himmeloghav Skrevet 19. mars 2020 #3741 Del Skrevet 19. mars 2020 På 15.3.2020 den 14.02, ntrane skrev: Kilde? Hvis sant, så er hele karantene greia bare tull. Kanskje sverige gjør noe rett? https://www.bt.no/nyheter/brif/i/6j78o8/koronaviruset-kan-overleve-tre-timer-i-luft https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-lenge-kan-viruset-overleve/72157128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmeloghav Skrevet 19. mars 2020 #3742 Del Skrevet 19. mars 2020 (endret) På 15.3.2020 den 14.34, AnonymBruker skrev: Du svarte ikke på kilde? På at viruset smitter v luftsmitte. Mannen min skal på jobb i butikk imorgen. Der kan altså kunder som er i karantene komme valsende, og de trenger bare puste i samme rom for å smitte han. Ønsker å stoppe dette ved å henvise til kilde ovenfor sjefen hans. Folk kan levere handleliste og få varene utenfor døra istedet. Anonymkode: 5a7be...219 https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-lenge-kan-viruset-overleve/72157128 https://www.bt.no/nyheter/brif/i/6j78o8/koronaviruset-kan-overleve-tre-timer-i-luft Endret 19. mars 2020 av himmeloghav Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3743 Del Skrevet 19. mars 2020 16 timer siden, etnavn skrev: Og verre skal det bli, tenker jeg. Jeg tror vi står på trappene til det verste folkemordet vi har sett i nyere tid. Dette vil ikke komme fram før lenge etter at dette er over, det vil bli forsøkt unnskyldt og det vil bli skyldt på den ene og den andre i ettertid. Men foreløpig har det ikke skjedd enda. Foreløpig kan vi prøve å redde de vi kjenner ved å få alle til å forstå alvoret. Vi kan fortsette å skrive i debatter og andre steder på nettet, og dytte på en lock-down, og vise at vi ser hva som skjer, vi forstår hva de gjør, og vi kommer til å holde dem ansvarlig hvis de ikke tar de rette valgene for oss nå. Dette er ikke tiden for å telle kroner&øre. Dette er tiden for å sette folkehelse først, og bruke alle midler som blir nødvendig for å bli kvitt dette viruset. Jeg tror også det. Er så frustrert om dagen at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Hvorfor er det Fhi og Helsedirektoratet som skal bestemme at vi ikke skal stoppe viruset? Jeg godtar ikke at vi skal ofre tusenvis fordi myndighetene skal redde sin egen ræv med all feilinfo de har pumpet ut den siste uka. De har ikke vært forberedt og gjør hva som helst nå for å ikke vise det. Istedet for å innrømme at vi er tom for smitteutstyr før vi har begynt feks. Si det som det er. Og lytt når WHO snakker, de sier test test test, oppspor og isoler. Anonymkode: 65553...050 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3744 Del Skrevet 19. mars 2020 Helsevesenet har jo vært underfinansiert og under innsparinger lenge. At det viser seg at man nå mangler utstyr er ikke overraskende. Det var ingen i toppen som såg det nødvendig å ha det medisinsk utstyr på lager i tilfelle en krisesituasjon. Dette minner mye om 22.juli. Hvor var terrorberedskapen før denne dagen? Nettopp. Anonymkode: 3a4ec...e20 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3745 Del Skrevet 19. mars 2020 Er det noen som kan forklare i korte trekk dette med malariamedisin som USA nå skal godkjenne? Er den effektiv, og testet ut? Anonymkode: 96b5c...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3746 Del Skrevet 19. mars 2020 https://finansavisen.no/nyheter/utenriks/2020/03/19/7509339/trump-godkjenner-malariamedisin-i-behandling-av-coronaviruset Anonymkode: 96b5c...