Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Hun hadde vært til større nytte om hun hadde hatt fokus på de mørke sidene ved sykdommen, spesielt i forhold til hvor gammel hun er. 

Alle som har vært borti dette vet at en undervektig kropp ikke kommer "gratis." Man får også ekstreme frysebyger, store mørke poser under øynene, tynn/dratt hud i ansiktet, hukommelsestap/brain fog, hårtap, anemi, jernmangel, vitaminmangel, svimmelhet....++  ( Det er vel en grunn til at hun har såpass med fillers og behandlinger i ansiktet) 

 

Dette er bare noen av de fysiske baksidene. Men man har også de sosiale baksidene ved sykdommen som hun aldri har fokus på... det kan jo for eksempel ikke være lett for samboeren å se på at hun holder på med et sakte selvmord rett foran øynene hans. Selv om hun selv tror at hun er uovervinnelig så er hun jo ikke det. Å drive rovdrift på kroppen i så mange år gjør man bare ikke uten konsekvenser... 

 

 

 

  • Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Storyen nå på IG, etter avisrunden, om utseende etc…Er jo enig på prinsipielt grunnlag, men opp mot hva hun har sagt før, og siste tids hendelser, framstår det like mye som egenforsvar. Utseende i seg selv, nei, ikke relevant. Men hva man gjør med kroppen sin når man samtidig skal være forbilde OG i tillegg prediker andre ting (som IS) er jo relevant, det samme er det jo når IS med anorektisk kropp driver thin-spo-vinkling på bilder. Nei, sorry, den dama burde jeg avfølge, men klarer ikke heller, for føles som man må holde øye med henne også sånn som ting har utvikla seg. Influensere skulle helt klart hatt et overordna organ, a la PFU, som man kunne varslet til ved brudd på den plakaten (som for øvrig burde vært lovfestet, ikke bare anbefalt, som VVP) og andre bekymringer knyttet til etikk etc. De er nå en stor bransje med skremmende lite regulering og stort skadepotensiale. 

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOM hun ønsker seg en vanntett unnskylding til å dele thinspo og forbigå kritikk. Stråmann etter stråmann.. Joda, det er nok mange som kritiserer utseende hennes, men det er jammen også mange som adresserer det problematiske i å dele et triggende bilde med et tydelig fokus på kropp, men late som at men egentlig prøver å kommunisere noe annet. Det er et paradoks når hun ellers ter seg som talerør for spiseforstyrrede. Må være digg å kunne velge hvilken kritikk man svarer på i egne SoMe og ta kontroll over narrativet, minner meg nesten litt om det absolutt hver eneste influencer gjør. 

  • Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (På 23.2.2023 den 23.53):

Tror hun er så på kjøret nå at hun for alvor begynner å miste gangsynet, er i boble, alle som kritiserer er urimelige fiender og forstår henne ikke, hun har sin løsning og den er best, og hvis noen sier mot er det bodyshaming for en kropp hun tross alt ikke kan noe for. Sett det før. Og det kommer nok dessverre bare til å bli verre. Om ingen sier stopp. Eller kroppen hennes sier stopp. Tror hun må krasje faktisk, dessverre. Håper bare det ikke koster henne livet.

Det går nok bra med Senneset, dette takler hun, så henne på tv i morges. Så pigg ut og sa mye fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (49 minutter siden):

Det går nok bra med Senneset, dette takler hun, så henne på tv i morges. Så pigg ut og sa mye fornuftig. 

Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om mtp spiseforstyrrelser. Jeg har sett jævlig pigg ut utenfra og mestra masse, og samtidig vært dødssyk. Gjelder mange andre også. 

  • Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (1 minutt siden):

Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om mtp spiseforstyrrelser. Jeg har sett jævlig pigg ut utenfra og mestra masse, og samtidig vært dødssyk. Gjelder mange andre også. 

Dont feed the troll..:

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Felis skrev (På 23.2.2023 den 8.28):

Ingeborgs mangeårige venn, kollega, medskribent, kjendispsykologen Finn Skårderud var i sin tid med på å utvikle Sunn Fornuft-plakaten. Punkt 7 i denne plakaten lyder som følgende:

Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.



Ingeborg Senneset tok opp hvor viktig denne plakaten var i Aftenpostens Forklart i 2016. Hun viser til at plakaten er ment som et verktøy for norske influensere om ikke å dele triggende innhold, som vekt, diett og klesstørrelser.

