Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg en slik hverdag. Hadde mannen min tjent nok til å holde oss alle med en ok livsstil skulle jeg gladelig vært husmor! 

Men en bekymring er hva som ville skjedd ved et evt. brudd. Selvsagt skulle jeg stått 50% på hus og lagt av til pensjon, men ville jeg da klart å forsørge meg og barna etter et brudd? Får man seg i det hele tatt jobb etter x år utenfor arbeidslivet? 

Anonymkode: 650eb...cc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nivået på prisene i Norge, bolig, energi, transport, matutgifter, ja absolutt alt, er beregnet ut i fra at man har to personer i full jobb per husstand. Dette er derfor svært vanskelig å få til, med mindre man som mann tjener langt over gjennomsnittet.

Min kone og jeg bor i utlandet, og her er livet mye lettere. Jeg tjener mer enn nok til å forsørge hele familien med kun min lønn, og det er meg en sann fryd. Det er lite som slår følelsen en mann får når han forsørger sin familie.

Anonymkode: 58763...996

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er interessant om de som skriver de er ''gammeldags, og tradisjonell'' da hadde man vel ikke sittet her?

Anonymkode: 7c215...01c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nivået på prisene i Norge, bolig, energi, transport, matutgifter, ja absolutt alt, er beregnet ut i fra at man har to personer i full jobb per husstand. Dette er derfor svært vanskelig å få til, med mindre man som mann tjener langt over gjennomsnittet.

Min kone og jeg bor i utlandet, og her er livet mye lettere. Jeg tjener mer enn nok til å forsørge hele familien med kun min lønn, og det er meg en sann fryd. Det er lite som slår følelsen en mann får når han forsørger sin familie.

Men dagens menn vil ikke forsørge sin kone her. Men de drar gjerne til asia og skaffer seg kone derfra. Ei de VIL forsørge. Menn er rare og dobbeltmoralister.

Anonymkode: fc58c...32f

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Anonym Bruker said:

Du skifter dekk på bilen , medan  mannen nytter dekkhotell.      ( Tegn  på godt samarbeid)

Du måker snø.    Kanskje har det ikkje falt så mye snø der du bor. 

Du skrapte  / malte båten.  Kanskje en båt på 14 ft. 

Du malte hytta.   Medan ande måtte ta seg av det øvrige velikeholdsarbeidet.

Det er vert å minne om at det  meste av arbeidet ein idag utfører er tidsbegrenset, og kanskje har du hørt om ordet  effektivitet sin begrensninger på tidsbruken på en jobb.      Er ein vant til å   dulle med en jobb i mange timer / dager så har ein selvsagt ikkje noe forhold til tidsbruk.   

Hvorfor har du endret på det første svaret ditt?

Anonymkode: 16f4c...f65

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du endret på det første svaret ditt?

Anonymkode: 16f4c...f65

Bra du holder deg oppdatert !

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg en slik hverdag. Hadde mannen min tjent nok til å holde oss alle med en ok livsstil skulle jeg gladelig vært husmor! 

Men en bekymring er hva som ville skjedd ved et evt. brudd. Selvsagt skulle jeg stått 50% på hus og lagt av til pensjon, men ville jeg da klart å forsørge meg og barna etter et brudd? Får man seg i det hele tatt jobb etter x år utenfor arbeidslivet? 

Anonymkode: 650eb...cc0

I dag får man jo knapt jobb med både utdannelse og erfaring, så jeg vil tro det vil bli en utfordring for de fleste.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Her er en annen tråd som er relevant for saken. Handler om en gravid kvinne som sliter seg gjennom kollektivtransporten og arbeidsdagen. Og når hun kommer hjem igjen helt utslitt, skal hun og mannen lage middag, ta litt husarbeid og ha overskudd til hverandre... eller kanskje det ikke går. Tenk så mye bedre hun og familien kunne hatt det dersom hun kunne være hjemmeværende. Om ikke annet for en periode mens hun er gravid og barna er små.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg og mange kvinner med meg, lever ikke våre liv med det for øye å gi en mann en god følelse. Vi trenger rett og slett go’følelsen selv også. Og ingen ting er verre tror jeg enn å ikke kunne forsørge sine barn hvis man ønsker eller må. Og den følelsen av å være bundet til og avhengig av en mann pga pengene hans, ellers får ikke barna et godt liv, den vil jeg unngå. 

(Men jeg har bodd i utlandet og vært hjemmeværende selv, men vil ikke anbefale det for alle og for alltid. Ham forsørget meg en periode, men jeg var ikke avhengig av det). 

Anonymkode: 2b11b...c07

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2020 den 18.17, Hr Solbakken skrev:

Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone.

Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers.

Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet.

Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt.

Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn?

Mange som kunne tenkt seg å være hjemmeværende, meg selv inkludert. 

Anonymkode: 9dab8...2ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne godt vært hjemmeværende i årene nå når barna er små, men det går dessverre ikke. Jeg tjener mest og vi er fullstendig avhengig av min inntekt. 

Anonymkode: 39d0e...f5c

AnonymBruker
Skrevet
På 2.1.2020 den 13.40, Kvalitet skrev:

Hva prater dere om utenom hus og barn? Hva bruker du dagen til når barn er i barnehage/skole? Hvem utfordrer deg intellektuelt? Hva om du ble alene, hvordan skulle du forsørget deg selv? 