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 19. mars 2020 #3747 Del Skrevet 19. mars 2020 (endret) På 18.3.2020 den 18.30, missmcbeal skrev: Italia melder om 475 nye dødsfall. Kilde: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e7258cb8f872569aae5cfac Dermed er det nesten oppe i 3000 døde. Med den økningen i døde de har hver dag nå, så ser det ut som at de i morgen kommer til å ha passert Kina med antall døde og vi dermed ha flest registrerte dødsfall i verden. https://www.worldometers.info/coronavirus/ "Dødstallet i Italia har steget med 427 personer, til 3405 dødsfall. Dermed er det flere corona-dødsfall i Italia enn i Kina, melder nyhetsbyrået Reuters." Kilde: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e73a8fb8f872569aae5cfb2 Da slo "spådommen" min til. Italia med over 40 000 bekrefta tilfeller har dødsfall på 3405, og Kina med 80 000, 3200. Dobbelt så mange i Italia. Så man selvfølgelig ta høyde for at Kina muligens har underrapportert dødsfallene. Endret 19. mars 2020 av missmcbeal 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3748 Del Skrevet 19. mars 2020 På mandag døde det ett menneske hvert 16. minutt av coronavirus på sykehusene i Madrid. https://elpais.com/sociedad/2020-03-18/lunes-un-muerto-cada-16-minutos-en-los-hospitales-de-madrid.html Anonymkode: f07f1...d68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3749 Del Skrevet 19. mars 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som kan forklare i korte trekk dette med malariamedisin som USA nå skal godkjenne? Er den effektiv, og testet ut? Anonymkode: 96b5c...bad Den er veldig effektiv. Mvh, legestudent. Anonymkode: 397d6...f8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3750 Del Skrevet 19. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den er veldig effektiv. Mvh, legestudent. Anonymkode: 397d6...f8d 🙄 Anonymkode: 96b5c...bad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butternut Skrevet 19. mars 2020 #3751 Del Skrevet 19. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den er veldig effektiv. Mvh, legestudent. Anonymkode: 397d6...f8d LKE er det deg? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3752 Del Skrevet 19. mars 2020 Underskriftskampanje for potensiell koronamedisin Link til artikkel: Artikkel om potensiell koronamedisin Anonymkode: 96b5c...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3753 Del Skrevet 19. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Underskriftskampanje for potensiell koronamedisin Link til artikkel: Artikkel om potensiell koronamedisin Anonymkode: 96b5c...bad Søt så underskriftskampanjen for å få den til Norge. Anonymkode: 96b5c...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3754 Del Skrevet 19. mars 2020 Altså* Anonymkode: 96b5c...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 19. mars 2020 #3755 Del Skrevet 19. mars 2020 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som kan forklare i korte trekk dette med malariamedisin som USA nå skal godkjenne? Er den effektiv, og testet ut? Anonymkode: 96b5c...bad Det er snakk om klorokin/hydroksyklorokin/Plaquenil. Jeg kan ikke alt om dette, så dette får du ta som du får. Jeg kommer sikkert til å få haugevis av kritikk fra folk som mener at jeg ikke burde uttale meg siden jeg ikke er lege, men det får være. Det er brukt mot malaria, men også mot mange andre sykdommer, som revmatisme og autoimmune sykdommer. Så vidt meg bekjent vet de ikke helt nøyaktig alle virkemåtene her, men en av mekanismene har med immunforsvaret å gjøre. I denne sammenhengen tror jeg at det er den immundempende effekten som er en av de store nøklene. Blodprøver fra tidlig forskning i Kina etc. viser at immunforsvaret har fått seg en skikkelig knekk hos veldig mange av de som blir virkelig syke. Viruset forårsaker apostose (selvmord) i leukocytter (hvite blodceller) som gjør at de gjerne har en reduksjon på 70%+ når immunforsvaret reagerer. Immunforsvaret er også veldig treg i reaksjonen ved dette viruset, og enkelt forklart "lurer" det immunforsvaret vårt og får det til å begå et slags selvmord. Når det plutselig oppdager hva som foregår begynner de hvite blodcellene som lever å sende ut signalstoffer (cytokiner) til andre hvite blodceller for at de skal reagere og hjelpe til. Her er jeg litt usikker på akkurat hva som skjer, det kan være at de ikke får "svar" fra de andre leukocyttene slik at de fortsetter å sende ut cytokiner. Til slutt får man så mye cytokiner i blodet at immunforsvaret ikke lenger skjønner opp og ned og begynner å angripe friskt vev (en slags autoimmun sykdom) og rett og slett ikke fungerer som det skal. Hele kroppen blir satt ut, og man får en voldsom betennelsesreaksjon, som setter lungene ut av spill. Man får også væske i lungene (de små luftsekkene som skal sørge for å plukke opp oksygen og slippe ut CO2 fylles av væske) som gjør at denne gassutvekslingen ikke fungerer. Dette stoffet (hydroksyklorokin) begrenser produksjonen av cytokiner og gjør at responsen fra immunforsvaret ikke går ut av kontroll (ingen cytokinstorm) og begrenser skadene på denne måten. En annen effekt er at det hindrer virusreplikering, og det har også en viss effekt mot f.eks. HIV som også angriper immunforsvaret. Det hindrer også trombose/blodpropper som kanskje spiller en rolle hos de som får hjertesvikt og denslags. Dette er en veldig forenklet beskrivelse av hva som skjer, og jeg skal ikke late som om jeg kan detaljene av hva det gjør med immunforsvaret, men det er en immundempende medisin, som i utgangspunktet brukes mot diverse autoimmune sykdommer. Både SARS-CoV og SARS-CoV-2 angriper immunforsvaret hardt. og setter i gang autoimmune reaksjoner som er veldig skadelige. Det har vært kjent veldig lenge at det har en effekt mot SARS, og jeg vet ikke når jeg først hørte at dette var fungerende behandling for SARS-CoV-2, men det må ha vært i slutten av januar eller begynnelsen av februar. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15351731?dopt=Abstract Her er f.eks. en studie fra 2004 med effekt mot SARS. Siste del av abstract: Sitat Chloroquine, an old antimalarial drug, may be considered for immediate use in the prevention and treatment of SARS-CoV infections. Med andre ord er ikke dette nytt, og det fungerte på samme måte mot SARS. Det fungerer også preventivt, og "dessverre" er det noen helsearbeidere som tar dette nå. Problemet er ikke at de tar det, men at vi ikke har mye av dette på lager. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/18/oppfordrer-hverandre-til-a-ta-malariamedisin-mot-smitte/ Sitat I kommentarfelt på Facebook, oppfordrer helsepersonell hverandre om å ta hydroxychloroquine (Plaquenil) preventivt mot SARS-Cov-2-smitte og om å dele ut medisinen til fastleger. Jeg har sagt veldig lenge at problemet er at vi ikke vil ha nok til de som trenger det. De landene som produserer dette vil ikke eksportere mer på veldig lenge, og vi må klare oss med det vi har. Jeg vurderte faktisk selv å bestille en god del av dette tidlig, men med de reglene vi har for import av medisiner var det egentlig bare å glemme, man kunne bestille fra India for en måned siden. Det at de "ansvarlige" her har vært så tafatte og lite fremsynte at de ikke bestilte dette tidlig er ... høyst kritikkverdig. Det samme gjelder at de ikke klarte å skaffe verneutstyr. Hvis de fulgt med og bestilt store mengder av dette tidlig (det har som sagt vært kjent lenge, også for SARS-CoV-2) hadde vi kunnet hatt noen millioner doser av dette og vi kunne gitt det til fastleger og helsearbeidere preventivt. India hadde ikke eksportforbud før tidlig i mars. I verste fall hadde vi hatt et ubrukelig lager som vi kunne gitt bort til Afrika senere som u-hjelp. Det er så utrolig sløvt og tafatt hele veien! Jeg, som ikke er