Gå til innhold

Dere som er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kjent sak at det var mye letttere for noen få tiår siden å bli uføretrygdet. Derfor har vi nå mange mannfolk  i 50 åra som kjeder vettet av seg av å gå hjemme. Ps Disse er i god form og kjører motorsykkel hele sommeren...

Anonymkode: 0e73d...570

Jada, det er en ganske kjent sak. På nittitallet fantes det visse leger i Oslo man kunne oppsøke om man hadde 15000 i en konvelutt under bordet.  Kunne minne litt om ulovlige abortleger før i tiden.

Anonymkode: 2da3f...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det burde være et krav at uføre meldte seg til x antall timer i uken, til å hjelpe eldre og ensomme. Om ikke annet så holde de med selskap. Det er helt sikkert veldig givende også.

Anonymkode: 55222...bdb

Det er ikke alle som faktisk er bra for de eldre å ha på besøk. Har du tenkt over det? 

"Hei, vi har en gruppe som ikke er i vater og kan være ganske utilregnelige. Vi tenkte de kunne besøke deg." 

Anonymkode: d4951...8c4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å jobbe og var i NAV-systemet i ti år før jeg ga opp, kroppen min taklet heller ikke en enkel kontorjobb i 20% og da er det lite liv laga. Kunne sikkert jobbet 10% stillesittende, men den jobben finnes ikke. Skulle gjerne hatt det mer økonomisk romslig enn jeg har det. 

Anonymkode: ab3b0...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som faktisk er bra for de eldre å ha på besøk. Har du tenkt over det? 

"Hei, vi har en gruppe som ikke er i vater og kan være ganske utilregnelige. Vi tenkte de kunne besøke deg." 

Anonymkode: d4951...8c4

Nei jeg håper virkelig ikke at eldre og syke skal måtte forholde seg til ufaglærte fremmede mennesker!

Anonymkode: 0e73d...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som faktisk er bra for de eldre å ha på besøk. Har du tenkt over det? 

"Hei, vi har en gruppe som ikke er i vater og kan være ganske utilregnelige. Vi tenkte de kunne besøke deg." 

Anonymkode: d4951...8c4

Altså, jeg tror dere forstår hva jeg mener hvis dere egentlig vil.

Jeg tenker ikke at psykisk syke, skal gjøre dette her. Ikke de med traumer og ptsd  og utviklingshemminger og alt sånt. Jeg tenker de med en reell arbeidsevne, her i denne tråden kommer det jo frem flere som har det, i tillegg til et par som faktisk er blitt friske igjen, men som likevel hever uføretrygd. Da kan det være nærliggende å tro at denne infoen kan overføres til samfunnet forøvrig, at det faktisk finnes uføre der ute som kan bidra litt i en eller annen grad. En del er jo uføre grunnet muskel og skjelettlidelser. Da vil man jo kunne tenke at en person som ikke kan jobbe pga smerter i skuldrene da, f.eks, er en person man vil kunne kalle både "i vater" og "tilregnelig". Dersom den personen i tillegg  har lyst til å dra hjem til en gammel person som skal spise sin vakuumpakkede middag mutters alene for ørtende dag på rad, så har vi jo en suksesshistorie, har vi ikke?  

Og dere som må fortelle at dere ikke vil ha sjans til noe sånt som dette, ok, da har dere ikke det. Dette vil jo være et oppdrag som er like belastende som å gå på butikken eller dra og besøke en venninne, men har dere ikke nubbesjans så er det nå bare sånn det er. 

Alle dere som vet med dere selv at dere er reelle mottakere av uføretrygd og selvfølgelig ikke trenger å forsvare dere selv og deres helsetilstand i anonyme debattforum; syns dere ikke det er interessant og kjempeviktig å diskutere velferdsstatens fremtid? Jeg skjønner at dere kan bli oppgitte over tankeløse kommentarer, men de aller fleste oppegående har fortsåelse for at sykdom ikke nødvendigvis vises på utsiden. Likevel, at alle, absolutt alle mottakerne av uføretrygd her i Norge er 100% ute av stand til å gjøre noenting, det tror jeg absolutt ikke. Beviselig er det jo slik at en del får uføretrygd fordi det ikke finnes jobber/arbeidsoppgaver til dem. Ikke nødvendigvis fordi de er så voldsomt syke. Vil det ikke da være interessant å tenke i litt nye baner; kan det være noe disse kan gjøre,om enn bare noen timer i uka?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 12.16, AnonymBruker skrev:

