Gå til innhold

Prosjekt: lag et menneske


Strikkesokken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

22 timer siden, j86 skrev:

Fantastisk, gratulerer så masse :hjerte: Nyt! 

21 timer siden, maja87 skrev:

Gratulerer 😊😊😊

21 timer siden, Porcelain skrev:

Gratulerer!!  Det gikk unna!  Da vet du til neste gang at det var stryking på ryggen som gjorde susen ;) 

Haha garantert effekt:fnise:

21 timer siden, Sunhands skrev:

Åh, fantastisk! :hjerte: Gratulerer så mye! :hoppendeglad:

Skjønner at jeg må be om stryking på ryggen asap! ;)

Tusen takk! Nå må du få mannen til å stryke deg på ryggen til han blir grønn ;)

21 timer siden, A4-livet skrev:

Gratulerer igjen! :strix: Hun er supersøt! 

21 timer siden, Småkjekset skrev:

Gratulerer så utrolig mye :strix:

21 timer siden, Beccy87 skrev:

Gratulerer!!!! :strix:

20 timer siden, MartheC skrev:

Gratulerer 😍

10 timer siden, _marielle_ skrev:

Nå har jeg sniklest dagboka di ei stund, men syns at et stort GRATULERER er på sin plass :strix:

Snikleser!:biggrin: takk!

4 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Gratulerer :strix: 

Tuuuusen takk alle sammen!
Nå er vi hjemme og det nytes! Mannfolka mine har akkurat disket opp taco, og O sov igjennom hele måltidet:rodmer: L er superstolt storebror! Han og mine foreldre kom og besøkte oss på klinikken igår, og først ville han ikke holde henne, men så ville han ikke gi slipp:fnise:
Nå skal jeg sette meg ned og skrive fødselshistorien mens den fortsatt er ferskt i minne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da O kom til verden:

Våknet som sagt av vonde sammentrekninger kl 6 på torsdag morgen. Tenkte å stå opp og ta paracet og legge meg igjen, men så kom den rosa dammen under meg (som jordmødrene i ettertid trodde kanskje var den ene hinnen som var gått hull på?:vetikke:). Uansett, ringte KK og skulle komme inn på sjekk. Shit! Ble skjelven og småstresset, men hadde jo ikke dritvondt enda så jeg sminket meg i en fei før vi gikk ut døren. Selvfølgelig måtte mannen fylle diesel, selv om jeg hadde sagt senest kvelden før at tanken var nesten tom :P
Midt i rushen på vei innover kjente jeg at jeg ble litt småstresset. Ba mannen kjøre i kollektivfeltet der det var mulig men han bare lo av meg for "køen bevegde seg":blink: riene kom med 4-8 minutters mellomrom og jeg hadde fortsatt ikke kjempevondt men det var ikke noe digg å sitte fastspent i en bil. Strekningen vi normalt bruker 50 min på tok en og en halv time!
Var framme på klinikken ca 9 og ble sjekket til 3 cm åpning. Var altså ikke i "aktiv fødsel" men det var aldri snakk om å sende meg hjem igjen. Fikk klyster ganske raskt, og etter det tok riene seg kraftig opp! Gikk til kantinen og fikk ned en halv brødskive som kom opp igjen like fort. Jeg fikk akupunktur for å slappe bedre av, men er usikker på hvor effektivt det egentlig var. Begynte etterhvert å bli utålmodig etter å komme meg i badekar, men måtte vente en stund til fordi jeg ville føde i vannet og det kunne bli lenge å sitte oppi der...på dette punktet kjentes det ut som om alle beina i ryggen min ble knekt samtidig. Senere satt smertene seg mest i magen. Det føltes som evigheter gikk før jordmor sa hun kunne begynne å tappe vann i badekaret, og begynte å sjekke pulsen til baby under riene. Hjertelyden ble dårlig etter hver rie, og jeg fikk ikke lov å gå i badekaret :( Plutselig var det to jordmødre, en jordmorstudent og en medisinstudent i rommet.
Ca 11:45 ble jeg sjekket til 7 cm, og jordmor sa de måtte overvåke baby med elektrode på hodet. Her ble det intenst og jeg husker jeg begynte å få panikk og måtte presse. Hun gikk for å hente det hun trengte, og da hun skulle sette den på var det 10 cm:sjokkbla: elektroden ble droppet og jeg fikk presse. Den ene jordmoren begynte å snakke om saksen og jeg hylte "Nei, nei, nei, ikke saks!!" og alle lo:blink: viste seg at hun hadde snakket om å hente saccosekken:ler: 
Jeg var ikke stille da hodet sto i åpningen..jeg skreik at jeg revnet herfra til helvete:ler: håper ikke det var veldig mange i fødekøen bak meg:fnise: 

