Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Sirisiri10 skrev (7 timer siden):

Det er helt klart ufattelige trist med sykdommen hennes og har full sympati for det. Men ja, sånn kan hun ikke holde på, farlig og skadelig. 

Jeg har hatt anoreksi selv og aldri blitt så negativt trigget av noen før. Jeg får virkelig vondt av mennesker som sliter med spiseforstyrrelser og klarer å forvirre seg inn på siden hennes. I tillegg har hun et "sterkt og mektig " nettverk rundt seg som underbygger at det hun gjør og mener er riktig og bra. Farlig! 

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/unge-gar-viralt-pa-tiktok-fra-innsiden-av-psykiatriske-avdelinger-1.16259944

En viktig artikkel, som skriver om mye av det mange tar opp her, nemlig hvor skadelig det kan være å promotere egne psykiske utfordringer mye på sosiale medier. Det skrives også om at personer som bygger seg en profil på bakgrunn av psykisk sykdom, kan få større problemer med å komme ut av sykdommen, da mye av deres følgerskare, profil og rolle er basert på at man er syk og sliter. Mange gode poeng, som støtter det flere skriver her. 

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er veldig viktig å kunne skille det hun gjør og hvordan hun fronter og henne som person og enkeltmenneske som har en alvorlig sykdom. Jeg har masse sympati for privatpersonen og enkeltmenneske Ingeborg som har en svært alvorlig sykdom. Samtidig mener jeg hun blander roller, poserer og trigger andre og at det kan være skadelig for andre enn henne selv. 

Det ene utelukker ikke det andre tenker jeg, og det er viktig. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (34 minutter siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/unge-gar-viralt-pa-tiktok-fra-innsiden-av-psykiatriske-avdelinger-1.16259944

En viktig artikkel, som skriver om mye av det mange tar opp her, nemlig hvor skadelig det kan være å promotere egne psykiske utfordringer mye på sosiale medier. Det skrives også om at personer som bygger seg en profil på bakgrunn av psykisk sykdom, kan få større problemer med å komme ut av sykdommen, da mye av deres følgerskare, profil og rolle er basert på at man er syk og sliter. Mange gode poeng, som støtter det flere skriver her. 

Dette er jo heller ikke noe nytt. For 10-15 år siden startet bloggingen fra innsiden av psykiatrien, inkludert akuttpsyk på lukka og skjerma avd. Det var et stort bloggmiljø i midt-Norge, hvor særlig pasienter med spiseforstyrrelser var framtredende, og IS var en av dem. Og det ble til tider en form for intern «konkurranse» om å være sykest, hvor folk i praksis dro hverandre ned. Det skal sies at IS den gang nok virkelig forsøkte å bruke bloggen konstruktivt og var av dem som ikke hadde «dragsug»-effekt, det var andre som bidro negativt (selvsagt i lys av sykdom og desperasjon) på en helt annen måte. Men IS sin deling av radmagre bilder, tall og en del annet i den perioden bidro definitivt triggende og «målgivende» for både meg og flere andre jeg kjenner. Det å blogge direkte fra psyk når man er så syk, uten filter, får fort utilsikta konsekvenser både for den som gjør det og dem som leser. Åpenhet er en balansegang. Jeg er glad jeg var ganske voksen og reflektert mtp sykdommen min før jeg valgte å skrive åpent om ting på blogg, og at jeg ikke gjorde det mens jeg var innlagt. 
Det var jo bloggen som gjorde IS kjent i første omgang, og åpnet dører. Og den dannet store deler av grunnlaget for boka «Anorektisk». 

Endret av Ninaen
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzi85 skrev (8 timer siden):

Må legge til at denne posten vi diskuterte her @Djerv2020 har sånn ca. et par hundre % flere likerklikk enn gjennomsnittet på hennes IG. Det er også en «pinned post», så tydelig at hun virkelig anser seg selv som en stor forkjemper i kampen mot skjønnhetsindustrien. 
 