Jeg leste et sted at over 10% av den norske arbeidsstyrken er ufør. Dette kan selvsagt ikke være det reelle antallet uføre da det ikke finnes noen grunn til at nordmenn, med vår levestandard skal være noe sykere enn våre nordiske naboer. Jeg har selv nære familiemedlemmer som er blitt ung ufør hvor de selv sier at de skulle jobbet og hatt noe å gå til, for da hadde den psykiske helsa forbedret seg betraktelig.

Mitt spm er som følger: dere som er ufør, er det ingen jobb dere kunne klart å ta og er dere så syke at det ikke er mulig å jobbe resten av livet? Ville det ikke føltes bedre å føle at man mestrer noe og kunne bidra til samfunnet? Dette er ingen pekefinger men regner med at jeg blir bombardert med forsvarstaler og negative tilbakemld nå.
 

Og nei, dette spørsmålet er åpenbart ikke rettet mot de åpenbare casene hvor yrkesliv er uaktuelt og umulig.

Anonymkode: 27fd0...9a8

Ja, nå kan vi svare for alle uføre! Like dumt som at alle utlendinger kan settes i samme bås. Eller alle gamle, alle unge, alle fattige? Ts er et kategoriserende og dømmende menneske, helt uten et nyansert syn på grupper. Lykke til da!

Anonymkode: a6157...61e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det burde være et krav at uføre meldte seg til x antall timer i uken, til å hjelpe eldre og ensomme. Om ikke annet så holde de med selskap. Det er helt sikkert veldig givende også.

Anonymkode: 55222...bdb

Kjører du meg med ms til noen som trenger det da?

Anonymkode: a6157...61e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den veien dette går så kan det fort bli realiteten, det er flere og flere som ender den veien allerede nå. Helt greit for mange tror jeg, jeg synes det er overraskende mange kalde, kyniske mennesker her i landet. 

Ja, jeg er ikke interessert i å jobbe rævva av meg for at 1 av 10 skal slippe å jobbe gjennom livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå kan vi svare for alle uføre! Like dumt som at alle utlendinger kan settes i samme bås. Eller alle gamle, alle unge, alle fattige? Ts er et kategoriserende og dømmende menneske, helt uten et nyansert syn på grupper. Lykke til da!

Anonymkode: a6157...61e

Det er å forstå at TS henvender seg til alle. Det sier seg nærmest selv.

Anonymkode: 51324...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjører du meg med ms til noen som trenger det da?

Anonymkode: a6157...61e

Merkelig at folk uten lemmer kommer seg opp Mount Everest da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maskinisten skrev:

Ja, jeg er ikke interessert i å jobbe rævva av meg for at 1 av 10 skal slippe å jobbe gjennom livet.

Er vel ikke 10% som er arbeidsufør fra ung alder av da.

Anonymkode: 0e73d...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maskinisten skrev:

Ja, jeg er ikke interessert i å jobbe rævva av meg for at 1 av 10 skal slippe å jobbe gjennom livet.

Vel. Jeg vil heller jobbe og betale skatt for å støtte syke mennesker enn å betale for en del andre ting som f.eks., å finansiere overgripere og mordere som sitter i fengsel.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 12.16, AnonymBruker skrev:

Mitt spm er som følger: dere som er ufør, er det ingen jobb dere kunne klart å ta og er dere så syke at det ikke er mulig å jobbe resten av livet? Ville det ikke føltes bedre å føle at man mestrer noe og kunne bidra til samfunnet?

Jeg håper at det blir jobb på meg. Det er ikke utdanningen min det står på, for der har jeg mange bein å stå på. Problemet er uforutsigbarheten i sykdommene mine. Den ene vet jeg også kommer til å bli verre med tiden så lenge det ikke kommer medisinske framskritt, noe det tross alt er håp for med tanke på at det tross alt stadig blir funnet ut av nye ting. Den minst alvorlige sykdommen går over så snart jeg ikke er fruktbar lenger. Men felles for alle sykdommene mine, er kroniske smerter. Med smerter kommer også fatiguen. Medisiner hjelper ikke.

