AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #81 Skrevet 28. juli 2020 Kvinner fikk ikke penger for å gå hjemne med barna for 50 år siden. Anonymkode: 0e73d...570
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #82 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, maskinisten skrev: Det er mange som har en hektisk hverdag. Jeg har sjonglert fulltidsstudier med stort sett obligatoriske oppmøter, masse trening som var obligatorisk for å komme meg gjennom studier samt 50% stilling i timeantall. Jeg var sliten jeg også, men jeg kunne ikke legge meg ned og forvente at NAV tok regninga. Hadde ikke NAV tatt regninga di, hadde du jobbet for mat på bordet. Vet da vel at det er normalt å bli sliten etter jobb, det blir da vell alle! Men med flere kroniske sykdommer der su blir innlagt på sykehus og dårlig i lang tid fordi der «normale live» blir for mye. Men barn og jobb og en livskvalitet. Da sier kroppen stopp. Er ikke meningen å bare få til å jobbe å må ligge å være dårlig resten av tiden. Noen friske personer forstår virkelig ikke hvordan vi som er for dårlige til å jobbe har det fordi dere aldri har hatt det sånn. Dere tror virkelig det handler om å bli sliten på en vanlig måte! Det er latterlig! Du har virkelig ikke kjent på de vonde sidene av livet kjære deg! Iallefall ikke helsemessig! Anonymkode: ab3e3...828 7
maskinisten Skrevet 28. juli 2020 #83 Skrevet 28. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet da vel at det er normalt å bli sliten etter jobb, det blir da vell alle! Men med flere kroniske sykdommer der su blir innlagt på sykehus og dårlig i lang tid fordi der «normale live» blir for mye. Men barn og jobb og en livskvalitet. Da sier kroppen stopp. Er ikke meningen å bare få til å jobbe å må ligge å være dårlig resten av tiden. Noen friske personer forstår virkelig ikke hvordan vi som er for dårlige til å jobbe har det fordi dere aldri har hatt det sånn. Dere tror virkelig det handler om å bli sliten på en vanlig måte! Det er latterlig! Du har virkelig ikke kjent på de vonde sidene av livet kjære deg! Iallefall ikke helsemessig! Anonymkode: ab3e3...828 Eller så er det bare du som ikke har forstått at det er en del av livet å bli sliten. For å snu det på hodet, du har ikke peiling på hvor travel hverdag jeg hadde. Ila på et semester hadde jeg 5 dager der jeg ikke hadde jobb eller skole. Det er jo en skokk med uføre som har diffuse sykdommer som gjør at de ikke eller knapt kan jobbe. Rart det der. Vondt i vilja kalles det, for det sitter i hodet. Man kan tenke seg sjuk. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #84 Skrevet 28. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, livet er ikke alltid rettferdig. Det skjer ikke at jeg tar en vaskejobb eller sitter i en kasse på Rema 😅 Anonymkode: 05786...2c8 Tror du troller, ingen er så dum. Anonymkode: 2339a...fdb 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #85 Skrevet 28. juli 2020 Akkurat nå, maskinisten skrev: Eller så er det bare du som ikke har forstått at det er en del av livet å bli sliten. For å snu det på hodet, du har ikke peiling på hvor travel hverdag jeg hadde. Ila på et semester hadde jeg 5 dager der jeg ikke hadde jobb eller skole. Det er jo en skokk med uføre som har diffuse sykdommer som gjør at de ikke eller knapt kan jobbe. Rart det der. Vondt i vilja kalles det, for det sitter i hodet. Man kan tenke seg sjuk. Tenke seg sjuk? Tror du man vil være syk? Du er syk i hodet ditt tror jeg. Ingen som vil være syke vettu. Tror du man kan late som at man har en sykdom for å få uføre? Hos meg så er det mange operasjoner bak, kreft, cellegift, sykehusopphold, smerter fra helvete! Tro meg! Jeg hadde tatt imot med glede det å ha travle dager med både jobb og barn, og vært dødssliten til tider istede for mine plager.... blir barnemat! Så vær fornøyd med livet ditt og hvis ikke så velg noe annet yrke eller utdannelse istede for å være sjalu på sjuke folk, noe som er helt sykt! Anonymkode: ab3e3...828 12
Silva Pluvialis Skrevet 28. juli 2020 #86 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, maskinisten skrev: Om du er så syk at du ikke kan jobbe, burde du sette bort barna, da å oppdra to barn alene er vanskeligere enn å ha en vanlig jobb. Men sånn går det når man har vondt i vilja og har tenkt seg sjuk. For en utrolig nedlatende holdning (!!). Man får ikke uføretrygd om man har ’’vondt i viljen’’. 10
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #87 Skrevet 28. juli 2020 5 minutter siden, Uatskillelig skrev: For en utrolig nedlatende holdning (!!). Man får ikke uføretrygd om man har ’’vondt i viljen’’. Hva vet du om det ?????? Anonymkode: 0e73d...570
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #88 Skrevet 28. juli 2020 30 minutter siden, maskinisten skrev: Eller så er det bare du som ikke har forstått at det er en del av livet å bli sliten. For å snu det på hodet, du har ikke peiling på hvor travel hverdag jeg hadde. Ila på et semester hadde jeg 5 dager der jeg ikke hadde jobb eller skole. Det er jo en skokk med uføre som har diffuse sykdommer som gjør at de ikke eller knapt kan jobbe. Rart det der. Vondt i vilja kalles det, for det sitter i hodet. Man kan tenke seg sjuk. Jeg hadde glatt byttet med deg,men tro meg du hadde garantert ikke ønsket deg mitt liv. Anonymkode: 0620a...adc 8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #89 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, maskinisten skrev: Om du er så syk at du ikke kan jobbe, burde du sette bort barna, da å oppdra to barn alene er vanskeligere enn å ha en vanlig jobb. Men sånn går det når man har vondt i vilja og har tenkt seg sjuk. Ja! Æsj for en ekkel kommentar der du nok en gang hadde. Jeg tror at vi kunne diskutert i et år om hvorfor de fleste av oss som er ufør har behov for det uten å kommet frem til noe. For det finnes noen få mennesker som aldri forstår hvorfor vi som er syke har behov for ufør, og uansett hva vi sier så forstår dere ikke, å da mener jeg rettet imot deg og de andre få i norge som ikke forstår. De som ikke forstår har som regel en mangel på empati, eller en med menneskelighet, mangel på forståelse eller veldig egoistiske og selvsentrert. Er ingen vanlige mennesker som ikke forstår dette når noen forteller hvorfor man har ufør og begrunner med en god grunn. Så stakkar deg! Kanskje hadde du fått en vekker på disse følelsene om det rammet deg en gang at livet ble snudd opp ned og ikke ble som du hadde tenkt. Noen må bli syke for å faktisk lære noe av livet og det å sette pris på små ting. Noe du tydeligvis mangler ettersom det ser ut til at du er så misfornøyd og rakker ned på oss som er syke. Får håpe at når du en dag sitter der gammel at du har kommet lengre som menneske enn som så. For til syvende å sist så er det hvordan man er som person som har en betydning! Ikke hvor mye mer du jobbet enn meg fordi du er frisk og jeg er syk. Anonymkode: ab3e3...828 8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #90 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, Loff77 skrev: Det er nok fakta men du er nok ikke typen som følger med på samfunsdebattene tenker jeg. Lever på mann og familie vil ikke ha noen dårlig jobb pga du orker ikke å utdanne deg, JIPPI drømmedama altså😂😂😂 Heller en slik dame enn en av disse dønn kjedelige a4-damene:-) Anonymkode: 51324...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #91 Skrevet 28. juli 2020 49 minutter siden, maskinisten skrev: Eller så er det bare du som ikke har forstått at det er en del av livet å bli sliten. For å snu det på hodet, du har ikke peiling på hvor travel hverdag jeg hadde. Ila på et semester hadde jeg 5 dager der jeg ikke hadde jobb eller skole. Det er jo en skokk med uføre som har diffuse sykdommer som gjør at de ikke eller knapt kan jobbe. Rart det der. Vondt i vilja kalles det, for det sitter i hodet. Man kan tenke seg sjuk. Det er jo ikke verre enn at en ikke vil jobbe. Det er nok av dem som skryter seg selv opp i skyene over hvor fryktelig flinke de er og hvor mye de har å gjøre. Dette er ikke for alle. Anonymkode: 51324...2b2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #92 Skrevet 28. juli 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du troller, ingen er så dum. Anonymkode: 2339a...fdb Dum er ikke ordet her. Anonymkode: 51324...2b2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #93 Skrevet 28. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært alvorlig syk, og er fortsatt ikke frisk. Å ta en utdanning krever mye, og det har jeg ikke krefter til. Å stå i et dårlig yrke er som sagt uaktuelt, jeg ser ikke noen grunn til at jeg skal gjøre det. Ser meg i speilet og er lykkelig fordi jeg heldigvis ikke er så syk lenger. Anonymkode: 05786...2c8 Ikke noe grunn til å stå i et dårlig yrke? Det er titusenvis som gjør det hver dag. Har man lært hjemme at man skal forsørge seg selv så gjør man det, uansett. Ha man lært hjemme at det er smart å utnytte staten så gjør man det .... Anonymkode: 55222...bdb 3
