Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Gjest Sviskedessert

Sitat fra saken hos TV2:

"Selv om Sennesets anoreksi er synlig, minner hun om at cirka 90 prosent som sliter med overspising og oppkast, har normal vekt eller overvekt. De blir gjerne usynlige."

Denne gjentagende presiseringen blir ganske hul når hun igjen og igjen inntar rollen som talsperson for alle med spiseforstyrrelser, og pøser ut private bilder som fullstendig undergraver det hun påstår å være opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sviskedessert skrev (1 time siden):

Dette har pågått så lenge, i uforminsket styrke, at jeg snart mener det er betimelig å sende en bekymringsmelding til Aftenposten og andre redaksjoner som jevnlig fronter henne. Særlig er den gjentatte bruken av gamle bilder som viser ekstrem undervekt kritikkverdig. Det finnes ingen god grunn til å publisere disse bildene igjen og igjen, og klarer ikke IS å innse det selv, må noen over henne ta ansvar. Det handler om å verne om både sårbare lesere og skribenten selv.

Enig! Det er egentlig på overtid. Men hvordan skal man gjøre dette på en måte som gjør at det blir tatt på alvor og ikke «personangrep»? Og hvem? For en enkeltperson tror jeg det blir som å stikke hodet inn i løvens hule. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hippyskippy skrev (1 time siden):

Var gøy å ta et lite bildesøk på henne, 90% av bildene er med singlet eller oppbretta tskjorte. 

Men...gøy? Er helt enig i at hun påvirker folk på en rævva måte, at journalistikken hennes stort sett handler om å sparke inn åpne dører eller snakke om seg selv og egen sykdom, at hun har pro ana-poseringer herfra til evigheten.

Men hun er skikkelig syk, og akkurat det er det ikke noe gøy med.

Endret av Turkis Sau
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kanin46 said:

Enig! Det er egentlig på overtid. Men hvordan skal man gjøre dette på en måte som gjør at det blir tatt på alvor og ikke «personangrep»? Og hvem? For en enkeltperson tror jeg det blir som å stikke hodet inn i løvens hule. 

Om bekymringsmelding, når det gjelder personer som er over 18 er det ikke bare-bare å vite hva som er rett instans. Man kan sende til fastlege/behandler om man vet hvem vedkommende er. Eller til kommunelegen, som sender den til fastlegen. Noen ganger kan statsforvalteren være rett instans men jeg tror det gjelder personer som bor på institusjon. Jeg tror ikke man kan være anonym men ikke siter meg på det. Uansett hvilken instans så har de ikke like streng plikt til å undersøke som ved mindreårige. I verste fall ender meldingen bunken "eventuelt". 

Endret av n_97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

n_97 skrev (28 minutter siden):

Om bekymringsmelding, når det gjelder personer som er over 18 er det ikke bare-bare å vite hva som er rett instans. Man kan sende til fastlege/behandler om man vet hvem vedkommende er. Eller til kommunelegen, som sender den til fastlegen. Noen ganger kan statsforvalteren være rett instans men jeg tror det gjelder personer som bor på institusjon. Jeg tror ikke man kan være anonym men ikke siter meg på det. Uansett hvilken instans så har de ikke like streng plikt til å undersøke som ved mindreårige. I verste fall ender meldingen bunken "eventuelt". 

Jeg tenkte mest på bekymringsmelding på dette med blanding av roller, bildebruk etc. til media som den jeg har sitert skriver om  

Hva gjelder resten har hun masse folk rundt seg, og tror nok flertallet ser godt hvor syk hun er, men det er nok ikke bare bare å få henne til å stoppe opp. Noen må antakeligvis sette hardt mot hardt, og det må være noen som kjenner henne. 
Ang underliggende sykdom: hun har nå selv vært åpen om at det er noe traumatisk under, snakk om en mann tidligere i år. Man kan nok skille grovt på enkle og komplekse spiseforstyrrelser (som enkel og kompleks PTSD), der enkle er «slankekur og kroppspress som kom ut av kontroll» veldig forenkla og satt på spissen, mens komplekse har mer moderat-alvorlig underliggende/samtidig psykisk sykdom som cPTSD, personlighetsforstyrrelser, GAD og tilsvarende. Mat blir en mestringsstrategi på linje med alkohol, rus, selvskading, overtrening osv. Behandlinga har dessverre vært ganske ensidig og egentlig retta mot dem med enkle sf, man har i liten grad vært interessert i å se på årsak dessverre, men opplever at det har begynt å skje noe nå. En psykolog på Modum tok doktorgrad på CPTSD og sf i sommer, kan anbefale å se på den om man har interesse for dette. 

Endret av Kanin46
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turkis Sau skrev (4 timer siden):

Men...gøy? Er helt enig i at hun påvirker folk på en rævva måte, at journalistikken hennes stort sett handler om å sparke inn åpne dører eller snakke om seg selv og egen sykdom, at hun har pro ana-poseringer herfra til evigheten.

Men hun er skikkelig syk, og akkurat det er det ikke noe gøy med.

Stryk gøy og putt inn interessant. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0
17 hours ago, n_97 said:

Om bekymringsmelding, når det gjelder personer som er over 18 er det ikke bare-bare å vite hva som er rett instans. Man kan sende til fastlege/behandler om man vet hvem vedkommende er. Eller til kommunelegen, som sender den til fastlegen. Noen ganger kan statsforvalteren være rett instans men jeg tror det gjelder personer som bor på institusjon. Jeg tror ikke man kan være anonym men ikke siter meg på det. Uansett hvilken instans så har de ikke like streng plikt til å undersøke som ved mindreårige. I verste fall ender meldingen bunken "eventuelt". 

Jeg håper virkelig at det ikke er noen som i denne tråden mener at man bør varsle helsevesenet om folk (eller å tro at dette gjør noe som helst utslag annet enn at de tenker at det var jammen et rart brev)

Senneset er selvfølgelig et voksent og samtykkekompetent menneske, hun er selvfølgelig i sin fulle rett til å finnes, ha en jobb der hun ikke diskrimineres basert på sykdommen hun har og dele innhold på sosiale medier. Tanta burde likevel satt foten ned for uheldig bildebruk i artiklene i avisen men det er vel omtrent der arbeidsgivers styringsrett slutter (og burde slutte, etter min oppfatning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangebrud2012 skrev (På 27.12.2022 den 10.58):

Jeg stusser på hvorfor hun alltid går i t-skjorte og viser de tynne armene. Veldig rart å i desember gå rundt i det i studio…

Jeg har lurt på det samme, har aldri sett henne på tv i langermet genser/topp. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet på insta-story nå…om behov for timeout for en introvert…om ikke folk ser thinspo-greia, så må man i det minste tenke at det er et j…pussig bilde å legge ut for sånn «hei, tar en timeout her… 🙄Hva f…er poenget?!

  • Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanin46 skrev (På 31.12.2022 den 19.27):

Bildet på insta-story nå…om behov for timeout for en introvert…om ikke folk ser thinspo-greia, så må man i det minste tenke at det er et j…pussig bilde å legge ut for sånn «hei, tar en timeout her… 🙄Hva f…er poenget?!

Ja det der har jeg aldri skjønt. 

Om man trenger en pause så ta en pause da! Det at noen tror de har meldeplikt om at man tar en some-pause vitner jo bare om hvor avhengig man er tenker jeg.

 

 

Woops! Sorry, ser nå at jeg misforstod innlegget ditt! Men poster dette uansett ✌️

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmonella skrev (2 timer siden):

Ja det der har jeg aldri skjønt. 

Om man trenger en pause så ta en pause da! Det at noen tror de har meldeplikt om at man tar en some-pause vitner jo bare om hvor avhengig man er tenker jeg.

 

 

Woops! Sorry, ser nå at jeg misforstod innlegget ditt! Men poster dette uansett ✌️

Uansett relevant kommentar fra deg! Her er det jo både det+valg av bilde…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmonella skrev (5 timer siden):

...noen tror de har meldeplikt om at man tar en some-pause

Det er ikke en kjeft som reagerer på fravær på SoMe. Kun avsender merker målgruppa som mål fot  budskapene, og målgruppa finner 700 andre å fokusere på i SoMe-feeden i løpet av den neste uken.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå går IS hardt ut mot egee skinclinkc sin nye reklame for fettsuging. De fortjener kritikk! Men… hun er jo en levende reklameplakat for restylane!!! Har hun ikke selvinnsikt på det? Hun har helt klassiske restylane-lepper som de aller fleste ser er fake. Alt hun mangler under bildene med trutmunn er en reklametekst… jeez

  • Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (15 minutter siden):

Nå går IS hardt ut mot egee skinclinkc sin nye reklame for fettsuging. De fortjener kritikk! Men… hun er jo en levende reklameplakat for restylane!!! Har hun ikke selvinnsikt på det? Hun har helt klassiske restylane-lepper som de aller fleste ser er fake. Alt hun mangler under bildene med trutmunn er en reklametekst… jeez

Hun har gjort seg selv uangripelig. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om IS har uttalt seg i saken vedrørende MeToo og psykiateren Finn Skårderud?

  • Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (6 minutter siden):

Noen som vet om IS har uttalt seg i saken vedrørende MeToo og psykiateren Finn Skårderud?

Jeg har ikke sett noe uttaleser angående den saken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...