Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ønsker å være husmor. For mange grunner.

Det hadde vært bra for da kunne jeg jobbet som frivillig til tider.

Samtidig ville jeg holdt det fint hjemme uten å bli umotivert fordi jeg er trist og ensom.

Det er godt å føle seg beskyttet og verdsatt.

Endret av Dalmatian
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har lest at det har blitt hipt å bli husmor, og flertallet av kvinner vil helst slippe gå på arbeid. Feministene liker ikke dette.

Anonymkode: 726f8...07a

• Liker 3
Skrevet

Kvinne på 27 her, kunne godt tenkt meg den ordningen. Mener det er en mer egnet løsning for et godt familieliv. Dessverre har de færreste råd. Og de fleste menn er plutselig VELDIG opptatt av likestilling når det kommer til pengene dems, så da blir en sånn løsning verre. Jeg gidder ikke få lommepenger av mannen, liksom.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

1 time siden, Hr Solbakken skrev:

Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone.

Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers.

Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet.

Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt.

Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn?

Jeg synes det er ypperlig for familielivet. Far får være med på pensjonssparingen til kona. Så kan kona jobbe senere i livet eventuelt. Skulle det bli slutt må kona begynne å jobbe selvfølgelig. Men da må kona være deleier i huset for å være sikret i tilfelle dødsfall /skilsmisse. 

Anonymkode: 4bdeb...c2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på AAP fordi jeg er for syk til å jobbe. Jeg får 1000 kr i mnd av samboer for å vaske. Han rydder etter seg og hjelper til med oppvask og klesvask men jeg gjør det andre. Dette er fordi han hater å vaske leiligheten fordi han er så nøye og bruker 1000 år. Men ja. Jeg kunne fint vært hjemmeværende kone

Anonymkode: 8661d...529

• Liker 2
Gjest Era Vulgaris
Skrevet

Jeg tror nok helt sikkert at det er kvinner som ønsker å være hjemmeværende. Jeg var det selv i noen år da barna var små, men det er lenge siden, og "alle andre" kvinner jeg kjente var også hjemmeværende. I dag finnes det vel knapt hjemmeværende, og da blir tilværelsen kjedelig, ensom og lite utfordrende. Det ser jeg på som den største utfordringen med en sånn ordning. Om begge er enig i at man ønsker en sånn løsning, finner man ut av det økonomiske, tenker jeg. Det må jo være en forutsetning. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de ikke har skilt seg kan være fordi de ikke vet hvordan de skal klare det, og fordi kvinnen ikke har opparbeidet egen inntekt og står utenfor arbeidslivet. Hvordan skal hun klare seg? Min mor har ikke skilt seg fra min far, nettopp fordi hun ikke aner hvor hun skal begynne. Hun har ikke noe levebrød. De er dypt ulykkelige og har ikke snakket sammen på ca. 2 år. Utad virker de helt normale. Jeg kan ikke si ubetinget at konen vil bli ulykkelig, nei, men det å være hjemmeværende mor er ganske krevende og jeg får inntrykk av at hjemmeværende mødre ikke får den respekten de fortjener, spesielt av sine menn. Noe jeg vil se for meg som kan være typisk er at mannen er grinete og sur etter en lang dag på jobb, og så kommer han hjem til sin sure kone som er lei av at ungene skriker hele dagen. Så blir det en konkurranse om hvem som har det verst, og det ender med at mannen vinner fordi det er han som har penger til sukker på grøten...... 

Jeg tror du skjønner hva jeg vil frem til - det å ha en hjemmeværende kone er ikke så enkelt som en skal ha det til. Og jeg syns hjemmeværende mødre fortjener ros og respekt for jobben de gjør. Personlig syns jeg det virker som en skikkelig drittjobb, og tenker nok at de som er hjemmeværende ofte blir drittlei, spesielt i perioder hvor barna er vanskelige å ha med å gjøre, trassalder osv, mannen er sur og grinete fordi han jobber dagen lang og ikke får sex fordi kona er lei.... Ja, du skjønner hva jeg mener. :) Elsk din kone og ta vare på henne, respekter henne og vær med henne gjennom godt og vondt så går det nok fint at hun er hjemme med ungene. 