Silva Pluvialis Skrevet 28. juli 2020 #94 Skrevet 28. juli 2020 (endret) maskinisten skrev (På 28.7.2020 den 23.34): Det er mange som har en hektisk hverdag. Jeg har sjonglert fulltidsstudier med stort sett obligatoriske oppmøter, masse trening som var obligatorisk for å komme meg gjennom studier samt 50% stilling i timeantall. Jeg var sliten jeg også, men jeg kunne ikke legge meg ned og forvente at NAV tok regninga. Hadde ikke NAV tatt regninga di, hadde du jobbet for mat på bordet. Men er du syk fysisk og/eller psykisk? Utmattelsen ved sykdom er gjerne annerledes enn hos en frisk person som kan sove og hvile ut igjen etterpå. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 10
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #95 Skrevet 28. juli 2020 TS her. Jeg beklager hvis jeg fremsto fordomsfull i innlegget mitt. Ser at de fleste har gode grunner for uførhet men også at det finnes snyltere som dessverre bekrefter og forverrer fordommene mange har. Anonymkode: 27fd0...9a8 2
n_97 Skrevet 28. juli 2020 #96 Skrevet 28. juli 2020 For å svare TS: jeg sendte ørten søknader på de stillingene som ble lyst ut som jeg kunne utføre, uten intervju. Var i diverse nav tiltak, kom på noen intervjuer men å ha med assistent er ikke særlig karrierefremmende. Fikk praksis et sted og veldig god referanse men ikke fast jobb, og ble alltid forbikjørt av noen som var friskere enn meg i Nav tiltakene. Holdt på sånn i mange år. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #97 Skrevet 29. juli 2020 At folk som er for syke til å jobbe automatisk likevel ville jobba i land hvor man ikke har et sosialt sikkerhetsnett, er jo bare tull. I mange land ville man levd på gata som en utstøtt, og eller/ vært avhengig av familie og venners goodwill (og dermed vært en voksen infantil underlagt ulike grader av skadelige maktforhold for å ivareta basisbehovene i livet), eller så ville man glidd inn i en storfamilie eller en familie med tradisjonelle kjønnsrollemønstre, hvor man fant sin naturlige plass i flokken og det sosiale, uten å stå for inntektsgivende arbeid. Ellers syns jeg det er mer fruktbart å se på suksesshistorier, eller positive historier om folk som klarer å jobbe tross helseproblemer. Eller se utover de individuelle tingene som handler om den enkeltes moral. For det jeg er enig med TS i, er at det er mange som kunne klart en jobb om forutsetningene lå til rette for det, tross dårlig helse. For min egen del, som funksjonshemmet i jobb, så ser jeg jo ikke slik på det at jeg har en så mye mer høyverdig moral enn de med nedsatt helse som ikke klarer det. Tenker det dreier seg like mye om andre ting i livet, som utdanning, nettverk, hvilke anlegg og mestringserfaringer man har, og sosiale forhold. I tillegg til helse. Anonymkode: 325c4...943 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #98 Skrevet 29. juli 2020 Tror nok det er mange uføre som kunne tenke seg å jobbe litt. Men de trenger tilrettelegging, de vet ikke hvilken dag de klarer å komme, hvor mange timer de klarer pr dag, de trenger lav stillingsprosent etc. Sånne stillinger vokser overhodet ikke på trær. Er ikke mange arbeidsgivere som har hverken mulighet eller lyst til denne tilretteleggingen, det blir for kostbart. Så legg ikke all skyld på den "late" uføre i denne saken. Er selv forøvrig ufør, og kan ikke jobbe. Skulle jeg bli bedre ønsker jeg å bidra i frivillig arbeid. Anonymkode: b799e...bae 8
Gjest AnnaW Skrevet 29. juli 2020 #99 Skrevet 29. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kvinner må slutte å investere seg så emosjonelt i jobben sin. Det er derfor dere alltid møter veggen, og menn først gjør det ved langt høyere grad av overarbeid. Anonymkode: 1d419...2ab Nei, jeg var vel for lite investert i jobben, var ganske lei pleien generelt. Samtidig som en ny sjef som ville vi skulle leve for jobben så det gjorde at jeg gikk på veggen ganske fort😅
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #100 Skrevet 29. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror nok det er mange uføre som kunne tenke seg å jobbe litt. Men de trenger tilrettelegging, de vet ikke hvilken dag de klarer å komme, hvor mange timer de klarer pr dag, de trenger lav stillingsprosent etc. Sånne stillinger vokser overhodet ikke på trær. Er ikke mange arbeidsgivere som har hverken mulighet eller lyst til denne tilretteleggingen, det blir for kostbart. Så legg ikke all skyld på den "late" uføre i denne saken. Er selv forøvrig ufør, og kan ikke jobbe. Skulle jeg bli bedre ønsker jeg å bidra i frivillig arbeid. Anonymkode: b799e...bae Derfor bør de uføre heller drive med noe selv. Da kan de porsjonere ut gode perioder akkurat når det passer dem selv. Anonymkode: 51324...2b2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå