AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #181 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, Okapi skrev: I det store og det hele er det litt uvesentlig. For det første er terskelen for å bli trygdet svært høy, og for det andre: Om de ikke hadde fått uføretrygd, hadde de havnet på sosialen. Å tro at dersom man tar fra mennesker trygda, så kommer de seg i jobb, er som å tro at jorda er flat. Igjen: Vi har data på dette. Tusenvis av mennesker har mistet retten på AAP de siste par årene, og vi har sett null økt sysselsetting. Det vi har sett, er mer sosialhjelp, flere selvmord og flere som har falt helt utenfor systemet (da sannsyligvis forsørget av familie eller havnet på gata). Terskelen for å bli trygdet har ikke endret seg på lang tid. Et vanlig feilsitat i disse dager. Anonymkode: 51324...2b2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #182 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beklager, for deg hadde det kanskje vært lett, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skulle gjort. Ja, den veien dette går så kan det fort bli realiteten, det er flere og flere som ender den veien allerede nå. Helt greit for mange tror jeg, jeg synes det er overraskende mange kalde, kyniske mennesker her i landet. Anonymkode: 86fc7...621 Jeg har ikke sagt det er lett. Jeg sier at uføre bør tenke i den retningen istedet for å stange hodet i veggen hos arbeidsgivere. Tenk selv, dine premisser, din tid, din restarbeidsevne, din virkelighet. Anonymkode: 51324...2b2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #183 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, tussi84 skrev: Jeg kunne ha jobbet litt, om arbeidsgiverere la til rette for at jeg kunne komme og gå etter dagsform. Det vil tilsvare alt i mellom 0 % en uke til 40-50 prosent en annen uke (men vet ikke hvilke dager etter hvilke timer på forhånd) Slike jobber/arbeidsgivere finnes ikke, da det er et krav i alle stillinger (selv deltidstillinger) at man kan komme de dagene/timene man har vakt. Stabilitet er en forutsetning for å kunne delta i et arbeidsliv, alle ustbile arbeidstakere er det ikke noe rom for. Hva med å tilvirke et salgbart produkt i løpet av den tiden du er i form? Dette kan så selges i etterkant til en forbruker, uavhengig av form. På den måten kan en utnytte gode perioder maksimalt. En har selv kontroll på alt. Anonymkode: 51324...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #184 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, rebella81 skrev: Egentlig burde det ikke vært nødvendig med fritidskontakter, kanskje storsamfunnet kunne spart seg den utgiften. Man kunne hatt en pool med uføre med restarbeidsevne, som kunne brukt den tiden de kan til å dra hjem til eldre og holde de med selskap mens de spiser, f.eks. Være med og handle det de trenger, og ta de med på kafe. Hadde vært gull, under- og feilernæring er et stort rødt flagg innenfor eldreomsorgen. Mange spiser bedre når de får sitte sammen med andre = bedre ernæring = mindre risiko for fall og andre sykdommer = mindre press på helsevesenet. Dette kunne fungert for de uføre som hadde hatt interesse for noe slikt. Anonymkode: 51324...2b2 2
rebella81 Skrevet 30. juli 2020 #185 Skrevet 30. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kunne fungert for de uføre som hadde hatt interesse for noe slikt. Anonymkode: 51324...2b2 Men tenker du at dette skal være et valg? Tenker at de med restarbeidsevne bør utnytte dette, uansett. Ikke at det skal dreie seg om man har LYST til dette. Vil man ikke jobbe med eldre eller helse, kan man gjøre andre kommunale oppgaver. Oppgaver som det er det samme om man gjør mandag formiddag eller fredag kveld. Det er jo for ille med alle de som beviselig har restarbeidsevne, og som ikke får brukt det. I helsevesenet drukner vi i oppgaver snart. Med mindre man er kriminell eller tilbakestående er det mye man kan gjøre som krever ikke nødvendigvis fagkompetanse. Fagfolk tar seg av det. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #186 Skrevet 30. juli 2020 Synes det burde være et krav at uføre meldte seg til x antall timer i uken, til å hjelpe eldre og ensomme. Om ikke annet så holde de med selskap. Det er helt sikkert veldig givende også. Anonymkode: 55222...bdb 2