Hjernen min fungerer heller ikke som tidligere, korttidshukommelsen er borte. Mange minner er borte. All min kapasitet går med til å drive Hjem AS og barn. Alt må skrives ned, jeg har spreadsheets og påminnelser i kalenderen.

I mellomtiden håper jeg å kanskje kunne gjøre noe frivillig arbeid, det er bedre enn ingenting. Det krever ikke det samme av meg som en andre jobber.

Arbeidslivet er tøft, men jeg har stortrived i det. Dess mer hektisk dess bedre syntes jeg. Dessverre er ikke kroppen enig i det lenger.

Heldigvis har jeg funnet en meningsfylt hobby som jeg kan gjøre når jeg selv velger, fra mitt eget hjem.

Anonymkode: 9974e...ae4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, rebella81 skrev:

Altså, jeg tror dere forstår hva jeg mener hvis dere egentlig vil.

Dersom den personen i tillegg  har lyst til å dra hjem til en gammel person som skal spise sin vakuumpakkede middag mutters alene for ørtende dag på rad, så har vi jo en suksesshistorie, har vi ikke? 

Alle dere som vet med dere selv at dere er reelle mottakere av uføretrygd og selvfølgelig ikke trenger å forsvare dere selv og deres helsetilstand i anonyme debattforum; syns dere ikke det er interessant og kjempeviktig å diskutere velferdsstatens fremtid? Jeg skjønner at dere kan bli oppgitte over tankeløse kommentarer, men de aller fleste oppegående har fortsåelse for at sykdom ikke nødvendigvis vises på utsiden. Likevel, at alle, absolutt alle mottakerne av uføretrygd her i Norge er 100% ute av stand til å gjøre noenting, det tror jeg absolutt ikke. Beviselig er det jo slik at en del får uføretrygd fordi det ikke finnes jobber/arbeidsoppgaver til dem. Ikke nødvendigvis fordi de er så voldsomt syke. Vil det ikke da være interessant å tenke i litt nye baner; kan det være noe disse kan gjøre,om enn bare noen timer i uka?

Jeg synes det høres ut som en fin tanke.

Om man har en gjeng som har meldt sin interesse, så kan de som har dagen komme til lunsj, middag eller kvelds eller de måltidene som de kunne klart.

Det krever da at man ikke er bundet, men at det er fleksibelt. Samtidig så risikerer de (sykehjemmet eller liknende) at en dag kommer det kanskje ikke noen, mens en annen dag kan det komme 10 stk. De kan altså ikke være avhengig av at det kommer noen ekstra.

 

Anonymkode: 9974e...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, maskinisten skrev:

Merkelig at folk uten lemmer kommer seg opp Mount Everest da.

Du skjønner faktisk ikke at de har assistanse på veien opp, du 😳

Anonymkode: 3797f...f08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, rebella81 skrev:

Altså, jeg tror dere forstår hva jeg mener hvis dere egentlig vil.

Jeg tenker ikke at psykisk syke, skal gjøre dette her. Ikke de med traumer og ptsd  og utviklingshemminger og alt sånt. Jeg tenker de med en reell arbeidsevne, her i denne tråden kommer det jo frem flere som har det, i tillegg til et par som faktisk er blitt friske igjen, men som likevel hever uføretrygd. Da kan det være nærliggende å tro at denne infoen kan overføres til samfunnet forøvrig, at det faktisk finnes uføre der ute som kan bidra litt i en eller annen grad. En del er jo uføre grunnet muskel og skjelettlidelser. Da vil man jo kunne tenke at en person som ikke kan jobbe pga smerter i skuldrene da, f.eks, er en person man vil kunne kalle både "i vater" og "tilregnelig". Dersom den personen i tillegg  har lyst til å dra hjem til en gammel person som skal spise sin vakuumpakkede middag mutters alene for ørtende dag på rad, så har vi jo en suksesshistorie, har vi ikke?  

Og dere som må fortelle at dere ikke vil ha sjans til noe sånt som dette, ok, da har dere ikke det. Dette vil jo være et oppdrag som er like belastende som å gå på butikken eller dra og besøke en venninne, men har dere ikke nubbesjans så er det nå bare sånn det er. 

