Gå til innhold

Dere som er ufør

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt spm er som følger: dere som er ufør, er det ingen jobb dere kunne klart å ta og er dere så syke at det ikke er mulig å jobbe resten av livet? Ville det ikke føltes bedre å føle at man mestrer noe og kunne bidra til samfunnet? Dette er ingen pekefinger men regner med at jeg blir bombardert med forsvarstaler og negative tilbakemld nå.

Og nei, dette spørsmålet er åpenbart ikke rettet mot de åpenbare casene hvor yrkesliv er uaktuelt og umulig.

Anonymkode: 27fd0...9a8

Jeg kunne hatt hjemmekontor, og kunne klart opp i mot 50 % stilling hvis jeg selv kunne valgt arbeidstid, og ikke hatt strenge tidsrammer.

Dette var umulig å få til, selv om jeg prøvde i det lengste, men arbeidsplassen min og NAV sa nei.  De fokuserte kun på det kollegiale og sosiale samarbeidet på en arbeidsplass, hvor viktig det var å møtes, se hverandre ansikt til ansikt, og da falt jeg dessverre utenfor.

Jeg har et håp om at pandemien nå har gjort det så akseptert med hjemmekontor at også kronisk syke med faktisk behov for hjemmekontor kan bli vurdert for en stilling etter hvert.  Da står i så fall jeg først i køen for å søke. 

Anonymkode: ac460...0bc

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne hatt hjemmekontor, og kunne klart opp i mot 50 % stilling hvis jeg selv kunne valgt arbeidstid, og ikke hatt strenge tidsrammer.

Dette var umulig å få til, selv om jeg prøvde i det lengste, men arbeidsplassen min og NAV sa nei.  De fokuserte kun på det kollegiale og sosiale samarbeidet på en arbeidsplass, hvor viktig det var å møtes, se hverandre ansikt til ansikt, og da falt jeg dessverre utenfor.

Jeg har et håp om at pandemien nå har gjort det så akseptert med hjemmekontor at også kronisk syke med faktisk behov for hjemmekontor kan bli vurdert for en stilling etter hvert.  Da står i så fall jeg først i køen for å søke. 

Hvorfor ikke starte for seg selv da, må jo være midt i blinken for dere som kan jobbe litt når helsa tilsier det?

• Liker 1
Skrevet

Det har nok noe med den moderne kulturen å gjøre at så mange blir uføre. Det er blitt spiselig, ja nærmest en motesak å bli ufør.

Årsakene er selvsagt ulike, og det kan være et stort og vanskelig tema for den enkelte.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fokuserte kun på det kollegiale og sosiale samarbeidet på en arbeidsplass, hvor viktig det var å møtes, se hverandre ansikt til ansikt, og da falt jeg dessverre utenfor.

Men dette er jo sant. Det ER viktig, både for dem og for deg. Jo lenger du holder deg unna, desto verre blir det å komme tilbake.

Om du ikke vil ha kolleger, så kan du starte for deg selv. Men det er vel enklere å bare la staten betale regningene dine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at du egentlig er frisk nok til å jobbe, men du vil heller følge opp tre barn? Er jo ikke rart folk føler du er lat og jukser deg til det, for det er jo akkurat det du gjør. Er nok mange trebarnsmødre som sliter, men da går de ned i stilling.

Anonymkode: 949cf...3e6

Så du mener at hun skal slutte å følge opp barna? Å bli syk er ikke noe men plsnlegger, og for alt vi vet var kanskje barna der før hun ble syk. Man kan ikke bare kaste fra seg ansvaret for barna, på grunn av en jobb. Klarer man ikke begge deler, så er det viktigst å bruke overskuddet på barna. Mener du noe annet, så håper jeg ikke at du har barn. For skulle du blitt syk, hadde det vært synd på dine barn som ikke fikk noe oppfølging. 

Anonymkode: 95c7f...ae3

• Liker 7
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at hun skal slutte å følge opp barna? Å bli syk er ikke noe men plsnlegger, og for alt vi vet var kanskje barna der før hun ble syk. Man kan ikke bare kaste fra seg ansvaret for barna, på grunn av en jobb. Klarer man ikke begge deler, så er det viktigst å bruke overskuddet på barna. Mener du noe annet, så håper jeg ikke at du har barn. For skulle du blitt syk, hadde det vært synd på dine barn som ikke fikk noe oppfølging. 

Anonymkode: 95c7f...ae3

Men da bør hun ikke få støtte fra staten. Da bør hun klare seg på lik linje med alle som velger å være hjemmeværende mødre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Loff77 skrev:

Hvorfor ikke starte for seg selv da, må jo være midt i blinken for dere som kan jobbe litt når helsa tilsier det?

Da får man som regel spørsmål om "hva skal jeg starte med da?". Så kommer det noen som forteller at strikking ikke er lønnsomt.

Slår aldri feil.

Anonymkode: 51324...2b2

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får man som regel spørsmål om "hva skal jeg starte med da?". Så kommer det noen som forteller at strikking ikke er lønnsomt.

Slår aldri feil.

Man må jo starte med det man mener man kan drive med på hjemmekontor...

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slår aldri feil.

Tror de fleste grunderne selv kommer på hva de skal starte med?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Postet før jeg var ferdig. 

Så da trives jeg bedre med å være husmor og pusle med ting jeg liker. 

Anonymkode: 05786...2c8

Nå er du husmor med barn og mann. Om 25-30 år kan det hende du bor alene, helt utestengt og isolert. Hvis du er frisk nok til å jobbe ville jeg gjort det. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også et håp om at det kan bli lettere å jobbe hjemmefra. Er ufør, og noen dager er jeg så utmattet at jeg ikke klarer holde meg våken. 

2 timer siden, maskinisten skrev:

Men dette er jo sant. Det ER viktig, både for dem og for deg. Jo lenger du holder deg unna, desto verre blir det å komme tilbake.

Om du ikke vil ha kolleger, så kan du starte for deg selv. Men det er vel enklere å bare la staten betale regningene dine.

Jeg er uføretrygdet, men holder på med et prosjekt som kan generere penger på sikt. Det er likevel ikke noe jeg kan leve av i mer enn par, tre år. Hvis jeg lykkes kan uføretrygden falle bort. Men det går sakte. 

1 time siden, maskinisten skrev:

Men da bør hun ikke få støtte fra staten. Da bør hun klare seg på lik linje med alle som velger å være hjemmeværende mødre.

En jeg kjenner ble alvorlig syk da hun var 35. Hun er et menneske som aldri gir opp, men hun måtte over på ufør. Hun hadde flere barn og var i full jobb. Drev selvstendig så havnet på minstesats. Livsdrømmen hennes forsvant. Legen ga klar beskjed, og sa at hun måtte skrinlegge de videre planene. Hun vet ikke hvor lang tid hun har igjen. Nå er hun 50. Hun bruker 2-3 timer bare for å klare å komme seg ut av senga, og er inn og ut av sykehus, flere operasjoner. Mener du at hun burde gitt fra seg barna? Hvor følelsesløs går det an å bli? 

Anonymkode: ea90c...789

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor bør de uføre heller drive med noe selv.

Da kan de porsjonere ut gode perioder akkurat når det passer dem selv.

Alle kan ikke bare starte opp noe selv. Da må man enten ha et særlig talent, evt mye kreativitet.

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner

Lyver til staten om å være ufør. Jeg har meldt vedkommende og kuttet kontakten.

Slik kan vi holde på hele dagen.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, maskinisten skrev:

Lyver til staten om å være ufør. Jeg har meldt vedkommende og kuttet kontakten.

Slik kan vi holde på hele dagen.

Hva mener du? Hvem har svindlet staten ut i fra mitt innlegg? Jeg kjenner henne godt og har sett at hun sliter, diagnosene er heller ikke diktet opp. Mine diagnoser er heller ikke et påfunn. Nå er jeg så sliten at jeg må legge meg igjen. Utmattelsen har tatt over. Vær takknemlig for at du er frisk og slutt å bry deg om andres sykdommer som du har null snøring på. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Hvem har svindlet staten ut i fra mitt innlegg? Jeg kjenner henne godt og har sett at hun sliter, diagnosene er heller ikke diktet opp. Mine diagnoser er heller ikke et påfunn. Nå er jeg så sliten at jeg må legge meg igjen. Utmattelsen har tatt over. Vær takknemlig for at du er frisk og slutt å bry deg om andres sykdommer som du har null snøring på. 

Jeg sier at enkelttilfeller ikke er fasit.

Jeg synes bare det er «spennende» at de som angivelig er så syke ikke skal måtte jobbe noe, de skal bare ha lek og moro i tidsrommet de har energi og arbeidskapasitet. Tror du ikke alle gjerne skulle hatt lek og moro hele tiden?

Vær takknemlig for at jeg jobber fullt og har hatt 1 sykedag på 13 år i arbeidslivet du.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Loff77 said:

Hva mener du folk skal drive med da? Hvordan skal de finansiere det? En som har vært ufør i en årrekke er gjerne fattig, og neppe noe spesielt fristende investeringsobjekt for eksterne finansieringskilder.

Anonymkode: df116...29c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, maskinisten skrev:

Jeg sier at enkelttilfeller ikke er fasit.

Jeg synes bare det er «spennende» at de som angivelig er så syke ikke skal måtte jobbe noe, de skal bare ha lek og moro i tidsrommet de har energi og arbeidskapasitet. Tror du ikke alle gjerne skulle hatt lek og moro hele tiden?

Vær takknemlig for at jeg jobber fullt og har hatt 1 sykedag på 13 år i arbeidslivet du.

Det er bra at du er frisk og er i jobb, men jeg kjenner deg ikke og kan ikke føle på noen takknemlighet når du har dine synspunkter. Tror du jeg har ork til lek og moro hele tiden? Det er en sjelden vare. Enkelttilfeller er ikke fasit, men de jeg kjenner som er trygdet er syke, de later ikke som. En eller to av dem kunne vært 50 prosent uføre uten at jeg er sikker, men de jobber ved siden av trygda som da blir redusert tilsvarende. En av dem har gått over til alderspensjon og aldri jobbet så mye som nå, men jeg kjenner ikke hele sykehistorien. Så det finnes noen som lurer systemet, men ikke skjær alle over en kam. Det finnes mennesker som kjører i fylla eller er bakfull som aldri blir tatt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Alle kan ikke bare starte opp noe selv. Da må man enten ha et særlig talent, evt mye kreativitet.

Nettopp. Og kapasitet til å sette seg inn i alt det som man ikke visste man måtte sette seg inn i, alt etter hva det man skal starte opp går ut på. Finne rette kontakter, ha overskudd til å kommunisere med kontaktene osv osv. 

Anonymkode: c3604...b77

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du folk skal drive med da? Hvordan skal de finansiere det? En som har vært ufør i en årrekke er gjerne fattig, og neppe noe spesielt fristende investeringsobjekt for eksterne finansieringskilder.

Det må de jo finne på selv evt? Finnes masse som kan gjøres hjemmefra med en pc feks? De sitter jo og skriver her så det er vel ikke rare finansieringen? 
Tolking, konsulenttjenester, programmering, tlf salg, reklame, språkundervisning osv osv

Er vel ikke mange grundere som starter rike?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Loff77 said:

Det må de jo finne på selv evt? Finnes masse som kan gjøres hjemmefra med en pc feks? De sitter jo og skriver her så det er vel ikke rare finansieringen? 
Tolking, konsulenttjenester, programmering, tlf salg, reklame, språkundervisning osv osv

Er vel ikke mange grundere som starter rike?

Det krever intelligens, konsentrasjonsevne, energi, pågangsmot og entusiasme som mange syke mangler, og det er før du i det hele tatt vurderer kunnskap, utdanning og sertifisering. Når det er på plass, må du så vurdere markedet.

Mange gründere starter, og de aller fleste går under uten å ha tjent en krone.

Personlig har jeg utdanning innen språk og tekst, og erfaring med veiledning, oversettelse og undervisning. Jeg har prøvd meg på den løsningen du skisserer her, og det er nesten umulig å tjene penger på det. Markedet er ikke der, og du får ikke kunder uten nettverk.

No offense, men merker jeg blir litt oppgitt over denne "kan du ikke bare starte for deg selv?"-kommentaren fra mennesker som åpenbart ikke vet hva de snakker om. Har du en konkret forretningsidé, og kjenner til både markedet og mennesket du foreslår det for, så kjør på, men ikke kom her fullstendig uten kunnskap om emnet og prøv å prakke det på uføre som gruppe. Det funker bare ikke.

Hvis du virkelig ønsker å få flere uføre ut i jobb, legg økonomisk press på selskapene som avskriver dem som mulige ansette. Stem på politikere som krever at offentlige bedrifter kvoterer inn søkere med store CV-hull.

• Liker 12
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stem på politikere som krever at offentlige bedrifter kvoterer inn søkere med store CV-hull.

Så du tenker at du skal få enda flere fordeler? Ikke nok med at staten skal betale deg fordi du ikke orker å jobbe, så skal noen andre ikke få jobb fordi det må tilrettelegges for deg?

Ta deg en bolle.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...