Brukerano Skrevet 30. juli 2020 #187 Skrevet 30. juli 2020 Jeg er 26 år og hundre prosent ufør. det ble jeg for tre år siden, og drev med arbeidsutprøving og diverse ting føre i ish 2 år. Jeg ble syk året jeg ble 19. Jeg var frisørlærling når jeg plutselig ble syk og ikke klarte å spise annet en barnemat. Det gikk 2 måneder så ble jeg innlagt på sykehuset. Jeg ble operert i magen. Ble aldri frisk, jeg sliter med kroniske smerter og kronisk diaré etter hver måltid og ved stress eller at jeg gjør for mye. Løsningen til nav var en stund bleie. Helt frem til dem skjønte at det ikke funket i yrke jeg hadde som var frisør. Så ble det arbeidesutprøving, var i bokhandel. Dette gjennom en bedrift som heter i jobb. Dem konkluderte med sammen med sjefen i bokhandlenen at ønsket mitt for å jobbe var stort, jeg sto på og gjorde en god jobb, i en time, så ble formen dårlig og jeg ble matt og stille. Klarte ikke oppgavene mine. Den dag i dag er ståa den samme. Jeg kan ikke gå å handle samme dag som jeg skal vaske, det blir for mye. Jeg lever ett meget isolert liv, og det sliter jeg med. Men jeg er ikke i form til å møte opp på frivillig ting som eks fontenehuset engang. Så jeg skulle gjerne jobbet. Jeg skulle gjerne hatt venner. Men desverre så har jeg nok med meg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #188 Skrevet 30. juli 2020 15 minutter siden, rebella81 skrev: Men tenker du at dette skal være et valg? Tenker at de med restarbeidsevne bør utnytte dette, uansett. Ikke at det skal dreie seg om man har LYST til dette. Vil man ikke jobbe med eldre eller helse, kan man gjøre andre kommunale oppgaver. Oppgaver som det er det samme om man gjør mandag formiddag eller fredag kveld. Det er jo for ille med alle de som beviselig har restarbeidsevne, og som ikke får brukt det. I helsevesenet drukner vi i oppgaver snart. Med mindre man er kriminell eller tilbakestående er det mye man kan gjøre som krever ikke nødvendigvis fagkompetanse. Fagfolk tar seg av det. Selvsagt må det være et valg hva en skal drive med. En er ufør og bør bruke det en har av restarbeidsevne på noe en har lyst til. Da er sjansen størst for at den uføre fortsetter med dette, og genererer inntekter. Om du tvinger en ufør til noe denne ikke vil, er det ikke lenge før denne påberoper seg 0 restarbeidsevne. Det er tungt nok å bidra som ufør, en letter det med givende sysselsetning der dette kan være aktuelt. Anonymkode: 51324...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #189 Skrevet 30. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det burde være et krav at uføre meldte seg til x antall timer i uken, til å hjelpe eldre og ensomme. Om ikke annet så holde de med selskap. Det er helt sikkert veldig givende også. Anonymkode: 55222...bdb Hadde gjort det hvis jeg var i stand til det. Anonymkode: 2927f...566 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #190 Skrevet 30. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det burde være et krav at uføre meldte seg til x antall timer i uken, til å hjelpe eldre og ensomme. Om ikke annet så holde de med selskap. Det er helt sikkert veldig givende også. Anonymkode: 55222...bdb Overhodet ikke. Anonymkode: 51324...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #191 Skrevet 30. juli 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kunne fungert for de uføre som hadde hatt interesse for noe slikt. Anonymkode: 51324...2b2 Og helse til det... Det hadde vært langt i overkant av hva jeg hadde klart. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det burde være et krav at uføre meldte seg til x antall timer i uken, til å hjelpe eldre og ensomme. Om ikke annet så holde de med selskap. Det er helt sikkert veldig givende også. Anonymkode: 55222...bdb Et krav? Og vi som ikke har noe restarbeidsevne, hva med oss? Bli fratatt uføretrygden? Anonymkode: 86fc7...621 6
rebella81 Skrevet 30. juli 2020 #192 Skrevet 30. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det burde være et krav at uføre meldte seg til x antall timer i uken, til å hjelpe eldre og ensomme. Om ikke annet så holde de med selskap. Det er helt sikkert veldig givende også. Anonymkode: 55222...bdb Og for ikke å snakke om hvor utrolig samfunnsøkonomisk det hadde vært. Noe så enkelt som at man drar hjem til en hjemmeboende eldre og holder hn med selskap under middagen, f.eks. Veldig mange eldre er demente, og sliter med ernæring. De spiser gjerne mye bedre når de har selskap. Hvis de får i seg det de trenger av mat blir de så mye piggere og i bedre form, og yter mye mindre press på helsetjenestene. Si at dette tar max et par timer da, fra man drar hjemmefra. Og det at man ikke kommer seg opp om morran, vel, middagen får de levert i totida. Dette må selvfølgelig gjøres i ordnede former, de som gjør dette må skrive under på taushetsplikt og man må jo passe på at det ikke er så mange forskjellige ansikt per eldre person. En eller annen sentral/slags styring må det jo være. Men jeg tror det skulle vært mulig å få til! 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #193 Skrevet 30. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og helse til det... Det hadde vært langt i overkant av hva jeg hadde klart. Et krav? Og vi som ikke har noe restarbeidsevne, hva med oss? Bli fratatt uføretrygden? Anonymkode: 86fc7...621 Det er en selvfølge at man må ha helse til det. Altså en grad av restarbeidsevne, selv om denne er varierende. Anonymkode: 51324...