Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymLykke skrev (20 minutter siden):

 

D8310DF3-6348-4827-A478-04BE7694195D.jpeg

Det er greit at hun er syk. Men dette begynner å bli mye av det samme som det Sophie Elise holder på med. Selvskading for å få oppmerksomhet og for å tjene penger selv.

Bare at med IS er det Aftenposten istedenfor Nrk som fortsetter å gi henne altfor stor plass og gratis reklame.

IS er ikke der at hun bør skrive mer om sin sykdom. Skal hun skrive for Aftenposten bør hun holde seg til helt andre temaer.

Ingeborg Senneset er 38 år, forretningskvinne, jeg har begynt å se på alle disse proana-bildene hun legger ut som reklame for hennes bedrift og hennes bøker og hvor "flink" anorektiker hun er.

Hvis noen nær henne mener det ikke er det, da bør noen veilede henne på all skaden hun potensielt påfører de som sliter med spiseforstyrrelser, spesielt de unge som følger henne.

IS er utdannet sykepleier, hun vet bedre. Hun kan ikke skylde på sykdommen for det hun gjør her. Det hun her legger ut er ren proana-stoff, noe hun vet utmerket godt. Og greier hun ikke å la være å legge ut slikt, da er det på høy tid å innse at some er en avhengighet også og slette alle sine kanaler og heller fokusere på å bli bra.

  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (23 minutter siden):

 

D8310DF3-6348-4827-A478-04BE7694195D.jpeg

Fy faen… Nå er det nok! Jeg har selv brukt klær fra barneavd på HM i overdeler av flere årsaker, men jeg hadde aldri vurdert en gang å skrive det på IG eller andre sosiale medier, og særlig ikke i IS sin posisjon! Og så poster hun det med den teksten etterpå! Altså… nå begynner dette å likne et togkrasj i sakte film. Og kanskje er det det som må til for at hun skal greie å snu, hit rock bottom. Hun er dritsjuk, og spiller russisk rullet nå, hun er ikke i 20-åra mer og kroppen tåler ikke undervekt på samme måte og i nye runder, men hun drar også nå med seg andre syke i dragsuget. Hvordan og til hvem kan man få sagt fra? Og så bra at noen fikk tatt skjermdump, er tydeligvis det man må gjøre. Både av bilder og kommentarer. 

  • Liker 22
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (2 minutter siden):

Det er greit at hun er syk. Men dette begynner å bli mye av det samme som det Sophie Elise holder på med. Selvskading for å få oppmerksomhet og for å tjene penger selv.

Bare at med IS er det Aftenposten istedenfor Nrk som fortsetter å gi henne altfor stor plass og gratis reklame.

IS er ikke der at hun bør skrive mer om sin sykdom. Skal hun skrive for Aftenposten bør hun holde seg til helt andre temaer.

Ingeborg Senneset er 38 år, forretningskvinne, jeg har begynt å se på alle disse proana-bildene hun legger ut som reklame for hennes bedrift og hennes bøker og hvor "flink" anorektiker hun er.

Hvis noen nær henne mener det ikke er det, da bør noen veilede henne på all skaden hun potensielt påfører de som sliter med spiseforstyrrelser, spesielt de unge som følger henne.

IS er utdannet sykepleier, hun vet bedre. Hun kan ikke skylde på sykdommen for det hun gjør her. Det hun her legger ut er ren proana-stoff, noe hun vet utmerket godt. Og greier hun ikke å la være å legge ut slikt, da er det på høy tid å innse at some er en avhengighet også og slette alle sine kanaler og heller fokusere på å bli bra.

Takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (2 minutter siden):

Fy faen… Nå er det nok! Jeg har selv brukt klær fra barneavd på HM i overdeler av flere årsaker, men jeg hadde aldri vurdert en gang å skrive det på IG eller andre sosiale medier, og særlig ikke i IS sin posisjon! Og så poster hun det med den teksten etterpå! Altså… nå begynner dette å likne et togkrasj i sakte film. Og kanskje er det det som må til for at hun skal greie å snu, hit rock bottom. Hun er dritsjuk, og spiller russisk rullet nå, hun er ikke i 20-åra mer og kroppen tåler ikke undervekt på samme måte og i nye runder, men hun drar også nå med seg andre syke i dragsuget. Hvordan og til hvem kan man få sagt fra? Og så bra at noen fikk tatt skjermdump, er tydeligvis det man må gjøre. Både av bilder og kommentarer. 

Ja, det du spør om der er viktig. 
Hvordan og til hvem kan man si ifra? En ting er at vi sitter her og skriver om det. Men det siste «stuntet» hennes her er såpass ille at det nå er nok. (Egentlig for lenge siden.) 
Men det skjer ingenting ved å skrive her. Heller ikke å skrive direkte til henne. Enten svarer hun ikke, eller hun svarer noe kort og litt hånlig. 
Kanskje man må kontakte sjefen henne i Aftenposten, legge frem dette bildet, og forklare hvor ille det er. Men fordi hun slettet det, så ser de kanskje ikke poenget. Eller i det hele tatt. Samme som med SE, Aftenposten mener kanskje hun gjør en god figur for dem, at hun når ut til yngre lesere. Da er det tydeligvis ikke så farlig om noen av de lesernes helse ofres på veien… 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymLykke skrev (Akkurat nå):

Ja, det du spør om der er viktig. 
Hvordan og til hvem kan man si ifra? En ting er at vi sitter her og skriver om det. Men det siste «stuntet» hennes her er såpass ille at det nå er nok. (Egentlig for lenge siden.) 
Men det skjer ingenting ved å skrive her. Heller ikke å skrive direkte til henne. Enten svarer hun ikke, eller hun svarer noe kort og litt hånlig. 
Kanskje man må kontakte sjefen henne i Aftenposten, legge frem dette bildet, og forklare hvor ille det er. Men fordi hun slettet det, så ser de kanskje ikke poenget. Eller i det hele tatt. Samme som med SE, Aftenposten mener kanskje hun gjør en god figur for dem, at hun når ut til yngre lesere. Da er det tydeligvis ikke så farlig om noen av de lesernes helse ofres på veien… 

Legg i alle fall ut bildet på Jodel. Slik saken om SE fikk oppmerksomhet.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (1 minutt siden):

Ja, det du spør om der er viktig. 
Hvordan og til hvem kan man si ifra? En ting er at vi sitter her og skriver om det. Men det siste «stuntet» hennes her er såpass ille at det nå er nok. (Egentlig for lenge siden.) 
Men det skjer ingenting ved å skrive her. Heller ikke å skrive direkte til henne. Enten svarer hun ikke, eller hun svarer noe kort og litt hånlig. 
Kanskje man må kontakte sjefen henne i Aftenposten, legge frem dette bildet, og forklare hvor ille det er. Men fordi hun slettet det, så ser de kanskje ikke poenget. Eller i det hele tatt. Samme som med SE, Aftenposten mener kanskje hun gjør en god figur for dem, at hun når ut til yngre lesere. Da er det tydeligvis ikke så farlig om noen av de lesernes helse ofres på veien… 

Tok noen skjermdump av det hun la ut på nytt med andre teksten? Bare det at hun sensurerte @Ninaen sin kommentar på Halloween-posten sier sitt mtp hvordan hun blander roller på SoMe hele tida, også på privat Facebook, og det bør hun være forsiktig med som journalist når det ikke er personangrep eller trusler. Å få arbeidsgiver til å forstå pro-ana kan være krevende, også siden det meste har vært i story og blir borte (igjen: må skjermdumpe tydeligvis), man ser jo bare gjennom tråden her hvor vanskelig det har vært for friske folk å se det (selv om mange har skjønt til slutt). Og hvor går skillet privat/jobb? Nå kan man si at IS selv har visket ut dette skiller mtp hvordan hun opererer og at hun får skrive om egen sykdom på jobb. Men redd hun bare vil bruke det i «folk som sladrer til arbeidsgiver når folk mener noe privat i SoMe»-streamen siden det har vært noen eks på dette nå (som ikke har vært greit altså, dvs ikke arbeidsgivers sak). Men ja, hva f…gjør man?! Hun burde virkelig ikke jobbe nå. Og hvordan kan Peder Kjøs fortsette å reise rundt med henne og ha forestillinger i den tilstanden hun er og hvordan hun opptrer?! Han har jo også et ansvar. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

net0ty skrev (38 minutter siden):

Legg i alle fall ut bildet på Jodel. Slik saken om SE fikk oppmerksomhet.

Det er veldig fristende å konfrontere henne med dette. Twitter er kanskje det sikreste stedet i så fall, der har hun null kontroll over andres tweets og kommentarer. Vet ikke om jeg orker sjøl. Har du link til jodel?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (24 minutter siden):

Det er veldig fristende å konfrontere henne med dette. Twitter er kanskje det sikreste stedet i så fall, der har hun null kontroll over andres tweets og kommentarer. Vet ikke om jeg orker sjøl. Har du link til jodel?

Ser bildet ligger på Jodel på kanalen bloggersnikksnakk

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pepsidronning skrev (7 timer siden):

Ser bildet ligger på Jodel på kanalen bloggersnikksnakk

Så i går kveld, er det sletta igjen?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborgs mangeårige venn, kollega, medskribent, kjendispsykologen Finn Skårderud var i sin tid med på å utvikle Sunn Fornuft-plakaten. Punkt 7 i denne plakaten lyder som følgende:

Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.



Ingeborg Senneset tok opp hvor viktig denne plakaten var i Aftenpostens Forklart i 2016. Hun viser til at plakaten er ment som et verktøy for norske influensere om ikke å dele triggende innhold, som vekt, diett og klesstørrelser.

Spor noen år frem i tid, så er det ingen som husker plakaten, kjeneisspsykiateren har andre ting å bekymre seg for og Ingeborg Senneset skryter av at hun passer inn i klærne til 14 år gamle guttebarn. 

 

Her er et innlegg @FruJohansen skrev om saken i Aftenposten, hvor Ingeborgs uttalelser er nevnt.

  • Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (2 timer siden):

Så i går kveld, er det sletta igjen?

Ja, det var sletta når jeg sjekka i morges. Det fikk veldig mye oppmerksomhet heldigvis 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper @FruJohansen kan belyse dette med sin stemme. Vet ikke hvem andre som hadde hatt pondus nok og samtidig kunne kommunisert riktig rundt et sårbart tema og menneske. Senneset kan ikke fortsette sånn, jeg er redd for de sv følgerne hennes som er sårbare, som hun får gjennom å skrive selvhjelpsbøker og om anoreksi.

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ufattelig frustrerende at det ikke finnes noen som er ansvarlig for disse influenserene, som man kan ta kontakt med når de går langt over streken. Noen som tar dem inn på teppet og gir dem en advarsel. 

Kjøpe klær i barneavdelingen ja. Glad jeg ikke fikk dét for meg når jeg sultet meg som tenåring, for det var nøyaktig den type fikse ideer jeg fikk masse tvangstanker rundt og måtte leve etter. At hun liksom skal slå et slag for spiseforstyrrede gjør meg helt spysjuk! Rekrutterer hun!? :murvegg:

  • Liker 29
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

os Maxilla skrev (20 minutter siden):

Det er så ufattelig frustrerende at det ikke finnes noen som er ansvarlig for disse influenserene, som man kan ta kontakt med når de går langt over streken. Noen som tar dem inn på teppet og gir dem en advarsel. 

Kjøpe klær i barneavdelingen ja. Glad jeg ikke fikk dét for meg når jeg sultet meg som tenåring, for det var nøyaktig den type fikse ideer jeg fikk masse tvangstanker rundt og måtte leve etter. At hun liksom skal slå et slag for spiseforstyrrede gjør meg helt spysjuk! Rekrutterer hun!? :murvegg:

En kan jo begynne å lure.. Som influenser lurer jeg på hva hun tenker om at hun påvirker følgerne sine. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sharpa VinterBerg skrev (3 timer siden):

En kan jo begynne å lure.. Som influenser lurer jeg på hva hun tenker om at hun påvirker følgerne sine. 

Tror hun er så på kjøret nå at hun for alvor begynner å miste gangsynet, er i boble, alle som kritiserer er urimelige fiender og forstår henne ikke, hun har sin løsning og den er best, og hvis noen sier mot er det bodyshaming for en kropp hun tross alt ikke kan noe for. Sett det før. Og det kommer nok dessverre bare til å bli verre. Om ingen sier stopp. Eller kroppen hennes sier stopp. Tror hun må krasje faktisk, dessverre. Håper bare det ikke koster henne livet.

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at den storyen med ‘klær fra barneavdelinga’ var ment til en privat gruppe med venner eller lignende, og ikke til offentligheten. Har skjedd før at hun har glippet på det. 
Synd for henne, men fint for oss at litt mer av sannheten får komme frem. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokofilla skrev (40 minutter siden):

Tipper at den storyen med ‘klær fra barneavdelinga’ var ment til en privat gruppe med venner eller lignende, og ikke til offentligheten. Har skjedd før at hun har glippet på det. 
Synd for henne, men fint for oss at litt mer av sannheten får komme frem. 

Høres ut som det var ment til en privat pro-ana gruppe.

  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaati skrev (55 minutter siden):

Høres ut som det var ment til en privat pro-ana gruppe.

Det at hun slettet den er i utgangspunktet formildende og kan tyde på at det ikke var med vilje/ så veldig gjennomtenkt, men når hun legger teksten over samme bilde at hun ikke "orker mer kommentarer på kropp", står hun på en måte inne for å ha postet det, og at hun måtte slette er alle andres feil.

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...