Gå til innhold

Dere som er ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange jobber jeg kunne hatt, men konkurransen om å få dem er for hard. I mitt AAP-løp, før jeg fikk godkjent uføresøknaden, sendte jeg et ukjent, men svært høyt, antall jobbsøknader. Den siste perioden ble alle notert i et regneark, og jeg nærmet meg 300 registrerte. Det førte til et antall intervjuer jeg kunne telle på én hånd, og et par korte engasjementer, men stort sett ingen respons annet enn "takk for søknaden, men stillingen har nå gått til Per og Kari".

Jeg har egentig relativt milde symptomer, sett fra eget ståsted. Jeg har en del dårlige dager, men det går bra så lenge jeg kan være på jobb med sterke smertestillene og et noe redusert arbeidstempo. Jeg kan ikke stå og jobbe, og kan selvsagt ikke kjøre trikk, gaffeltruck, tog eller kran. Hadde en arbeidsgiver kunne akseptert en ansatt med litt utfordringer og noen digre CV-hull, kunne jeg sikkert vært i arbeid, men etter årevis med forsøk er jeg nå altså ufør.

Anonymkode: df116...29c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært alvorlig syk, og er fortsatt ikke frisk. Å ta en utdanning krever mye, og det har jeg ikke krefter til. Å stå i et dårlig yrke er som sagt uaktuelt, jeg ser ikke noen grunn til at jeg skal gjøre det. Ser meg i speilet og er lykkelig fordi jeg heldigvis ikke er så syk lenger. 

Anonymkode: 05786...2c8

Det som er feil er jo att det er ett valg i hele tatt. ‘’Dårlig yrke’’ ingenting er dårligere enn å svindle mener nå jeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen. https://www.dagsavisen.no/debatt/stay-trygda-1.1094304 

"Trygdemottakere omtales som en trussel mot velferdsstaten. Men det er omvendt. De er selve poenget med velferdsstaten. [...]

Den ble aldri bygd for å stenge flest mulig ute og yte minst mulig hjelp, eller fordi svakhet var uønsket og burde fjernes. Velferdsstaten ble bygget for å inkludere flest mulig mennesker, yte best mulig hjelp til dem som trenger det og hindre utstøting. [...]

I 1962 sa daværende statsminister Einar Gerhardsen det slik i et TV-intervju: «Det siste året før krigen brukte en 140 millioner kroner til trygdeytelser. I dag er beløpet kommet opp i 2800 millioner». (Her kommer han med et forsiktig, men stolt smil og begynner å gestikulere ivrig med den ene hånda). «Og dette er også uttrykk for en seier for fellesskapstanken og tanken om solidaritet mellom samfunnsgrupper – og landsdeler»."

Anonymkode: f742d...5fc

Problemet er når aksene for hva vi er tjent med og hvor mye det koster krysser hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, livet er ikke alltid rettferdig. Det skjer ikke at jeg tar en vaskejobb eller sitter i en kasse på Rema 😅

Anonymkode: 05786...2c8

Har ingenting med rettferdighet å gjøre, dessverre bor det mye dritt i landet vårt;(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% ufør, og jobber litt i tillegg (tjener ca rundt maksgrensen for hva man har lov til). Skulle gjerne ha jobbet mer, men det er vanskelig å finne en jobb som er så fleksibel at jeg klarer den. Jeg rakk heller ikke å ta noe utdanning før jeg ble syk, og hele AAP-perioden min ble brukt til behandling. Da mangler jeg i tillegg kompetanse, som gjør at enda færre jobber er aktuelle.

Anonymkode: f937e...4a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45 år, og ble ufør i fjor. Og jeg startet å jobbe da jeg var 13 år. Så jeg har jo jobbet en del år. I dag, er det ingen jobb jeg kan ha. Hadde arbeidsutprøving rett før det ble søkt om uføretrygd, da jobbet jeg 30 min, 2 dager i uken. Jeg satt foran en pc, og gjorde oppgaver. Bare på de 30 min, så de en kraftig forverring på meg. Og spesialistene, lurer på hvordan jeg faktisk er i live. Da jeg er svært fysisk syk. 

Men nå blir jo arbeidslivet bare tøffere og tøffere. Så jeg ser for meg at det kommer til å bli flere uføre av den grunn. Jeg har selv 2 barn, eldste voksen og i full jobb, men hun er super sosial, pen, sprudlende, og typisk hva de vil ansette. Hun har fått tilbud, om alle jobber hun har kommet på intervju til. Men broren hennes har Asperger og Tourettes. Og jeg vet ikke hvordan han skal klare seg i arbeidslivet. Han vil jo slite veldig med jobbintervju. Så er det jo mange jobber som blir for krevende for han. Så problemet blir jo ikke at han ikke vil jobbe, men ingen vil ansette han. 

Anonymkode: 67213...a9a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet over 30 år i et fysisk krevende yrke. Har stått på så lenge jeg greide det. Resultatet er at kroppen er utslitt. Jeg har ikke mulighet eller helse til å jobbe lengre. 

Ikke er det av vrang vilje, jeg ville helst ha jobbet fram til jeg nådde pensjonsalderen. Men noen ganger vil ikke hode og kropp det samme. For meg, så har aldri det å tuske til meg uføretrygd vært noe hovedmål, det ble heller en nødvendighet. Det tok tid før jeg følte meg komfortabel med det.

Uføretrygd etter minstesats er ikke så allverdens mye å rope hurra for. Hadde helt klart vært en fordel å stå i jobb så lenge jeg har hatt mulighet til det. Men sånn gikk det ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Loff77 skrev:

Ja det går jo i arv, samme med holdninger😀

Haha, mine foreldre og søsken er så høyt utdannet at du ikke når de opp til knærne. Hvordan tror du jeg lever godt på trygd? Rike foreldre og mann 🥰

Anonymkode: 05786...2c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at du egentlig er frisk nok til å jobbe, men du vil heller følge opp tre barn? Er jo ikke rart folk føler du er lat og jukser deg til det, for det er jo akkurat det du gjør. Er nok mange trebarnsmødre som sliter, men da går de ned i stilling.

Anonymkode: 949cf...3e6

Hallo i luke. Man kan ikke sykemelde seg fra barna sine! Sånne svar gjør meg veldig forbanna og provosert. Skal hun levere ungene til barnevernet slik at hun kan få jobbet? Man får ikke ufør fordi man er sliten trebarnsmor! Om hun har fått ufør er det en grunn for det! Mange av oss kunne helt sikkert jobber mer om vi forsaket barn og et sosialt liv. Men da hadde vi nok raskt blitt enda sykere. Jeg elsker jobben min, men om jeg skulle jobbet mer og satt bort ungene og gitt opp det lille sosiale livet jeg har, hadde jeg ikke hatt noe igjen å leve for. Jobbe og ligge i senga restebav døgnet, uka gjennom? Er det sånn du mener det skal være? Håper for din del at du aldri opplever å havne i en situasjon der du er ufør og syk, i tillegg til å måtte forholde deg til fordommer fra folk som deg. Det er ille nok å aldri kunne leve et nornalt liv eller å kunne ha normalt god råd, men i tillegg skal man være nødt til å hele tiden passe på så man ikke viser seg utendørs en av de få gode dagene, i fare for at folk tror man har jukset seg til uføretrygd. Som om det er noe å hige etter! 

Anonymkode: 15c6f...a3c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever forøvrig på "lånt tid". Jeg vil ikke oppleve å se mine barn bli voksne og stifte egne familier. Jeg jobber så mye jeg klarer. Likevel må jeg forhold med til fordommer som fra anonym 949cf...3e6

Anonymkode: 15c6f...a3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo i luke. Man kan ikke sykemelde seg fra barna sine! Sånne svar gjør meg veldig forbanna og provosert. Skal hun levere ungene til barnevernet slik at hun kan få jobbet? Man får ikke ufør fordi man er sliten trebarnsmor! Om hun har fått ufør er det en grunn for det! Mange av oss kunne helt sikkert jobber mer om vi forsaket barn og et sosialt liv. Men da hadde vi nok raskt blitt enda sykere. Jeg elsker jobben min, men om jeg skulle jobbet mer og satt bort ungene og gitt opp det lille sosiale livet jeg har, hadde jeg ikke hatt noe igjen å leve for. Jobbe og ligge i senga restebav døgnet, uka gjennom? Er det sånn du mener det skal være? Håper for din del at du aldri opplever å havne i en situasjon der du er ufør og syk, i tillegg til å måtte forholde deg til fordommer fra folk som deg. Det er ille nok å aldri kunne leve et nornalt liv eller å kunne ha normalt god råd, men i tillegg skal man være nødt til å hele tiden passe på så man ikke viser seg utendørs en av de få gode dagene, i fare for at folk tror man har jukset seg til uføretrygd. Som om det er noe å hige etter! 

Anonymkode: 15c6f...a3c

Eh, jeg er uføretrygdet.

Anonymkode: 949cf...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg kunne fint jobbet nå. Men jeg orker ikke ta noen utdanning, og det er uaktuelt å stå i et lavtlønnet yrke. Så da går jeg heller hjemme og trives med det. 

Og jeg er ikke alene. En i familien som er ufør sier det samme, hun har vært frisk siden 2016, men vil ikke ut i en dårlig jobb. 

Anonymkode: 05786...2c8

Håper dette er trolling!! 

Om ikke, er det sånne som deg som gir uføre et dårlig rykte! Man kan gjerne gå hjemme om man trives med det, men ikke med betaling fra staten. 

Anonymkode: 15c6f...a3c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jeg er uføretrygdet.

Anonymkode: 949cf...3e6

Da burde du virkelig vite bedre! 

Anonymkode: 15c6f...a3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreløpig ser jeg ikke hvordan jeg kunne klart å jobbe, selv litt. Blir utslitt av små ting. Prøver i litt bedre perioder å gjøre litt mer husarbeid for å gradvis bygge meg opp, som å få rutiner på skift av sengetøy til faste tider, vaske litt lett på bad en fast dag i uka. Det går kanskje 2-3-4 uker, så kræsjer jeg igjen. Prøver å ta det smått og gradvis, men har ikke lykkes enda. Og enda er det ganske mye andre ting jeg burde klare, og holde et relativt jevnt aktivitetsnivå over tid før å tenke på jobb er aktuelt. Men jeg prøver, for følelsen av å bety noe og være til nytte er så viktig for den mentale helsen. Så får tiden vise hva den bringer. 

Anonymkode: 86fc7...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper dette er trolling!! 

Om ikke, er det sånne som deg som gir uføre et dårlig rykte! Man kan gjerne gå hjemme om man trives med det, men ikke med betaling fra staten. 

Anonymkode: 15c6f...a3c

Jeg har fått uføretrygden på helt ærlig vis. At jeg nå er bedre betyr ikke at jeg løper og finner meg en dårlig jobb. Tror de fleste hadde gjort som meg om de var i samme situasjon. 

Anonymkode: 05786...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kronisk migrene, revmatisk sykdom og en alvorlig psykisk lidelse. Jeg har tatt utdannelse, har jobbet i flere år før jeg nå endte opp på aap og i arbeidsutprøving. Det er ikke snakk om uføre, og jeg føler selv at jeg er for frisk til å i det hele tatt tenke på uføre. Også leser jeg sånne tråder om folk som ikke gidder å gå ut i jobb fordi de ikke vil ha dårlig lønn...

Jeg tenker at det er et fåtall som er uføre som ikke er reelt syke. Hvem er det som ønsker å gå hjemme? 

Anonymkode: c4666...216

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde arbeidsutprøving rett før det ble søkt om uføretrygd, da jobbet jeg 30 min, 2 dager i uken. Jeg satt foran en pc, og gjorde oppgaver. Bare på de 30 min, så de en kraftig forverring på meg. Og spesialistene, lurer på hvordan jeg faktisk er i live. Da jeg er svært fysisk syk. 

Dette er jo bare tull. Man blir ikke sjuk av å sitte 30 minutter foran en PC på jobb. Da hadde du nemlig ikke hatt KG som hobby...🤦

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kronisk migrene, revmatisk sykdom og en alvorlig psykisk lidelse. Jeg har tatt utdannelse, har jobbet i flere år før jeg nå endte opp på aap og i arbeidsutprøving. Det er ikke snakk om uføre, og jeg føler selv at jeg er for frisk til å i det hele tatt tenke på uføre. Også leser jeg sånne tråder om folk som ikke gidder å gå ut i jobb fordi de ikke vil ha dårlig lønn...

Jeg tenker at det er et fåtall som er uføre som ikke er reelt syke. Hvem er det som ønsker å gå hjemme? 

Anonymkode: c4666...216

Helt enig. Kudos til deg som ikke legger deg ned for å dø.

At ikke folk kan fatte hvor viktig det er å komme seg ut av hjemmet og ha noe å gå til på fast basis!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller jobbet! Det er skamfullt og enormt nederlag å bli trygdet. Har en tung psykiatrisk diagnose som gjør det vanskelig å forutsi formen fra dag til dag. Det er et sammenhengende mareritt med noen korte avbrekk her og der. Jeg har en utdannelse innen et felt jeg brenner for, men ingen vil ansette en som har så upålitelig mental helse. Enormt stor sorg. 

Anonymkode: 49373...e8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, maskinisten skrev:

Dette er jo bare tull. Man blir ikke sjuk av å sitte 30 minutter foran en PC på jobb. Da hadde du nemlig ikke hatt KG som hobby...🤦

Eh jo, noen kan bli det, meg selv inkludert. Det går an å være på nett i små porsjoner nemlig. 

 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kronisk migrene, revmatisk sykdom og en alvorlig psykisk lidelse. Jeg har tatt utdannelse, har jobbet i flere år før jeg nå endte opp på aap og i arbeidsutprøving. Det er ikke snakk om uføre, og jeg føler selv at jeg er for frisk til å i det hele tatt tenke på uføre. Også leser jeg sånne tråder om folk som ikke gidder å gå ut i jobb fordi de ikke vil ha dårlig lønn...

Jeg tenker at det er et fåtall som er uføre som ikke er reelt syke. Hvem er det som ønsker å gå hjemme? 

Anonymkode: c4666...216

Nettopp. Herregud, for et kjedelig liv. 

Anonymkode: 86fc7...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...