Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Geirfuglen
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun blir den sosiale motoren i familien og sjefen hjemme. Han blir gjest i eget hus. Se på krigsgenerasjonen. Mange fedre hadde lite kontakt med egne barn.

Anonymkode: dd50e...588

Men dette kan da ikke være et mål?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmeværende/deltidsarbeidende  taper på alle fronter økonomisk ved skillsmisse eller pensjonsalder. Ingen bør velge det, med mindre de sikres godt gjennom private ordninger. Det må også sikres at de private ordningene ikke kan deles, men følger den hjemmeværende/deltidsarbeidende, ved skilsmisse. For barnas del, tror jeg absolutt det er best å ha en forelder som jobber deltid.

Anonymkode: bff29...fc4

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig fokus/sted å starte. Først og fremst må du vel ha som mål og finne kvinnen i ditt liv uavhengig av framtidig livssituasjon. En dame som du virkelig ønsker å dele resten av livet med, og som skal være mor til dine barn. Hun bør jo ha nogenlunde samme innstilling til livssituasjon, familieliv, økonomi, nettverk, standard osv som deg. I tillegg, hvis dette er den livsstilen og -situasjonen du ønsker deg, bør du sørge for at dere har penger. Mye penger. Hjemmeværende koner er mest vanlig hos de aller mest lavtlønnede, og de aller mest høytlønnede/formuende. Det er logisk, for det er de som taper minst på at én ikke tjener penger, livstilen bli relativt uforandret uten den "manglende" lønna, mens hverdagslogistikken og familielivet kan bli så mye bedre.
Personlig har jeg vært hjemmeværende i flere år da barna var små, men det var sammenfallende med betydelig økt inntekt (og arbeidsinnsats) fra mannens side, samt egen utleieinntekt, slik at vi kunne ha vaskehjelp og annen hjelp i tillegg. Det var en forutsetning, jeg ville ikke blitt noen god kone og husmor hvis det var vasking som var formålet med at jeg ikke jobbet. 

Hvis du finner en av de aller mest lavtlønnede som gjerne bytter ut en stressende og dårlig jobb med hjemmearbeid, og du selv ikke tjener mer enn middels, tror jeg ikke det at hun er hjemmeværende vil gi deg det harmoniske familielivet du etterstreber, med mindre du (og hun) har en minimalistisk innstilling til tilværelsen, med selvberging og alternativ barndom. Der er det også en utrolig stor fordel hvis dere har formue/eiendom/utdanning (å falle tilbake på), nettverk og ressurser. Litt sånn som han som skrev om fattigdomslykke. 

Men å jobbe mindre/deltid/være noen år hjemme når man har små barn, det er veldig vanlig også blant middelklassen, og der er du ikke spesielt gammeldags. 

Anonymkode: 2b11b...c07

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de siste gjenlevende husmødrene, som er stolt av tittelen sin. Her i huset er det mannen som tar seg av de tyngste tingene mens jeg styrer hus, hjem og barn.

Jeg elsker det.

Anonymkode: 63fff...575

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er en av de siste gjenlevende husmødrene, som er stolt av tittelen sin. Her i huset er det mannen som tar seg av de tyngste tingene mens jeg styrer hus, hjem og barn.

Jeg elsker det.

Hva er "de tyngste tingene".

Anonymkode: 16f4c...f65

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne tenkt meg en sånn mann som liker det gamle , foreløpig ikke funnet noen . Er ufør så sånn sett er jeg hjemmeværende . 

Anonymkode: cf68b...a43

Hallo !    Har en forkjærlighet til å ta vare på det gamle, og opptatt av nostalgi, men er desv "opptatt"     Alt var ikkje bedre før, lmen vi hadde det på mange måter mye bedre, og  ingen tvil om at folkesjæla har endre i takt med vår matrielle velstand.     Egoismen skinnner igjennom fasasden hos mange, og vi har fått en holdningsendring. 

Skrevet
16 timer siden, Hr Solbakken skrev:

Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg kunne ønske meg en hjemmeværende kone.

Ser mange fordeler ved at mannen jobber fast for å forsørge familien og kona er hjemme for å passe barna, lage mat og vaske. I dagens samfunn når begge parter skal jobbe fulltid ute, blir det mer jobb totalt sett når husarbeidet skal gjøres på kvelden. Begge blir slitne og får mindre overskudd til hverandre, barna og livet ellers.

Når jeg mener at konen da må ta husarbeidet, mener jeg selvfølgelig ikke at det er fritt frem for mannen å rote og slenge sokker overalt. Jeg selv er i utgangspunktet ganske ryddig av meg, og finner det naturlig at menn hjelper til slik at det ikke blir unødvendig rotete. Talerkner settes i oppvaskmaskina etter bruk og man slår på maskina når den er full osv. Og mannen kan gjerne hjelpe til med å lage middagen i helgene, men ordningen må bli slik at kona er ansvarlig for mesteparten av husarbeidet.

Økonomisk må det også henge sammen. Siden mannen er ansvarlig for å skaffe inntekt til familien, må lønna deles med kona. Da er det naturlig at lønna deles likt etter at alle faste utgifter er betalt.

Hva sier KG til dette? Er dette blitt helt uaktuelt i dagens samfunn?

Sett fra barns perspektiv er dette beste for dem helt klart. Å få komme hjem til noen som er hjemme etter skolen osv. Spart litt på bhg utgifter i hverttfall. Pensjonssparing på plass... hadde ikke passet meg jeg hater husarbeid og hadde blitt særdeles ulykkelig😂

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker det.

Og på tilsvarende måte har også vi det,og aldri noen diskusjon om hvem som skal gjøre hva o.s.v.    Har ingen sans for desse "rødstrømpene" som kjemper for likestilling i alle ledd.     Fortsatt er det flest menn som tar seg av det praktiske ,mog de tyngre jobbene, og slik vil det fortsette å bli i overskueleg fremtid.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "de tyngste tingene".

Bor du i en sokkel-leilighet i byen o.l så har du selvsagt ikkje noe forhold til det !.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Anonym Bruker said:

Bor du i en sokkel-leilighet i byen o.l så har du selvsagt ikkje noe forhold til det !.

Jeg gjør ikke det. Lurer fortsatt på hva som er "de tyngste tingene". Kanskje du kan svare meg på det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange kvinner som er enkle nok i hodet til å gå med på en slik deal. Kjør på!

Anonymkode: f9bf4...d61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Hr Solbakken skrev:

Det er et godt poeng. Samfunnet har på en måte ikke innrettet pensjonsreglene for slike typer familier. Det burde vært en ordning som gjør at hjemmeværende partner får opptjent pensjonspoeng for tiden man er hjemme med barna.

Hvorfor skal verdiløse mennesker lønnes av staten? Vi tar vare på de som ikke kan jobbe, ikke de som velger å sulle i hjemmet.

Anonymkode: f9bf4...d61

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør ikke det. Lurer fortsatt på hva som er "de tyngste tingene". Kanskje du kan svare meg på det?

Eeksempler   "tyngste tingene" går m.a. på evntl. byggtekniske endringer  på eit hus .   Om-møbleringer o.l.   Beplanting  m/ div hage-gårdsarbeid.    Tekniske innrettninger i forb. med gårdsdrift.   Rep-og vedlikehold av kjøretøyer  m.m.      Idag er det fortsatt flest menn som jobber innen industrien, annlegg m.v     

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Og på tilsvarende måte har også vi det,og aldri noen diskusjon om hvem som skal gjøre hva o.s.v.    Har ingen sans for desse "rødstrømpene" som kjemper for likestilling i alle ledd.     Fortsatt er det flest menn som tar seg av det praktiske ,mog de tyngre jobbene, og slik vil det fortsette å bli i overskueleg fremtid.

Det praktiske? Som alt innkjøp (tungt er det også), mat, klær, bil, bensin? Det praktiske rundt barna, matpakker, skiftetøy, foreldremøter, fritidsaktiviteter? Henting og levering i barnehagen? Vasking, og klesvask og matlaging, er ikke det praktisk? All planlegging og gjennomføring av jula nå, det var det praktiske rundt det som du stod for? Hva er likestillingen i det da, hva gjør kona di, om ikke praktiske ting? Står hun for det intellektuelle, kunstneriske og upraktiske, som pynting og spilling av piano? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en student på 21 år, og vil gjerne jobbe deltid 50% f.eks og ta meg mest av husarbeidet... Er vokst opp i vekkelsen så alle i min familie har vært hjemmeværende.

Men jeg ønsker å bruke en del penger på hobbyer, å ha et småbruk med noen hester osv. Veldig fint for barn å vokse opp med dyr. Da kan kanskje min halve lønn dekke en del av dette og pensjonssparing men da måtte mannen tatt seg av utgifter med huset osv

Og må selvsagt eie 50% av huset. Familier hvor kvinnen gjør litt mer hjemme føler jeg holder (kanskje mer religiøse også da men...) og hvis skilsmisse blir lite aktuelt må det gå veldig fint for mannen å la kona eie halve huset

Anonymkode: 94534...d87

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel? Det kommer vel veldig an på hva slags jobb man har, og ikke minst hva man gjør hjemme? Føler du det samme om folk som studerer over nett? 

Og mener du at en person som jobber i butikk eller som hjelpepleier fråtser i intellektuelle samtaler på jobb? 

Jeg har et stort nettverk med gode og smarte venner, som jeg snakker med daglig. Jeg oppdaterer meg på faget mitt daglig, samt leser flere bøker i uka. Vi har spennende debatter ved middagsbordet, der vi lærer barna om politikk, samfunn, vitenskap osv. I tillegg liker jeg å lære nye ting, så jeg fordyper meg i ulike tema når noe fanger interessen min. 

Siden jeg fikk barn har jeg fordypet meg i alt fra pedagogikk, psykologi, ernæring, antropologi, miljøspørsmål, tilknytningsteori og en hel haug med mindre temaer. 

Mener du at jeg ville fått mer stimuli ved å jobbe f.eks i en barnehage? 

Denne typen generalisering er ikke spesielt intelligent i mine øyne.. 