Skal ikke legge meg opp i hvorvidt de nærmeste burde si noe til henne. Men hva med influencer-kollegaer? 
Hun virker til å være god venninne av både Kristin Gjelsvik og Linnea Myhre. 
To damer som virker til å ha personligheter til den som ville sagt ifra. Gjerne på en fin og forsiktig måte, men allikevel. 
Hvor er den som kan si, du Ingeborg kanskje du ikke er helt rette personen til å fronte dette som en kampsak, du Ingeborg - gjerne du bør tenke litt over billedbruk og hva som legges ut på stories, gitt at noen i publikum er unge og lett påvirkelige, eller psyke. 

Det virker til at IS er omgitt av en hel haug med enablere. 

 

Kan jo godt være at noen har sagt ifra, men at hun ikke klarer å la være? Evnt er der som du sier: hun omgir seg med enablers og ja-mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En modig dame prøver å si fra om bildebruk under siste post på IG. IS ber henne snakke med helsepersonell. Bildet fra Vixen er helt greit det, men det personen prøver å si fra om i kommentarfeltet er nettopp det som er hovedtema her inne, og igjen sklir hun unna (for så vidt overraska over at hun svarte personen, på Halloween-posten har en vært kritisk, men ikke fått svar, heller ikke etter å ha etterlyst det)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (7 timer siden):

En modig dame prøver å si fra om bildebruk under siste post på IG. IS ber henne snakke med helsepersonell. Bildet fra Vixen er helt greit det, men det personen prøver å si fra om i kommentarfeltet er nettopp det som er hovedtema her inne, og igjen sklir hun unna (for så vidt overraska over at hun svarte personen, på Halloween-posten har en vært kritisk, men ikke fått svar, heller ikke etter å ha etterlyst det)

Hvilken post er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallepalle2 skrev (35 minutter siden):

Hvilken post er det? 

Siste, den fra Vixen. Hvor hun har lagt ut 2 bilder (swipe) av først seg og så Maria Mena. Og skriver om hvor vanskelig det er å legge ut fordi kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (8 timer siden):

Siste, den fra Vixen. Hvor hun har lagt ut 2 bilder (swipe) av først seg og så Maria Mena. Og skriver om hvor vanskelig det er å legge ut fordi kropp. 

Har hun flere kontoer? Det siste bilde jeg får opp er fra 16 desember…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (17 timer siden):

En modig dame prøver å si fra om bildebruk under siste post på IG. IS ber henne snakke med helsepersonell. Bildet fra Vixen er helt greit det, men det personen prøver å si fra om i kommentarfeltet er nettopp det som er hovedtema her inne, og igjen sklir hun unna (for så vidt overraska over at hun svarte personen, på Halloween-posten har en vært kritisk, men ikke fått svar, heller ikke etter å ha etterlyst det)

Den var stygg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (4 minutter siden):

Har hun flere kontoer? Det siste bilde jeg får opp er fra 16 desember…

Beklager! Jeg har sett på IG og ikke Facebook. Men nå ser jeg ingen kommentar om bildebruk 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (4 minutter siden):

Beklager! Jeg har sett på IG og ikke Facebook. Men nå ser jeg ingen kommentar om bildebruk 🙈

Er på IG, men postene ligger ikke alltid kronologisk. Hos meg ligger den som fjerdesist posta, se på datoene. Er posta i går (søndag 05.02.), bilde på rød løper/pressevegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (9 minutter siden):

Den var stygg. 

Tenker du meg, personen som kommenterte eller IS? Bare dobbeltsjekker altså, så jeg ikke misforstår noe 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

parmanoia skrev (10 minutter siden):

Den var stygg. 

Kommentaren under bildet, eller svaret til IS? Jeg synes det et knalltøft at noen tør å si det så mange av oss tenker. Veldig synd(men dog ikke overraskende) at IS ikke tar til seg det som skrives. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk Mensa prisen. Det er jo like feil som at en krigshisser får Nobels fredspris. Hele det systemet er korrupt og råttent på rot. De som fremmer det som gagner systemet får geni og heltestatus. Det er jo så gjennomsiktig! 

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (2 timer siden):

Tenker du meg, personen som kommenterte eller IS? Bare dobbeltsjekker altså, så jeg ikke misforstår noe 😊

Beklager kommentar som var lett å misforstå. 😊 Jeg synes det var en ufin kommentar av IS å komme med til hun som sa fra. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flere som har hengt seg på den «negative» klmmentaren på vixen-bildet. Hadde vært kult om flere kommenterer. På tide at hun arresteres!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (13 timer siden):

Flere som har hengt seg på den «negative» klmmentaren på vixen-bildet. Hadde vært kult om flere kommenterer. På tide at hun arresteres!

Hun kommer aldri til å respondere. Ser et par til har hengt seg på nå. Taushet fra IS. Mens nesegrus beundring og støtte i resten av kommentarfeltet som selvsagt responderes på

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt som kan sies om denne nye posten vedrørende Vixen og rød løper. 

Ingeborg starter og avslutter innlegget ved å nevne hennes kampsaker, som en form for snikskryt eller for å forsvare at hun (den viktige journalisten) befinner seg på en prisutdeling for influencere (??) 

Selve innlegget handler altså i bunn og grunn om KROPP og hvor vanskelig dette er for henne. 
Hun er avbildet i kjole, boots og en svær jakke, og det som vises av kropp er litt bare nakne ben. 

Gjengen som hyller, roser og oppmuntrer henne -OG Ingeborg selv, virker til å ha glemt totalt det fakta at kropp er noe Ingeborg Senneset viser frem jevnlig på Instagram. I mye større grad enn på dette bildet hun har gruet seg så fryktelig til å dele. 
 

Ukentlig, om ikke daglig, filmer Ingeborg sin kropp på Instagram stories. Hun filmer nedover nakne, bare lår, legger og føtter. 
Hun filmer hele sin langstrakte arm i et klipp som tilsynelatende er for å vise frem ei bok eller et annet objekt. 
Hun filmer bikkja der hun står med bare, avkledde ben, midt på vinteren. 
Hun viser kropp, og hun viser mye av det. 

Det var vel nettopp derfor brukeren som skrev en litt kritisk kommentar reagerte. Som hun skrev til Ingeborg og som poenget sikkert var. Ingeborg viser kropp hele tiden, så hvorfor var dette bilde fra Vixen såpass vanskelig å dele at det tok henne over en uke før hun etter press og støtte, klarte rive av plasteret og legge det ut? 

Det denne brukeren hintet til var en gjentagende billedbruk og oppførsel som kan være triggende for noen, noe Ingeborg snart må ta til seg.
Totalen av hennes innhold og måten hun formidler det på kan være triggende, ikke bare på SOME. 
https://sykepleien.no/bok/2022/09/ingeborg-senneset-trigger-mer-enn-hun-troster


Det som også er spesielt her, er hvordan de som forteller henne hvor modig, tøff og nydelig hun er overøser hun med hjerter og likerklikk. Den ene personen som er litt kritisk og skriver at hun selv sliter - hun får et kort «dette må du snakke med helsepersonell om, ikke meg» - Personen skriver hun sliter og kommentaren er ikke et lite hjerte verdig? 

Ingeborg virker ikke spesielt empatisk ovenfor personer som sliter med de samme jævlige sykdommer som henne selv om de ikke utelukkende skriver til henne for å rose henne. Det er trist. 
 

Var på konsert med Maria Mena her for noen måneder siden. Hun avsluttet med å si noe lignende «sliter du, send meg en DM». Nå skulle nok ikke dette tolkes bokstavelig og Mena ville nok også henvist til helsepersonell, men på en så mye varmere og empatisk måte. 
 

Vurderte skrive en kommentar under innlegget selv men man blir vel slettet eller blokkert. 
Ingeborg Senneset og følgere som ville sett på en slik kommentar som hets og usaklig kritikk, må kunne innse at dette er ikke trolling, men et oppgjør mot en voldsom dobbeltmoral og enda viktigere - potensielt triggende og skadelig innhold. 
 

 

Endret av Suzi85
  • Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzi85 skrev (28 minutter siden):

Det er litt som kan sies om denne nye posten vedrørende Vixen og rød løper. 

Ingeborg starter og avslutter innlegget ved å nevne hennes kampsaker, som en form for snikskryt eller for å forsvare at hun (den viktige journalisten) befinner seg på en prisutdeling for influencere (??) 

Selve innlegget handler altså i bunn og grunn om KROPP og hvor vanskelig dette er for henne. 
Hun er avbildet i kjole, boots og en svær jakke, og det som vises av kropp er litt bare nakne ben. 

Gjengen som hyller, roser og oppmuntrer henne -OG Ingeborg selv, virker til å ha glemt totalt det fakta at kropp er noe Ingeborg Senneset viser frem jevnlig på Instagram. I mye større grad enn på dette bildet hun har gruet seg så fryktelig til å dele. 
 

Ukentlig, om ikke daglig, filmer Ingeborg sin kropp på Instagram stories. Hun filmer nedover nakne, bare lår, legger og føtter. 
Hun filmer hele sin langstrakte arm i et klipp som tilsynelatende er for å vise frem ei bok eller et annet objekt. 
Hun filmer bikkja der hun står med bare, avkledde ben, midt på vinteren. 
Hun viser kropp, og hun viser mye av det. 

Det var vel nettopp derfor brukeren som skrev en litt kritisk kommentar reagerte. Som hun skrev til Ingeborg og som poenget sikkert var. Ingeborg viser kropp hele tiden, så hvorfor var dette bilde fra Vixen såpass vanskelig å dele at det tok henne over en uke før hun etter press og støtte, klarte rive av plasteret og legge det ut? 

Det denne brukeren hintet til var en gjentagende billedbruk og oppførsel som kan være triggende for andre, noe Ingeborg snart må ta til seg.
Totalen av hennes innhold og måten hun formidler det på kan være triggende, ikke bare på SOME. 
https://sykepleien.no/bok/2022/09/ingeborg-senneset-trigger-mer-enn-hun-troster


Det som også er spesielt her, er hvordan de som forteller henne hvor modig, tøff og nydelig hun er overøser hun med hjerter og likerklikk. Den ene personen som er litt kritisk og skriver at hun selv sliter - hun får et kort «da må du snakke med helsepersonell, ikke meg» - Personen skriver hun sliter og kommentaren er ikke et lite hjerte verdig? 

Ingeborg virker ikke spesielt empatisk ovenfor personer som sliter med de samme jævlige sykdommer som henne selv om de ikke utelukkende skriver til henne for å rose henne. Det er trist. 
 

Var på konsert med Maria Mena her for noen måneder siden. Hun avsluttet med å si noe lignende «sliter du, send meg en DM». Nå skulle nok ikke dette tolkes bokstavelig og Mena ville nok også henvist til helsepersonell, men på en så mye varmere og empatisk måte. 
 

Vurderte skrive en kommentar under innlegget selv men man blir vel slettet eller blokkert. 
Ingeborg Senneset og følgere som ville sett på en slik kommentar som hets og usaklig kritikk, må kunne innse at dette er ikke trolling, men et oppgjør mot en voldsom dobbeltmoral og enda viktigere - potensielt triggende og skadelig innhold. 
 

 

Takk, du satte veldig godt ord på alt jeg tenkte da jeg så den posten. Jeg har kommentert. Forventer ikke svar. Og er egentlig overraska over at hun ikke har blokka meg etter hun skjulte kommentaren min på Facebook-posten fra Halloween 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...