Gå til innhold

Dere som er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Trodde man bare kunne møte opp noen timer en dag en føler seg i form og utføre  feks plenklipping hos noen.

Anonymkode: 0e73d...570

Funker ikke sånn nei.

Anonymkode: 0620a...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, maskinisten said:

Men hva tror du vi som ikke har uføretrygd å falle tilbake på gjør da? Tror du vi legger oss ned og gir opp på livet fordi vi ikke fikk jobben? Jeg sendte 250 søknader og fikk 3 intervjuer før jeg fikk jobb. Det er INGEN som hjalp meg, og jeg hadde INGEN stønader å støtte meg til.

Trygda er og blir for veldig mange en krykke som gjør at de aldri lærer seg å gå igjen. Nød lærer naken kvinne å spinne, penger gjør henne bare lat.

Noen klarer å komme seg i jobb. En del andre ender på langvarig sosialhjelp, får hjelp av familie, havner på gata, eller begår selvmord. Alt dette har vi forøvrig sett som konsekvenser av endringer i AAP-regelverket.

Nød har man i land vi ikke liker å sammenligne oss med. Tror du i fullt alvor Norge hadde blitt et bedre sted å bo om vi skviste de fattigste litt hardere?

Anonymkode: df116...29c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, maskinisten skrev:

Om du er så syk at du ikke kan jobbe, burde du sette bort barna, da å oppdra to barn alene er vanskeligere enn å ha en vanlig jobb.

Men sånn går det når man har vondt i vilja og har tenkt seg sjuk.

Tjukk i hue?

Anonymkode: 92665...445

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, maskinisten skrev:

Det er mange som har en hektisk hverdag. Jeg har sjonglert fulltidsstudier med stort sett obligatoriske oppmøter, masse trening som var obligatorisk for å komme meg gjennom studier samt 50% stilling i timeantall.

Jeg var sliten jeg også, men jeg kunne ikke legge meg ned og forvente at NAV tok regninga. Hadde ikke NAV tatt regninga di, hadde du jobbet for mat på bordet.

Sånne her ting driter jeg i! Du har jo ikke peiling hva du prater om. 

Selvsagt blir du sliten av det jaget du beskriver. Du er jo superwoman. Jeg klarer ikke en brøkdel av det du kan. Jeg blir sliten av å kjøre til venninna mi for å ta en kaffekopp. Noen dager klarer jeg ikke det engang...

Forestill deg din verste fyllesyke, og så har du dette hver eneste dag resten av livet ditt. Sånn har jeg det. Og jeg er sinnsykt sterk som klarer dette. 

Hadde ikke nav tatt regninga, så hadde jeg for lengst ligget i rennesteinen.

Anonymkode: 92665...445

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner fikk ikke penger for å gå hjemne med barna for 50 år siden.

Anonymkode: 0e73d...570

For 50 år siden hadde jeg ikke overlevd heller. Hadde mest sannsynlig dødd som 12-åring

Anonymkode: 92665...445

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og jeg skulle gjerne vært i jobb, men dessverre er det ingen som verken vil ha meg eller ansette meg. Jeg har ikke en gang noen fysiske funksjonshemninger og er fullt oppegående. Jeg har tatt utdanning men ønsker å ta mer. Kommer heller ikke inn på skole på grunn av kun kompentansebevis fra videregående skole.

Jeg kan fullt og helt klar til en hvilken som helst jobb og ser det og for meg, men det er ikke lett når en er sviktet og ingen vil ha noe med meg å gjøre.

Anonymkode: 4b084...298

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå starter igjen hetsen mot uføre. Sutrekopper kan prøve å leve på uførepensjon. Folk blir uføre får de er for syke til å jobbe. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At så mange er på uføretrygd, hvorfor våkner ikke samfunnet opp og ser på hva som er galt? Det nytter ikke å forandre på nesten over halvparten av befolkningen og forvente at alle skal passe inn i den flotte a4- arbeidsmodellen som staten presenterer. Hva hvis hele samfunnet må "omskuleres" for å få ned antall uføre trygdete?
 

Anonymkode: 4b084...298

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør og jeg skulle gjerne vært i jobb, men dessverre er det ingen som verken vil ha meg eller ansette meg. Jeg har ikke en gang noen fysiske funksjonshemninger og er fullt oppegående. Jeg har tatt utdanning men ønsker å ta mer. Kommer heller ikke inn på skole på grunn av kun kompentansebevis fra videregående skole.

Jeg kan fullt og helt klar til en hvilken som helst jobb og ser det og for meg, men det er ikke lett når en er sviktet og ingen vil ha noe med meg å gjøre.

Anonymkode: 4b084...298

Akkurat sånne eksempler som ditt tror jeg det er flere av. Og uføre som kunne jobbet noe, men som ikke får jobb og folk som er uføre og blir friske(re) men med store hull i CV'en uten sjanse til å komme ut på arbeidsmarkedet. Arbeidsmarkedet er beintøft, og det er ikke lett for folk som ikke klarer å yte 100%. Selv med prat fra politikere og lovnader om tilrettelegging og tilpasning så er det nesten umulig å klare. Uførestatistikken skjuler nok endel sånne tilfeller dessverre. 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At så mange er på uføretrygd, hvorfor våkner ikke samfunnet opp og ser på hva som er galt? Det nytter ikke å forandre på nesten over halvparten av befolkningen og forvente at alle skal passe inn i den flotte a4- arbeidsmodellen som staten presenterer. Hva hvis hele samfunnet må "omskuleres" for å få ned antall uføre trygdete?
 

Anonymkode: 4b084...298

Nettopp!! De snakker så fint om "arbeidslinja" men klarer ikke se at mange ikke passer inn der. Å da begynne med å kutte i stønader istedenfor å ta tak der problemet ligger løser ingenting.

Anonymkode: 86fc7...621

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 22.51, maskinisten skrev:

Dette er jo bare tull. Man blir ikke sjuk av å sitte 30 minutter foran en PC på jobb. Da hadde du nemlig ikke hatt KG som hobby...🤦

Nå er virkelig ikke KG min hobby. Og fint at du ble ekspert på min helse. Du vet jo ikke engang hvilke sykdommer jeg har.  Hjemme kan jeg være av og på pc, som jeg ønsker. Du får og tenke på at det er forskjell på litt tid på PC hjemme, og det å ta med reisevei, og sitte på PC i åpent kontorlokale. 

Anonymkode: 67213...a9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør og jeg skulle gjerne vært i jobb, men dessverre er det ingen som verken vil ha meg eller ansette meg. Jeg har ikke en gang noen fysiske funksjonshemninger og er fullt oppegående. Jeg har tatt utdanning men ønsker å ta mer. Kommer heller ikke inn på skole på grunn av kun kompentansebevis fra videregående skole.

Jeg kan fullt og helt klar til en hvilken som helst jobb og ser det og for meg, men det er ikke lett når en er sviktet og ingen vil ha noe med meg å gjøre.

Anonymkode: 4b084...298

Hva hindrer deg i å starte med noe selv?

Anonymkode: 51324...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva hindrer deg i å starte med noe selv?

Anonymkode: 51324...2b2

Vet du hva som kreves for å starte med noe selv? Det kreves for det første et nettverk, noe en får gjennom skole og jobb. Er en utenfor og ufør, har en ikke noe av det. 

Jeg har lite nettverk og bekjente fra før. Har nesten eller ingen venner heller. Å starte med noe selv, må en og ha noe talent innenfor noe da ikke alt er lønnsomt. Kunder kommer heller ikke av seg selv. 

De fleste som starter for seg selv, tjener aldri nok til st det blir varig. 

Anonymkode: 4b084...298

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva som kreves for å starte med noe selv? Det kreves for det første et nettverk, noe en får gjennom skole og jobb. Er en utenfor og ufør, har en ikke noe av det. 

Jeg har lite nettverk og bekjente fra før. Har nesten eller ingen venner heller. Å starte med noe selv, må en og ha noe talent innenfor noe da ikke alt er lønnsomt. Kunder kommer heller ikke av seg selv. 

De fleste som starter for seg selv, tjener aldri nok til st det blir varig. 

Anonymkode: 4b084...298

De fleste som er ufør trenger heller ikke det helt store innen næring. Nettopp pga at de er ufør. Derfor trenger man heller ikke tenke på dette på samme måte som en som er frisk.

Det holder lenge med en liten tilleggsnæring eller bijobb, i tillegg til trygden.

Og ja, jeg vet veldig godt hva dette innebærer da jeg gjør det selv.

Anonymkode: 51324...2b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En nabo jobba som lærer i ungdomsskolen, når det ble sommer og nærmer seg ferie spurte hen elevene hva der hva de skulle gjøre etter ungdomskolen med fremtidsplaner og sånn, noen av dem hadde ikke noe planer om og gjøre noe for penger fikk de jo av staten allikevel,

Ofte er der slik at er dine foreldre uføre, ender barna opp i samme retningen, det MÅ en holdningsendring til

Anonymkode: 1a30d...5bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok klart å jobbe litt, men helsen min er uforutsigbar, og det er så langt ingen arbeidsgiver som vil ansette noen som kanskje kommer på jobb... Langt flere uføre hadde kunnet jobbe litt dersom abeidslivet var tilrettelagt i større grad.

Anonymkode: 117d1...679

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne nok klart å jobbe litt, men helsen min er uforutsigbar, og det er så langt ingen arbeidsgiver som vil ansette noen som kanskje kommer på jobb... Langt flere uføre hadde kunnet jobbe litt dersom abeidslivet var tilrettelagt i større grad.

Anonymkode: 117d1...679

Eller om flere uføre faktisk tok ansvaret for dette selv, istedet for stadig å legge det på andre.

 

Anonymkode: 51324...2b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne nok klart å jobbe litt, men helsen min er uforutsigbar, og det er så langt ingen arbeidsgiver som vil ansette noen som kanskje kommer på jobb... Langt flere uføre hadde kunnet jobbe litt dersom abeidslivet var tilrettelagt i større grad.

Anonymkode: 117d1...679

Må da finnes arbeidsoppgaver i kommunen hvor man kan møte opp på de gode dagene!

Anonymkode: 0e73d...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nød har man i land vi ikke liker å sammenligne oss med. Tror du i fullt alvor Norge hadde blitt et bedre sted å bo om vi skviste de fattigste litt hardere?

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 50 år siden hadde jeg ikke overlevd heller. Hadde mest sannsynlig dødd som 12-åring

Anonymkode: 92665...445

Om 50 år vil det være slik på nytt, da vi ikke har råd til å holde på som vi gjør i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kunne man. Eller man kan velge det bort. Man trenger da ikke å "gå hjemme".

Anonymkode: 51324...2b2

Ja, selvfølgelig. Men da kvalifiserer du ikkeil uføretrygd. Det er for de som ikke kan noe annet. 

Anonymkode: c4666...216

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronisk migrene, utmattelse og kompleks PTSD. Blir trigget og dårlig ved å være med kolleger, og sliter spesielt med autoriteter etter traumer.

Det finnes dager hvor jeg kunne vært i jobb. Men jeg vet ikke av jobber hvor jeg kan ringe inn og si jeg er frisk og ikke omvendt.

Anonymkode: 6d75f...2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...