Klokken 11:57, etter drøye ti heftige heftig minutter, var lille O født:rodmer: 3135 gram og 49 perfekte cm. Og jeg revnet ikke herfra til helvete. Fikk et par pyntesting (sannsynligvis fordi jeg ikke hadde smurt mellomkjøttet med noe, eller hva @Weebs?). O kom ut med navlestrengen èn gang rundt halsen, og var full av sånn hvitt fett. Hun så ut som en gammel mann, men tok seg heldigvis fort opp:fnise: Vi fikk sove en natt på familierom, og nå er vi hjemme og nyter tilværelsen for alt den er verdt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre-GUD! Nå har jeg lest meg opp på de siste sidene her og pulsen steig betraktelig for hver "neste". Gratulerer! :strix:

Du hadde garantert sluppet pyntesting hvis du hadde tatt deg tid til å massere mellomkjøttet to ganger :opplyser: Men det får gå ;) Kos dere masse! :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer igjen! :biggrin: Høres ut som du hadde en ganske fin fødsel, selv om du "holdt på å revne herfra til helvete" :ler: Tror jeg hadde blitt en smule skeptisk om jeg hadde overhørt det der mens jeg var i fødsel på naborommet! Note to self: Kjøpe noe olje og smøre to ganger :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Beccy87 skrev:

Det var jammen fort gjort da! 
Hørtes rimelig intenst ut og jeg lo høyt av saks-utbruddet ditt! :hoho:

Ja, tiden i aktiv fødsel gikk ganske fort! Egentlig ganske glad for det, synes de 3 timene på klinikken før hun var ute var evig lange. Glad jeg ikke er en av de som føder i flere døgn :daane:

Var livredd for at hun skulle hente saksen :ler:

12 timer siden, Weebs skrev:

Å herre-GUD! Nå har jeg lest meg opp på de siste sidene her og pulsen steig betraktelig for hver "neste". Gratulerer! :strix:

Du hadde garantert sluppet pyntesting hvis du hadde tatt deg tid til å massere mellomkjøttet to ganger :opplyser: Men det får gå ;) Kos dere masse! :bolledeig:

Tusen takk!:biggrin:

Ja, det var ikke der jeg måtte sy engang :fnise: men jeg er overbevist om at det hadde hjulpet. Neste gang ;)

9 timer siden, sitronkake skrev:

Gratulerer igjen! :biggrin: Høres ut som du hadde en ganske fin fødsel, selv om du "holdt på å revne herfra til helvete" :ler: Tror jeg hadde blitt en smule skeptisk om jeg hadde overhørt det der mens jeg var i fødsel på naborommet! Note to self: Kjøpe noe olje og smøre to ganger :P 

Takk! Ja det var en mye bedre opplevelse enn sist! Jeg vil ikke gjøre det igjen imorgen, men jeg vil absolutt ha flere barn :nigo: det sa jeg ikke etter L :fnise: løp og kjøp mirakeloljen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! Eller god dag?:klo: jeg vet ikke. Alt går i surr. O er sovebaby på dagen og puppebaby på natten. I natt våknet vi 0230 og hun har hengt fast i puppen siden. Melkeproduksjonen min må skyte til himmels snart etter alle stimuleringen. Nå ligger hun i sengen med pappaen og jeg har fått tatt meg en dusj og spist mine første fem (!! Haha) Knekkebrød med salami. Det var magisk. Herregud så godt. Idag må jeg kjøpe blåmuggost.

Vi skulle få jordmor hjem idag, siden vi dro tidlig fra klinikken, men hun ringte igår og det var så mange som måtte ha det idag at hun rakk ikke over alle så vi må komme til henne isteden.. kjedelig etter en sånn  natt som dette. Men vi går innom senteret som ligger rett ved siden av og kjøper litt mer klær i str 50, så kanskje vi finner babyen igjen inni bodyene :fnise: gleder meg til å trille baby for første gang! Selv om det er inne på et senter :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Shit, det hørtes ganske heftig ut, men også fint! Litt glad for å lese at ikke alle revner (selv om det kjennes sånn ut ;) ) etter å ha lest altfor mange revnehistorier her på KG, men skjønner at jeg må komme i gang med den oljen hvis det skal bli noe ut av det, ja. Lovlig seint nå.  :P

Kose dere masse! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!! :rodmer:

Det var en rask fødsel må jeg si! Tror faktisk jeg drømte om fødselen din i natt. :fnise:

Håper dere koser dere masse hjemme, og jeg må si det var veldig bra timet i forhold til mannen din sin jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Sunhands skrev:

Shit, det hørtes ganske heftig ut, men også fint! Litt glad for å lese at ikke alle revner (selv om det kjennes sånn ut ;) ) etter å ha lest altfor mange revnehistorier her på KG, men skjønner at jeg må komme i gang med den oljen hvis det skal bli noe ut av det, ja. Lovlig seint nå.  :P

Kose dere masse! :rodmer:

Hehe ja var minimalt. Blør nesten ikke lenger heller, sånn hvis noen lurte :opplyser: så man trenger ikke sykehusbleier i all evighet :fnise: 

Alt du trenger å gjøre er å smøre deg to ganger visstnok. Det er det magiske tallet :fnise:

10 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Oioioi! Gøy med historie :nigo: Da var hun og O nøyaktig like store :hjerte: 

Og da trenger du nok mer 50 ja :fnise: 

Så morsomt! Hvor lenge var det dere brukte 50 igjen? Vi fikk ikke kjøpt så mye for jeg var høvelig sliten etter en lang natt og time hos jordmor. Ble én ny pysj og et sett..men vi skal tilbake i uken så vi får se da :)

10 timer siden, Pentu skrev:

Er så kjekt å lese om dagene dine med lille O. Nå må bare lillesøster komme sånn at vi kan dra på babykino :fnise:

Jaa jeg tenkte faktisk på det igår! Det må vi:nigo: jeg drømte faktisk at jeg og L var på kino med deg og mannen din og lille i natt :fnise: har tatt med meg dagboken din i drømmeland :P:P

---

I natt har O vært eksemplarisk. Og melkeproduksjonen er det ingenting å si på. Full bleie etter hver mating og det høres ut som hun drukner når hun tar tak :fnise: hun hadde gått ned til 2960 gram igår, og skal veies igjen imorgen eller på tirsdag. Det var ihvertfall helt innafor. 

I ettermiddag kommer mannen sin familie på besøk. Gleder meg til å vise henne fram. Er så stolt! Hun er så fin. Hun var ikke helt happy i vognen igår så jeg måtte ta henne opp inne på kjøpesenteret og folk stoppet opp og sa hun var så liten og søt og jeg vokste en meter pr kommentar :biggrin: barseltårene kom igår og. Jeg lå inntil mannen på sofaen og L holdt O og koste og kysset på henne og det ble rett og slett for mye for meg :rodmer: kan ikke tro at jeg er så heldig! Snufs. 

