Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Herregud... 🙈

Anonymkode: cd7f3...704

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kunne godt være hjemmeværende husfar jeg. men ønsker ikke å bli minstepensjonist.

om man ønsker mer fri når barna er små kan man kanskje legge seg opp penger til å ta friår fra jobb. ærlig talt, om husarbeidet krever mer enn 1 time hver dag, som alle bør ha tid til, er det noe galt.

Anonymkode: 2cf2c...21d

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer jo ikke: det er helt ok at du og kona har en grei arbeidsdeling hos dere som dere er fornøyd med, og at den er tradisjonelt kjønnsdelt. Men å kalle de småtingene her for praktiske, mens hva nå enn din kone gjør er liksom ikke praktisk eller tungt, det blir for dumt. Og likestilte er dere jo hvis dere faktisk gjør like mye og har samme ansvar. Men det høres ikke ut som du har tatt mye praktisk ansvar i jula hvis det å skaffe et juletre var det du har bidratt med. 
Men hvis kona de er hjemmeværende, er det sikkert ganske likestilt at hun gjør det meste av husarbeid i det daglige. Hvorfor hun skal gjøre alt annet også er for meg en gåte, men  ok, hun slipper å ta bilen på verksted. Hvis hun er fornøyd med det, så. Jeg er nå glad for at min mann er mer praktisk anlagt enn du tydeligvis er. Han kan stelle i stand til jul og ta seg av hus og hjem helt alene og i tillegg til jobb, akkurat som jeg kan. 

Anonymkode: 2b11b...c07

Her i huset er  far perfeksjonist  og den som  støvsuger , vasker, rydder vel så ofte  som husmora i tillegg til det øvrige, og ellers   opptatt av  logistikken.    Holder m.a.  bilen ryddig og ren, og vasker den regelmessig.    Kona  kjører også regelmessig, men hun kan bare stikke nøkkelen i tenningslåsen å kjøre i veg.     Far tar seg av det meste av vedlikehold sidan han har teknisk utdannelse, vask m.m.     Alle de "praktiske tingene du nevner som  går under de daglige gjøremål blir fordelt etter slik som det passer inn for den enkelte. 

Vi er begge blitt  "vant til å se ting som skal gjøres utan at noen nødvendigvis  må  gjøre oss oppmerksam på det ".      Idag mangler mange unge den grunnleggende holdning og  evne til å ta initiativ,  og mange  virker  tiltaksløse  og  må ofte ha noen som "gjir  dem ordrer".   Eit hjem er  som ein arbeidsplass, og på ein mindre arbeidsplass  så handler det ofte om fleksibilitet.

Kan ikkje fordra folk som hele tiden går rundt å  klager og syter over alle andre.    Etter snart 50 år i arbeidslivet har eg  registert noen holdnings endringer blandt den oppvoksende  genrasjon som bør gji grunn til bekymring.     

Endret av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer jo ikke: det er helt ok at du og kona har en grei arbeidsdeling hos dere som dere er fornøyd med, og at den er tradisjonelt kjønnsdelt. Men å kalle de småtingene her for praktiske, mens hva nå enn din kone gjør er liksom ikke praktisk eller tungt, det blir for dumt. Og likestilte er dere jo hvis dere faktisk gjør like mye og har samme ansvar. Men det høres ikke ut som du har tatt mye praktisk ansvar i jula hvis det å skaffe et juletre var det du har bidratt med. 
Men hvis kona de er hjemmeværende, er det sikkert ganske likestilt at hun gjør det meste av husarbeid i det daglige. Hvorfor hun skal gjøre alt annet også er for meg en gåte, men  ok, hun slipper å ta bilen på verksted. Hvis hun er fornøyd med det, så. Jeg er nå glad for at min mann er mer praktisk anlagt enn du tydeligvis er. Han kan stelle i stand til jul og ta seg av hus og hjem helt alene og i tillegg til jobb, akkurat som jeg kan. 

