Gå til innhold

Dere som er ufør

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er slik det er. Vet om en som faktisk ønsker å jobbe (uføretrygdet),  men nav hjelper selvfølgelig ikke. Har man fått uføretrygd, er nav ferdig med deg og bryr seg ikke. 

Anonymkode: 05786...2c8

Det er ikke slik det skal være. Har man inntektsevne skal man ikke ha uføretrygd, jfr. trygdeloven.

At man er ute av NAVs system er en annen sak. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ikke til å skrive den her, for det er sammensatt og ekstremt sjeldent. For å si det kort og greit. Organene mine vil bryte ned.

Det er jo veldig trist å høre. Men vil du ikke jobbe og føle seg samfunnsnyttig mens du fremdeles føler deg frisk?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, WhisperingWind skrev:

Det er jo veldig trist å høre. Men vil du ikke jobbe og føle seg samfunnsnyttig mens du fremdeles føler deg frisk?

Har mitt å pusle med og føler meg nyttig 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner nesten ikke at vi som jobber gidder, når man leser hva som skrives her. Selv har jeg diagnoser nok til å få uføre, mange spesialister som har sagt jeg burde bli ufør og at ingen av min sort jobber. Men jeg vil rett og slett ikke snylte på andre. Vil kunne se folk i øynene. Flere skriver at de ikke har valgt å bli uføre, men jo det er Jo nettopp et valg man tar uansett av hva leger sier. Det er en tynn unnskyldning. Jeg har lyst til å si at mange kan og bør ta seg sammen. Ingen av de dom jobber er 100 % friske men vi jobber likevel! Selv er jeg aldri borte fra jobb.

Anonymkode: 55222...bdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

100 % friske hele tiden .... skulle det stå.

Anonymkode: 55222...bdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On ‎7‎/‎31‎/‎2020 at 2:55 PM, AnnaW said:

Jeg har også autisme, fikk tilrettelagt og ufør da jeg oppdaget dette i voksen alder etter mye depresjon og angst....var 10år i ordinært arbeid (m en del sykefravær) til da det til slutt smalt, klarte rett og slett ikke alt krav og mas lenger...lettere for meg som er autistsk å få tid til meg selv og mine rutiner/ interesser:)

Jeg kjenner ganske mange autister men bare en som er uføretrygdet. Tips er hvertfall å holde seg laaangt unna barnehage som jeg jobbet i 2 år. Det var ikke så ille fysisk, men psykisk tok det nesten knekken på meg ;) Tenkte jeg hadde valgt noe lurt i å utdanne meg til kjemiker for da fikk jeg jobbe mye alene og plundre med mitt, men så stod jeg der uten jobbtilbud og da måtte jeg bare få det til å fungere for jeg var ikke intressert i å leve av staten. Hadde jeg kunnet gå tilbake i tid så hadde jeg nok heller tatt butikkjobb fram til jeg fant en relevant jobb da, men you live and you learn 🤷‍♂️ :) 

Anonymkode: 68f52...1ac

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er flott for de. Jeg ønsker ikke å gjøre det.

Men hadde du ikke bodd i Norge, så hadde du ikke fått penger og hadde gjort hva som helst for å kunne få hvilken som helst jobb for å kunne brødfø deg selv. 

Jaggu er det mange late folk i Norge, forventer at de skal få penger uten å jobbe fordi de ikke gidder en jobb som ikke har millionlønn. 

Anonymkode: c4666...216

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hadde du ikke bodd i Norge, så hadde du ikke fått penger og hadde gjort hva som helst for å kunne få hvilken som helst jobb for å kunne brødfø deg selv. 

Jaggu er det mange late folk i Norge, forventer at de skal få penger uten å jobbe fordi de ikke gidder en jobb som ikke har millionlønn. 

Da hadde jeg levd på familien. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg levd på familien. 

Hvis du kan det, så hvorfor gjør du ikke det....? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kan det, så hvorfor gjør du ikke det....? 

Hvorfor skal jeg det når jeg allerede får uføretrygd? Det er greit med litt lommepenger. 

Gjest Fallabella
Skrevet
På 3.8.2020 den 0.21, AnonymBruker skrev:

Men det er slik det er. Vet om en som faktisk ønsker å jobbe (uføretrygdet),  men nav hjelper selvfølgelig ikke. Har man fått uføretrygd, er nav ferdig med deg og bryr seg ikke. 

Her tar du fullstendig feil. Nav plikter i følge eget lovverk å hjelpe folk med ufør ut i jobb feks via praksisplass. Uføre/voksne med eldre utdanning har også gode vilkår i Lånekassen med tanke på skole.

Nav selv sier de ikke er pliktet til å hjelpe uføre men så er jo nav den mest idiotiske samlingen av mennesker som tolker regelverk kun med tanke på å ha minst mulig arbeidsbelastning. Kontorene har jo blitt slik at kun sosialmotagere er velkommen, alle andre henvises til digitale løsninger.