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #194 Skrevet 30. juli 2020 2 minutter siden, rebella81 skrev: Og for ikke å snakke om hvor utrolig samfunnsøkonomisk det hadde vært. Noe så enkelt som at man drar hjem til en hjemmeboende eldre og holder hn med selskap under middagen, f.eks. Veldig mange eldre er demente, og sliter med ernæring. De spiser gjerne mye bedre når de har selskap. Hvis de får i seg det de trenger av mat blir de så mye piggere og i bedre form, og yter mye mindre press på helsetjenestene. Si at dette tar max et par timer da, fra man drar hjemmefra. Og det at man ikke kommer seg opp om morran, vel, middagen får de levert i totida. Dette må selvfølgelig gjøres i ordnede former, de som gjør dette må skrive under på taushetsplikt og man må jo passe på at det ikke er så mange forskjellige ansikt per eldre person. En eller annen sentral/slags styring må det jo være. Men jeg tror det skulle vært mulig å få til! Fungerer for dem som vil utføre slikt arbeid, for andre ikke. Anonymkode: 51324...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #195 Skrevet 30. juli 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Terskelen for å bli trygdet har ikke endret seg på lang tid. Et vanlig feilsitat i disse dager. Anonymkode: 51324...2b2 Hvorfor sier saksbehandlere selv til meg at de har strammet kraftig inn i de siste årene da? Jeg har tre kroniske sykdommer som 20åring, hver gang jeg har prøvd å få meg en utdanning har en av sykdommene blusset opp og jeg har havnet på akutten på haukeland. Det tar meg flere timer å sovne om kveldene pga smerter i magen, og jeg har null energi. Får ikke ufør, jeg går som en prøvekanin medisiner og prøver cellegift etter cellegift på sykehus, føler meg ræva og har betennelse i halve kroppen, så kommer jeg inn her og leser at det er så vanvittig lett å få ufør og at det er viljen som er problemet. Noen av dere er vanvittig usympatisk. Anonymkode: 4b003...c49 9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #196 Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor sier saksbehandlere selv til meg at de har strammet kraftig inn i de siste årene da? Jeg har tre kroniske sykdommer som 20åring, hver gang jeg har prøvd å få meg en utdanning har en av sykdommene blusset opp og jeg har havnet på akutten på haukeland. Det tar meg flere timer å sovne om kveldene pga smerter i magen, og jeg har null energi. Får ikke ufør, jeg går som en prøvekanin medisiner og prøver cellegift etter cellegift på sykehus, føler meg ræva og har betennelse i halve kroppen, så kommer jeg inn her og leser at det er så vanvittig lett å få ufør og at det er viljen som er problemet. Noen av dere er vanvittig usympatisk. Anonymkode: 4b003...c49 Om det ble strammet inn, ville en kunne se dette i loven. Kriteriene for å få uføretrygd har ikke endret seg på rimelig lang tid. Dette er et faktum. Vilkårene for AAP er derimot strammet inn. Anonymkode: 51324...2b2
Okapi Skrevet 30. juli 2020 #197 Skrevet 30. juli 2020 55 minutter siden, AnonymBruker said: Terskelen for å bli trygdet har ikke endret seg på lang tid. Et vanlig feilsitat i disse dager. Anonymkode: 51324...2b2 Feilsitat? Da antar jeg du sikter til deg selv, siden jeg a) kommenterte poenget du kom med, og b) ikke snakket om endringer i vanskelighetsgrad. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #198 Skrevet 30. juli 2020 1 minutt siden, Okapi skrev: Feilsitat? Da antar jeg du sikter til deg selv, siden jeg a) kommenterte poenget du kom med, og b) ikke snakket om endringer i vanskelighetsgrad. Fortell gjerne mer om endringer i vanskelighetsgrad når det gjelder uføretrygd. Anonymkode: 51324...2b2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #199 Skrevet 30. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortell gjerne mer om endringer i vanskelighetsgrad når det gjelder uføretrygd. Anonymkode: 51324...2b2 En kjent sak at det var mye letttere for noen få tiår siden å bli uføretrygdet. Derfor har vi nå mange mannfolk i 50 åra som kjeder vettet av seg av å gå hjemme. Ps Disse er i god form og kjører motorsykkel hele sommeren... Anonymkode: 0e73d...570
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #200 Skrevet 30. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kjent sak at det var mye letttere for noen få tiår siden å bli uføretrygdet. Derfor har vi nå mange mannfolk i 50 åra som kjeder vettet av seg av å gå hjemme. Ps Disse er i god form og kjører motorsykkel hele sommeren... Anonymkode: 0e73d...570 Ah, så vi snakker om tilfeller for over 30 år siden? Anonymkode: 51324...2b2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå