Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2020


Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

Hei Jenter🙋‍♀️💛

Melder meg inn her, med en liten klump av usikkerhet i magen. 
 

Har prøvd aktivt på nr 2 i over 4år nå. Akkurat vært igjennom mitt første søskenforsøk/IVF og testet positivt igår🙏🏻♥️
 

Men har så dårlig følelse på en måte.... Redd😭😔 små spotter (ekstremt lite), men virker som mere siden jeg har ekstra mye utflod pga Lutinus - progesteron støtte. Er svaaaaakt brunt og litt rosa. Har vært sånn siden igår. Har egentlig ikm imorgen, testet to dager for tidlig siden magefølelsen min sa GRAVID! 🙏🏻♥️ 
Har ekstremt mye luftsmerter i magen og murrer nederst. Har også et konstant hold og vondt i korsryggen. Ingen direkte smerter.....
 

Noen som har opplevd lignende? 4uker på vei.


Håper mitt lille mirakel klorer seg fast🙏🏻♥️😭🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, VeronicaAmanda skrev:

Hei Jenter🙋‍♀️💛

Melder meg inn her, med en liten klump av usikkerhet i magen. 
 

Har prøvd aktivt på nr 2 i over 4år nå. Akkurat vært igjennom mitt første søskenforsøk/IVF og testet positivt igår🙏🏻♥️
 

Men har så dårlig følelse på en måte.... Redd😭😔 små spotter (ekstremt lite), men virker som mere siden jeg har ekstra mye utflod pga Lutinus - progesteron støtte. Er svaaaaakt brunt og litt rosa. Har vært sånn siden igår. Har egentlig ikm imorgen, testet to dager for tidlig siden magefølelsen min sa GRAVID! 🙏🏻♥️ 
Har ekstremt mye luftsmerter i magen og murrer nederst. Har også et konstant hold og vondt i korsryggen. Ingen direkte smerter.....
 

Noen som har opplevd lignende? 4uker på vei.


Håper mitt lille mirakel klorer seg fast🙏🏻♥️😭🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Gratulerer! Skal jeg legge deg inn i hovedinnlegget? Trenger i såfall alder, hvor mange barn du har og når termin er 🙂 

Lenger bak i tråden her var vi hvertfall en to-tre personer som spottet litt-mellomstor mengde rundt IKM. I følge info på nett er det vanlig, og man bør ikke være bekymret med mindre det er rødt og man har smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Gratulerer! Skal jeg legge deg inn i hovedinnlegget? Trenger i såfall alder, hvor mange barn du har og når termin er 🙂 

Lenger bak i tråden her var vi hvertfall en to-tre personer som spottet litt-mellomstor mengde rundt IKM. I følge info på nett er det vanlig, og man bør ikke være bekymret med mindre det er rødt og man har smerter.

Håper det går bra🙏🏻😍 

33år - 1barn fra før - termin 10.August 2020 🙏🏻😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, VeronicaAmanda skrev:

Hei Jenter🙋‍♀️💛

Melder meg inn her, med en liten klump av usikkerhet i magen. 
 

Har prøvd aktivt på nr 2 i over 4år nå. Akkurat vært igjennom mitt første søskenforsøk/IVF og testet positivt igår🙏🏻♥️
 

Men har så dårlig følelse på en måte.... Redd😭😔 små spotter (ekstremt lite), men virker som mere siden jeg har ekstra mye utflod pga Lutinus - progesteron støtte. Er svaaaaakt brunt og litt rosa. Har vært sånn siden igår. Har egentlig ikm imorgen, testet to dager for tidlig siden magefølelsen min sa GRAVID! 🙏🏻♥️ 
Har ekstremt mye luftsmerter i magen og murrer nederst. Har også et konstant hold og vondt i korsryggen. Ingen direkte smerter.....
 

Noen som har opplevd lignende? 4uker på vei.


Håper mitt lille mirakel klorer seg fast🙏🏻♥️😭🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Så hyggelig, velkommen skal du være☺️🥰 Og gratulerer så masse!

Jeg spottet nesten 1 uke, brun utflod. De første dagene var det en del, og så ble det mindre og mindre. Det var litt over IKM. Tok blodprøver og de viste en fin HCG stigning👏🏻😁 Legen min sa at det nesten var mer vanlig å spotte enn å ikke spotte😅 Hun sa vi egentlig ikke trengte å ta de blodprøvene, men jeg som bekymret gravid fikk viljen min for å kunne slappe av😂🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silisium skrev:

Ellers er jeg jo litt bekymra for SA og MA, kanskje særlig sistnevnte da det ikke skal være merkbart, og at man kan ha symptomer og slik på tross. Når man leser på diverse forum, så virker det jo nesten helt vanlig med missed abortion. Er så redd for at dette skal skje, og klarer ikke alltid å glede meg over spiren i magen. Kjenner dere andre på noe av dette? 

Jeg har vært rolig en uke nå, men plutselig i går og i dag så har jeg virkelig ikke klart å slappe av😣 Veldig redd for å miste selv, spesielt nå rundt juletider som er min absolutt favoritt tid. Føler meg teit, men ønsker ikke å ha en påminnelse hver jul om det går dårlig😕 Hjelper ikke når jeg leser at stress ikke er bra, blir jo bare enda mer stressa!

Ifølge en statistikk kalkulator så er det for meg 87,5% sjanse for at alt går bra (i dag 6+0). Føler meg som den nerden, men liker den høye sannsynligheten da🥰 i morgen går den opp til 88,2%👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Netteflette skrev:

Så hyggelig, velkommen skal du være☺️🥰 Og gratulerer så masse!

Jeg spottet nesten 1 uke, brun utflod. De første dagene var det en del, og så ble det mindre og mindre. Det var litt over IKM. Tok blodprøver og de viste en fin HCG stigning👏🏻😁 Legen min sa at det nesten var mer vanlig å spotte enn å ikke spotte😅 Hun sa vi egentlig ikke trengte å ta de blodprøvene, men jeg som bekymret gravid fikk viljen min for å kunne slappe av😂🙈 

Så godt å lese at noen andre har opplevd noe lignende. Håper virkelig dette går bra🙏🏻♥️ Er så høyt ønsket🙏🏻 
 

Er vel kanskje ekstra nervøs siden ikm er imorgen. Kommer jeg meg bare over denne helgen skal jeg klare å slappe av litt å nyyyte🙏🏻😌♥️♥️♥️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg også fått bestilt meg TUL, blir den 13 desember 😄 Huff, fredag den 13 desember. Håper det vil bli en positiv dag for meg da😇 Den dagen er jeg 8+1. Det var da samboeren kunne dra😜

Vet ikke om det er tabu å si/snakke om, men vi har også bestilt NIPT test rett før nyttårsaften for å se om barnet er friskt. Da må vi til Gøteborg tur/retur, men begge syns det er verdt det ❤️ Pluss, de kan også si kjønn med ganske høy sikkerhet!! 😄 Er det flere som tenker som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Netteflette skrev:

Da har jeg også fått bestilt meg TUL, blir den 13 desember 😄 Huff, fredag den 13 desember. Håper det vil bli en positiv dag for meg da😇 Den dagen er jeg 8+1. Det var da samboeren kunne dra😜

Vet ikke om det er tabu å si/snakke om, men vi har også bestilt NIPT test rett før nyttårsaften for å se om barnet er friskt. Da må vi til Gøteborg tur/retur, men begge syns det er verdt det ❤️ Pluss, de kan også si kjønn med ganske høy sikkerhet!! 😄 Er det flere som tenker som meg?

NIPT har jeg ikke tenkt på, og egentlig ikke satt meg helt inn i alle disse testene... Hva tester NIPT, og hva er det man ikke har mulighet til å finne ut av ved vanlige kontroller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

NIPT har jeg ikke tenkt på, og egentlig ikke satt meg helt inn i alle disse testene... Hva tester NIPT, og hva er det man ikke har mulighet til å finne ut av ved vanlige kontroller?

Det er for å sjekke etter diverse kromosom feil ved å ta en blodprøve. Det er en enklere måte å ta en prøve på enn å f.eks ta fostervannsprøve. Alle over 38 får det gratis i Norge, men under 38 får man ikke lov å ta det i Norge. Om den slår ut positiv, så kan man eventuelt be om fostervannsprøve for å være mer sikker😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, unknown1 skrev:

Er det ikke vanlig at man måler nakkefold på tidlig ultralyd (ref. NIPT) i forhold til å se på risiko for kromosomfeil?

Jo, men det er vel bare for downs? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det må være en grunn til at de over 38 får tilbud om dette gratis 🤷‍♀️Man hadde vel ikke fått tilbudet om de kunne se alt på ultralyd 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet litt på NIPT vs tidlig ultralyd nå og forstår det slik at hovedforskjellene er følgende:
NIPT utreder for tre typer kromosomfeil: Patau, Edward og Downs. De to førstnevnte er begge så alvorlige at de fleste tilfellene ender opp i spontanabort (95% for Patau og 50% for Edward), det er en mikroskopisk sjanse for at de som har disse kromosomfeilene vil oppleve et lengre liv enn første leveår. 

TUL med nakkefoldundersøkelse vil utrede for Downs. Jeg tror nok at jeg dermed holder meg til TUL med tanke på at det er en veldig høy sannsynlighet for at foster med Patau og Edward syndrom vil spontanaborteres av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir innkalt til tidlig ul v/riksen pga ivf (rundt uke 7) se om hjertet slår😍♥️
Men vil også ta ul rett før uke 12, da kan man se litt mtp genfeil eller lignende. Håper på et frisk barn♥️ 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefon fra fastlegen i dag om at jeg blir innkalt til tidlig ultralyd offentlig pga.ikke helt tilfredsstillende svar på ene blodprøven jeg har tatt. Var i en risikogruppe for å få blodpropp, men de trodde ikke det skulle ha noe å si for at jeg har mistet to ganger tidligere. Skulle få time rundt da jeg selv har bestilt privat, så denne skulle jeg bare avbestille.

Likevel godt og trygt å vite at man blir tatt hånd om. Skulle få god oppfølging dette svangerskapet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, J1994 skrev:

Telefon fra fastlegen i dag om at jeg blir innkalt til tidlig ultralyd offentlig pga.ikke helt tilfredsstillende svar på ene blodprøven jeg har tatt. Var i en risikogruppe for å få blodpropp, men de trodde ikke det skulle ha noe å si for at jeg har mistet to ganger tidligere. Skulle få time rundt da jeg selv har bestilt privat, så denne skulle jeg bare avbestille.

Likevel godt og trygt å vite at man blir tatt hånd om. Skulle få god oppfølging dette svangerskapet :)

Det er godt du blir fulgt opp, tatt i betraktning omstendighetene! 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil bare legge igjen en link jeg har lyst å dele med dere andre, som beroliget meg litt :) Statistikk basert på embryoets overlevelse i forskjellige uker. Veldig fint å se. Nå når jeg er 6+0 idag, så er sjansen for spontanabort kun 8,4 prosent. Den synker hver dag framover ❤️ 

Link: https://spacefem.com/pregnant/mc.php?m=10&d=18&y=19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på kontroll hos jordmor. Veldig fin og hyggelig opplevelse, og allerede nå må jeg bestemme meg for hvor jeg skal føde - hjelp! Første time var mest for å kartlegge og få informasjon, også tok jeg blodprøve og de sjekket urin og blodtrykk. 

Alt så bra ut og jeg hadde ingen risikofaktorer tilknyttet mitt svangerskap, noe som er veldig fint. 

I går på timen kunne jeg legge ut om at jeg nærmest ikke hadde symptomer, så ironisk nok har jeg i natt sovet veldig dårlig og måtte kaste opp en halv brødskive inn i frokosten nå. Kvalmen kom liksom helt akutt. Så akutt at jeg nesten ikke rakk å kjenne kvalmen før oppkastet kom. Veldig snodig! Heldigvis mistet jeg ikke matlysten av det, og fortsatte bare der jeg slapp på frokosten 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

I går var jeg på kontroll hos jordmor. Veldig fin og hyggelig opplevelse, og allerede nå må jeg bestemme meg for hvor jeg skal føde - hjelp! Første time var mest for å kartlegge og få informasjon, også tok jeg blodprøve og de sjekket urin og blodtrykk. 

Alt så bra ut og jeg hadde ingen risikofaktorer tilknyttet mitt svangerskap, noe som er veldig fint. 

I går på timen kunne jeg legge ut om at jeg nærmest ikke hadde symptomer, så ironisk nok har jeg i natt sovet veldig dårlig og måtte kaste opp en halv brødskive inn i frokosten nå. Kvalmen kom liksom helt akutt. Så akutt at jeg nesten ikke rakk å kjenne kvalmen før oppkastet kom. Veldig snodig! Heldigvis mistet jeg ikke matlysten av det, og fortsatte bare der jeg slapp på frokosten 😂

😂 det var da godt at du kunne spise videre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

I går var jeg på kontroll hos jordmor. Veldig fin og hyggelig opplevelse, og allerede nå må jeg bestemme meg for hvor jeg skal føde - hjelp! Første time var mest for å kartlegge og få informasjon, også tok jeg blodprøve og de sjekket urin og blodtrykk. 

Alt så bra ut og jeg hadde ingen risikofaktorer tilknyttet mitt svangerskap, noe som er veldig fint. 

I går på timen kunne jeg legge ut om at jeg nærmest ikke hadde symptomer, så ironisk nok har jeg i natt sovet veldig dårlig og måtte kaste opp en halv brødskive inn i frokosten nå. Kvalmen kom liksom helt akutt. Så akutt at jeg nesten ikke rakk å kjenne kvalmen før oppkastet kom. Veldig snodig! Heldigvis mistet jeg ikke matlysten av det, og fortsatte bare der jeg slapp på frokosten 😂

Jeg fikk i telefonsamtale med fastlegen i går beskjed om å ringe henne på nyåret for å få time til første svangerskapskontroll. Har du vært hos legen tidligere dette svangerskapet? Hadde også egentlig tenkt jordmor til første time, men hørtes liksom ikke ut som om fastlegen forventet det..? 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...