Spor noen år frem i tid, så er det ingen som husker plakaten, kjeneisspsykiateren har andre ting å bekymre seg for og Ingeborg Senneset skryter av at hun passer inn i klærne til 14 år gamle guttebarn. 

 

Her er et innlegg @FruJohansen skrev om saken i Aftenposten, hvor Ingeborgs uttalelser er nevnt.

Denne vennen har ikke lenger troverdighet. 

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (2 timer siden):

Storyen nå på IG, etter avisrunden, om utseende etc…Er jo enig på prinsipielt grunnlag, men opp mot hva hun har sagt før, og siste tids hendelser, framstår det like mye som egenforsvar. Utseende i seg selv, nei, ikke relevant. Men hva man gjør med kroppen sin når man samtidig skal være forbilde OG i tillegg prediker andre ting (som IS) er jo relevant, det samme er det jo når IS med anorektisk kropp driver thin-spo-vinkling på bilder. Nei, sorry, den dama burde jeg avfølge, men klarer ikke heller, for føles som man må holde øye med henne også sånn som ting har utvikla seg. Influensere skulle helt klart hatt et overordna organ, a la PFU, som man kunne varslet til ved brudd på den plakaten (som for øvrig burde vært lovfestet, ikke bare anbefalt, som VVP) og andre bekymringer knyttet til etikk etc. De er nå en stor bransje med skremmende lite regulering og stort skadepotensiale. 

Jeg ser på Sophie Elise og Ingeborg Senneset som Norges to farligste influencere.

De bruker ulike uttrykk for det skadelige de ønsker å formidle til sårbare grupper for selv å få oppmerksomhet, men strategien er den sammen - ansvarsfraskrivelse og det å fremstille seg som offer når de blir konfrontert med det de gjør som er helt uakseptabelt og skadelig for andre.

At Aftenposten fortsatt gir denne svært så syke damen spalteplass slik de gjør, det viser at Aftenposten ikke tar sitt ansvar på alvor, at klikk er viktigere for dem enn å la en snart 40 år gammel kvinne få selvskade og skade andre med Aftenposten som kanal for å få flere inn på hennes egen bedriftskonto. Dette er like kritikkverdig av Aftenposten som det Nrk nå gjør med Sophie Elise!

Det må komme en lov på plass som kan regulere denne bransjen. Slik det er i dag slipper flere unna med nærmest daglige lovbrudd og hvor mange de skader på sin jakt etter selvforherligelse og sulten på millioner, det er det ingen som har tall på.

  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (2 timer siden):

Dont feed the troll..:

Det er vel sånne figurer som deg som troller..Ta deg sammen.. Det er mange som støtter IS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (3 timer siden):

Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om mtp spiseforstyrrelser. Jeg har sett jævlig pigg ut utenfra og mestra masse, og samtidig vært dødssyk. Gjelder mange andre også. 

Så du misliker henne? Hva er grunnen til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (Akkurat nå):

Så du misliker henne? Hva er grunnen til det? 

Hvis du leser bare et par av innleggene i denne tråden du kommenterer på, så burde det ikke ta så langt tid før du finner svaret på det spørsmålet. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (8 minutter siden):

Hvis du leser bare et par av innleggene i denne tråden du kommenterer på, så burde det ikke ta så langt tid før du finner svaret på det spørsmålet. 

Det er bare misunnelse og sinne på grunn av hennes plass i samfunnet. Har du lest de selv? Eller er det bare eder og galle som kommer nå.?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (1 minutt siden):

Det er bare misunnelse og sinne på grunn av hennes plass i samfunnet. Har du lest de selv? Eller er det bare eder og galle som kommer nå.?

 

Jeg har lest det selv. Og jeg er fullstendig enig i det meste som skrives her. 
Det har ingenting med misunnelse å gjøre. Det er fordi hennes oppførsel, ved ting hun legger ut på insta f.eks, bidrar til at andre mennesker blir syke. For å nevne noe av grunnen til at jeg ikke er blant hennes største fans. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymLykke skrev (2 timer siden):

Jeg har lest det selv. Og jeg er fullstendig enig i det meste som skrives her. 
Det har ingenting med misunnelse å gjøre. Det er fordi hennes oppførsel, ved ting hun legger ut på insta f.eks, bidrar til at andre mennesker blir syke. For å nevne noe av grunnen til at jeg ikke er blant hennes største fans. 

Tenker du på alle andre som er syke, de som er syke av andre ting? Alt dreier seg ikke om spiseforstyrrelser. Folk sliter med mye annet alvorlig. Men hvorfor er Senneset så mye i media? Det lurer jeg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (3 timer siden):

Det er vel sånne figurer som deg som troller..Ta deg sammen.. Det er mange som støtter IS. 

