Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Akvarium85 skrev (19 minutter siden):

Altså @velociraptorJeg elsker innleggene dine, men du diskuterer med en vegg her. 😅

Mener du at min mening ikke fortjener å bli hørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene1982 skrev (12 minutter siden):

Du var ikke en del av tråden, men du spurte meg om jeg kunne vise til en tråd som ikke gav gode helseråd. Som jeg gjorde. Jeg er ikke kjempegira på et studie utført på mus heller, men mulig det er nyttig.

Nei, jeg spurte om du kunne vise til innlegg med farlige/skadelige helseråd som ikke ble moderert bort

Akvarium85 skrev (22 minutter siden):

Altså @velociraptorJeg elsker innleggene dine, men du diskuterer med en vegg her. 😅

Ja, tenker det er like greit å avslutte, og dette er jo nå veldig OT ang Ingeborg Senneset så det blir sikkert moderert vekk uansett.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg spurte om du kunne vise til innlegg med farlige/skadelige helseråd som ikke ble moderert bort

Ja, tenker det er like greit å avslutte, og dette er jo nå veldig OT ang Ingeborg Senneset så det blir sikkert moderert vekk uansett.

Først og fremst: Jeg tror også dette blir moderert vekk i motsetning til innlegget mitt der jeg fortalte om da jeg ble overvektig etter en voldtekt, og en bruker svarte: Hva med å ikke bli feit i utgangspunktet? Men rører seg og spiser ikke dritt.

som er poenget mitt. Overvektige blir ikke tatt på alvor. Du har brukt massevis av innlegg for å snakke om at å anbefale fettrike produkter til en som spør etter kalorifattige råvarer ikke er direkte farlig. Jeg forstår at dette er et lettere tema, men hva med å være et menneske av og til?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (19 timer siden):

For det første anser jeg ikke enhver diskusjon om vekt, kosthold eller slanking for å være helseråd.

For det andre er jeg grunnleggende uenig i helsemyndighetene sine kostholdsråd og det er veldig skremmende om man ikke engang skulle fått lov å diskutere andre typer kosthold, som det kommer mer og mer forskning om. Svært mange har fått et helt nytt liv og ekstremt forbedret livskvalitet av å forkaste de offisielle kostholdsrådene.  

det der er bullshit og det vet du godt. Vi får råd om et godt kosthold. Ingen vil gå over til å spise gress. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (11 timer siden):

det der er bullshit og det vet du godt. Vi får råd om et godt kosthold. Ingen vil gå over til å spise gress. 

Vi får råd om å spise enorme mengder korn og ultraprosesserte lettprodukter. Det er faktisk helt sykt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig2.0
8 hours ago, velociraptor said:

Vi får råd om å spise enorme mengder korn og ultraprosesserte lettprodukter. Det er faktisk helt sykt.

Nei, det gjør vi på ingen måte, og det er en sånn "importer amerikansk kulturkrigs/mat-debatt uten å egentlig sette seg inn i hva Norge gjør" greie. Det har aldri vært et stort kjør på lettprodukter i Norge, og de råvarene myndighetene pusher hardest på at vi skal kutte inntaket på er typisk sukker og salt, som begge finnes i stort monn i ultraprosesserte matvarer. 

image.png.659a867d67ca28caefb22644687074a0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (3 timer siden):

Nei, det gjør vi på ingen måte, og det er en sånn "importer amerikansk kulturkrigs/mat-debatt uten å egentlig sette seg inn i hva Norge gjør" greie. Det har aldri vært et stort kjør på lettprodukter i Norge, og de råvarene myndighetene pusher hardest på at vi skal kutte inntaket på er typisk sukker og salt, som begge finnes i stort monn i ultraprosesserte matvarer. 

image.png.659a867d67ca28caefb22644687074a0.png

Gidder dere å ta denne diskusjonen i en annen tråd eller?

  • Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (På 18.9.2022 den 11.16):

Man kan også snu på det og si at hun (som så mange andre) er et offer for massiv påvirkning via sosiale medier. 

Jeg leste nylig denne artikkelen: https://www.klikk.no/helse/jeg-tok-sa-mye-fillers-i-leppene-at-jeg-ikke-klarte-a-plystre-sa-skjedde-det-noe-7201867

Senneset forteller her at hun i de senere år har vært storforbruker av fillers i leppene.  Kan godt være at hun har blitt påvirket, og at dette er hennes fokus, å kritisere skjønnhetsbransjen.Men, og dette er et stort MEN, fordi jeg tok kontakt med Senneset for ca 5 år siden, der jeg la frem kritikk av hennes selfies, kroppsfisering, kritthvite tenner, syltynn kropp, overfylte lepper osv. Hennes svar var kort og  benektende. Hun løy. Og ba meg fokusere på innhold, ikke bilder.
Jeg synes Senneset skriver mye bra, og at hun viser et sunt engasjement på mange områder. Men som talskvinne for spiseforstyrrelser har hun feilet totalt. Hun påsto at hun var frisk. Men hun var ikke det. Hun pepret sine kanaler med retusjerte  selfies, der hun framsto tynn og perfekt . Det kan trigge spiseforstyrrelser hos nettopp den målgruppen hun hevder å ville hjelpe. 
Det kan virke som hun har innsett dette nå, og det er bra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hets mot Senneset fra folk som ikke har peiling. Hvis hun har "fillers" , hvem faen bryr seg? Alt hun har vært gjennom  så sitter det folk bak tastaturet og gjør narr av henne. Det må være undermålere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (32 minutter siden):

Hets mot Senneset fra folk som ikke har peiling. Hvis hun har "fillers" , hvem faen bryr seg? Alt hun har vært gjennom  så sitter det folk bak tastaturet og gjør narr av henne. Det må være undermålere. 

Hets? IS skyter i alle retninger med kritikk. Hvem faen bryr seg? Ingen hadde brydd seg om ikke hun selv hadde vært ute og kritisert kreti og pleti for usunt kroppspress, kirurgi, fillers og annen pynting på kroppen. At man har vært gjennom noe tøft gir ikke frikort til å være et dårlig forbilde og drive dobbeltmoralisme, og at man skal være fritatt for en hver kritikk for «stakkars syke pike». IS har selv valgt å være offentlig, med det følger det et ansvar, og hun må da tåle kritikk som alle andre, inkludert dem hun selv langer ut mot.

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IreneV skrev (3 timer siden):

Jeg leste nylig denne artikkelen: https://www.klikk.no/helse/jeg-tok-sa-mye-fillers-i-leppene-at-jeg-ikke-klarte-a-plystre-sa-skjedde-det-noe-7201867

Senneset forteller her at hun i de senere år har vært storforbruker av fillers i leppene.  Kan godt være at hun har blitt påvirket, og at dette er hennes fokus, å kritisere skjønnhetsbransjen.Men, og dette er et stort MEN, fordi jeg tok kontakt med Senneset for ca 5 år siden, der jeg la frem kritikk av hennes selfies, kroppsfisering, kritthvite tenner, syltynn kropp, overfylte lepper osv. Hennes svar var kort og  benektende. Hun løy. Og ba meg fokusere på innhold, ikke bilder.
Jeg synes Senneset skriver mye bra, og at hun viser et sunt engasjement på mange områder. Men som talskvinne for spiseforstyrrelser har hun feilet totalt. Hun påsto at hun var frisk. Men hun var ikke det. Hun pepret sine kanaler med retusjerte  selfies, der hun framsto tynn og perfekt . Det kan trigge spiseforstyrrelser hos nettopp den målgruppen hun hevder å ville hjelpe. 
Det kan virke som hun har innsett dette nå, og det er bra. 

 

Ditto. Har også sett noen har tatt det opp i kommentarfelt tidligere, og blankt avvist. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (1 minutt siden):

Hets? IS skyter i alle retninger med kritikk. Hvem faen bryr seg? Ingen hadde brydd seg om ikke hun selv hadde vært ute og kritisert kreti og pleti for usunt kroppspress, kirurgi, fillers og annen pynting på kroppen. At man har vært gjennom noe tøft gir ikke frikort til å være et dårlig forbilde og drive dobbeltmoralisme, og at man skal være fritatt for en hver kritikk for «stakkars syke pike». IS har selv valgt å være offentlig, med det følger det et ansvar, og hun må da tåle kritikk som alle andre, inkludert dem hun selv langer ut mot.

At du gir faen betyr ikke at alle gjør det. At du er pottesur er ditt problem. IS er et forbilde for mange. At hun pynter på utseendet gir jeg faen i. Hun kan gjøre det som alle andre. Og en som deg må tåle kritikk, når du sender slike meldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jaeols skrev (34 minutter siden):

Hets mot Senneset fra folk som ikke har peiling. Hvis hun har "fillers" , hvem faen bryr seg? Alt hun har vært gjennom  så sitter det folk bak tastaturet og gjør narr av henne. Det må være undermålere. 

Mitt poeng er at hun har vært uærlig. Glem fillers, og at hun benektet det. Men hun sto frem som en som var blitt frisk, uten å være det. Og på hennes sosiale mediekanaler fremsto hun som svært vellykket, og med mye fokus på eget utseende, mye selfies og  retusjerte bilder. Det ga meget uheldige signaler. Spesielt fordi hun fikk en rolle som talskvinne for kvinner med spiseforstyrrelser.
De fleste som blir friske fra anoreksi og bulimi vil legge på seg, ganske mye, noe de er livredde for. Så ser man en som Senneset, et uoppnåelig ideal. Men som før skrevet, det ser ut til at hun nå ar endret kurs der, og det er kjempebra. Synes bare det var litt rart å kritisere andre, som hun gjør i den artikkelen, uten å nevne sin egen rolle siste årene, der hun helt klart har bidratt til å påvirke følgere med egen bruk av kosmetiske injeksjoner, tannbleking osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin46 skrev (16 minutter siden):

Ditto. Har også sett noen har tatt det opp i kommentarfelt tidligere, og blankt avvist. 

Jeg sendte henne en PM. Prøvde å være saklig og hyggelig. Men det ble ikke godt mottatt. Nå ser det heldigvis ut til at hun har innsett galskapen selv. Etter at en skjønnhetsklinikk nektet henne mer påfyll. I tillegg har hun vel også innrømmet at hun ikke var frisk, og tatt grep der. Jeg heier på henne nå. Hun gjør absolutt mye bra!

Endret av IreneV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IreneV skrev (7 minutter siden):

Jeg sendte henne en PM. Prøvde å være saklig og hyggelig. Men det ble ikke godt mottatt. Nå ser det heldigvis ut til at hun har innsett galskapen selv. Etter at en skjønnhetsklinikk nektet henne mer påfyll. I tillegg har hun vel også innrømmet at hun ikke var frisk, og tatt grep der. Jeg heier på henne nå. Hun gjør absolutt mye bra!

Tja…spørsmålet er jo om hun har slutta og når. Har blitt drøfta her i tråden også. Om du ser på bilder fra før hun flytta til Oslo og nå. Og bilder gjennom 2020. Stoler ikke på henne lenger. Jeg har også tatt ting på pm/DM, kjente henne tidligere, men null selvkritikk og benektelse av ting jeg visste ikke stemte. Jeg synes helt ærlig ikke det er noen stor endring, har skrevet om dette tidligere i tråden. At hun har innrømmet at hun ikke er frisk kom også etter ørten konfrontasjoner, hun tar ingen selvkritikk på bildebruk, og senest ifb med Halloween skjulte hun jo en kritisk kommentar på Facebook ang dette, som var saklig om enn direkte, og ved direkte spørsmål om dette ignoreres det bare. 
Hun er syk, det påvirker mange valg mang tar, men man må også ta ansvar når man velger å ha en sånn posisjon. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanin46 skrev (6 timer siden):

Tja…spørsmålet er jo om hun har slutta og når. Har blitt drøfta her i tråden også. Om du ser på bilder fra før hun flytta til Oslo og nå. Og bilder gjennom 2020. Stoler ikke på henne lenger. Jeg har også tatt ting på pm/DM, kjente henne tidligere, men null selvkritikk og benektelse av ting jeg visste ikke stemte. Jeg synes helt ærlig ikke det er noen stor endring, har skrevet om dette tidligere i tråden. At hun har innrømmet at hun ikke er frisk kom også etter ørten konfrontasjoner, hun tar ingen selvkritikk på bildebruk, og senest ifb med Halloween skjulte hun jo en kritisk kommentar på Facebook ang dette, som var saklig om enn direkte, og ved direkte spørsmål om dette ignoreres det bare. 
Hun er syk, det påvirker mange valg mang tar, men man må også ta ansvar når man velger å ha en sånn posisjon. 

Det visste jeg ikke. Jeg er ikke på sosiale medier lengre, men har lest noen artikler fra henne her og der, og sett at bildebruken har endret seg, noe jeg synes er bra.
Jeg håper virkelig hun blir frisk. Sosiale medier er ikke et bra sted å være for mye. Hun har en misunnelsesverdig jobb som journalist, så da kan sosiale medier kanskje  legges på hylla, det tror jeg hadde vært smart. Men mange blir avhengige av oppmerksomheten de får i SoMe dessverre. 

Hvis man skal fortelle om egne erfaringer med spiseforstyrrelser, så bør man ta med alt, og ikke fremstå som et glansbilde.
Jeg vet hun har fortalt mye, men det unge sårbare kvinner ser er det ytre, dessverre. De fokuserer på utseende, det ligger i sykdommen. 
Bulimi og anoreksi er ikke glamorøst. Heller ikke etter at du blir frisk.
Ofte legger man mye på seg, kanskje mer enn normalt, fordi metabolismen er skadet. Plager som spiserørsbrokk, økt fare for kreft i spiserøret, tarmproblemer, skader på tannemaljen, tannråte, benskjørhet, hårtap, permanente nerveskader i hjernen, autoimmune sykdommer, hjerteproblemer, nyreskader, tap av menstruasjon/barnløshet, er ting som kan følge med deg lenge etter at du har klart å spise som normalt igjen. Jeg synes dette veldig ofte underkommuniseres av influensere og andre som forteller sine historier. Man ser liksom bare dette vellykkede mennesket som har kommet seg gjennom noe forferdelig. Og hører lite om resten av kampen som gjenstår. Alt som ble ødelagt, og som ikke kan bli bra igjen, som man må lære å leve med.

Endret av IreneV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (8 timer siden):

Nei, det gjør vi på ingen måte, og det er en sånn "importer amerikansk kulturkrigs/mat-debatt uten å egentlig sette seg inn i hva Norge gjør" greie. Det har aldri vært et stort kjør på lettprodukter i Norge, og de råvarene myndighetene pusher hardest på at vi skal kutte inntaket på er typisk sukker og salt, som begge finnes i stort monn i ultraprosesserte matvarer. 

image.png.659a867d67ca28caefb22644687074a0.png

Takk, I rest my case!

Punkt 7 og 8 er helt katastrofale og i mine øyne svært skadelige, og jeg er også fullstendig uenig i punkt 4 og 9.

 Punkt 7 og 8 er de som bekrefter det jeg skrev, at man anbefales ultraprosesserte lettprodukter. Punkt 2, 10, 11 og 12 er fine. Men nå holder det vel med OT om dette.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IreneV skrev (6 timer siden):

Mitt poeng er at hun har vært uærlig. Glem fillers, og at hun benektet det. Men hun sto frem som en som var blitt frisk, uten å være det. Og på hennes sosiale mediekanaler fremsto hun som svært vellykket, og med mye fokus på eget utseende, mye selfies og  retusjerte bilder. Det ga meget uheldige signaler. Spesielt fordi hun fikk en rolle som talskvinne for kvinner med spiseforstyrrelser.
De fleste som blir friske fra anoreksi og bulimi vil legge på seg, ganske mye, noe de er livredde for. Så ser man en som Senneset, et uoppnåelig ideal. Men som før skrevet, det ser ut til at hun nå ar endret kurs der, og det er kjempebra. Synes bare det var litt rart å kritisere andre, som hun gjør i den artikkelen, uten å nevne sin egen rolle siste årene, der hun helt klart har bidratt til å påvirke følgere med egen bruk av kosmetiske injeksjoner, tannbleking osv.

Jeg synes hun gjør en god jobb, og flott at hun tar vare på kroppen sin. Men hun er for tynn. De aller fleste er langt unna en slik kropp. Tannbleking er vel helt ok? Hun vil vel bare se bra ut. Intet galt i det. Hun er ikke alene om å fikse på utseendet. Kvinner liker å bli begjært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (27 minutter siden):

Jeg synes hun gjør en god jobb, og flott at hun tar vare på kroppen sin. Men hun er for tynn. De aller fleste er langt unna en slik kropp. Tannbleking er vel helt ok? Hun vil vel bare se bra ut. Intet galt i det. Hun er ikke alene om å fikse på utseendet. Kvinner liker å bli begjært. 

Hun er anorektisk, og syk. Ingenting i veien for å fikse på ødelagte tenner, de blir gjerne veldig skjøre og gule av spiseforstyrrelser. Men fillers og botox i ansiktet, samt overdreven fokus på sin magre kropp vitner om alvorlig spiseforstyrrelser, og hun sa lenge hun var frisk, noe alle så ikke stemte. Og som talskvinne mot kroppspress, der hun kritiserte andre influensere og kvinner hun mente sto for kroppspress, så blir det veldig dobbeltmoralsk når hun selv pusher ut retusjerte bilder av  seg selv.

Håper hun klarer å få et normalt forhold til mat og egen kropp. Man må først hjelpe seg selv, før man kan hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...