Anonymkode: a64c5...0a0

Du ønsker tydeligvis sterkt å slippe å jobbe. Så sterkt at du prøver å lure deg selv til å tro at samtaler rundt middagsbordet (😂) eller å sitte hjemme alene å bla i bøker, kan gi deg den samme intellektuelle og personlige utvikling som å motta ekte impulser og håndtere ekte utfordringer gjennom deltakelse i arbeidslivet. Og ja, det å jobbe i en barnehage vil definitivt være en bedre kilde til intellektuell og personlig vekst - og ikke minst til selvrespekt - enn dagdriveri og samtaler over en tallerken kålrullader.

Anonymkode: 2fe87...f7c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

At begge jobber ræva av seg er ikke bra, en hjemmeværende er en god løsning. Blir nok moderne om noen år, når kvinner igjen kan være kvinner, og menn kan være menn. Mange blir sikkert hysterisk sinte og latterliggjør slike tanker, men de som tenker i front blir oftest latterliggjort.

Anonymkode: b6489...ecc

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det praktiske? Som alt innkjøp (tungt er det også), mat, klær, bil, bensin? Det praktiske rundt barna, matpakker, skiftetøy, foreldremøter, fritidsaktiviteter? Henting og levering i barnehagen? Vasking, og klesvask og matlaging, er ikke det praktisk? All planlegging og gjennomføring av jula nå, det var det praktiske rundt det som du stod for? Hva er likestillingen i det da, hva gjør kona di, om ikke praktiske ting? Står hun for det intellektuelle, kunstneriske og upraktiske, som pynting og spilling av piano? 

Hvem var det som gjekk i skogen saman m/ barna og hogde juletreet ?.    Hvem var det som monterte juletreet. ?   Hvem var det som satte vinterdekkene  på bilen   ?.     Hvem var det som måtte til å  starte  snøfreser, og tok seg av snømåkingen ?.   Hvem var det som ordnet  sykkelen til barna ?    Hvem var det som skiftet den råtne bordkledningen på fjøset, naustet ,husveggen, hytta  ?  Hvem  måtte frem m/ stigen  til  taket å rensket takrenner  for løv og dritt etter løvnedfallet. ?.    Hvem var det som tok på land og pusset båten som er i familien eie. ?.  Eller campingvogna skal flyttes o.l  ?  Hvem       

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At begge jobber ræva av seg er ikke bra, en hjemmeværende er en god løsning. Blir nok moderne om noen år, når kvinner igjen kan være kvinner, og menn kan være menn. Mange blir sikkert hysterisk sinte og latterliggjør slike tanker, men de som tenker i front blir oftest latterliggjort.

Anonymkode: b6489...ecc

Det å ønske seg tilbake til de gamle kjønnsrolle er ikke «å tenke i front», men snarere reaksjonær nostagi. Det er omtrent som å ønske seg tilbake til føydalsamfunnet - veldig fremsynt.

Anonymkode: 2fe87...f7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Anonym Bruker skrev:

Hvem var det som gjekk i skogen saman m/ barna og hogde juletreet ?.  Vi gikk sammen og bar det sammen (ca 70 meter hjemmefra var juletreutsalget)  Hvem var det som monterte juletreet. ?  Jeg. Og måtte ut og kjøpe ny juletrefot. Og henta alle eskene med pynt fra kjeller og loft (tungt, faktisk).  Hvem var det som satte vinterdekkene  på bilen   ? Verksted, men mannen lagde avtalen.      Hvem var det som måtte til å  starte  snøfreser, og tok seg av snømåkingen ? Kommunen. .   Hvem var det som ordnet  sykkelen til barna ? Jeg.   Hvem var det som skiftet den råtne bordkledningen på fjøset, naustet ,husveggen, hytta  ?  Ingen. Hvem  måtte frem m/ stigen  til  taket å rensket takrenner  for løv og dritt etter løvnedfallet. ? Det gjorde vi sammen som alltid, mens vi skrudde av vannet osv på hytta. .    Hvem var det som tok på land og pusset båten som er i familien eie. ?.  Eller campingvogna skal flyttes o.l  ?  Hvem   Har ikke båt og campingvogn.     

Du svarer jo ikke: det er helt ok at du og kona har en grei arbeidsdeling hos dere som dere er fornøyd med, og at den er tradisjonelt kjønnsdelt. Men å kalle de småtingene her for praktiske, mens hva nå enn din kone gjør er liksom ikke praktisk eller tungt, det blir for dumt. Og likestilte er dere jo hvis dere faktisk gjør like mye og har samme ansvar. Men det høres ikke ut som du har tatt mye praktisk ansvar i jula hvis det å skaffe et juletre var det du har bidratt med. 
Men hvis kona de er hjemmeværende, er det sikkert ganske likestilt at hun gjør det meste av husarbeid i det daglige. Hvorfor hun skal gjøre alt annet også er for meg en gåte, men  ok, hun slipper å ta bilen på verksted. Hvis hun er fornøyd med det, så. Jeg er nå glad for at min mann er mer praktisk anlagt enn du tydeligvis er. Han kan stelle i stand til jul og ta seg av hus og hjem helt alene og i tillegg til jobb, akkurat som jeg kan. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...