Gå til innhold

Ingeborg Senneset


bianca89

Anbefalte innlegg

Hvem er så dum at de bruker "fillers"?    De ser ikke ut i måneskinn!! Ser at veldig mange reagerer på at IS bruker fillers.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jaeols skrev (1 time siden):

Hvem er så dum at de bruker "fillers"?    De ser ikke ut i måneskinn!! Ser at veldig mange reagerer på at IS bruker fillers.

Tror vel det mange reagerer på når det gjelder IS sin bruk av fillers, er at hun har benektet- og løyet om det ganske kraftig i mange år. 

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneV
Pust skrev (På 6.6.2023 den 10.35):

Har skjedd noe med både tenner og smil spør du meg. Bilde fra sommer 2022. Hun hadde da sluttet med fillers  for minst to år siden  på den tiden. Ifølge intervju i Kamille. 

https://www.nettavisen.no/livsstil/sommerpraten-ingeborg-senneset-37/s/5-95-539274

https://www.klikk.no/helse/jeg-tok-sa-mye-fillers-i-leppene-at-jeg-ikke-klarte-a-plystre-sa-skjedde-det-noe-7201867

74A9ED4D-96DF-4E18-B078-EF378564548C.jpeg

Endret av IreneV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (19 timer siden):

Tror vel det mange reagerer på når det gjelder IS sin bruk av fillers, er at hun har benektet- og løyet om det ganske kraftig i mange år. 

Om du kritiserer henne blir det månelyst. Hun er fredet. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneV
Lilly Rose skrev (1 time siden):

Om du kritiserer henne blir det månelyst. Hun er fredet. 

Ja, hun har satt seg i en posisjon der det blir vanskelig å kritisere henne. Minner om Sophie Elise der. Meget manipulativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilly Rose skrev (1 time siden):

Om du kritiserer henne blir det månelyst. Hun er fredet. 

Er hun det? Men hun er pen. Men sykelig tynn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel mange andre å kritisere en IS. Mange av våre influensere gjør nå mye rart. De pynter på fasaden og legger det ut i sosiale medier. Helt på trynet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (1 time siden):

Det er vel mange andre å kritisere en IS. Mange av våre influensere gjør nå mye rart. De pynter på fasaden og legger det ut i sosiale medier. Helt på trynet! 

Det som, etter min mening, gjør Senneset verre enn andre influensere, er at hun er journalist, og blander roller og budskap fullstendig: mot spiseforstyrrelser, fokus i tekster på at spiseforstyrrelser ikke handler om undervekt, for deretter å poste haugevis med selfier av seg selv hvor hun fremhever sin egen undervekt med pro ana-lignende positurer. Hun skriver selvhjelpsbøker for ungdom, samtidig som hun ikke klarer å la være å poste ting hun har fått utallige tilbakemeldinger på at trigger mange.

Med Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise vet du hva du får. IS har legitimitet som meningsytrer, forfatter og journalist, samtidig som hun driver med dette tullet. Det er en fullstendig dobbeltkommunikasjon.

Jeg er ikke ute etter å "ta" henne - hun er superdyktig på mye, pen (som du nevner) og har også dempet seg noe i sosiale medier. Men så driver hun likevel fortsatt med en del skadelig påvirkning som er veldig rart og ugreit å kombinere med en journalistrolle. Jeg håper ikke den nye trenden blir at journalister skal være influensere. For det er en dårlig kombinasjon.

  • Liker 30
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle sliter med utseendet, selv er jeg for tykk, jeg har prøvd i over  30 år å gå ned i vekt,. Har fått det til noen ganger. Men innser at i min alder må man bare akseptere den kroppen man har. Får ikke gjort noe med det. Kropps fokus har blitt helt spinnvilt. Når jeg i tillegg sliter med psykisk sykdom blir det mye å håndtere- Men tar en dag av gangen. Må bare være positiv. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (1 time siden):

Det som, etter min mening, gjør Senneset verre enn andre influensere, er at hun er journalist, og blander roller og budskap fullstendig: mot spiseforstyrrelser, fokus i tekster på at spiseforstyrrelser ikke handler om undervekt, for deretter å poste haugevis med selfier av seg selv hvor hun fremhever sin egen undervekt med pro ana-lignende positurer. Hun skriver selvhjelpsbøker for ungdom, samtidig som hun ikke klarer å la være å poste ting hun har fått utallige tilbakemeldinger på at trigger mange.

Med Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise vet du hva du får. IS har legitimitet som meningsytrer, forfatter og journalist, samtidig som hun driver med dette tullet. Det er en fullstendig dobbeltkommunikasjon.

Jeg er ikke ute etter å "ta" henne - hun er superdyktig på mye, pen (som du nevner) og har også dempet seg noe i sosiale medier. Men så driver hun likevel fortsatt med en del skadelig påvirkning som er veldig rart og ugreit å kombinere med en journalistrolle. Jeg håper ikke den nye trenden blir at journalister skal være influensere. For det er en dårlig kombinasjon.

Jeg er stort sett enig med deg, men jeg mener Ingeborg Senneset ikke lenger har legitimitet som journalist. I hvert fall ikke når det gjelder kropp, fysisk/psykisk helse og utseende. Hun kunne hatt en del legitimitet der som privatperson, men så lenge hun er influencer som bruker sine påvirkerkanaler til å fronte proana og sin sykdom, da mister hun legitimitet. Hun har mye personlig erfaring som kunne vært andre til nytte, men hun er rett og slett altfor syk til at hun bør forsøke å påvirke andre. Nå gjør hun andre sykere, og det er ikke akseptabelt.

Dessuten - Ingeborg Senneset er autorisert sykepleier. Iflg. hennes egen IG-konto her om dagen jobbet hun én dag som sykepleier før hun ble for syk til å jobbe. Etter det har hun ikke jobbet som sykepleier. Hun har likevel utdannelsen og autorisasjonen. Men erfaring som sykepleier, det har hun minimalt av. Likevel, autorisasjonen forplikter, når hun selv stadig trekker frem at hun har den. Hun bruker den for å skape seg en legitimitet når hun ytrer seg om kropp og helse.

Ingeborg Senneset blander rollene sine som journalist, som en som fronter proana og egen sykdom, og det forsøkes å legitimeres fordi hun er sykepleier. Etter min mening er dette alvorlig og helt uakseptabelt av en person som stadig trekker frem sin egen helseutdanning.

At Aftenposten og Nrk gir henne taletid i skrift og på radio, det er også uakseptabelt, fordi Ingeborg Senneset dessverre også bruker disse kanalene til å fronte seg selv som influencer og proana, direkte eller indirekte.

Det er skremmende at hennes siste bok har fått så mye oppmerksomhet, når den er rettet mot ungdom, forsøker å bruke influencertaktikker for å få disse unge med spiseforstyrrelser til å bli "venn" med henne og føle fellesskap med IS som er så alvorlig syk, at "dere kan øve sammen", som det sies i salgspresentasjonen av boken. https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/ordbok-for-overlevelse-9788242974716

Sykepleier og litteraturkritiker Cathrine Krøger mener boken trigger: https://sykepleien.no/bok/2022/09/ingeborg-senneset-trigger-mer-enn-hun-troster

 

Og likevel, selv om IS altså ikke har erfaring med å jobbe som sykepleier, selv om hun stadig fronter proana og bruker både egne bøker, Aftenposten og Nrk og egne influencerkanaler for å trigge andre til spiseforstyrrelser... så valgte nettopp en sykepleierhøyskole å la IS være hovedtaler ved avslutningsseremonien til årets ferdigutdannede sykepleiere.

Dette er en sykelig sammenblanding, og det er farlig når anerkjente aktører som høyskoler, Nrk, Aftenposten og forlag faktisk er med på å hjelpe Ingeborg Senneset til å fortsette å fronte proana - da er dette farlig!

Nrk, Aftenposten og andre må bli langt mer bevisst måten Ingeborg Senneset velger å stadig fronte proana som influencer. Hun har gjort det i årevis, hun har bygget seg et image som "troverdig journalist", som dessverre gjør henne til en "flink anorektiker" som trigger unge med spiseforstyrrelser og kan også få unge til å begynne å sulte seg.

Jeg synes det også er forstemmende at forlaget som ga ut siste boken hennes er Egmont Kids Media Nordic AS. Et forlag som retter seg mot barn...

Det virker som om IS kan gjøre hva som helst, og norsk media støtter tilsynelatende helt ukritisk influenceren Ingeborg Sennesets proana-fronting på hennes påvirkerkanaler.

 

  • Liker 22
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (2 minutter siden):

IMG_6314.thumb.png.5ac55843c635a41e798d8ea7c81eaa69.png

Dette er ikke bra, håper ikke våre ungdommer får inspirasjon fra henne. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill :) skrev (På 4.6.2023 den 20.27):

Nei det er ikke et problem. Folk med fedme blir shamet og devaluert, de blir hetset og mobbet. Mens pro ana forbilder blir fremsnakket.. 

Nettopp. Jeg får ikke lyst å overspise, trøstespise eller slutte å trene hvis jeg ser bilder av overvektige mennesker. Men som en som har hatt issues med mat og kropp blir jeg veldig trigget av IS sine pro-ana bilder. Hun er pen, kul, edgy, tynn, gir assosiasjoner til selvkontroll, sterk, viljestyrke - jeg tar meg i å tenke at jeg kan trene mer, spise mindre, få litt skarpere kanter…

  • Liker 30
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneV
velociraptor skrev (29 minutter siden):

Nettopp. Jeg får ikke lyst å overspise, trøstespise eller slutte å trene hvis jeg ser bilder av overvektige mennesker. Men som en som har hatt issues med mat og kropp blir jeg veldig trigget av IS sine pro-ana bilder. Hun er pen, kul, edgy, tynn, gir assosiasjoner til selvkontroll, sterk, viljestyrke - jeg tar meg i å tenke at jeg kan trene mer, spise mindre, få litt skarpere kanter…

Og noen vil starte med å kaste opp maten igjen, fordi det er umulig å bli så tynn som IS er uten å gjøre det, eller de slutter å spise. Senneset er ikke en kvinne på 38 som er naturlig syltynn. Hun er alvorlig syk. Og hun trigger både andre og seg selv ved å late som noe annet. Hun har ikke hatt et tilbakefall, slik hun skrev i 2022, hun har aldri blitt frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IreneV skrev (17 timer siden):

Og noen vil starte med å kaste opp maten igjen, fordi det er umulig å bli så tynn som IS er uten å gjøre det, eller de slutter å spise. Senneset er ikke en kvinne på 38 som er naturlig syltynn. Hun er alvorlig syk. Og hun trigger både andre og seg selv ved å late som noe annet. Hun har ikke hatt et tilbakefall, slik hun skrev i 2022, hun har aldri blitt frisk. 

Og hvor syk er hun? Du vet vel det.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest IreneV
jaeols skrev (6 minutter siden):

Og hvor syk er hun? Du vet vel det.... 

Nei. Det vet jeg ikke. Hun kontrollerer det bedre, hvis man tenker på bilder fra 15 år tilbake, da hun var døden nær. Men hun er ikke frisk. Da hadde hun ikke postet bilder slik hun gjør, og hun hadde ikke vært så syltynn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IreneV skrev (14 minutter siden):

Nei. Det vet jeg ikke. Hun kontrollerer det bedre, hvis man tenker på bilder fra 15 år tilbake, da hun var døden nær. Men hun er ikke frisk. Da hadde hun ikke postet bilder slik hun gjør, og hun hadde ikke vært så syltynn. 

Hun er ikke et forbilde slik hun nå ser ut. Det er bare helt jævlig. Er det så stas å være så tynn? 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneV
jaeols skrev (2 timer siden):

Hun er ikke et forbilde slik hun nå ser ut. Det er bare helt jævlig. Er det så stas å være så tynn? 

Hun er et farlig forbilde. Å være så tynn bunner i en angst for å legge på seg. Det er ekstremt utmattende for psyke og kropp, men kan oppleves euforisk for pasienten, spesielt når de søker og får masse positive tilbakemeldinger. Det har med følelser å gjøre, en følelse av kontroll og mestring . Jeg har vært der. Og det er veldig vanskelig å bli bedre. Det er som med rus, og må jobbes med livet ut. Slik hun holder på trigger hun både seg selv og andre som sliter. 

Endret av IreneV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en godt voksen mann som har slitt med overvekt i over 30 år, og det har kostet blod svette og mye tårer. Er ikke bra å ha en BMI på 29,8. Men forbrenningen synker med alderen og bruk av medisiner gjør det bare veldig vanskelig. Det finnes ingen mirakelkur! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...