GrønnNellik68 Skrevet 4. januar 2020 #201 Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som en fantastisk barndom men TS kan ikke legge dette glansbildet til grunn. Ikke i dag. Han skylder de framtidige barna sine å finne ut hva motivasjonen til denne dama som vil være hjemmeværende er, ikke bare tro blindt på at hun vil "det beste for barna". Og så skylder han barna sine å gjøre sine egen vurdering etterhvert om hvordan livssituasjonen fungerer for barna. Hvis denne ukonvensjonelle løsninga til TS og kona fører til at barna blir ensomme så håper jeg at han har mot nok til å korrigere planen i stedet for å lukke øynene og slå seg på brystet og si "Se hvor prektige vi er. Vi sender ikke barna i barnehage slik som disse moderne feministene som skal realisere seg selv." Anonymkode: fad4d...348 Men jeg tenker at selv om du er hjemmeværende så kan vel barna være litt i bhg for den sosiale biten. Det er jo ikke svart og hvitt. De kunne ha fordelen av å bli levert sent og hentet tidlig. Null stress... kona fikk en litt enklere dag hjemme. Selv om hun er hjemmeværende så trenger hun nå ikke å slite seg ut. Hadd glatt spart opp til robot støvsuger og dratt på trening hvis det var meg da😂 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #202 Skrevet 4. januar 2020 12 minutter siden, Bente1234 skrev: Men jeg tenker at selv om du er hjemmeværende så kan vel barna være litt i bhg for den sosiale biten. Det er jo ikke svart og hvitt. De kunne ha fordelen av å bli levert sent og hentet tidlig. Null stress... kona fikk en litt enklere dag hjemme. Selv om hun er hjemmeværende så trenger hun nå ikke å slite seg ut. Hadd glatt spart opp til robot støvsuger og dratt på trening hvis det var meg da😂 Absolutt. Og mange hjemmeværende mødre gjør garantert en kjempejobb selv med barn som går hjemme. Men jeg siterte i utgangspunktet den første posten din (tror i hvert fall det var den første posten): Sett fra barns perspektiv er dette beste for dem helt klart Det er ikke helt klart at denne situasjonen er den beste, det kommer an på hvordan mor er skudd sammen. Mens man før kunne regne med at hjemmeværende barn hadde en skokk med lekekamerater i gata er situasjonen i dag ikke slik. Jeg kan ikke se at TS nevner barnehage noe sted, og jeg tror denne ideen om at mor hjemme er best uansett er ganske fastspikra hos en del mennesker (jf mine foreldre) og barna kan i verste fall ende opp som taperne. Det er ikke greit. Anonymkode: fad4d...348 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #203 Skrevet 4. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette må jeg kommentere. Moren min var hjemmeværende helt til jeg begynte på skolen. Jeg var et av få barn på trinnet som ikke hadde vært i barnahage. Moren min sørget ikke for sosial kontakt for meg med jevnaldrende, slik at da jeg begynte på skolen som jeg var overmoden for slet jeg med å bli kjent med andre, jeg forsto ikke sosiale koser og jeg ble sittende alene i friminuttene. Etterhvert noen år ble SFO opprette, jeg for innom noen ganger fordi jeg kjente noen litt der. Det var hyggelig helt til de sendte med meg en faktura hjem. Da fikk jeg beskjed fra foreldrene mine om at vi ikke brukte sånne ting, jeg skulle være hjemme (selv om de ikke hadde peiling på hva jeg gjorde før fakturaen kom). Kort fortalt; mine foreldres avgjørelse om at mor var hjemme hadde lite å gjøre med hva som var best for meg, selv om de til den dag i dag vil blåholde på det, men alt å gjøre med det verdikonservative imaget deres hvor de gladelig rynket på nesa over kvinner som satte seg selv først. Paradokset er at jeg mener min mor gjorde akkurat det samme, hun idealiserte bare en annen livsstil. Anonymkode: fad4d...348 Jeg har mye av den samme opplevelsen. Min mor var hjemmeværende til mitt yngste søsken var ferdig med barneskolen. Vi bodde på landet, og det var ikke så mange barn i nærheten. Da jeg (som er eldst) begynte på skolen, hadde jeg knapt sett folk før, for å sette det på spissen. Havnet utenfor med én gang, og var "hun rare" gjennom hele grunnskolen. Vi hadde også sinnssykt dårlig råd, og jeg husker jeg aldri turte å spørre om å få noe nytt, for jeg visste at vi hadde lite penger. Fikk dårlig samvittighet hver gang jeg fikk noe utenom bursdag og jul. Som voksen har jeg ofte tenkt "hvorfor i all verden fikk hun seg ikke en jobb?". Men hennes ideal var å være hjemmeværende. Jeg hadde en god oppvekst på mange områder, altså, men som deg vil jeg også gjerne få frem at hjemmeværende mor ikke bare er idyll og best for barna. Anonymkode: 4a30d...762 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #204 Skrevet 4. januar 2020 Jeg ser fordelen, men hva med at begge jobber 50% hver? Slik at ikke bare en kommer tapende ut at det når det gjelder pensjon? Over tid vil det være lite givende å gå bare hjemme. Men hvis begge har to/tre dager hver i uka fri, så blir det bedre balanse. Anonymkode: 32c5d...aa3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #205 Skrevet 4. januar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser fordelen, men hva med at begge jobber 50% hver? Slik at ikke bare en kommer tapende ut at det når det gjelder pensjon? Over tid vil det være lite givende å gå bare hjemme. Vi uføre går bare hjemme. Går på et vis det. Anonymkode: 726f8...07a 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #206 Skrevet 4. januar 2020 7 timer siden, Bente1234 skrev: Men jeg tenker at selv om du er hjemmeværende så kan vel barna være litt i bhg for den sosiale biten. Det er jo ikke svart og hvitt. De kunne ha fordelen av å bli levert sent og hentet tidlig. Null stress... kona fikk en litt enklere dag hjemme. Selv om hun er hjemmeværende så trenger hun nå ikke å slite seg ut. Hadd glatt spart opp til robot støvsuger og dratt på trening hvis det var meg da😂 Jeg som har kommentert tidligere at jeg er vokst opp i Vekkelsen med hjemmeværende mor.. Jeg gikk i "åpen barnehage" dvs et par timer med mamma med, og når jeg var 3 gikk jeg i vanlig barnehage men ikke fulle dager (hentet kanskje kl 2 heller) Ikke hver eneste dag heller. Anonymkode: bf466...48b 1
remix2020 Skrevet 24. oktober 2020 #207 Skrevet 24. oktober 2020 Hadde ikke sagt nei til hjemmeværende kone jeg, men har dessverre ikke inntekten som kreves for at det skulle vært mulig. Så, jeg håper å finne ei som har egen inntekt😉.
remix2020 Skrevet 24. oktober 2020 #208 Skrevet 24. oktober 2020 På 4.1.2020 den 17.39, AnonymBruker skrev: Jeg ser fordelen, men hva med at begge jobber 50% hver? Slik at ikke bare en kommer tapende ut at det når det gjelder pensjon? Over tid vil det være lite givende å gå bare hjemme. Men hvis begge har to/tre dager hver i uka fri, så blir det bedre balanse. Anonymkode: 32c5d...aa3 Slik pensjonen er idag ville begge tapt på det dersom begge jobbet 50%. Pensjonssystemet er i dag rigget for at begge skal jobbe 100% 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #209 Skrevet 24. oktober 2020 På 4.1.2020 den 17.39, AnonymBruker skrev: Jeg ser fordelen, men hva med at begge jobber 50% hver? Anonymkode: 32c5d...aa3 Hvis begge jobber 50 % går BEGGE tapende ut angående pensjon! 50 % er som å aldri ha jobba, dessverre. Bedre isåfall at en eller begge har jobb med langvakter, sånn at man har flere fridager på en 80 % stilling. Anonymkode: 16d97...055 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #210 Skrevet 24. oktober 2020 Kunne gått med på en slik løsning evt at begge jobber fulltid med noe de liker og at halve inntekten går til å betale en hushjelp. Anonymkode: 94bf4...b5f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #211 Skrevet 24. oktober 2020 Den som tjener best bør jobbe og den andre er hjemmeværende. Er ikke holdbart at begge er i 100% jobb med små unger i hus. At ikke flere har skjønt dette før nå.. Forholdet blir ræva, man er sliten, lite opplagt og lite sex og forholdet går dunken er konsekvensen hvis begge er i full jobb. Man kan heller begynne å jobbe fullt når barna er blitt større og mere selvstendige. Anonymkode: 42631...de4 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #212 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Den som tjener best bør jobbe og den andre er hjemmeværende. Er ikke holdbart at begge er i 100% jobb med små unger i hus. At ikke flere har skjønt dette før nå.. Forholdet blir ræva, man er sliten, lite opplagt og lite sex og forholdet går dunken er konsekvensen hvis begge er i full jobb. Man kan heller begynne å jobbe fullt når barna er blitt større og mere selvstendige. Anonymkode: 42631...de4 Man må da ikke tjene "best", men nesten dobbelt av gjennomsnittlig lønn. Ellers kan man glemme huslån og andre ting som gir trygghet også når barna er små. Anonymkode: 16d97...055 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #213 Skrevet 24. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den som tjener best bør jobbe og den andre er hjemmeværende. Er ikke holdbart at begge er i 100% jobb med små unger i hus. At ikke flere har skjønt dette før nå.. Forholdet blir ræva, man er sliten, lite opplagt og lite sex og fborholdet går dunken er konsekvensen hvis begge er i full jobb. Man kan heller begynne å jobbe fullt når barna er blitt større og mere selvstendige. Anonymkode: 42631...de4 Det er vel heller du som ikke har skjønt det. Vi jobbet begge to 100% da barna var små, forholdet er helt i orden 12 år etter den yngste ble født. Men så har vi begge to tatt ansvar hele veien også, barna har aldri vært den enes ansvar. Anonymkode: fad4d...348 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #214 Skrevet 24. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Den som tjener best bør jobbe og den andre er hjemmeværende. Er ikke holdbart at begge er i 100% jobb med små unger i hus. At ikke flere har skjønt dette før nå.. Forholdet blir ræva, man er sliten, lite opplagt og lite sex og forholdet går dunken er konsekvensen hvis begge er i full jobb. Man kan heller begynne å jobbe fullt når barna er blitt større og mere selvstendige. Anonymkode: 42631...de4 Mange har klart/klarer at begge er i jobb helt fint. Anonymkode: 16f4c...f65 2
Nutz Skrevet 24. oktober 2020 #215 Skrevet 24. oktober 2020 On 1/1/2020 at 6:25 PM, Hr Solbakken said: Det er et godt poeng. Samfunnet har på en måte ikke innrettet pensjonsreglene for slike typer familier. Det burde vært en ordning som gjør at hjemmeværende partner får opptjent pensjonspoeng for tiden man er hjemme med barna. Det er ikke pålagt å få barn, derfor bør det heller ikke lønnes. Å få barn er helt frivillig, så å belønne dette med pensjonspoeng er jo helt hinsides. Den hjemmeværende har jo ikke bidratt med NOE til samfunnet, annet enn å benytte seg av skattebetalernes frynsegoder som skole, sykehus og tannlege for både seg selv og barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #216 Skrevet 24. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange har klart/klarer at begge er i jobb helt fint. Anonymkode: 16f4c...f65 Det viser ikke skilsmissestatestikken.. Heller litt dårligere råd og mere tid overskudd til familie/partner. For oss er det uaktuelt å jobbe 100%. Partner jobber ca 50% og jeg 100%. Fungerer mye bedre for oss og vi har mye mere overskudd i hverdagen. Anonymkode: 42631...de4 1
Skogkatten Skrevet 24. oktober 2020 #217 Skrevet 24. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den som tjener best bør jobbe og den andre er hjemmeværende. Er ikke holdbart at begge er i 100% jobb med små unger i hus. At ikke flere har skjønt dette før nå.. Forholdet blir ræva, man er sliten, lite opplagt og lite sex og forholdet går dunken er konsekvensen hvis begge er i full jobb. Man kan heller begynne å jobbe fullt når barna er blitt større og mere selvstendige. Anonymkode: 42631...de4 Nå er det vel sånn at staten ønsker at flere skal få barn. Konsekvensen av ditt forslag kan jo heller være at mange kvinner i typiske kvinneyrker slutter å få barn, eller i beste fall får færre barn. Man kan nemlig være glad i jobben sin selv om man ikke tjener spesielt godt. For eksempel sykepleiere, veterinærer, lærere og frisører er ofte glade i jobbene sine og har ikke noe ønske om å miste voksenkontakt og faglig utvikling selv om de får barn. Som jeg har skrevet i tidligere tråder med lignende tema så burde heller løsningen være at far tar en større del av ansvaret hjemme, og legger livet sitt til rette for å få barn. Menn får barn like mye som kvinner gjør det, selv om de slipper graviditet og fødsel. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #218 Skrevet 24. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det viser ikke skilsmissestatestikken.. Heller litt dårligere råd og mere tid overskudd til familie/partner. For oss er det uaktuelt å jobbe 100%. Partner jobber ca 50% og jeg 100%. Fungerer mye bedre for oss og vi har mye mere overskudd i hverdagen. Anonymkode: 42631...de4 Har dere pensjonssparing for den som jobber 50%? Anonymkode: 16f4c...f65
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #219 Skrevet 24. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere pensjonssparing for den som jobber 50%? Anonymkode: 16f4c...f65 Nei vi deler økonomi 50/50 men setter av til sparing når vi kan. Ved skilsmisse blir alt delt 50/50. Anonymkode: 42631...de4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #220 Skrevet 24. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei vi deler økonomi 50/50 men setter av til sparing når vi kan. Ved skilsmisse blir alt delt 50/50. Anonymkode: 42631...de4 Men pensjonen da? Anonymkode: 16f4c...f65 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå