Gå til innhold

Dere som er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, maskinisten said:

Så du tenker at du skal få enda flere fordeler? Ikke nok med at staten skal betale deg fordi du ikke orker å jobbe, så skal noen andre ikke få jobb fordi det må tilrettelegges for deg?

Ta deg en bolle.

Du må nesten bestemme seg. Du kan ikke både forlange at de uføre skal jobbe, samtidig som du motsetter deg nødvendig tilrettelegging for ansettelse og/eller arbeid.

Anonymkode: df116...29c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en håndfull uføre som definitivt kunne vært i jobb, men felles for alle sammen er det samme som det mange skriver her: Det er ingen som vil ha dem. En venninne av meg er utdannet fotograf, og veldig dyktig, men markedet krymper, og ingen vil ha en upålitelig ansatt. Det er ikke bare å starte for seg selv heller, da yrket krever ganske betydelige investeringer i utstyr.

En annen er utdannet bibliotekar, men også der er det flere utdannede enn utøvende, og med utfordringene fyren har, er han stort sett helt uinteressant for arbeidsgivere. Jeg tipper begge to kunne gjort en god jobb om de fikk sjansen, men det får de altså ikke, så da forblir de uføre.

Jeg tror absolutt det er bra at det legges press på arbeidsledige, og i noen tilfeller uføre, men da må man nesten sørge for at arbeidsmarkedet kan ta imot dem også.

Endret av Okapi
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det krever intelligens, konsentrasjonsevne, energi, pågangsmot og entusiasme som mange syke mangler, og det er før du i det hele tatt vurderer kunnskap, utdanning og sertifisering. Når det er på plass, må du så vurdere markedet.

Mange gründere starter, og de aller fleste går under uten å ha tjent en krone.

Personlig har jeg utdanning innen språk og tekst, og erfaring med veiledning, oversettelse og undervisning. Jeg har prøvd meg på den løsningen du skisserer her, og det er nesten umulig å tjene penger på det. Markedet er ikke der, og du får ikke kunder uten nettverk.

No offense, men merker jeg blir litt oppgitt over denne "kan du ikke bare starte for deg selv?"-kommentaren fra mennesker som åpenbart ikke vet hva de snakker om. Har du en konkret forretningsidé, og kjenner til både markedet og mennesket du foreslår det for, så kjør på, men ikke kom her fullstendig uten kunnskap om emnet og prøv å prakke det på uføre som gruppe. Det funker bare ikke.

Hvis du virkelig ønsker å få flere uføre ut i jobb, legg økonomisk press på selskapene som avskriver dem som mulige ansette. Stem på politikere som krever at offentlige bedrifter kvoterer inn søkere med store CV-hull.

Anonymkode: df116...29c

Vet ikke hva jeg prater om nei? Vel har nok drevet for meg selv jeg. Nå var jo dette ett forslag til folk som er uføre og har mulighet og lyst til å jobbe noe, det er faktisk mulig å begynne litt i det små og se hvordan det går! Man kan tilknytte seg andre og jobbe noe hvis det er ønskelig, alle som virkelig vil får til ett eller annet

Jeg mener absolutt ikke att de som er reelt uføre trenger å gjøre noe som helst. Idiotene som kan jobbe men som heller er uføre enn å ta ‘’drittjobber’’ har jeg ett problem med, de stjeler fra oss som jobber og dere som er reelt uføre. Disse er det dessverre mange av i Norge, de er grunnen til att de som er syke får såpass lave trygder som de får

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke uføre møte opp på frivillighetssentralen da??

Anonymkode: 0e73d...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Uatskillelig skrev:

For en utrolig nedlatende holdning (!!). Man får ikke uføretrygd om man har ’’vondt i viljen’’.

 

Jo en del får faktisk det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten bestemme seg. Du kan ikke både forlange at de uføre skal jobbe, samtidig som du motsetter deg nødvendig tilrettelegging for ansettelse og/eller arbeid.

Anonymkode: df116...29c

Bestemme meg? Altså, hvorfor skal jeg som har jobbet blodhardt i åresvis stille bak i køen for noen som ikke gidder å prøve, og bare forventer at de enten får penger fra NAV eller at det ordnes at de får jobb?

Ta tak i eget liv sier jeg. Har du kapasitet til å sitte på KG dagen lang, så har du kapasitet til en enkel jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, maskinisten said:

Bestemme meg? Altså, hvorfor skal jeg som har jobbet blodhardt i åresvis stille bak i køen for noen som ikke gidder å prøve, og bare forventer at de enten får penger fra NAV eller at det ordnes at de får jobb?

Ta tak i eget liv sier jeg. Har du kapasitet til å sitte på KG dagen lang, så har du kapasitet til en enkel jobb.

Men de gidder jo å prøve, det er jo det jeg sier. De sender søkndad på søknad på søknad, men får aldri så mye som et intervju. De står ikke utenfor arbeidslivet fordi de ikke gjør en innsats, men fordi arbeidsgivere anser dem som uaktuelle. Det handler ikke om kapasitet, men salgbarhet.

Det er da ikke SÅ vanskelig å forstå?

Anonymkode: df116...29c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Okapi skrev:

Jeg kjenner en håndfull uføre som definitivt kunne vært i jobb, men felles for alle sammen er det samme som det mange skriver her: Det er ingen som vil ha dem. En venninne av meg er utdannet fotograf, og veldig dyktig, men markedet krymper, og ingen vil ha en upålitelig ansatt. Det er ikke bare å starte for seg selv heller, da yrket krever ganske betydelige investeringer i utstyr.

En annen er utdannet bibliotekar, men også der er det flere utdannede enn utøvende, og med utfordringene fyren har, er han stort sett helt uinteressant for arbeidsgivere. Jeg tipper begge to kunne gjort en god jobb om de fikk sjansen, men det får de altså ikke, så da forblir de uføre.

Jeg tror absolutt det er bra at det legges press på arbeidsledige, og i noen tilfeller uføre, men da må man nesten sørge for at arbeidsmarkedet kan ta imot dem også.

Ehh hva tror du vi som jobber må gjøre hvis det ikke er noe å gjøre i bransjen vår???

Ja vi må faktisk begynne med noe annet da. 
Er man ufør biblitekar og ikke får jobb som det nei da får man fortsette å være ufør da det skulle bare mangle, samme med noe så spesielt som fotograf. 
er det mulig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de gidder jo å prøve, det er jo det jeg sier. De sender søkndad på søknad på søknad, men får aldri så mye som et intervju. De står ikke utenfor arbeidslivet fordi de ikke gjør en innsats, men fordi arbeidsgivere anser dem som uaktuelle. Det handler ikke om kapasitet, men salgbarhet.

Det er da ikke SÅ vanskelig å forstå?

Anonymkode: df116...29c

Men hva tror du vi som ikke har uføretrygd å falle tilbake på gjør da? Tror du vi legger oss ned og gir opp på livet fordi vi ikke fikk jobben? Jeg sendte 250 søknader og fikk 3 intervjuer før jeg fikk jobb. Det er INGEN som hjalp meg, og jeg hadde INGEN stønader å støtte meg til.

Trygda er og blir for veldig mange en krykke som gjør at de aldri lærer seg å gå igjen. Nød lærer naken kvinne å spinne, penger gjør henne bare lat.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne evinnelige oppfatningen om at en er nødt å "gå hjemme" som ufør?

Anonymkode: 51324...2b2

Hvis du orker mer enn å gå hjemme da du blir uføre (da 100%) så er det jo ingen grunn til å bli uføre i utgangspunktet, da kunne man brukt den energien på jobb. 

Anonymkode: c4666...216

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke uføre møte opp på frivillighetssentralen da??

Anonymkode: 0e73d...570

Du har tydeligvis ikke vært i kontakt med de. 

Anonymkode: 0620a...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW
2 timer siden, maskinisten skrev:

Bestemme meg? Altså, hvorfor skal jeg som har jobbet blodhardt i åresvis stille bak i køen for noen som ikke gidder å prøve, og bare forventer at de enten får penger fra NAV eller at det ordnes at de får jobb?

Ta tak i eget liv sier jeg. Har du kapasitet til å sitte på KG dagen lang, så har du kapasitet til en enkel jobb.

