bra med barna. Ikke fikk de feiret bursdager eller vært i bursdager, ikke fikk de gå i tog eller feire 17. mai. Ingen oppfølging med lekser og var ikke med på noen aktiviteter. Selv om andre hentet og kjørte og også kjøpte utstyr ble det alltid stopp så fort det ble snakk om dugnad. Moren virket grei nok og frisk og rask, men flyttet mye rundt i hele landet, med ungene på slep. Mye rot med stadig nye kjærester. Det ble ingen utdannelser på noen av barna, litt ungdomshjem og fosterhjem. Litt tiltak ved skole etterhvert men i alle fall to av de tre ser ut til å ende opp som uføre. Håper den ene klarer seg. De hadde tidlig debut med sex og alkohol samt narkotika. De hadde ingen trygghet eller hjelp hjemme og hadde ikke råd til som nevnt bursdager osv. Sa de ikke brød seg om slikt ... Hvilke barn gjør ikke det? Moren selv var alltid fin på håret og med løsnegler etc. 

Anonymkode: 55222...bdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Håper dere som er uføre tenker dere om før dere får barn ... Kjenner til en familie hvor moren er singel og ufør og det ikke gikk så bra med barna. Ikke fikk de feiret bursdager eller vært i bursdager, ikke fikk de gå i tog eller feire 17. mai. Ingen oppfølging med lekser og var ikke med på noen aktiviteter. Selv om andre hentet og kjørte og også kjøpte utstyr ble det alltid stopp så fort det ble snakk om dugnad. Moren virket grei nok og frisk og rask, men flyttet mye rundt i hele landet, med ungene på slep. Mye rot med stadig nye kjærester. Det ble ingen utdannelser på noen av barna, litt ungdomshjem og fosterhjem. Litt tiltak ved skole etterhvert men i alle fall to av de tre ser ut til å ende opp som uføre. Håper den ene klarer seg. De hadde tidlig debut med sex og alkohol samt narkotika. De hadde ingen trygghet eller hjelp hjemme og hadde ikke råd til som nevnt bursdager osv. Sa de ikke brød seg om slikt ... Hvilke barn gjør ikke det? Moren selv var alltid fin på håret og med løsnegler etc. 

Anonymkode: 55222...bdb

Tenker du sånn om de uføre, er det vel heller du som bør tenke deg om før du får barn. Hva hvis du blir ufør selv en gang med tanke på de tankene og holdningene du har for å lære å forstå andre? 

Å gå i 17mai tog er gratis og bursdag er og så og si gratis. Hjelp med lekser fikk jeg og. Mange uføre har og som alle andre familie og besteforeldre, tante og onkler som kan hjelpe til. Jeg vokste selv opp med foreldre som jobbet mye og i et lavlønnet inntekt. vi hadde selv ikke råd til mye, men bursdag hadde vi råd til. Og 17mai. Det handler om å prioritere og det betyr ikke i bursdag til klassekamerater at en må gi 100 vis av kroner. Det kan og være noe hjemmelaget. Har en lite penger, hvorfor ikke bruke situasjonen til å lære seg å tenke mer kreativt? 

Mange uføre er jeg bombesikker kunne vært strålende foreldre, nettopp fordi dem har tid til å følge opp barna. Kjenner du kun ei som er ufør og barn, kjenner du og ei.

Du må dessverre ha flere tilfeller på det før du kommer med påstanden om at de som er ufør ikke kan være gode foreldre. 

Viktig å at du ikke skyver alle ufør under ei kam. Som den moren du nevnte, det kunne likeså vært ei som jobbet. Her er det mer systemet i for øm av barnevern eller ppt tjenesten som har sviktet. 