Å støtte eller har empati med den syke Ingeborg Senneset, det er det nok mange i tråden som kan ha.

Men selv om man kan ha empati med henne pga. sykdommen hun har, så betyr ikke det at man skal akseptere at hun helt bevisst på så mange områder velger å fronte proana, skryte indirekte over hvor flink anorektiker hun er, og på den måten påvirke unge og sårbare mennesker som kan helt over i spiseforstyrrelser pga. henne.

Ingeborg Senneset er helseutdannet, hun valgte til og med å la sin siste bok være en bok som rettet seg mot unge med spiseforstyrrelser. Og likevel velger hun bevisst å fronte proana i alle sine kanaler.

Det er ikke bare ekstremt lite troverdig av Ingeborg Senneset, det er skremmende at hun bryr seg så lite om at hun skader barn og unge som sliter med eget kroppsbilde og som sliter med spiseforstyrrelser.

Du må gjerne støtte privatpersonen Ingeborg Senneset. Men når Ingeborg Senneset står frem i Aftenposten, utgir bøker og har en bedriftskonto på Instagram hvor hun fremmer sin bedrift - da bør man også ta henne som yrkeskvinne på alvor. Og denne yrkeskvinnen velger helt bevisst og konsekvent å fremme proana med skadelige bilder og tekst. Hun vet dette skader de gruppene hun vil tjene penger på. Og likevel skader hun dem helt bevisst. Å ikke påpeke det er å ikke ta yrkeskvinnen Ingeborg Senneset på alvor.

Du må skille mellom IS som privatperson og yrkeskvinnen som fronter livsfarlig innhold til de unge hun ønsker å tjene penger på.

  • Liker 30
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (52 minutter siden):

Tenker du på alle andre som er syke, de som er syke av andre ting? Alt dreier seg ikke om spiseforstyrrelser. Folk sliter med mye annet alvorlig. Men hvorfor er Senneset så mye i media? Det lurer jeg på. 

Selvfølgelig tenker jeg ikke på de som er syke av helt andre ting i denne sammenheng. I denne sammenhengen  dreier det seg hovedsakelig om spiseforstyrrelser, jo. 
Vi er nok flere som lurer på hvorfor hun er så mye i media…
Det er vanskelig å diskutere med en som gjør seg vanskelig med vilje, så jeg stopper diskusjonen med deg her. 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobber hun fortsatt for Aftenposten med kun alle de politisk korrekt sakene sine? Hun har jo ingen viktig samfunsstemme når hun alltid er enig med flertallet? Eller  er hun fortsatt sykemeldt? 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (1 time siden):

Selvfølgelig tenker jeg ikke på de som er syke av helt andre ting i denne sammenheng. I denne sammenhengen  dreier det seg hovedsakelig om spiseforstyrrelser, jo. 
Vi er nok flere som lurer på hvorfor hun er så mye i media…
Det er vanskelig å diskutere med en som gjør seg vanskelig med vilje, så jeg stopper diskusjonen med deg her. 

Takk det samme til deg. Du er utrolig vanskelig og forutinntatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (11 timer siden):

Jobber hun fortsatt for Aftenposten med kun alle de politisk korrekt sakene sine? Hun har jo ingen viktig samfunsstemme når hun alltid er enig med flertallet? Eller  er hun fortsatt sykemeldt? 

Hun var vel 50% sykemeldt i fem minutter i fjor. Så fikk hun dårlig samvittighet og dro på jobb for å være flink. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

h/k skrev (På 27.2.2023 den 7.48):

Hun var vel 50% sykemeldt i fem minutter i fjor. Så fikk hun dårlig samvittighet og dro på jobb for å være flink. 

Men det er jaggu lite hun har i Aftenposten nå, og kan ikke huske sist hun la ut bilder fra redaksjonen, som hun ofte gjorde før. Hun er rundt med Peder Kjøs, promoterer bok og deltar på GMN o.l. Men jobber hun i Aftenposten nå, ut ifra publiseringsmønsteret hennes tidligere, det ble jeg jaggu usikker på…Hun deler bare gamle saker, hun er aldri i redaksjonen (altså bilder av det, som hun ofte hadde før), og hun pleide også å legge ut bilder/story med at hun jobba med saker, dialog med redaktør, deadline osv. Mulig jeg har gått glipp av ting, men det slo meg plutselig at det har vært et annet mønster.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...