Gjest theTitanic Skrevet 1. januar 2020 #41 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velkommen hjem til 1955 Anonymkode: 2fe87...f7c Det var mye bra i 1955. Men alle medaljer har en bakside. 2019 har definitivt også sin bakside.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #42 Skrevet 1. januar 2020 41 minutter siden, Hr Solbakken skrev: Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone. Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers. Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet. Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt. Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn? Det er uaktuelt siden all fortjeneste sitter mannen med både økonomisk og pensjonsordning. Hvis det skulle gå til slik du vil ha det til, så må du rett og slett lønne din hjemmeværende kone slik at hun vil få en fortjeneste ved pensjonsordning, og egen inntekt. Anonymkode: b87ee...e70 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #43 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Hr Solbakken skrev: Dette kommer vel litt an på hvilke interesser de begge har. Dersom begge har ønske om karriere og faglig utvikling, så vil det jo ikke gå. Da får heller alternativet bli å betale noen andre for å stelle i hjemmet. Men det trenger ikke nødvendigvis bare være mor som er hjemme, kanskje kan far være hjemme, enten som fast ordning, eller i en midlertidig ording noen år. Har en bekjent der faren var hjemmeværende. Men for min del har jeg nok et ønske å være den som er i jobb mesteparten av tida. At konen skal føle seg innestengt og asosial tror jeg ikke noe på, dersom hun liker et slikt liv. Og hun kan vel være besøke venninnene sine, som også er hjemmeværende. Eller ha en deltidsjobb? Hva slags kvinne tror du trives med husarbeid og daglig logistikk? Hva slags kvinne tror du ikke ønsker seg utdanning og karriere? Hva slags kvinne tror du trives med et så skjevt forhold? Og hvordan tror du et så skjevt forhold vil være for de to? Anonymkode: 0b34b...bde 10
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #44 Skrevet 1. januar 2020 43 minutter siden, Hr Solbakken skrev: Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone. Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers. Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet. Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt. Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn? Jeg har aldri vært hjemmeværende kone men min mann var hjemmeværende i 2 år. Det var viktig for å få hverdagen til å gå opp i den perioden. Grunnen til at det var han som var hjemmeværende var pga min lønn er såpass mye høyere enn hans. Anonymkode: e4551...4e5 4
Hr Solbakken Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #45 Skrevet 1. januar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden samfunnet på en måte ikke har innrettet pensjonsreglene for slike typer familier, så fikk du klare innspill om at dette må fikses av den som ønsker å være familiens økonomiske inntektskilde. Hva tenker inntektskilden bidra med for å sikre sin hjemmeværende kone? Overlate det til samfunnet, eller ta det økonomiske avsvaret han påstår han så veldig gjerne vil ha? Anonymkode: 3d2d3...267 Det er jeg enig i. Er man familiens forsørger, så forsørger man også kona. Det beste hadde vært at samfunnet støttet opp om en slikt ordning, men siden det ikke er tilfelle så er alternativet å sette penger inn på pensjonsfond, for begge. 1
kisskissbangbang Skrevet 1. januar 2020 #46 Skrevet 1. januar 2020 Så lenge hun også ønsker dette, og alt det økonomiske er på stell, så trur jeg det er ei super løsning for mange. Ikke minst for ungene. Jeg trur jeg hadde blitt tullete av å jobbe hjemme 100% av tida, men hadde gjerne jobba bare 30-40% dersom økonomien tillot det. 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #47 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, theTitanic skrev: Det var mye bra i 1955. Men alle medaljer har en bakside. 2019 har definitivt også sin bakside. For hvem? For karriere-ego-mannen? Anonymkode: 0b34b...bde 1
kisskissbangbang Skrevet 1. januar 2020 #48 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva slags kvinne tror du trives med husarbeid og daglig logistikk? Hva slags kvinne tror du ikke ønsker seg utdanning og karriere? Hva slags kvinne tror du trives med et så skjevt forhold? Og hvordan tror du et så skjevt forhold vil være for de to? Anonymkode: 0b34b...bde Det er da mange som ville hatt det fint med ei sånn løsning. 4
youcancallmejune Skrevet 1. januar 2020 #49 Skrevet 1. januar 2020 (endret) Det ville vært helt uaktuelt for meg personlig da jeg tjener best av oss, elsker jobben min og ikke vet om noe som er mer kjedelig enn å stelle hjemme, men jeg har forståelse for at de som ønsker å leve sånn og har råd til det velger å være hjemmeværende. Det får være opp til dem, men jeg håper de får forhandlet seg til en økonomisk avtale med mannen slik at de ikke taper for mye på det. Det er nok mange som har gått i den kvinnefella der og blitt byttet ut med en yngre modell etter noen år. Da er det ikke lett å komme tilbake til arbeidslivet slik det har utviklet seg. Endret 1. januar 2020 av youcancallmejune 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #50 Skrevet 1. januar 2020 3 minutter siden, theTitanic skrev: Det var mye bra i 1955. Men alle medaljer har en bakside. 2019 har definitivt også sin bakside. Vi er i 2020 nå. ☺️ Anonymkode: 3efbd...b2b 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #51 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, kisskissbangbang skrev: Det er da mange som ville hatt det fint med ei sånn løsning. Helt sikkert. Men jeg kunne ikke giftet meg med en som traktet etter en sånn livsstil. Jeg ville hatt noen som også var likestilt intellektuelt og derfor også en samtalepartner og sjelevenn. Anonymkode: 0b34b...bde 5
Puny Skrevet 1. januar 2020 #52 Skrevet 1. januar 2020 (endret) Uansett hvordan man vrir og vender på dette blir kona tapende part. Pensjonssparing er en ting, men hva med at hun er uattraktiv på arbeidsmarkedet etter mange år utenfor? Skulle hun ha lyst til å jobbe når barna blir større, eller dere skiller dere, så sitter hun der med skjegget i postkassa. Endret 1. januar 2020 av Puny 18
Hr Solbakken Skrevet 1. januar 2020 Forfatter #53 Skrevet 1. januar 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare vær klar over at med en slik ordning får kona rett til barna ved brudd. Så sitter du der alene. Jeg priser meg lykkelig for at jeg tok i et tak hjemme og insisterte på å ta ut pappaperm. Da hun prøvde å ta fra meg omsorgen nådde hun ikke frem. En viktig grunn var at den kvinnelige psykologen mente at barna var nært knyttet til meg. Det hadde aldri vært tilfelle om eksen hadde fått være hjemme og regjert som hun ønsket. Anonymkode: dd50e...588 Det er mulig, kjenner ikke regelverket i detalj. Men det er i så fall en urimelig lovregel. Når far kommer hjem er jo familien samlet igjen, og da er det jo tid til litt lek og morro. Ser ingen grunn til at far skulle få noen dårligere relasjon til barna sånn sett. Barna vil fremdeles være glad når faren kommer inn døra etter jobb. 1
Gjest theTitanic Skrevet 1. januar 2020 #54 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er i 2020 nå. ☺️ Anonymkode: 3efbd...b2b Close enough.
kisskissbangbang Skrevet 1. januar 2020 #55 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helt sikkert. Men jeg kunne ikke giftet meg med en som traktet etter en sånn livsstil. Jeg ville hatt noen som også var likestilt intellektuelt og derfor også en samtalepartner og sjelevenn. Anonymkode: 0b34b...bde Så i et slikt forhold trur du ikke begge kan være intellektuelle og spennende mennesker, og ha gode samtaler med hverandre? 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #56 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, kisskissbangbang skrev: Så i et slikt forhold trur du ikke begge kan være intellektuelle og spennende mennesker, og ha gode samtaler med hverandre? Nei. Anonymkode: 0b34b...bde 8
Gjest theTitanic Skrevet 1. januar 2020 #57 Skrevet 1. januar 2020 Men for å svare ts på det han spurte om så ja, det finnes kvinner som vil dette. Men du må være tydelig på dette allerede fra dag en du går på date.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #58 Skrevet 1. januar 2020 Det kunne jeg absolutt tenkt meg, kunne eventuelt jobbet litt som frivillig og ellers passet barna, holdt orden i huset og lagd mat. Om noen år når mannen min går opp betydelig i lønn kommer jeg til å gå ned til en mye mindre stillingsbrøk og være delvis hjemmeværende. Elsker å være med barna, lage mat og bake og holde hjemmet vårt rent og pent. Anonymkode: 67af3...58a 7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #59 Skrevet 1. januar 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk pensjonssparing for kona, da. Anonymkode: 16f4c...f65 Er man hjemme med barn under seks år så får man godskrevet omsorgspoeng, som tilsvarer pensjonspoeng for 4,5G i årlig inntekt. Så det er ikke sånn at man ikke får pensjonspoeng i det hele tatt som hjemmeværende... Anonymkode: 1dcbf...a94 7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #60 Skrevet 1. januar 2020 Er det ikke en bedre løsning at begge jobber redusert stilling mens barna er små? Det er jo faktisk ganske kjedelig å bare være hjemme. Var hjemme to år med min, pga diverse omstendigheter. Savnet voksenkontakt, jobb og kollegaer. Var ingen andre voksne hjemme på dagtid, og kunne ikke akkurat hamre på døra til venner med full jobb og små barn om ettermiddagene. Men for all del, finner du ei som vil, og dere sikrer henne økonomisk på alle måter, så er det vel bare å kjøre på. Du mener vel bare at dette skal vare noen få år, regner jeg med? Anonymkode: dc8d6...2c0 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå