Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Hr Solbakken skrev:

Vel, nå er det jo slikt at vi i gjennomsnitt betaler oppimot 60% av lønna i skatt, moms på varer og alle slags avgifter. Hadde skattetrykket vært mye lavere, så kunne vi brukt mer av lønna på familien og det hadde vært lettere å være en familie der den ene var hjemmeværende.

Men hvordan i all verden blir skattetrykket lavere av at kvinner er hjemme?  

Vi betaler jo ikke skatt for å opprettholde en sysselsetting...

(Og strengt tatt så betaler man temmelig mye mindre i skatt enn vi henter ut igjen av velferdsstaten. Spesielt de av oss som får barn.. )

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går hjemme mens min typen er ute å jobber. Det skjedde egentlig litt uplanlagt da jobben gikk konkurs og jeg ble gravid 1mnd etterpå så jeg kom meg ikke helt ut i arbeidslivet igjen. Men helt ærlig så elsker jeg det. Jeg har mer tid til å gjøre det jeg vil og være med typen når han kommer hjem. Jeg har friheten til å være kreativ på kjøkkenet og tiden til det, huset er alltid rent uten at jeg må gå rundt og stresse over det. Det er også mye mindre krangler mellom meg og typen ettersom at husoppgaver var en av de tingene vi kranglet mest om. 

Så jeg liker hverdagen min veldig godt😊

Anonymkode: 95cc8...f11

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går hjemme mens min typen er ute å jobber. Det skjedde egentlig litt uplanlagt da jobben gikk konkurs og jeg ble gravid 1mnd etterpå så jeg kom meg ikke helt ut i arbeidslivet igjen. Men helt ærlig så elsker jeg det. Jeg har mer tid til å gjøre det jeg vil og være med typen når han kommer hjem. Jeg har friheten til å være kreativ på kjøkkenet og tiden til det, huset er alltid rent uten at jeg må gå rundt og stresse over det. Det er også mye mindre krangler mellom meg og typen ettersom at husoppgaver var en av de tingene vi kranglet mest om. 

Så jeg liker hverdagen min veldig godt😊

Anonymkode: 95cc8...f11

Ja, det er selvfølgelig deilig å slippe å jobbe, men når du har vært i denne bedøvende situasjonen en stund, kommer problemene. Du degenerer gradvis mentalt og ettersom tiden går blir det stadig vanskeligere å komme tilbake til arbeidslivet.

Anonymkode: 2fe87...f7c

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, Grapefruktjus skrev:

Men hvordan i all verden blir skattetrykket lavere av at kvinner er hjemme?  

Vi betaler jo ikke skatt for å opprettholde en sysselsetting...

(Og strengt tatt så betaler man temmelig mye mindre i skatt enn vi henter ut igjen av velferdsstaten. Spesielt de av oss som får barn.. )

Poenget her er er å gi skattelette til familier som bare har en inntekt og der den andre er hjemmeverende. Slik at dette kan bli en realitet for flere, som idag ikke har muligheten pga den som er i arbeid tjener for lite. Da må man gjøre noen valg i samfunnet og redusere offentlig sektor for at dette skal bli mulig.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man får faktisk automatisk pensjonssparing dersom man er hjemme med barn under 6 år. Altså ikke har dem i bhg. 

Ts, jeg og mannen var enig om dette helt fra begynnelsen, og er nå på 14. året med ekteskapelig harmoni. Begge er strålende fornøyd med livet, og ungene også. 

Jeg tar meg av alt ansvaret på hjemmebane, inkl dyrking av mat i hagen, barn, husarbeid, matlaging, oppfølging av fritidsaktiviteter for ungene, sitter i FAU og styrer i alt de er med på. 

Han tjener pengene, renoverer huset, tar seg av bilene og alt av vedlikehold både ute og inne. 

Vi har god og relativt hyppig sex, koser mye, og krangler nesten aldri. :)

Det avhenger såklart av at du tjener nok til å dra hele lasset da, mannen min har rundt 1,2 mill i året, og vi bor landlig til. 

Anonymkode: a64c5...0a0

Høres ikke særlig fristende ut å ha en sånn kone. Virkelig ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Hr Solbakken skrev:

Poenget her er er å gi skattelette til familier som bare har en inntekt og der den andre er hjemmeverende. Slik at dette kan bli en realitet for flere, som idag ikke har muligheten pga den som er i arbeid tjener for lite. Da må man gjøre noen valg i samfunnet og redusere offentlig sektor for at dette skal bli mulig.

Vi kan vel heller si poenget er at du ikke har peiling på samfunnsøkonomi med disse uttalelsene dine 😂

Anonymkode: e1b22...0ae

• Liker 14
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke særlig fristende ut å ha en sånn kone. Virkelig ikke.

Jeg synes dette høres ut som et veldig fint liv. Hva er det som ikke frister?

• Liker 3
Skrevet

Tenker at det funker, du må da ansette henne med lederlønn og god pensjonsordning. Har du råd til det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Hr Solbakken skrev:

Helt sykt forslag. Kanskje den nye høyrevridde versjonen av KRF kunne være noe for deg? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Hr Solbakken skrev:

Altså kutt i velferden.

Anonymkode: 726f8...07a

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt sykt forslag. Kanskje den nye høyrevridde versjonen av KRF kunne være noe for deg? 

Hvorfor er dette så kontroversielt for deg?

Nå har jeg telt opp tilbakemeldingene i denne tråden, og det er minst like mange som har uttalt seg positive til dette, som negative. Selv om dette ikke kan sies å være et statistisk rett bilde av befolkningen, så virker det likevel å være sympati for det tradisjonelle familielivet. Og da bør dette også være noe som samfunnet tilrettelegger for, og ikke bare en mulighet for svært de med svært høy inntekt.

Selv om du ikke liker at kvinner er hjemmeværende, så blir det feil at du påtrykker din mening på alle andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det funker fint helt til mannen blir lei og dumper deg for ei 15 år yngre. Må menn dra lasset alene økonomisk så blir de mugne. De kjeder seg lett og veien til yngre og spretne damer er kort. Du blir og minstepensjonist med ca kun 17 000 kr mnd. Lykke til. 

Anonymkode: fc58c...32f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hr Solbakken skrev:

Hvorfor er dette så kontroversielt for deg?

Nå har jeg telt opp tilbakemeldingene i denne tråden, og det er minst like mange som har uttalt seg positive til dette, som negative. Selv om dette ikke kan sies å være et statistisk rett bilde av befolkningen, så virker det likevel å være sympati for det tradisjonelle familielivet. Og da bør dette også være noe som samfunnet tilrettelegger for, og ikke bare en mulighet for svært de med svært høy inntekt.

Selv om du ikke liker at kvinner er hjemmeværende, så blir det feil at du påtrykker din mening på alle andre.

Du blander kortene. Det jeg uttalte meg om var ditt forslag om å omlegge skattesystemet og redusere velferdsstaten for å blåse liv i viktorianske kjønnsrollemønstre. Det har du ikke fått noen oppslutning om her inne. 

At noen individuelt kunne tenke seg å være hjemmeværende, er et helt annet spørsmål.

Jeg foreslo KRF for deg, men det kan vel fort bli litt for moderne og liberalt. Hva med partiet De Kristne, det kunne kanskje være noe å tenke på?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Hr Solbakken skrev:

Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone.

Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers.

Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet.

Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt.

Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn?

Jeg er kvinne, og ville elsket å være hjemmeværende kone og mor. Nå er jeg på høyresiden da, og benekter ikke det naturlige slik som feministene på venstresiden (selv om jeg er sikker på at de hyklerne ville vært hjemmeværende på et blunk om de fant en mann som var rik nok til å forsørge dem).

Anonymkode: 9b514...b2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hr Solbakken skrev:

Ja jeg tror det skal gå bra. Er ingeniør og tjener ganske greit. Er forholdsvis økonomisk av meg og har betalt ned mesteparten på leiligheten. Så har startkapitalen til et hus, men må vel flytte litt ut av sentrum der prisene er lavere. Må vel også belage seg på å kjøre rimeligere bil, som ofte er den høyeste kostnaden etter boutgiftene. Og antall sydenreiser må vel også kuttes ned. Men jeg ser at det blir dyrt og at det kanskje ikke er like praktisk mulig uten god lønn.

Samfunnet er på en måte ikke er tilrettelagt for et slikt type familieliv. Vi er jo et høykost samfunn pga stor offentlig sektor, som må finansieres med tilsvarende høye skatter og avgifter. Det litt ironiske her er at den statlige sektor sysselsetter et flertall av kvinner. Dersom flere kvinner hadde foretrukket å være hjemmeværende, så hadde nettopp statens utgifter vært mindre, og skattene kunne vært tilsvarende senket for folk med vanlig lønnsinntekt, som hadde gjort et slikt familieliv på en inntekt mer mulig.

Er det kommunal sektor du egentlig mener? Omsorgsyrkene, lærerstillingene, eldreomsorgen, renovasjon, brann- og redning og plan- og bygg (sånn grovt oppsummert)? 

Den endre generasjon skulle overlates til din hjemmeværende slavinne som gav medisiner, snudde for liggesår, voktet og passet dine demente foreldre, kjørte dem til lege og passet småbarna dine slik at behovet for sykepleiere og pedagogiske ledere i barnehagene ikke lenger var tilstede?

55 minutter siden, Hr Solbakken skrev:

Vel, nå er det jo slikt at vi i gjennomsnitt betaler oppimot 60% av lønna i skatt, moms på varer og alle slags avgifter. Hadde skattetrykket vært mye lavere, så kunne vi brukt mer av lønna på familien og det hadde vært lettere å være en familie der den ene var hjemmeværende.

Har vi en liten liberalist på frierføtter her tro?

Anonymkode: 3d2d3...267

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du finner deg noen som er uføretrygdet, de er jo hjemmeværende men med litt trygd i tillegg.

Anonymkode: 4c7ba...fb5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Hr Solbakken skrev:

Så den ene skal få skattelette, og den andre slutte helt å betale skatt siden hun ikke har inntekt. Hvilke statlige utgifter vil du kutte for å finansiere det? Blir et ganske stort fall i skatteinntektene.

Anonymkode: 7c2ce...654

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det burde vært et system der par som bor sammen og har barn under 18 år deler parets samlede pensjonspoeng på to, slik at begge får like mange pensjonspoeng. Så får paret bli enige om hvor mye de skal jobbe og hvem som skal jobbe mest.

Anonymkode: 9bbb2...8b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om den hjemmeværende kompenseres med lønn og pensjonssparing forandrer det ikke det faktum at det kan bli svært vanskelig å returnere til arbeidslivet igjen med flere års fravær på cven. Nå hadde ikke jeg ønsket å være hjemmeværende fordi jeg finner husarbeid og slike sysler dørgende kjedelig, men det hadde vært en hake for meg akkurat dette med at man ikke akkurat nødvendigvis glir rett tilbake i jobb når ungene blir større. 

Anonymkode: 8d7f8...6ea

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blander kortene. Det jeg uttalte meg om var ditt forslag om å omlegge skattesystemet og redusere velferdsstaten for å blåse liv i viktorianske kjønnsrollemønstre. Det har du ikke fått noen oppslutning om her inne. 

At noen individuelt kunne tenke seg å være hjemmeværende, er et helt annet spørsmål.

Jeg foreslo KRF for deg, men det kan vel fort bli litt for moderne og liberalt. Hva med partiet De Kristne, det kunne kanskje være noe å tenke på?

Uansett partitilhørighet, spørsmålet som jeg opprinnelig stilte var om hjemmeværende kone er aktuelt og interesser i dagens moderne samfunn og om dette kan gjøre livet lettere for familien. Og utifra tilbakemeldingene er det tydelig mange som kunne tenke seg et slikt liv, men også negative innsigelser.

Jeg vil også påstå at det tradisjonelle familiemønsteret ikke blir favorisert og fremsnakket i samfunnet, heller tvert imot. Om mange da ønsker et slikt liv, bør dette tas hensyn til og legges til rette for, uavhengig av rådende politisk flertall. Hvordan dette rent praktisk ordnes med skatteletter eller støtteordninger får bli underordnet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...