fagperson, har visst om dette i alle fall i over en måned nå. Hva er sjansene for at norske myndigheter har gjort det de kan for å få opp mulig norsk produksjon av dette? Det er et enkelt stoff å syntetisere, og vi har hatt farmakologisk produksjon her i landet tidligere? De sjansene er vel omtrent null. Til slutt; denne medisinen har noen stygge bivirkninger også. Endret 20. mars 2020 av likestilling 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3756 Del Skrevet 19. mars 2020 @likestilling, det er ikke snakk om samme medisin som er i artikkelen om medisin fra Japan, sant? Den som heter Avigan. Anonymkode: 96b5c...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #3757 Del Skrevet 20. mars 2020 Forøvrig, tusen takk for informativt og godt innlegg, @likestilling! Anonymkode: 96b5c...bad 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 20. mars 2020 #3758 Del Skrevet 20. mars 2020 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: @likestilling, det er ikke snakk om samme medisin som er i artikkelen om medisin fra Japan, sant? Den som heter Avigan. Anonymkode: 96b5c...bad Nei, det er ikke snakk om Avigan, dette er snakk om "malariamedisinen". Avigan fungerer veldig annerledes, og er en klassisk "antiviral" behandling som hindrer viruset i å reprodusere seg effektivt. Jeg er usikker på om man helt vet hvordan det fungerer, så vidt jeg vet er det fortsatt minst et par forskjellige hypoteser, men det er i alle fall to forskjellige måter å angripe problemet på, selv om klorokin også til en viss grad hindrer reproduksjon. En kombinasjon av disse vil nok ha best effekt siden de virker på forskjellig måte. Hovedproblemet nå er mangel på disse medisinene, og ALT for sene tiltak. Det blir veldig vanskelig å få tak i nok dersom dette ikke går over, og da hjelper det lite at vi kjenner til behandling. Hadde vi vært forberedt kunne alle med alvorlige symptomer fått dette tidlig. Det skulle være mulig å produsere klorokin ganske lett, men vi er ikke forberedt. Patentet er utgått så vi kunne laget det vi trenger og unngått mange dødsfall... Endret 20. mars 2020 av likestilling 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 20. mars 2020 #3759 Del Skrevet 20. mars 2020 For øvrig sprer viruset seg verre enn fryktet. Det har holdt seg ganske stabilt på ca. 17-18% økning i snitt utenfor Kina nå i lang tid. https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/ I mange land har det bare så vidt startet. Hvis dette ikke endres vil vi ha en økning på 100% hver 4.4. dag, eller en 10-dobling på rett over 2 uker. Med spredning i Afrika og u-land nå er det ikke umulig at vi i realiteten er langt over dette allerede. De bekreftede er bare toppen av isfjellet. Om en måned har vi 100 ganger så mange syke i verden, minst, men selvfølgelig vil ikke alle bli testet, spesielt i fattige land. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 20. mars 2020 #3760 Del Skrevet 20. mars 2020 29 minutter siden, likestilling said: For øvrig sprer viruset seg verre enn fryktet. Det har holdt seg ganske stabilt på ca. 17-18% økning i snitt utenfor Kina nå i lang tid. https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/ I mange land har det bare så vidt startet. Hvis dette ikke endres vil vi ha en økning på 100% hver 4.4. dag, eller en 10-dobling på rett over 2 uker. Med spredning i Afrika og u-land nå er det ikke umulig at vi i realiteten er langt over dette allerede. De bekreftede er bare toppen av isfjellet. Om en måned har vi 100 ganger så mange syke i verden, minst, men selvfølgelig vil ikke alle bli testet, spesielt i fattige land. Hjelpes, det betyr nesten 500.000 døde bare i USA. Så kjem resten av verden... Mange faktorar da... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg