Gå til innhold

Dere som er ufør

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette går jo litt begge veier. Uføre hyller arbeidslivet og ønsker sååå de kunne jobbe igjen. Men ikke nok til å gjøre noe på egenhånd. Altså. Jobb er bra det, men det er ikke akkurat løsningen på alle problemer i livet. Det er hardt å jobbe også. Jeg vet godt hvordan det er å stå uten jobb da jeg med Master stod nyutdannet og fant ut at yrket mitt var høyst oppskrytt (kjemiker) og det tok nesten 2 år og utrolig mange søknader før jeg fant relevant jobb. Javel, men det var jo kun min egen feil at jeg ikke hadde lest meg bedre opp på dette før. Da var det å jobbe i barnehage fram til jeg fant jobb. Ser mange skriver at "nei jeg kan faktisk ikke være selger fordi jeg har angst/PTSD/sosiale problemer etc", vel jeg har autisme og hater det like mye, men det forventes likevell at jeg deltar på konferanser og presenterer arbeidet, mingler med potensielle sponsorer etc..jeg kan ikke gå til sjefen og si noe på det, eller be om at han holder meg i hånden. Slik er verden. Den er hard og urettferdig, men man må stå på for det er ingen som gjør det for deg. Eller nå er det jo akkurat det den norske stat gjør da, så mange lener jeg på den krykka for alt det er verdt. Men jeg tror ikke den krykken vil være der i all evighet. Jeg håper staten da kommer til å prioritere eldreomsorg.

Anonymkode: 68f52...1ac

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har allerede lønn fra staten for ikke å jobbe.

Anonymkode: 55222...bdb

Nei, de har uføretrygd. Om de som ufør utfører et arbeid, skal de selvsagt lønnes for dette. Uføretrygden reduseres i hehold til lønn også.

Anonymkode: 51324...2b2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette går jo litt begge veier. Uføre hyller arbeidslivet og ønsker sååå de kunne jobbe igjen. Men ikke nok til å gjøre noe på egenhånd. Altså.

Nettopp. Det er et paradoks at man ønsker så veldig sterkt å jobbe, men en kan ikke gjøre noe selv. Får man ikke jobb hos en arbeidsgiver, er alt håp ute.

Man fortsetter da å klage over at ingen vil ansette en, systemet er feil og det må tilrettelegges bedre.

Å gjøre noe for seg selv er utelukket.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, jaeols skrev:

Uføre blir behandlet som en pariakaste og sett ned på. Folk misliker at folk blir for syke til å jobbe, og noen er utrolig nok misunnelig på de. De kan jo prøve å få uførepensjon, så får de se hvor fett det er. Det er så mange folk der ute som hater svakhet. De burde skamme seg. Uføre har det ikke greit. 

Snakk for deg selv, jeg har det veldig greit som uføretrygdet! 

Anonymkode: 05786...2c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Det er et paradoks at man ønsker så veldig sterkt å jobbe, men en kan ikke gjøre noe selv. Får man ikke jobb hos en arbeidsgiver, er alt håp ute.

Man fortsetter da å klage over at ingen vil ansette en, systemet er feil og det må tilrettelegges bedre.

Å gjøre noe for seg selv er utelukket.

Dette beviser vel at de ikkd er arbeidsdyktige da?

Anonymkode: 0e73d...570

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette beviser vel at de ikkd er arbeidsdyktige da?

Anonymkode: 0e73d...570

Hvis kravet for at man ikke er arbeidsdyktig er at man er lat/giddalaus/vil ikke så tror jeg vi jaggu hadde hatt ENDA flere arbeidsudyktige 😂 Og det er her systemet svikter. Norge krever for lite av Nordmenn! Alle (3 pers) jeg kjenner hadde klart å gjøre noe. De reiser på flere ferieturer i året, står på i hagen og koser seg med venner ganske så ofte. Nå kommer det masse greier om at "ja men DU vet ikke at de ligger rett ut hele resten av tiden, dette er det de trenger for å kunne ha et liv" osv.. men jeg har vært med på et par ferieturer med en av de og det virket som om tenninga holdt bra der 7 dager til ende begge gangene hvertfall. NOE hadde man klart, men å ta ansvar for dette NOE selv virker helt umulig. Jeg syntes at uføretrygda kunne blitt lavere, for per dags dato kan man leve for greit av den. Med mindre all arbeidskraft var 100% forsvunnet (typ ALS), burde det blitt tilbudt 60% av dagens uføretrygd og da lagt opp til at man måtte tjene noe selv. Så hadde vi kanskje kunnet gitt litt mer til eldreomsorgen. Da hadde det forhåpentligvis blitt mindre attraktivt å få uføretrygd hvertfall. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Buldre skrev:

Vedkommende du siterer har helt rett.

Så du er en av de som hater folk som er syke? Er du misunnelig på folk som ikke kan arbeide? Er det bare de friske som teller, de friske og ingen tegn på svakhet. Du vet hva dette minner om.... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis kravet for at man ikke er arbeidsdyktig er at man er lat/giddalaus/vil ikke så tror jeg vi jaggu hadde hatt ENDA flere arbeidsudyktige 😂 Og det er her systemet svikter. Norge krever for lite av Nordmenn! Alle (3 pers) jeg kjenner hadde klart å gjøre noe. De reiser på flere ferieturer i året, står på i hagen og koser seg med venner ganske så ofte. Nå kommer det masse greier om at "ja men DU vet ikke at de ligger rett ut hele resten av tiden, dette er det de trenger for å kunne ha et liv" osv.. men jeg har vært med på et par ferieturer med en av de og det virket som om tenninga holdt bra der 7 dager til ende begge gangene hvertfall. NOE hadde man klart, men å ta ansvar for dette NOE selv virker helt umulig. Jeg syntes at uføretrygda kunne blitt lavere, for per dags dato kan man leve for greit av den. Med mindre all arbeidskraft var 100% forsvunnet (typ ALS), burde det blitt tilbudt 60% av dagens uføretrygd og da lagt opp til at man måtte tjene noe selv. Så hadde vi kanskje kunnet gitt litt mer til eldreomsorgen. Da hadde det forhåpentligvis blitt mindre attraktivt å få uføretrygd hvertfall. 

Systemet er lagt opp slik at det er valgfritt å benytte seg av sin restarbeidsevne. Dette kan uføre gjøre som de vil med. 

Derfor er det også lettest å klage over at ingen vil ansette en. Da gir man inntrykk av at en vil noe, men ingen vil hjelpe.

Med en gang det kommer spørsmål om hvorfor de ikke gjør noe selv, er unnskyldningene endeløse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, jaeols skrev:

Så du er en av de som hater folk som er syke? Er du misunnelig på folk som ikke kan arbeide? Er det bare de friske som teller, de friske og ingen tegn på svakhet. Du vet hva dette minner om.... 

"Ikke kan arbeide" er her veldig essensielt.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke reise på ferietur når du er ufør? Håper ikke du mener dette sprøytet. De kan dra på ferie som oss andre. Fy faen hva er det med folk? 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Ikke kan arbeide" er her veldig essensielt.

Du bør vite at ikke alle kan arbeide, eller er det over din fatteevne? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, jaeols skrev:

Du bør vite at ikke alle kan arbeide, eller er det over din fatteevne? 

De er også da ute av diskusjonen om å utnytte sin restarbeidsevne. Eller tror du vi snakket om å tvinge folk som er helt ute av stand til å gjøre noe?

Du har da misforstått fullstendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

De er også da ute av diskusjonen om å utnytte sin restarbeidsevne. Eller tror du vi snakket om å tvinge folk som er helt ute av stand til å gjøre noe?

Du har da misforstått fullstendig.

jaeols har en tentens til å vri og vende litt på ting🤷‍♂️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg stusser litt over noen som har 100% uføretrygd jeg også.

Jeg har en venninne som reiser til utlandet flere ganger i året, aldri kan finne på noe på kort varsel og alltid er helgene opptatt. I sommer har jeg fått snapper fra rundt om i hele Norge.