Det er nydelig vær her idag og vi skal ut på en ekte trilletur :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin men intens fødsel. Godt du ikke revnet herfra til helvete da :fnise: 

Tipper hun har begynt å gå opp i vekt igjen nå som melka har kommet. M hadde bare gått ned 80 gram på to dager siden melka kom etter bare én dag, men de sier jo at 10% er greit og det er dere jo langt unna :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så koselig! Fikk ikke resten av gjengen din være med? :fnise: Jeg var en ivrig bruker av babykino sist og da måtte jeg heeelt til sentrum :P. Mye lettere nå. 

Man blir jo helt gelé av disse små. Smelter helt. Det skjer ofte at jeg må dulte borti mannen "se hva hun gjør nå!" Og så smelter vi sammen. Jeg kommer til å være sjanseløs når hun er god med lillesøsteren. Gleder meg sånn til å se de sammen! 

Godt melken flommer forresten. Alt blir mye lettere da. Jeg krysser fingrene for at jeg er like heldig som sist. Da fikk mannen seg en god latter enkelte ganger. Enten det var når melkespruten sto i dusjveggen eller lille var dekket i melk fordi hun slapp brystet uten at jeg fulgte helt med :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.11.2016 den 10.24, Chandra skrev:

Gratulerer så mye!! :rodmer:

Det var en rask fødsel må jeg si! Tror faktisk jeg drømte om fødselen din i natt. :fnise:

Håper dere koser dere masse hjemme, og jeg må si det var veldig bra timet i forhold til mannen din sin jobb. :)

Takk!
Haha, såpass:fnise: rart hvordan man kan drømme om folk man ikke aner hvem er:fnise: 
Ja, vi var veldig heldige der! Perfekt timing. O har nok visst at jeg stresset med om han fikk være med eller ikke ;) 

På 27.11.2016 den 12.30, A4-livet skrev:

Høres ut som en fin men intens fødsel. Godt du ikke revnet herfra til helvete da :fnise: 

Tipper hun har begynt å gå opp i vekt igjen nå som melka har kommet. M hadde bare gått ned 80 gram på to dager siden melka kom etter bare én dag, men de sier jo at 10% er greit og det er dere jo langt unna :) 

Hun har gått opp igjen nå:nigo: jeg er kjempefornøyd:tongue: du har alt på stell du, supermelk som kommer med en gang og alt :)

På 27.11.2016 den 13.12, Pentu skrev:

Men så koselig! Fikk ikke resten av gjengen din være med? :fnise: Jeg var en ivrig bruker av babykino sist og da måtte jeg heeelt til sentrum :P. Mye lettere nå. 

Man blir jo helt gelé av disse små. Smelter helt. Det skjer ofte at jeg må dulte borti mannen "se hva hun gjør nå!" Og så smelter vi sammen. Jeg kommer til å være sjanseløs når hun er god med lillesøsteren. Gleder meg sånn til å se de sammen! 

Godt melken flommer forresten. Alt blir mye lettere da. Jeg krysser fingrene for at jeg er like heldig som sist. Da fikk mannen seg en god latter enkelte ganger. Enten det var når melkespruten sto i dusjveggen eller lille var dekket i melk fordi hun slapp brystet uten at jeg fulgte helt med :P 

Nei hvorfor skulle resten av gjengen få være med:fnise: jeg var bare på babykino èn gang sist. Gleder meg til å gjøre det igjen nå! Må dra med meg mannen når han har fri og. Blir bra!

Ja, det er vilt! Er så enormt glad for at jeg i det hele tatt har melk denne gangen. Alt virker å gå mye bedre enn det gjorde med L. Kan hende det er fordi jeg er mer forberedt på hvor mye tid og energi ammingen vil ta og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers var her igår, og svigermor hadde kjøpt et lilla strikkesett til O. "Er nok litt stort nå, men hun kan jo bruke det likevel" "Ja, kanskje om et år", tenkte jeg:fnise: buksen var lenger enn hele O. 
Svigermor var også veldig overrasket over at babyer kun skal sove på ryggen, hun mente det var mye mer behagelig å sove på siden og insisterte på at det måtte vi få henne til å gjøre. Hun fulgte også etter mannen ut på badet for å sjekke at han skiftet bleie ordentlig:P han hadde visst bare overlatt arbeidet til henne. Koselig at de kommer på besøk, men veldig deilig når de drar igjen og ;) 

Jordmor kom hjem her idag og veide O. Hun har gått opp 105 gram på 2 døgn, og jordmor sa jeg har fløtemelk:biggrin: vet ikke helt om jeg tror det er så fantastisk, men jeg er strålende fornøyd - det går ihvertfall rett vei:nigo: hørselstesten var også fin. Vet ikke om jeg skrev sist at de tok hørselstest på lørdag (ammetåken har slått inn for fullt!) men det ene øret slo ikke ut. Idag var alt perfekt. 
Spurte om når vi kan begynne å bruke smokk, og det var når jeg ikke lenger er sår. Jobber fortsatt hardt med riktig tak, hun gaper høyt men lukker munnen litt rett før hun tar tak. Blir litt knoting med å koble henne av og på. Også slipper hun gjerne litt tak etterhvert som hun drikker, vet ikke om det er fordi hun sovner eller hva. Så har litt skorpe på den ene puppen..jævlig vondt når hun tar tak. Tror vi har godt av at hun får smokk alle mann, hun har et enormt suttebehov.

Barseltårer...idag sto jeg og lagde middag og hjalp L med leksene, mens mannen satt på sofaen og så serie med O på brystet. Jeg begynte å gråte fordi tørketrommelen var full, vaskemaskinen var full, og oppvaskmaskinen måtte tømmes og det var så urettferdig at han satt på sofaen og fikk kose og se på serie. Jeg tror jeg må bli flinkere til å si ifra at jeg trenger hjelp og at ting må gjøres. Han ser jo ikke det så må jo si ifra. Får så dårlig samvittighet når jeg ikke rekker over alt, og får enda verre samvittighet når jeg spør om hjelp :P mamma kom inn akkurat i det jeg sto og gråt, så hun og L tok tørketrommelen og mannen tok oppvaskmaskinen etter middag, så nå er alt fint igjen:tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår kveld ga vi O et bad og hun digget det:nigo: lå og så seg rundt og var helt stille. Etterpå fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på litt babymassasje..ga opp etter å ha fått servert to solide doser sprutbæsj rett på meg :fnise: "ååå se det gliset" rakk jeg å si til mannen før hun fyrte løs :ler: natt til igår skulle vi skifte en bæsjebleie og i det jeg hadde fått av bleien tisset hun ned hele pysjen. På med ny pysj og bleie, løfte fra stellebordet, og der var bleien full igjen :P går litt bleier for dagen altså!

Nå har mannen dratt til en kollega og skal hjelpe ham å legge gulv. Blir borte hele dagen. Jeg er dritnervøs, sitte alene med O hele dagen!? Hvordan skal jeg få spist og gått på do?:fnise: ser for meg at hun våkner i det jeg legger henne fra meg. Ikke har vi testet bæreselen heller så jeg kan ikke legge henne i den og ha begge hendene fri. Hjelp! Dette  blir hardt når han er på jobb i to uker :tongue:

Nå håper jeg hun sover litt til. Var våken i 2,5 time i natt. Hun var rolig da, mannen har ikke merket at hun våknet engang. "hun var vel eksemplarisk i natt og?" "Joda..var bare lys våken fra halv to til fire" :P så når hun sovner nå skal jeg sove litt med henne:biggrin: 

Har så enormt spreng i puppene! Sover med bh og ammeinnlegg som jeg bytter et par ganger i løpet av natten, og likevel er dynen klissvåt når jeg våkner. O drukner når hun spiser. Tror  jeg har tatt igjen for melken jeg aldri fikk med L :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på do mens jeg ammet. Har og holdt Lille i armene mens jeg har vært på do :P

Jeg brukte bleier til ammeinnlegg når det var på sitt verste :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...