Gå til innhold

Vil stoppe ME forskning

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg selv har tatt kurset og vet hva det går ut på. Hvis noen påstår seg verre av dette så har de misforstått kurset og gjort alt feil.

Anonymkode: fef7a...2f8

Herlighet, så hvis de ikke blir friske så er det dems egen feil? Det er jo akkurat eksakt det kurset ønsker å formidle... at pasientene har skyld i sykdommen selv om de ikke blir friske. Forferdelig trist. Blir helt lei meg jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gorilla skrev:

Herlighet, så hvis de ikke blir friske så er det dems egen feil? Det er jo akkurat eksakt det kurset ønsker å formidle... at pasientene har skyld i sykdommen selv om de ikke blir friske. Forferdelig trist. Blir helt lei meg jeg. 

Leste du ikke hva jeg skrev? Jeg har vanskelig for å tro at man kan bli verre av kurset.

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.5.2020 den 21.02):

Du respekterer ikke de som enda er syke. Hvorfor har du ikke medfølelse for alle som er syke? Har du forståelse for at det er flere som blir dårligere av LP? Det er mange som har brukt mange penger på å prøve å bli friske, sikkert mye mer enn det du har brukt. De er fortsatt syke. Hvis alle ble friske av å tenke seg frisk, hvorfor har vi så mange ME syke enda? Kanskje fordi det faktisk ikke er en kur? Ja takk til forskning som retter seg mot at ME er fysisk!

Anonymkode: 77ae7...d70

ME er absolutt en reell fysisk sykdom. Det er jeg ikke i tvil om. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Gorilla skrev:

Den første gangen jeg hørte om ME var på ungdomsskolen fordi en elev på skolen hadde fått diagnosen. Hun levde et veldig begrenset liv, så allerede da forstod jeg at dette var en alvorlig, og ikke minst, reell sykdom. Jeg har selv lurt på om jeg kan ha ME i mild grad, men i min situasjon er nok utmattelsen psykisk. Jeg har vært utsatt for mye belastning og er utslitt av alt jeg har vært gjennom. Og det har jeg vært siden jeg var 14 år! Utmattelse er reellt og virkelig. Og jeg forstår godt at folk sliter med å jobbe om de er utmattet, men man må vel ha vært der for å forstå det. Jeg har vært så utmattet at jeg gjentatte ganger har kastet opp. Første gang var jeg barn. Og jeg ser for meg at utmattelsen vil være mitt største hinder i arbeidslivet. Når jeg er sliten, som jeg blir av alt, så blir jeg lettere trigget og ustabil, noe som igjen forverrer innsovningsvanskene. Dårlig søvn gjør meg igjen mer sårbar. Ofte er jeg så sliten at jeg kobler ut samtaler og omgivelsene, blir så fjern at jeg ikke klarer å være tilstede. Jeg trenger å slappe mye av, hvis ikke blir jeg fysisk syk og psykisk ustabil. 

De som ikke sliter med utmattelse, enten det er psykisk utmattelse som meg, eller fysisk utmattelse som ME, burde ikke uttale seg om hva vi, som sliter med det, burde gjøre. At folk ikke tror på ME eller utmattelse som ikke går over med hvile er jo bare latterlig. 

Les denne artikkelen så forstår du mer om hvordan utmattelse/ME kan forstås og bedres. 

https://www.varden.no/magasin/en-ulykkelig-konflikt/

Anonymkode: 2a00e...4d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gorilla skrev:

ME er absolutt en reell fysisk sykdom. Det er jeg ikke i tvil om. Jeg har kronisk, psykisk, utmattelse, og selv om utmattelsen er psykisk, så kan jeg likevel ikke tenke meg frisk fra den. Mange mennesker tenker at hvis det er psykisk, så er det bare å tenke seg frisk, men det er ikke sånn. Jeg har egentlig bare akseptert at utmattelsen er der, og så prøver jeg å tilpasse meg den, samt gå i terapi for å nøste opp i årsaken til den. I jobbsammenheng så må jeg prøve å finne en jobb som jeg klarer å gjennomføre og samtidig tjene nok til å klare meg. 

Hvordan mener du at psykiske vansker skal behandles? Skal man bare gi opp da, siden psykologisk behandling/mental trening/terapi er ‘å tenke seg frisk’, noe som ikke er mulig? 

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du ikke hva jeg skrev? Jeg har vanskelig for å tro at man kan bli verre av kurset.

Man kan bli verre av å bare få høre at man er skyld i sykdommen. Det er et hardt slag om man i årevis har gjort alt for å prøve å bli frisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Gorilla skrev:

Man kan bli verre av å bare få høre at man er skyld i sykdommen. Det er et hardt slag om man i årevis har gjort alt for å prøve å bli frisk. 

Hvem har sagt at man er skyld i sykdommen?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Gorilla skrev:

ME er absolutt en reell fysisk sykdom. Det er jeg ikke i tvil om. Jeg har kronisk, psykisk, utmattelse, og selv om utmattelsen er psykisk, så kan jeg likevel ikke tenke meg frisk fra den. Mange mennesker tenker at hvis det er psykisk, så er det bare å tenke seg frisk, men det er ikke sånn. Jeg har egentlig bare akseptert at utmattelsen er der, og så prøver jeg å tilpasse meg den, samt gå i terapi for å nøste opp i årsaken til den. I jobbsammenheng så må jeg prøve å finne en jobb som jeg klarer å gjennomføre og samtidig tjene nok til å klare meg. 

:hug: Bare sånn at det ikke misforstås så mener ikke jeg at man kan tenke seg frisk fra psykisk sykdom, eller psykisk utmattelse. LP går ut på å tenke seg frisk. At man gjør sin egen sykdom. Altså at man er selv skyld i at man er syk om man ikke blir frisk fra LP. Da ønsker man ikke å bli frisk nok. Man har brukt "verktøyene" feil. All skyld legges på pasienten som ikke blir frisk av denne hjernevaskingen. Det er også en 13 åring som har tatt selvmord etter et LP kurs :(

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

LP, blandt annet, som du ble frisk av.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

LP-kurs formidler at hvis man ikke blir frisk av kurset, så er det fordi man ikke har gjort nok eller fordi man fokuserer feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

LP, blandt annet, som du ble frisk av.

Når har jeg sagt at jeg ble frisk av LP?

AnonymBruker
Skrevet

Har ME selv og denne forskningen er ønskelig velkommen, håper de finner en kur for jeg orker ikke å være helt skutt etter enkle oppgaver, klarer ikke sterke lukter, sterkt lys eller lyder blir helt utmattet, blir jo liggende i sengen/sofa i flere uker og klarer nesten ingen ting! 

Har prøvd å endre kostholdet helt men til ingen nytte. Er så møkk lei fy faen. 

Anonymkode: 7d263...380

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Gorilla skrev:

Selvsagt bør psykiske vansker behandles med terapi. Jeg mener bare at det ikke er så lett som ‘å skulle tenke seg frisk’. Jeg håper jo at når jeg har fått bearbeidet mer og roet ned aktiveringen, gjennom psykologhjelp og psykomotorisk fysioterapi, at jeg kommer til å få mer overskudd. Men det er en lang vei dit, men jeg skal dit, og jeg skal ikke miste håpet.

Det er ikke gøy å være ung og få høre at ‘du kan ikke være med, for du blir syk’. Jeg har brent meg altfor mye på å tenke at ‘denne gangen går det fint’ for så ligge rett ut med oppkast dager etterpå. Jeg har villet mer enn jeg har kunnet, og ignorert mine egne signaler fordi jeg ikke ville gå glipp av ting. 

Så å tenke positivt eller å tenke at denne gangen går det bedre om jeg slutter å tenke på utmattelsen.. den har gjort mer vondt enn godt. Å ikke ta hensyn til meg selv har gjort meg mye sykere enn det har gjort meg friskere. 

Det er ikke slik at psykologer behandler pasientene sine med en holdning om at ‘phø, du må jo bare slutte å tenke på angsten/depresjonen/tvangstankene/utmattelsen din’, eller mener at psykisk sykdom er ‘innbilt sykdom’ man kan bli kvitt ved å ‘tenke positivt’. 

Det virker nesten som om både du og flere ME-pasienter tror det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Gorilla skrev:

LP-kurs formidler at hvis man ikke blir frisk av kurset, så er det fordi man ikke har gjort nok eller fordi man fokuserer feil.

Det er tydelig at du ikke har tatt kurset for det meste av det du skriver er rett og slett feil. Hvor har du dette tullet fra?

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ellers ganske pussig å lese kommentarer fra noen uten denne diagnosen som skal fortelle folk med ME hvordan man skal leve med den diagnosen....

Anonymkode: f4b11...7c3

Dette. Man bør ikke dømme den sti man ikke har satt sine fotspor i. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.5.2020 den 22.52):

Hvorfor siterer du meg og skriver dette? Det er jo akkurat det jeg sier jo! Les da! 
De i den artikkelen som TS la ut, vil stoppe forskning på en behandling som KAN funke. Det er helt på trynet!! For de som signerer den underskriftskampanjen, de nekter da med andre ord å ta imot behandling som KAN funke og som faktisk funker for noen. DE bør miste stønaden sin tvert. For de nekter jo å bli frisk, når de faktisk kan bli frisk! Artikkelen handler jo om en gjeng som ønsker behandling, men den de blir tilbudt er ikke bra nok fordi den krever for mye av dem. Det er det jeg leser, og det er helt sykt.

Poenget mitt er at du hører aldri om angstpasienter som nekter å ta imot behandling hos psykolog. 

Anonymkode: 2b28a...61a

Grunnen til at ME-syke nekter å delta på LP-kurs er jo helt forståelig om det man blir fortalt på kurset er at det bare er å tenke seg frisk, og at man kan takke seg selv om man likevel fortsatt er syk. Dette er et kurs som sår skyldfølelse i syke mennesker. Ikke rart at de reagerer! 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gorilla skrev:

Grunnen til at ME-syke nekter å delta på LP-kurs er jo helt forståelig om det man blir fortalt på kurset er at det bare er å tenke seg frisk, og at man kan takke seg selv om man likevel fortsatt er syk. Dette er et kurs som sår skyldfølelse i syke mennesker. Ikke rart at de reagerer! Jeg er psykisk syk, og jeg hadde også motsatt meg en behandling om den gikk ut på å fortelle meg at sykdommen min var viljestyrt og et resultat av latskap og dårlige holdninger - og hvor jeg i tillegg fikk høre at jeg var skyld i min egen tilstand om jeg ikke klarte å bli frisk.  Da hadde jeg blitt helt knekt. 

Nå må du gi deg, du har virkelig ikke peiling!

• Liker 4
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at psykologer behandler pasientene sine med en holdning om at ‘phø, du må jo bare slutte å tenke på angsten/depresjonen/tvangstankene/utmattelsen din’, eller mener at psykisk sykdom er ‘innbilt sykdom’ man kan bli kvitt ved å ‘tenke positivt’. 

Det virker nesten som om både du og flere ME-pasienter tror det. 

Nei. Selvsagt behandler ikke psykologer psykiske lidelser sånn. Jeg hentyder til LP-kurset som formidler til ME-syke at de har skyld i sin egen sykdom om de ikke klarer å tenke seg frisk. 

Verken fysisk eller psykisk sykdom er selvforskyldt eller viljestyrt. Man kan ergo ikke tenke seg frisk, noe som LP formidler. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...