Anonymkode: 2b11b...c07

Den dagen man velger å inngå ekteskap / samboerskap og   får barn så påtar ein seg eit ansvar ,og ein  må selsvagt  belage seg på ein omstilling ifra singeltilverelsen.      Når ein kommer i etableringsfasen som husbygging, så blir man ofte pålagt ein rekke "tunge arbeidsoppgaver", og utfordringene står ofte i kø.     Idag flytter mange inn i nøkkelferdige husvere i motsettning til før de måtte bygge sine egne boliger.       Mange takler tilsynelatende denne omstilingen mye dårligere idag en genrasjonene "før".     

Endret av Anonym Bruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønnen må ikke bare deles med kona, men mannen må også legge av en buffer til henne slik at hun ikke går økonomisk ruin ved dødsfall eller skilsmisse i tillegg til å spare opp pensjon. 

Dårlig deal for Kona om mannen ikke kan dette. Hun skal også lønnes for barnepass og husarbeid på lik linje med de som jobber med dette. 

Anonymkode: e1b22...0ae

Det er dårlig deal nesten uansett. Kona vil ikke få mulighet til å utvikle seg. Ved dødsfall /skilsmisse eller alvorlig sykdom hos partner vil hun ha svært dårlige forutsetninger for en bra jobb da hun mangler yrkeserfaring. Tenk i tillegg så lite det er å prate sammen om. 

Når det er sagt kunne jeg godt tenkt meg å være husmor hvis ikke konsekvensene hadde vært så store 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Anonym Bruker said:

Hvem var det som gjekk i skogen saman m/ barna og hogde juletreet ?.    Hvem var det som monterte juletreet. ?   Hvem var det som satte vinterdekkene  på bilen   ?.     Hvem var det som måtte til å  starte  snøfreser, og tok seg av snømåkingen ?.   Hvem var det som ordnet  sykkelen til barna ?    Hvem var det som skiftet den råtne bordkledningen på fjøset, naustet ,husveggen, hytta  ?  Hvem  måtte frem m/ stigen  til  taket å rensket takrenner  for løv og dritt etter løvnedfallet. ?.    Hvem var det som tok på land og pusset båten som er i familien eie. ?.  Eller campingvogna skal flyttes o.l  ?  Hvem       

Jeg kjøper juletreet og jeg monterer det.

Jeg skifter selv dekk på bilen mens mannen bruker dekkhotell.

Jeg er den som måker snø.

Jeg tar frem stigen og renser takrennene, samt maler huset både utvendig og innvendig. Og klipper plenen.

Jeg fikk båten på land og skrapte/malte den, når det var nødvendig (vi har den ikke lenger).

Vi har aldri hatt campingvogn. Hytte har vi hatt, som jeg malte utvendig og innvendig. Jeg felte også trær der, som jeg kappet opp til ved og stablet i fine stabler.

Flere ting du lurer på?

Anonymkode: 16f4c...f65

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de siste gjenlevende husmødrene, som er stolt av tittelen sin. Her i huset er det mannen som tar seg av de tyngste tingene mens jeg styrer hus, hjem og barn.

Jeg elsker det.

Anonymkode: 63fff...575

Hva prater dere om utenom hus og barn? Hva bruker du dagen til når barn er i barnehage/skole? Hvem utfordrer deg intellektuelt? Hva om du ble alene, hvordan skulle du forsørget deg selv? 

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
3 minutter siden, Kvalitet skrev:

Det er dårlig deal nesten uansett. Kona vil ikke få mulighet til å utvikle seg. Ved dødsfall /skilsmisse eller alvorlig sykdom hos partner vil hun ha svært dårlige forutsetninger for en bra jobb da hun mangler yrkeserfaring. Tenk i tillegg så lite det er å prate sammen om. 

Når det er sagt kunne jeg godt tenkt meg å være husmor hvis ikke konsekvensene hadde vært så store 

Mange går  idag til ein  jobb hvor de desv. ikkje får særleg  til  utviklingsmuligheter.   Det er kun snakk om en okonomisk vinst.    

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper juletreet og jeg monterer det.

Jeg skifter selv dekk på bilen mens mannen bruker dekkhotell.

Jeg er den som måker snø.

Jeg tar frem stigen og renser takrennene, samt maler huset både utvendig og innvendig. Og klipper plenen.

Jeg fikk båten på land og skrapte/malte den, når det var nødvendig (vi har den ikke lenger).

Vi har aldri hatt campingvogn. Hytte har vi hatt, som jeg malte utvendig og innvendig. Jeg felte også trær der, som jeg kappet opp til ved og stablet i fine stabler.

Flere ting du lurer på?

Du skifter dekk på bilen , medan  mannen nytter dekkhotell.      ( Tegn  på godt samarbeid)

Du måker snø.    Kanskje har det ikkje falt så mye snø der du bor. 

Du skrapte  / malte båten.  Kanskje en båt på 14 ft. 

Du malte hytta.   Medan ande måtte ta seg av det øvrige velikeholdsarbeidet.

Det er vert å minne om at det  meste av arbeidet ein idag utfører er tidsbegrenset, og kanskje har du hørt om ordet  effektivitet sin begrensninger på tidsbruken på en jobb.      Er ein vant til å   dulle med en jobb i mange timer / dager så har ein selvsagt ikkje noe forhold til tidsbruk.    

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne absolutt tenke meg at ikke begge jobbet fullt, slik at man får mer tid til hjem, familie og parforhold. Det jeg derimot ikke kunne tenke meg, er å være hjemmeværende på fulltid. Jeg ønsker å få brukt meg mer enn hva som er mulig ved å gå hjemme, ønsker å ha det sosiale man får i arbeidslivet, og ønsker muligheter til å utvikle meg. I tillegg er det jo ting som pensjonspoeng og arbeidserfaring, dersom man plutselig skulle bli alene. Jeg ser ikke at det skal være selvfølgelig at det er kvinnen som skal gå hjemme. Hvorfor kan ikke begge heller jobbe 50 %? 

Anonymkode: a6199...d5c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Anonym Bruker said:

Du skifter dekk på bilen , men mannen nytter dekkhotell.   Den ein skifter sjølv medan den andre leverer på dekkhotell.    (godt samarbeid)

Du måker snø.    Kanskje har det ikkje falt så mye snø der du bor. 

Du skrapte malte båten.    Kanskje en grunn til at den blei solgt.

Du malte hytta.   Hvem tok seg av det øvrige vedlikeholdet.     Er vel   mer arbeidskrevende og skifte bordkledninger m.m en å male en vegg.    Felle trær som skal bringes til gards. o.s.v.   

Det har vært snørike vintre her, men det varierer selvfølgelig.

Båten ble solgt fordi vi hadde hytte på en øy og solgte hytten.

Det ble aldri skiftet bordkledning på hytten mens vi eide den. Om vi skulle ha gjort det hadde vi leid inn folk.

Det var ikke behov for å felle flere trær enn dem jeg felte.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er jo helt lov å ønske seg det, og hvis du finner ei som er fornøyd med en slik løsning er det jo bare å kjøre på. Men du bør spare til pensjon for henne.

Når det er sagt tror jeg veldig mange merker at den som er hjemmeværende fort blir "kjedelig" og innskrenka etter å ha vært hjemmeværende noen år, mens den som jobber får utviklet seg mentalt. Da skjer det fort at man vokser fra hverandre, som det heter. Dette er noe du bør ha i bakhodet, i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Anonym Bruker said:

Du skifter dekk på bilen , men mannen nytter dekkhotell.   Den ein skifter sjølv medan den andre leverer på dekkhotell.    (godt samarbeid)

Vi har hver vår bil. Var det uklart?

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hver vår bil. Var det uklart?

Nei, det var som  forventa.     

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Merkelig tråd. Faktum er at de færreste av dagens kvinner virkelig ønsker en tilværelse på mannens nåde. Og det blir det hvis man ikke har noen egen inntekt og kun lever for å gjøre husarbeid og passe barn. Dagens norske menn er heller ikke særlig interesserte i å være hovedforsørger, bare se på alle trådene her inne hvor kvinner som ikke jobber «nok» eller tjener nok får tyn for å «leve på mannen». 

At en tilværelse med to fulle jobber, to barn med BHG/skole/fritidsaktiviteter og evt egne hobbiter er slitsomt, det er fullt forståelig. Men løsningen er ikke at kvinnene skal tilbake til kjøkkenbenken. Slik det norske samfunnet er lagt opp, er det gode muligheter for de aller fleste å jobbe redusert i perioder. Om både mor og far jobber 80 eller 90% (hhv en dag fri i uka eller annenhver uke) så vil det for de fleste familier gi utslag på tidsklemmen, samtidig som de økonomiske konsekvensene ikke blir så store. For noen av dem. For vi skal huske på at samtlige trygderettigheter (sykdom, uførhet, pensjon) er knyttet opp til arbeidsinntekt. Så ingen inntekt = ingen/få rettigheter. 

Det snakkes mye om presset mot velferdsstaten. Da er det uforståelig at flere her tar til orde for å tilrettelegge for at voksne, arbeidsføre folk skal få tilrettelegging fra den samme velferdsstaten for å gå hjemme. Det henger iallfall ikke på greip ifht presset mot velferdsstaten.

Og så var det dette med barnefordeling da. Ser at flere hevder at far - som har jobbet fullt og vel så det - må og skal vurderes som en like god omsorgsperson som mor - som faktisk har vært sammen med barna og tilbragt mesteparten av tiden med dem, det var jo litt av poenget med at hun skulle stelle hjemme. Da er utgangspunktet at barna ER nærmere knyttet til mor og hun er deres primære omsorgsperson. Hvis det er barnets beste som skal være utslagsgivende, så er jo mor da den som må fortsette å ha omsorgen, mens far har samvær. Dette er jo også logisk ut fra vurderingen som også gjøres av mange - den som ikke har hatt inntekt har heller ikke rett til å forvente noen økonomisk kompensasjon, ikke nødvendigvis eierskap i hus engang. Jeg ser at TS opererer med et premiss om at inntekten skal deles, så det er jo greit, men det er likevel ikke det som er den gjengse holdningen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Geirfuglen skrev:

Men dette kan da ikke være et mål?

Nei, jeg ville aldri godtatt det som mann. Vi blir diskriminert tilstrekkelig på hjemmebane selv om vi tar i et tak.

Anonymkode: dd50e...588

Skrevet
20 timer siden, Hr Solbakken skrev:

Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone.

Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers.

Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet.

Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt.

Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn?

Dette hadde vært fint for mange familier. 

Så lenge det var en ordning i Norge der trygdeavgift og pensjonssparingen fra den yrkesaktive ble delt med den hjemmeværende. Slik at opptjent pensjon ble likt for begge partene. Og lik fordeling av verdiene på nedbetalt lån og oppsparte verdier i perioden. 

(Siden forhold kan ta slutt, og da vil den som har pleiet familien ved å vært ute av inntektsgivende arbeid stå dårligere og vanskelig økonomisk stilt.)

Skrevet

Det kunne jeg tenke meg. 

Men aller helst skulle jeg jobbet ca 1 dag i uken, så jeg hadde hatt råd til å spandere på meg en hushjelp 😁❤️

Skrevet

Hva med når det eventuelt blir slutt og kona står der med skjegget i postkassa uten å ha vært i arbeid på mange år?

Livet til den hjemmeværende vil jo også stå veldig stille (ingen utvikling), og bli ekstremt begrenset sosialt. Det er jo i det hele tatt en god oppskrift på å gjøre noen totalt avhengig av deg både økonomisk og følelsesmessig. 

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
35 minutter siden, bodyhack_petter skrev:

Hva med når det eventuelt blir slutt og kona står der med skjegget i postkassa uten å ha vært i arbeid på mange år?

Livet til den hjemmeværende vil jo også stå veldig stille (ingen utvikling), og bli ekstremt begrenset sosialt. Det er jo i det hele tatt en god oppskrift på å gjøre noen totalt avhengig av deg både økonomisk og følelsesmessig. 

Da er de bare å ringe eit NAV-kontor.           

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...