Alle dere som vet med dere selv at dere er reelle mottakere av uføretrygd og selvfølgelig ikke trenger å forsvare dere selv og deres helsetilstand i anonyme debattforum; syns dere ikke det er interessant og kjempeviktig å diskutere velferdsstatens fremtid? Jeg skjønner at dere kan bli oppgitte over tankeløse kommentarer, men de aller fleste oppegående har fortsåelse for at sykdom ikke nødvendigvis vises på utsiden. Likevel, at alle, absolutt alle mottakerne av uføretrygd her i Norge er 100% ute av stand til å gjøre noenting, det tror jeg absolutt ikke. Beviselig er det jo slik at en del får uføretrygd fordi det ikke finnes jobber/arbeidsoppgaver til dem. Ikke nødvendigvis fordi de er så voldsomt syke. Vil det ikke da være interessant å tenke i litt nye baner; kan det være noe disse kan gjøre,om enn bare noen timer i uka?

Men hvis det er levedyktigheten til velferdsstaten du er opptatt av så hvordan skal dette gjøres noen forskjell? Trygdeutbetalingene går ikke ned selv om det blir flere frivillige.

Tvert i mot kan slike ordninger du beskriver, med tvungen frivillighet gi samfunnet mindre inntekter. Hvor lang tid tror du det tar før sjefen din finner ut hun kan kutte i budsjettet fordi noen av oppgavene deres ikke krever fagkompetanse, og dermed kan utføres gratis (for bedriften) av uføre.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Menchit skrev:

Men hvis det er levedyktigheten til velferdsstaten du er opptatt av så hvordan skal dette gjøres noen forskjell? Trygdeutbetalingene går ikke ned selv om det blir flere frivillige.

Tvert i mot kan slike ordninger du beskriver, med tvungen frivillighet gi samfunnet mindre inntekter. Hvor lang tid tror du det tar før sjefen din finner ut hun kan kutte i budsjettet fordi noen av oppgavene deres ikke krever fagkompetanse, og dermed kan utføres gratis (for bedriften) av uføre.

 

Nå er vel ikke besøksvenner i omsorgsbudsjettene per i dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Menchit skrev:

Men hvis det er levedyktigheten til velferdsstaten du er opptatt av så hvordan skal dette gjøres noen forskjell? Trygdeutbetalingene går ikke ned selv om det blir flere frivillige.

Tvert i mot kan slike ordninger du beskriver, med tvungen frivillighet gi samfunnet mindre inntekter. Hvor lang tid tror du det tar før sjefen din finner ut hun kan kutte i budsjettet fordi noen av oppgavene deres ikke krever fagkompetanse, og dermed kan utføres gratis (for bedriften) av uføre.

 

Dette er helt riktig. Om uføre skal gjøre et arbeid, skal dette være et lønnet arbeid.

Dette kan man oppnå ved å ansettes hos en arbeidsgiver eller ved å selv starte med noe.

Siden arbeidslivet hos arbeidsgivere i svært høy grad er tilpasset friske personer og dertilhørende høy konkurranse i markedet, bør uføre heller rette seg inn mot å drive med noe i egen regi.

Anonymkode: 51324...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Buldre skrev:

Nå er vel ikke besøksvenner i omsorgsbudsjettene per i dag?

Nei, men det står jo ikke bare besøksvenner? Brukeren jeg siterer nevner "kommunale oppgaver" og hjelp i matsituasjonen.

Så hvor skal grensen gå? Og hvem av de uføre skal bli pålagt slike oppgaver?

Besøksvenn er noe som skal være frivillig. Det ligger i ordet -venn. Hvem vil ha en person på besøk som absolutt ikke har lyst til å være der?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Menchit skrev:

Nei, men det står jo ikke bare besøksvenner? Brukeren jeg siterer nevner "kommunale oppgaver" og hjelp i matsituasjonen.

Så hvor skal grensen gå? Og hvem av de uføre skal bli pålagt slike oppgaver?

Besøksvenn er noe som skal være frivillig. Det ligger i ordet -venn. Hvem vil ha en person på besøk som absolutt ikke har lyst til å være der?

Dette finnes der nok helt sikkert løsninger på. Det er vanskelig å presentere dem uten erfaring fra området, så de ikke vil bli gode nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...