Anonymkode: 11c82...59a

Vel, jeg har ikke sagt at dem alle har klart seg gjennom ekteskapet og det er trist når ting ikke fungerer og man ikke finner noe god løsning på det.

Men det virker som det tradisjonelle familiemønsteret som dem nå har hatt og fremdeles har, har fungert veldig godt. Og det virker å være en harmoni i hjemmet når jeg er på besøk. Jeg kjenner dem såpass godt at jeg vet det ikke er noe vesentlige problemer.

Det handler vel mye om respekt for hverandre. At mange menn ikke respekterer sine koner, eller andre kvinner, og også manglende respekt andre veien, ser jeg på som et stort samfunnsproblem. Dette er vel et stort tema for en annen tråd, men jeg tror det handler mye om oppdragelse, god moral og gode forbilder gjennom oppveksten. Nå er jeg kanskje heldig som har den slekta jeg har, og har fått muligheten til å se hvordan partnere i familier som ikke blir skilt lever sine liv og oppdrar sine barn, og forhåpentligvis har det gitt meg noe nyttig ballast til resten av livet. "Elsk din kone og ta vare på henne, respekter henne og vær med henne gjennom godt og vondt så går det nok fint at hun er hjemme med ungene." Jeg kunne ikke vært mer enig.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hjemmeværende, og elsker det! Gjør alt husarbeid, handler alt av matvarer og har bestandig middagen klar til mannen kommer hjem.Jeg kjeder meg ikke et eneste sekund, og elsker å ordne i huset. Jeg går lange turer med hunden, og er bestandig hjemme til ungene kommer fra skolen. Jobbet i eget firma i mange år før jeg bestemte meg for å bli hjemmeværende, har ikke angret et eneste sekund. 

Anonymkode: 0130f...a05

Det er veldig gledelig å høre at et slikt liv fremdeles fungerer bra for mange. Samtidig har jeg full forståelse for at det ikke fungerer for andre igjen, som allerede påpekt.

Samfunnet legger veldig opp til at begge parter skal i full jobb, og barna i barnehagen, og at dette er den eneste korrekte måten å leve livet på. Folk er forskjellige, og det burde vert mer aksept i samfunnet for at mange fremdeles vil trives bedre i det mer tradisjonelle familiemønsteret. I så fall er jeg positivt overrasket at såpass mange ser positivt på dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Hr Solbakken skrev:

Det er veldig gledelig å høre at et slikt liv fremdeles fungerer bra for mange. Samtidig har jeg full forståelse for at det ikke fungerer for andre igjen, som allerede påpekt.

Samfunnet legger veldig opp til at begge parter skal i full jobb, og barna i barnehagen, og at dette er den eneste korrekte måten å leve livet på. Folk er forskjellige, og det burde vert mer aksept i samfunnet for at mange fremdeles vil trives bedre i det mer tradisjonelle familiemønsteret. I så fall er jeg positivt overrasket at såpass mange ser positivt på dette.

Den positiviteten endrer seg fort når det blir snakk om å kjøpe familiebolig med bare en inntekt og full familie som skal leve på den ene inntekten.

Anonymkode: 3d2d3...267

• Liker 5
Skrevet

Du tar opp et interessant tema, så langt jeg kan se er det flere kvinner som ønsker å være hjemmeværende enn det er menn som helt reelt ønsker den byrden det innebærer. Ja, mange menn kan fantasere om en hjemmeværende kone, men når det kommer til realiteten at de da står alene om å dra inn penger og må tjene godt over snittet for å kompensere for konens manglende inntekt så blir situasjonen fort en annen. I tillegg vil det å miste jobben medføre helt andre konsekvenser hvis hele familien er avhengig av 1 persons inntekt og ikke har noe annet å støtte seg på. Hvis arbeidsforholdene blir ulevelige så er det ikke så mye man kan gjøre fordi man er et gissel fordi familien trenger pengene. I mange av tilfellene hvor folk snakker om at "kona går hjemme" har hun egentlig trygd av noe slag og da er det en litt annen sak.

Har du tenkt over byrden dette kan bli for deg, TS? Har du inntekt nok til å forsørge en familie helt alene? Har du en stor buffer? Hvordan er arbeidsmarkedet for deg hvis bedriften du jobber i går konkurs?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk pensjonssparing for kona, da.

Anonymkode: 16f4c...f65

Man får faktisk automatisk pensjonssparing dersom man er hjemme med barn under 6 år. Altså ikke har dem i bhg. 

Ts, jeg og mannen var enig om dette helt fra begynnelsen, og er nå på 14. året med ekteskapelig harmoni. Begge er strålende fornøyd med livet, og ungene også. 

Jeg tar meg av alt ansvaret på hjemmebane, inkl dyrking av mat i hagen, barn, husarbeid, matlaging, oppfølging av fritidsaktiviteter for ungene, sitter i FAU og styrer i alt de er med på. 

Han tjener pengene, renoverer huset, tar seg av bilene og alt av vedlikehold både ute og inne. 

Vi har god og relativt hyppig sex, koser mye, og krangler nesten aldri. :)

Det avhenger såklart av at du tjener nok til å dra hele lasset da, mannen min har rundt 1,2 mill i året, og vi bor landlig til. 

Anonymkode: a64c5...0a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er husmor på det 15 året og jeg elsker det🥰

Middagen står alltid klar på bordet når mannen kommer hjem fra jobb. 
Barna kommer aldri hjem til tomt hus.

Mannen trenger ikke ta fri fra jobb om noen av barna er syke. 

Huset er alltid strøkent 😊 får mye tid til meg selv og. Går mye på fjellet med hunden. 
Vi har ikke stress i hverdagen slik som mange andre barnefamilier har 😁

Men utvendig får han styre selv. 1 mål med tomt som skal klippes og vedlikeholdes 😆

Anonymkode: 70194...db8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Les loven. Hovedregelen ved rettssak er at én av foreldrene får hovedomsorgen. Dette vet jeg etter dyrkjøpt erfaring. Dommen i min favør ble avsagt i fjor.

Anonymkode: dd50e...588

Ble litt nysgjerrig her. Gikk hun til sak mot deg for å forsøke å ta fra deg omsorgen, og så endte du opp med hovedomsorg?

Det er ikke gitt at hvis en er hjemmeværende så får den personen automatisk hovedomsorg etter en evt skilsmisse. 

Anonymkode: 691b1...c55

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet
2 timer siden, Hr Solbakken skrev:

Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone.

Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers.

Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet.

Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt.

Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn?

Helt enig i det, og sånn hadde jeg og barnefar for to av mine barn også det. Jeg var hjemmeværende husmor til ungene begynte å bli store. Da jobbet jeg delvis og økte til full stilling etterhvert :)

Funket veldig bra, fordi vi hadde alle pengene han tjente sammen.

Men da må far være villig til å dele, også overskudd, så man ikke står på bar bakke om det blir brudd.

Det har jeg nemlig også brent meg på , og måtte jobbe meg oppover igjen fra scratch .

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemmeværende av valg. Vi har 100% felles økonomi, jeg eier halvparten av hus og det som er. Hans penger er mine penger. Han får sin lønn inn på min konto som vi begge disponerer og vi har begge kort til den og deler overskuddet likt inn på egne brukskontoer i egne navn. Han sparer for meg og setter av pensjon til meg. 

Min mann tjener godt. Så ha det i bakhodet at man må tjene relativt mye penger for at den som er hjemme ikke skal bli økonomisk skadelidende. 

Anonymkode: 735a4...6ba

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er huspappa nå og elsker det middagen står på bordet kvar dag, relativt ryddig. 

Anonymkode: 6b73f...19a

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den positiviteten endrer seg fort når det blir snakk om å kjøpe familiebolig med bare en inntekt og full familie som skal leve på den ene inntekten.