Vel er nå sånn at vi har rettigheter når man er varig syk, og er ikke alt en arbeidsgiver kan tilrettelegge for en...bedre å få være ufør enn å være en belastning for arbeidsplassen da eller? 

Jeg vet ikke om noen jobb som er så enkel å utføre som å sitte på KG heller?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Uatskillelig skrev:

Alle kan ikke bare starte opp noe selv. Da må man enten ha et særlig talent, evt mye kreativitet.

 

Nei. Alle som er oppegående kan starte noe selv. De andre er unnskyldt.

Anonymkode: 51324...2b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du folk skal drive med da? Hvordan skal de finansiere det? En som har vært ufør i en årrekke er gjerne fattig, og neppe noe spesielt fristende investeringsobjekt for eksterne finansieringskilder.

Anonymkode: df116...29c

Der har vi det, selvsagt. "Hva skal de drive med da?" Som jeg sa. Slår ikke feil.

Så venter man på at strikking ikke lønner seg.

Anonymkode: 51324...2b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du orker mer enn å gå hjemme da du blir uføre (da 100%) så er det jo ingen grunn til å bli uføre i utgangspunktet, da kunne man brukt den energien på jobb. 

Anonymkode: c4666...216

Det kunne man. Eller man kan velge det bort. Man trenger da ikke å "gå hjemme".

Anonymkode: 51324...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt klart ønsket å jobbe. Ikke bare fordi det ville gitt mer penger, men også fordi det hadde blitt mindre kjedelig i hverdagen.  

Å bidra i samfunnet, er jeg ikke interessert i, men vil gjerne jobbe og tjene penger for min egen del.

Anonymkode: 9bed0...375

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det krever intelligens, konsentrasjonsevne, energi, pågangsmot og entusiasme som mange syke mangler, og det er før du i det hele tatt vurderer kunnskap, utdanning og sertifisering. Når det er på plass, må du så vurdere markedet.

Mange gründere starter, og de aller fleste går under uten å ha tjent en krone.

Personlig har jeg utdanning innen språk og tekst, og erfaring med veiledning, oversettelse og undervisning. Jeg har prøvd meg på den løsningen du skisserer her, og det er nesten umulig å tjene penger på det. Markedet er ikke der, og du får ikke kunder uten nettverk.

No offense, men merker jeg blir litt oppgitt over denne "kan du ikke bare starte for deg selv?"-kommentaren fra mennesker som åpenbart ikke vet hva de snakker om. Har du en konkret forretningsidé, og kjenner til både markedet og mennesket du foreslår det for, så kjør på, men ikke kom her fullstendig uten kunnskap om emnet og prøv å prakke det på uføre som gruppe. Det funker bare ikke.

Hvis du virkelig ønsker å få flere uføre ut i jobb, legg økonomisk press på selskapene som avskriver dem som mulige ansette. Stem på politikere som krever at offentlige bedrifter kvoterer inn søkere med store CV-hull.

Anonymkode: df116...29c

Man trenger ikke "en forretningside" som ufør. Det holder med noe en kan pusle med. Så utvider man om formen evn holder.

Anonymkode: 51324...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke vært i kontakt med de. 

Anonymkode: 0620a...adc

Nei jeg har aldri vært i kontakt med frivillighetssentralen. Trodde folk kunne møte opp og hjelpe til med å utføre diverse arbeidsoppgaver..  Eller???

Anonymkode: 0e73d...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har aldri vært i kontakt med frivillighetssentralen. Trodde folk kunne møte opp og hjelpe til med å utføre diverse arbeidsoppgaver..  Eller???

Anonymkode: 0e73d...570

Nope! Man melder seg som frivilig,så blir man innkalt til møte hvor man finner ut hva som passer for evt deg det kan være besøksvenn,leksehjelp etc og så skriver man kontrakt og man forplikter seg til et arbeidsforhold

Anonymkode: 0620a...adc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope! Man melder seg som frivilig,så blir man innkalt til møte hvor man finner ut hva som passer for evt deg det kan være besøksvenn,leksehjelp etc og så skriver man kontrakt og man forplikter seg til et arbeidsforhold

Anonymkode: 0620a...adc

Trodde man bare kunne møte opp noen timer en dag en føler seg i form og utføre  feks plenklipping hos noen.

Anonymkode: 0e73d...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...