Vi prater om alt mulig? Jobben hans, trening, treningsteknikk (felle kampsport), spennende kamper vi har sett eller gleder oss til å se, nyheter, bøker vi har lest, religion, miljø, klima vs. plast, klima vs. dyrevelferd, omlegging av landbruket, hva som skjer med venner og familie... Eneste forskjell fra da jeg jobbet som sykepleier er at da bitchet jeg litt om dumme kollegaer. Det skjer ikke mye i en sykepleiejobb som er særlig apetittelig å diskutere rundt middagsbordet. «I dag hadde jeg en pasient som hostet opp masse brunt slim» eller «jeg har vasket 7 peniser i dag»...

Og jeg bruker dagene på å trene thai boksing, ri, strikke, sy, spille piano eller gitar, synge, lese, høre podcast, gjøre yoga, gå turer med hundene, gå på jakt, lage mat. For eksempel.

Jeg vet ikke hvem som utfordrer meg intellektuelt. Men som mensa-medlem kan jeg forsikre om at de fleste sykepleie-kollegaene mine i hvert fall ikke gjorde det. De fleste så veldig mye på TV og gikk kanskje på saltimer på SATS. Så var vel mest prat om hva som skjedde i den og den serien. 

Jeg har jo forøvrig venner som jeg snakker med hver dag, de har jo ikke blitt dummere av at jeg ikke jobber nå, så kan jo si de utfordrer meg intellektuelt. Et par av dem har doktorgrader, hvis det skulle ha noe å si.

Hvis jeg ble alene kunne jeg undervist i thai boksing, eller tatt meg en ny utdannelse. Er da nok av folk som omskolerer seg i voksen alder selv om de har jobbet, ser ikke problemet. Og jeg eier jo halve huset og ene bilen. Null stress. Men er ikke interessert i å gå tilbake til helsevesenet. 

Anonymkode: 0df8c...e21

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

, trening, treningsteknikk (felle kampsport), spennende kamper vi har sett eller gleder oss til å se

Høres veldig intellektuelt utviklende ut. Herregud!

Anonymkode: 2fe87...f7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig intellektuelt utviklende ut. Herregud!

Nei så klart. Kan ikke du, O Store Guru, komme opp med en liste over intellektuelt utviklende temaer vi stakkars understimulerte husfruer må holde oss til for å nå yrkeslivets høyverdige standard? 🙏🙏🙏

Så kan jeg og AB...e21 videreformidle disse til omgangskretsen vår? ✌️

Anonymkode: a64c5...0a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei så klart. Kan ikke du, O Store Guru, komme opp med en liste over intellektuelt utviklende temaer vi stakkars understimulerte husfruer må holde oss til for å nå yrkeslivets høyverdige standard? 🙏🙏🙏

Så kan jeg og AB...e21 videreformidle disse til omgangskretsen vår? ✌️

Anonymkode: a64c5...0a0

Du høres ikke ut som om du er i stand til å videreformidle noe som helst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.1.2020 den 11.13, Bente1234 skrev:

Sett fra barns perspektiv er dette beste for dem helt klart. Å få komme hjem til noen som er hjemme etter skolen osv. Spart litt på bhg utgifter i hverttfall. Pensjonssparing på plass... hadde ikke passet meg jeg hater husarbeid og hadde blitt særdeles ulykkelig😂

Dette må jeg kommentere. Moren min var hjemmeværende helt til jeg begynte på skolen. Jeg var et av få barn på trinnet som ikke hadde vært i barnahage. Moren min sørget ikke for sosial kontakt for meg med jevnaldrende, slik at da jeg begynte på skolen som jeg var overmoden for slet jeg med å bli kjent med andre, jeg forsto ikke sosiale koser og jeg ble sittende alene i friminuttene. Etterhvert noen år ble SFO opprette, jeg for innom noen ganger fordi jeg kjente noen litt der. Det var hyggelig helt til de sendte med meg en faktura hjem. Da fikk jeg beskjed fra foreldrene mine om at vi ikke brukte sånne ting, jeg skulle være hjemme (selv om de ikke hadde peiling på hva jeg gjorde før fakturaen kom).

Kort fortalt; mine foreldres avgjørelse om at mor var hjemme hadde lite å gjøre med hva som var best for meg, selv om de til den dag i dag vil blåholde på det, men alt å gjøre med det verdikonservative imaget deres hvor de gladelig rynket på nesa over kvinner som satte seg selv først. Paradokset er at jeg mener min mor gjorde akkurat det samme, hun idealiserte bare en annen livsstil.

Anonymkode: fad4d...348

• Liker 5
Skrevet

Jeg gikk heller ikke i bhg men vi løp i mellom og holdt mye sammen med andre for det. Det var ikke legge tid kl 7 og 8 Om gangen da så vi hadde mye bedre tid til å værre sosiale.

• Liker 1
Skrevet

Den gangen skulke d stå

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Bente1234 skrev:

Jeg gikk heller ikke i bhg men vi løp i mellom og holdt mye sammen med andre for det. Det var ikke legge tid kl 7 og 8 Om gangen da så vi hadde mye bedre tid til å værre sosiale.

Det høres ut som en fantastisk barndom men TS kan ikke legge dette glansbildet til grunn. Ikke i dag. Han skylder de framtidige barna sine å finne ut hva motivasjonen til denne dama som vil være hjemmeværende er, ikke bare tro blindt på at hun vil "det beste for barna". Og så skylder han barna sine å gjøre sine egen vurdering etterhvert om hvordan livssituasjonen fungerer for barna. Hvis denne ukonvensjonelle løsninga til TS og kona fører til at barna blir ensomme så håper jeg at han har mot nok til å korrigere planen i stedet for å lukke øynene og slå seg på brystet og si "Se hvor prektige vi er. Vi sender ikke barna i barnehage slik som disse moderne feministene som skal realisere seg selv."

Anonymkode: fad4d...348

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...