Anonymkode: 3d2d3...267

31 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Du tar opp et interessant tema, så langt jeg kan se er det flere kvinner som ønsker å være hjemmeværende enn det er menn som helt reelt ønsker den byrden det innebærer. Ja, mange menn kan fantasere om en hjemmeværende kone, men når det kommer til realiteten at de da står alene om å dra inn penger og må tjene godt over snittet for å kompensere for konens manglende inntekt så blir situasjonen fort en annen. I tillegg vil det å miste jobben medføre helt andre konsekvenser hvis hele familien er avhengig av 1 persons inntekt og ikke har noe annet å støtte seg på. Hvis arbeidsforholdene blir ulevelige så er det ikke så mye man kan gjøre fordi man er et gissel fordi familien trenger pengene. I mange av tilfellene hvor folk snakker om at "kona går hjemme" har hun egentlig trygd av noe slag og da er det en litt annen sak.

Har du tenkt over byrden dette kan bli for deg, TS? Har du inntekt nok til å forsørge en familie helt alene? Har du en stor buffer? Hvordan er arbeidsmarkedet for deg hvis bedriften du jobber i går konkurs?

Ja jeg tror det skal gå bra. Er ingeniør og tjener ganske greit. Er forholdsvis økonomisk av meg og har betalt ned mesteparten på leiligheten. Så har startkapitalen til et hus, men må vel flytte litt ut av sentrum der prisene er lavere. Må vel også belage seg på å kjøre rimeligere bil, som ofte er den høyeste kostnaden etter boutgiftene. Og antall sydenreiser må vel også kuttes ned. Men jeg ser at det blir dyrt og at det kanskje ikke er like praktisk mulig uten god lønn.

Samfunnet er på en måte ikke er tilrettelagt for et slikt type familieliv. Vi er jo et høykost samfunn pga stor offentlig sektor, som må finansieres med tilsvarende høye skatter og avgifter. Det litt ironiske her er at den statlige sektor sysselsetter et flertall av kvinner. Dersom flere kvinner hadde foretrukket å være hjemmeværende, så hadde nettopp statens utgifter vært mindre, og skattene kunne vært tilsvarende senket for folk med vanlig lønnsinntekt, som hadde gjort et slikt familieliv på en inntekt mer mulig.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Hr Solbakken skrev:

Vi er jo et høykost samfunn pga stor offentlig sektor, som må finansieres med tilsvarende høye skatter og avgifter. Det litt ironiske her er at den statlige sektor sysselsetter et flertall av kvinner. Dersom flere kvinner hadde foretrukket å være hjemmeværende, så hadde nettopp statens utgifter vært mindre, og skattene kunne vært tilsvarende senket for folk med vanlig lønnsinntekt, som hadde gjort et slikt familieliv på en inntekt mer mulig.

Dette må du forklare nærmere. Mener du at vi har en dyr offentlig sektor fordi så mange kvinner er i jobb?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble litt nysgjerrig her. Gikk hun til sak mot deg for å forsøke å ta fra deg omsorgen, og så endte du opp med hovedomsorg?

Det er ikke gitt at hvis en er hjemmeværende så får den personen automatisk hovedomsorg etter en evt skilsmisse. 

Anonymkode: 691b1...c55

Ja. Hun fikk utvidet helgesamvær. Jeg lar henne likevel få se barna så mye hun ønsker. Og det er sant det du skriver, men et viktig moment er tilknytning. Så lenge barna et små - under 4 år - er det vanskelig å få den tilknytningen hvis man jobber full tid og overlater barnet til mor.

Anonymkode: dd50e...588

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Grapefruktjus skrev:

Dette må du forklare nærmere. Mener du at vi har en dyr offentlig sektor fordi så mange kvinner er i jobb?

Vel, nå er det jo slikt at vi i gjennomsnitt betaler oppimot 60% av lønna i skatt, moms på varer og alle slags avgifter. Hadde skattetrykket vært mye lavere, så kunne vi brukt mer av lønna på familien og det hadde vært lettere å være en familie der den ene var hjemmeværende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...