Anonymkode: 4b084...298

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper dere som er uføre tenker dere om før dere får barn ... Kjenner til en familie hvor moren er singel og ufør og det ikke gikk så bra med barna. Ikke fikk de feiret bursdager eller vært i bursdager, ikke fikk de gå i tog eller feire 17. mai. Ingen oppfølging med lekser og var ikke med på noen aktiviteter. Selv om andre hentet og kjørte og også kjøpte utstyr ble det alltid stopp så fort det ble snakk om dugnad. Moren virket grei nok og frisk og rask, men flyttet mye rundt i hele landet, med ungene på slep. Mye rot med stadig nye kjærester. Det ble ingen utdannelser på noen av barna, litt ungdomshjem og fosterhjem. Litt tiltak ved skole etterhvert men i alle fall to av de tre ser ut til å ende opp som uføre. Håper den ene klarer seg. De hadde tidlig debut med sex og alkohol samt narkotika. De hadde ingen trygghet eller hjelp hjemme og hadde ikke råd til som nevnt bursdager osv. Sa de ikke brød seg om slikt ... Hvilke barn gjør ikke det? Moren selv var alltid fin på håret og med løsnegler etc. 

Anonymkode: 55222...bdb

Her er det personen som er problemet, ikke arbeidsuførheten. Det er fullt mulig å være et oppegående menneske som er i stand til å oppdra barn og arbeidsufør samtidig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper dere som er uføre tenker dere om før dere får barn ... Kjenner til en familie hvor moren er singel og ufør og det ikke gikk så bra med barna. Ikke fikk de feiret bursdager eller vært i bursdager, ikke fikk de gå i tog eller feire 17. mai. Ingen oppfølging med lekser og var ikke med på noen aktiviteter. Selv om andre hentet og kjørte og også kjøpte utstyr ble det alltid stopp så fort det ble snakk om dugnad. Moren virket grei nok og frisk og rask, men flyttet mye rundt i hele landet, med ungene på slep. Mye rot med stadig nye kjærester. Det ble ingen utdannelser på noen av barna, litt ungdomshjem og fosterhjem. Litt tiltak ved skole etterhvert men i alle fall to av de tre ser ut til å ende opp som uføre. Håper den ene klarer seg. De hadde tidlig debut med sex og alkohol samt narkotika. De hadde ingen trygghet eller hjelp hjemme og hadde ikke råd til som nevnt bursdager osv. Sa de ikke brød seg om slikt ... Hvilke barn gjør ikke det? Moren selv var alltid fin på håret og med løsnegler etc. 

Anonymkode: 55222...bdb

Haha, hva i alle dager har dette med å være uføretrygdet å gjøre? 😅

Anonymkode: 05786...2c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Buldre skrev:

Her er det personen som er problemet, ikke arbeidsuførheten. Det er fullt mulig å være et oppegående menneske som er i stand til å oppdra barn og arbeidsufør samtidig. 

Nei å oppdra barn er ikke en jobb!

Anonymkode: 0e73d...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du sånn om de uføre, er det vel heller du som bør tenke deg om før du får barn. Hva hvis du blir ufør selv en gang med tanke på de tankene og holdningene du har for å lære å forstå andre? 

Å gå i 17mai tog er gratis og bursdag er og så og si gratis. Hjelp med lekser fikk jeg og. Mange uføre har og som alle andre familie og besteforeldre, tante og onkler som kan hjelpe til. Jeg vokste selv opp med foreldre som jobbet mye og i et lavlønnet inntekt. vi hadde selv ikke råd til mye, men bursdag hadde vi råd til. Og 17mai. Det handler om å prioritere og det betyr ikke i bursdag til klassekamerater at en må gi 100 vis av kroner. Det kan og være noe hjemmelaget. Har en lite penger, hvorfor ikke bruke situasjonen til å lære seg å tenke mer kreativt? 

Mange uføre er jeg bombesikker kunne vært strålende foreldre, nettopp fordi dem har tid til å følge opp barna. Kjenner du kun ei som er ufør og barn, kjenner du og ei.

Du må dessverre ha flere tilfeller på det før du kommer med påstanden om at de som er ufør ikke kan være gode foreldre. 

Viktig å at du ikke skyver alle ufør under ei kam. Som den moren du nevnte, det kunne likeså vært ei som jobbet. Her er det mer systemet i for øm av barnevern eller ppt tjenesten som har sviktet. 

Anonymkode: 4b084...298

De hadde ikke penger til å feire bursdag, de hadde heller ikke penger til klær for å se ok ut i 17. mai tog og lot det heller være. Bodde i sosialleiligheter/hus og syntes det var merkelig at andre kjøpte selv når man jo bare kunne få det tildelt. Øvrig familie var også uføre og av samme sort så det var ikke noe å hente der heller, av verken hjelp eller støtte, eller ikke minst trygghet i seg selv. Det ble til at ungene løy litt for å ikke vise hvordan de egentlig hadde det i forhold til andre barn, som igjen førte til at venner ble litt skeptiske til fortellinger om turer etc. som de visste ikke stemte. Stakkars unger! Urolig urettferdig med en slik barndom hvor de sammenligner seg med andre vanlige unger... Får man aldri tryggheten i seg selv eller har familie som trygger og støtter er det vel ikke så ofte det går veldig bra videre i livet...

Anonymkode: 55222...bdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei å oppdra barn er ikke en jobb!

Anonymkode: 0e73d...570

Har jeg skrevet at det er det da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De hadde ikke penger til å feire bursdag, de hadde heller ikke penger til klær for å se ok ut i 17. mai tog og lot det heller være. Bodde i sosialleiligheter/hus og syntes det var merkelig at andre kjøpte selv når man jo bare kunne få det tildelt. Øvrig familie var også uføre og av samme sort så det var ikke noe å hente der heller, av verken hjelp eller støtte, eller ikke minst trygghet i seg selv. Det ble til at ungene løy litt for å ikke vise hvordan de egentlig hadde det i forhold til andre barn, som igjen førte til at venner ble litt skeptiske til fortellinger om turer etc. som de visste ikke stemte. Stakkars unger! Urolig urettferdig med en slik barndom hvor de sammenligner seg med andre vanlige unger... Får man aldri tryggheten i seg selv eller har familie som trygger og støtter er det vel ikke så ofte det går veldig bra videre i livet...

Anonymkode: 55222...bdb

Tror det er best du ikke får barn, msn trenger nemlig å være oppegående for å oppdra et barn. 

Anonymkode: 05786...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De hadde ikke penger til å feire bursdag, de hadde heller ikke penger til klær for å se ok ut i 17. mai tog og lot det heller være. Bodde i sosialleiligheter/hus og syntes det var merkelig at andre kjøpte selv når man jo bare kunne få det tildelt. Øvrig familie var også uføre og av samme sort så det var ikke noe å hente der heller, av verken hjelp eller støtte, eller ikke minst trygghet i seg selv. Det ble til at ungene løy litt for å ikke vise hvordan de egentlig hadde det i forhold til andre barn, som igjen førte til at venner ble litt skeptiske til fortellinger om turer etc. som de visste ikke stemte. Stakkars unger! Urolig urettferdig med en slik barndom hvor de sammenligner seg med andre vanlige unger... Får man aldri tryggheten i seg selv eller har familie som trygger og støtter er det vel ikke så ofte det går veldig bra videre i livet...

Anonymkode: 55222...bdb

Som sagt skyldes dette personene. Det er ingen kausal sammenheng mellom det å være ufør og det å ikke vare en god forelder,selv om der finnes korrelasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er best du ikke får barn, msn trenger nemlig å være oppegående for å oppdra et barn. 

Anonymkode: 05786...2c8

Jeg har valgt å ikke få barn. Synes unger fortjener en god start på livet. En god barndom og oppvekst for å gjøre de til trygge, glade og selvstendige voksne. Selv om jeg har alt på stell tør jeg ikke ta sjansen på at jeg gjør noe som skaper problemer for barn videre i livet. Er heller en ekstra ressursperson for andres barn men har ikke totalansvaret med alt det medfører.

Anonymkode: 55222...bdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...