Ikke åpner de før langt på dag heller, nærmere kl ti tror jeg...  

For de som vil noe må det forstås at nav ikke er en instans som yter noe, de deler til nød ut hjelp til de sterkeste som klarer å kreve sin rett, feks de som faktisk sjekker regelverket å ikke bare akspetere nav sine vedtak og påstander.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Fallabella skrev:

Her tar du fullstendig feil. Nav plikter i følge eget lovverk å hjelpe folk med ufør ut i jobb feks via praksisplass. Uføre/voksne med eldre utdanning har også gode vilkår i Lånekassen med tanke på skole.

Nav selv sier de ikke er pliktet til å hjelpe uføre men så er jo nav den mest idiotiske samlingen av mennesker som tolker regelverk kun med tanke på å ha minst mulig arbeidsbelastning. Kontorene har jo blitt slik at kun sosialmotagere er velkommen, alle andre henvises til digitale løsninger.

Ikke åpner de før langt på dag heller, nærmere kl ti tror jeg...  

For de som vil noe må det forstås at nav ikke er en instans som yter noe, de deler til nød ut hjelp til de sterkeste som klarer å kreve sin rett, feks de som faktisk sjekker regelverket å ikke bare akspetere nav sine vedtak og påstander.

Kan du linke til lovverket, der dette er omtalt?

Anonymkode: 51324...2b2

Gjest Fallabella
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du linke til lovverket, der dette er omtalt?

Spør Elisabeth i nav-spørsmål gruppen på Facebook. Hun er helt rå på dette å vil treffe riktig raskere enn meg 😊

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fallabella skrev:

Spør Elisabeth i nav-spørsmål gruppen på Facebook. Hun er helt rå på dette å vil treffe riktig raskere enn meg 😊

Men for alle de som ikke har Fb. Tenkte det var greit at du la ut en link til lovverket her, da sikkert veldig mange lurer på dette og kan ha nytte av det. Slik at de ikke bare aksepterer NAV's vedtsk og påstander.

Gjest Fallabella
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men for alle de som ikke har Fb. Tenkte det var greit at du la ut en link til lovverket her, da sikkert veldig mange lurer på dette og kan ha nytte av det. Slik at de ikke bare aksepterer NAV's vedtsk og påstander.

Vet du hva det tør jeg ikke. Jeg kan sikkert legge ut feil da dette er komplisert hvis jeg begynner  lete nå.

Holder det ikke med at jeg forklarer hvor du finner info så får du enten klare deg uten eller bruke tid på å finne det selv.

Jeg skal forøvrig ut i en form for jobb iløpet av høsten så dette er aktuelt for meg. Jeg tar da med aktuelt lovverk til nav når jeg skal dit å be om litt støtte på veien. Legger loven ut her hvis jeg finner den i dag, det er jo superaktuelt å få frem det her siden folk flest tror de ikke kan kreve mer fra nav som uføre annet enn vta..

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fallabella skrev:

Vet du hva det tør jeg ikke. Jeg kan sikkert legge ut feil da dette er komplisert hvis jeg begynner  lete nå.

Holder det ikke med at jeg forklarer hvor du finner info så får du enten klare deg uten eller bruke tid på å finne det selv.

Jeg skal forøvrig ut i en form for jobb iløpet av høsten så dette er aktuelt for meg. Jeg tar da med aktuelt lovverk til nav når jeg skal dit å be om litt støtte på veien. Legger loven ut her hvis jeg finner den i dag, det er jo superaktuelt å få frem det her siden folk flest tror de ikke kan kreve mer fra nav som uføre annet enn vta..

Ah, ingen link altså. Jeg avventer da utover dagen for å se om den kommer.

Dette ville vært superaktuelt, ja...

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Fallabella said:

Her tar du fullstendig feil. Nav plikter i følge eget lovverk å hjelpe folk med ufør ut i jobb feks via praksisplass.

Men om de gjør det, er selvsagt en annen sak. Jeg ba i årevis om hjelp, mens jeg skrev søknad på søknad og fikk avslag på alle. Hadde NAV kunnet bidra med nettverk og anbefalinger, hadde jeg kanskje hatt en sjanse. Det de kunne tilby, var motivasjonskurs (viktig med yoga og selvhjelpsbøker!), og CV-kurs (som var betraktelig dårligere enn jeg allerede hadde tatt på Blindern).

Etter noen år med hundrevis av avslåtte søknader, et par runder med praksis ("vi er kjempefornøyde, men har dessverre ikke lønnsmidler. Du kan gjerne fortsette ubetalt da"), og flere av disse intetsigende kursene, var det til slutt saksbehandler som ba meg søke ufør.

Anonymkode: df116...29c

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg det når jeg allerede får uføretrygd? Det er greit med litt lommepenger. 

Du er et troll 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...