Jeg er på aap og skal snart ut i arbeidsutprøving. Jeg må sove mens barna mine er på skolen, for å orke å være våken da de er hjemme. Siste sosiale jeg gjorde var å gå på butikken, og stort sett så få vi levert varer hjem. 

Vi har barn begge to.. 

Anonymkode: c4666...216

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette går jo litt begge veier. Uføre hyller arbeidslivet og ønsker sååå de kunne jobbe igjen. Men ikke nok til å gjøre noe på egenhånd. Altså. Jobb er bra det, men det er ikke akkurat løsningen på alle problemer i livet. Det er hardt å jobbe også. Jeg vet godt hvordan det er å stå uten jobb da jeg med Master stod nyutdannet og fant ut at yrket mitt var høyst oppskrytt (kjemiker) og det tok nesten 2 år og utrolig mange søknader før jeg fant relevant jobb. Javel, men det var jo kun min egen feil at jeg ikke hadde lest meg bedre opp på dette før. Da var det å jobbe i barnehage fram til jeg fant jobb. Ser mange skriver at "nei jeg kan faktisk ikke være selger fordi jeg har angst/PTSD/sosiale problemer etc", vel jeg har autisme og hater det like mye, men det forventes likevell at jeg deltar på konferanser og presenterer arbeidet, mingler med potensielle sponsorer etc..jeg kan ikke gå til sjefen og si noe på det, eller be om at han holder meg i hånden. Slik er verden. Den er hard og urettferdig, men man må stå på for det er ingen som gjør det for deg. Eller nå er det jo akkurat det den norske stat gjør da, så mange lener jeg på den krykka for alt det er verdt. Men jeg tror ikke den krykken vil være der i all evighet. Jeg håper staten da kommer til å prioritere eldreomsorg.

Men hva om du begynte hyperventliere, kaste opp eller begynne grine mens 50 personer så på deg? Og det skjedde hver eneste gang?

Jeg tror vi skal være glade for at vi syntes noe er ekkelt, ja, men vi klarer gjennomføre det fordi kroppene våre ikke "overeagerer" på hverdagssituasjoner. 

Anonymkode: 668e8...9b2

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, jaeols skrev:

Kan du ikke reise på ferietur når du er ufør? Håper ikke du mener dette sprøytet. De kan dra på ferie som oss andre. Fy faen hva er det med folk? 

Nettopp. Selv om man er syk så har man likevel krav på livskvalitet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, jaeols said:

Du har igjen bommet på meningen med innlegget..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Uatskillelig said:

Nettopp. Selv om man er syk så har man likevel krav på livskvalitet. 

Ding ding ding* Visste den kom ;) 

26 minutter siden, jaeols said:

Nå kommer det masse greier om at "ja men DU vet ikke at de ligger rett ut hele resten av tiden, dette er det de trenger for å kunne ha et liv" osv..

Skulle gjerne hatt bedre livskvalitet selv..fått reist og gjort så mye sosialt som de folka kan..får vel bare uføretrygde meg jeg da💁‍♂️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva om du begynte hyperventliere, kaste opp eller begynne grine mens 50 personer så på deg? Og det skjedde hver eneste gang?

Jeg tror vi skal være glade for at vi syntes noe er ekkelt, ja, men vi klarer gjennomføre det fordi kroppene våre ikke "overeagerer" på hverdagssituasjoner. 

Anonymkode: 668e8...9b2

Kroppen min overreagerer på hverdagssituasjoner, jeg har autisme. Selvfølgelig finnes det de som har det verre enn meg også og du illustrerer godt "ja men hva med"-mentaliteten vi har i Norge. 

Her er en løsning for deg: Om det var så ille så kan man ikke snakke forran 50 personer, da må man finne seg noe annet som man kan få til. Alle kan få til noe. Man må ta tak og finne ut av det selv/ utnytte de resursene man har. 

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, jaeols skrev:

Her bommer du.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...