Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2020


Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Dæven! Får man ingenting statlig dekket? Sikkert lurt å trappe ned, ja 😊

Får dekket medisiner etter at man har nådd egenandelen på nesten 18000kr😅 1500kr i egenandel på innsett/uttak + vanlig egenandel hver time for meg (6 konsultasjoner) reise, mat og parkeringer..... Nådde litt over 19000kr på medisiner så får igjen litt over en 1000lapp av HELFO 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, grønnkål skrev:

Aah, i dag har jeg en dag uten kvalme så langt så prøver å sette pris på at formen er bra i dag 😊 

Er det noen som vet om syklusdager er viktig for hvor langt man er på vei? I Preglife kan man legge inn hvor lang syklus man har, og den viser nå 7+6. I andre apper, som jeg tror tar utgangspunkt i 28 dager syklus viser 7+3. 

Det er jo ikke store forskjellen, men bare noe jeg har tenkt litt på. 

På tirsdag var jeg hos jordmor, syns det var veldig greit å ha vært der. Vi snakket om fødeplass og jeg tenker det blir Ullevål på oss. Jordmor spurte om jeg kunne tenkt meg å føde på ABC-klinikken, og det ser veldig bra ut, men må innrømme jeg er nervøs for at da blir det snakk om naturlig fødsel.. Har hørt så mye bra om epidural, hehe. Så er i tenkeboksen på den.

@Kassiopeia8 Du har vel nevnt ABC her, har du søkt deg dit? 

 

Jeg synes ABC ser veldig bra ut! Også tenker jeg at med en gang det er et eller annet som oppstår som gjør at man har ekstra smerter så vil man jo overføres til vanlig fødeavdeling. Men man bør jo ikke søke der om du vil ha epidural. Jeg tenker at kroppen vil jo gjøre vondt under en fødsel, men vi er jo skapt for å tåle denne smerten, med mindre det oppstår komplikasjoner 😊

Vi landet på Ahus i stedet for ABC. Litt på grunn av at det er mye mer lettvint å komme oss dit, og at de også har badekar og lystgass der som gjør at man kan få til naturlig fødsel der også uten epidural. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Ja, samme her. Symptomer kommer og går, men alt i alt er formen god og jeg klarer å leve som før 🙂 Jeg har TUL om litt under to uker. Så vil være 9+3 da. Gleder meg veldig!! Men tenker jo mer og mer at det må jo stå bra til der inne. Hvis ikke hadde jeg jo følt på større ubehag, smerter eller andre ting.

Ja, jeg tenker det samme. Hvis det ikke hadde vært bra der inne burde jeg ha kjent på mer smerte/blødninger/lignende enn jeg gjør 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, unknown1 skrev:

Ja, jeg tenker det samme. Hvis det ikke hadde vært bra der inne burde jeg ha kjent på mer smerte/blødninger/lignende enn jeg gjør 🤞

Ja 😊 Satser på at det går bra med oss alle her inne!

En ting jeg har slitt med hele svangerskapet så langt er sult. Jeg er sulten heeeele tiden. Det er ikke det at jeg har lyst på usunn mat, men jeg blir liksom ikke mett. Eller kanskje blir jeg mett også er jeg SUPERSULTEN en halvtime senere. Jeg tenker jo at man må lytte til kroppen, men det er ikke så lett å ha mat tilgjengelig konstant. Jeg må jo gjøre andre ting også. Har du det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Ja 😊 Satser på at det går bra med oss alle her inne!

En ting jeg har slitt med hele svangerskapet så langt er sult. Jeg er sulten heeeele tiden. Det er ikke det at jeg har lyst på usunn mat, men jeg blir liksom ikke mett. Eller kanskje blir jeg mett også er jeg SUPERSULTEN en halvtime senere. Jeg tenker jo at man må lytte til kroppen, men det er ikke så lett å ha mat tilgjengelig konstant. Jeg må jo gjøre andre ting også. Har du det slik?

Jeg er også sulten hele tiden! Har en kollega som er ganske mye lengre på vei enn meg som såvidt orker å spise et knekkebrød før hun blir stupmett, så kommer jeg og bare spiser og spiser dagen lang 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, her vil gjerne jeg være med også! 😃
Synes det er litt vanskelig å vite hvor langt jeg er på vei fordi de ulike appene sier forskjellige ting, men appen «preggers» er den første jeg lastet ned og den sier 10 aug. 

26 år - B1 - termin 10. August


Av symptomer er jeg sykt trøtt hele tiden, og oppblåst/hard i magen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, StripeteSitron skrev:

Åh, her vil gjerne jeg være med også! 😃
Synes det er litt vanskelig å vite hvor langt jeg er på vei fordi de ulike appene sier forskjellige ting, men appen «preggers» er den første jeg lastet ned og den sier 10 aug. 

26 år - B1 - termin 10. August


Av symptomer er jeg sykt trøtt hele tiden, og oppblåst/hard i magen 😅

Velkommen hit! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har kvalmen kommet her i hus, i allefall nok til et par runder med oppkast.🤢Usikker på om det skyldes graviditeten eller det at jeg gikk en stund uten altfor mye frokost innabords (prøver å bli flinkere å få i meg mat med en gang, har aldri vært særlig til frokost-menneske). Men ja, det ble spying i bilen idag 😅.

Vi har ultralyd på mandag, da er jeg 7+3! Og time hos jordmor på helsestasjonen på tirsdag! Dette blir spennende 😊

Hvordan er formen deres, jenter? Mye kvalme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Silisium skrev:

Idag har kvalmen kommet her i hus, i allefall nok til et par runder med oppkast.🤢Usikker på om det skyldes graviditeten eller det at jeg gikk en stund uten altfor mye frokost innabords (prøver å bli flinkere å få i meg mat med en gang, har aldri vært særlig til frokost-menneske). Men ja, det ble spying i bilen idag 😅.

Vi har ultralyd på mandag, da er jeg 7+3! Og time hos jordmor på helsestasjonen på tirsdag! Dette blir spennende 😊

Hvordan er formen deres, jenter? Mye kvalme? 

Jeg har vært kvalm den siste uka, og har kastet opp annenhver dag ca. Ikke mye, men en gang og på morgenen rundt frokosttid. De dagene jeg har unngått det må jeg ta med gooood tid og la mat få synke mens jeg ligger på sofaen liksom. Det går jo ikke i hverdagen. En utfordring er at oppkastet kommer så brått på, og jeg rekker nærmest ikke å gå noe lurt sted. Har derfor klart å kaste opp både i kjøkkenvasken og i dusjen de siste dagene.  Men når det er sagt så føler jeg ikke det er såå ille heller da. Jeg er ikke mye kvalm ellers enn det jeg er på morgenen, så tenker det er overkommelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Silisium skrev:

Idag har kvalmen kommet her i hus, i allefall nok til et par runder med oppkast.🤢Usikker på om det skyldes graviditeten eller det at jeg gikk en stund uten altfor mye frokost innabords (prøver å bli flinkere å få i meg mat med en gang, har aldri vært særlig til frokost-menneske). Men ja, det ble spying i bilen idag 😅.

Vi har ultralyd på mandag, da er jeg 7+3! Og time hos jordmor på helsestasjonen på tirsdag! Dette blir spennende 😊

Hvordan er formen deres, jenter? Mye kvalme? 

Jeg har kastet opp en gang, og det var nok fordi jeg spiste litt mye på tom mage. Så må passe på  å ikke spise for fort. Jeg er i starten av uke 8 og kvalmen har gitt seg litt de siste dagene, og det er så deilig å slippe litt unna det 😅

Jeg har lest at kvalmen kan ta seg opp i uke 9 eller 10, så venter i spenning på hvordan det blir.

Lykke til på ultralyd og hos jordmor! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Silisium skrev:

Idag har kvalmen kommet her i hus, i allefall nok til et par runder med oppkast.🤢Usikker på om det skyldes graviditeten eller det at jeg gikk en stund uten altfor mye frokost innabords (prøver å bli flinkere å få i meg mat med en gang, har aldri vært særlig til frokost-menneske). Men ja, det ble spying i bilen idag 😅.

Vi har ultralyd på mandag, da er jeg 7+3! Og time hos jordmor på helsestasjonen på tirsdag! Dette blir spennende 😊

Hvordan er formen deres, jenter? Mye kvalme? 

Jeg er ikke kvalm om dagen, var kun forrige helg etter en middag 🙈 Derimot har jeg veldig mye sure oppstøt. føler jeg går og gulper hele tiden. Og ekstremt tett i nesen😕 Mamma sa det at både hun og mormor ikke var kvalme under svangerskapet, kanskje det ligger i genene? Vet dere hvilken form deres mødre var i med dere?☺️

Masse lykke til på ultralyd!☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Silisium skrev:

Idag har kvalmen kommet her i hus, i allefall nok til et par runder med oppkast.🤢Usikker på om det skyldes graviditeten eller det at jeg gikk en stund uten altfor mye frokost innabords (prøver å bli flinkere å få i meg mat med en gang, har aldri vært særlig til frokost-menneske). Men ja, det ble spying i bilen idag 😅.

Vi har ultralyd på mandag, da er jeg 7+3! Og time hos jordmor på helsestasjonen på tirsdag! Dette blir spennende 😊

Hvordan er formen deres, jenter? Mye kvalme? 

Ingenting kvalme her. Heller aldri vært det når jeg var gravid sist (SA og MA). Egentlig lite symptomer, så føler meg veldig lite gravid.. 😝

Lykke til på UL og jordmortime - spennende! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, unknown1 skrev:

I dag er det julebord og jeg lurer fælt på hvordan jeg skal ikke avsløre at jeg er gravid. Noen tips?

Var det slik at det var på et sted med medbragt? Eller skal dere ut på restaurant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kassiopeia8 skrev:

Var det slik at det var på et sted med medbragt? Eller skal dere ut på restaurant?

Vi får servering 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, unknown1 skrev:

Vi får servering 😬

Er det mulig å gå til baren og be om en alkoholfri vin? Eller munkholm? Eller Mocktail? Evt si at du har problemer med syre i magen og at du tar vann? Du kan også si at du går på antibiotika og skal ta det litt med ro. 

Eventuelt kan du velge å si det til de få du sitter med. Mitt inntrykk er at med en gang man begynner å styre med dette så får folk tanker og de begynner å spekulere likevel. Mange er likevel høflige og sier eller spør ingenting, men de har kanskje likevel en tanke om det. Hvis målet er å «unngå snakk» så vil du kanskje heller oppnå det ved å si det til et par og si at det er tidlig så du ønsker ikke snakk om det. Jeg har erfart på min jobb at når jeg har sagt det til noen så er jeg mye mer avslappa og de styrer samtalen litt andre veger for meg, slik det slipper å bli ukomfortable situasjoner 🙂 

Du bør også tenke hva du gjør om du faktisk får direkte spørsmål. Kjenner noen som ved en graviditet fikk spørsmål og faktisk løy om det, og det ble en veldig rar situasjon rundt hele greia. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, unknown1 skrev:

I dag er det julebord og jeg lurer fælt på hvordan jeg skal ikke avsløre at jeg er gravid. Noen tips?

Jeg har unnagjort julebord, og bestilte alkoholfritt til middagen. Det var selvfølgelig en som reagerte, og da sa jeg at formen ikke var på topp, at jeg var sliten og at jeg hadde planer dagen etterpå (og det var jo sant), så jeg ville ta det rolig under middagen. Da satt jeg med kolleger som ikke kjenner meg så godt, og det gikk greit. 

Etterpå var det åpen bar, så bestilte sprite med isbiter og sitron. Sørget for at ingen var rundt meg da jeg bestilte, og ingen merket noe 😊 Til slutt drakk jeg vann, men det gjorde så mange andre også til slutt at det gikk fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mitt jobb-julebord gjennomført og det gikk heldigvis fint. Jeg tok en alkoholfri velkomstdrink og så at to av mine kollegaer kikket på glasset (eplemost i stedet for bobler), men ingen spørsmål/kommentarer heldigvis. Til maten så valgte jeg å si ja til et glass vin som bare stod der, drakk vann. Ingen kommentarer på det heller 🤗

Kan godt være at noen la merke til det, men da er de heldigvis så høflige at de ikke satte meg i en kjip situasjon ved å spørre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, unknown1 skrev:

Da var mitt jobb-julebord gjennomført og det gikk heldigvis fint. Jeg tok en alkoholfri velkomstdrink og så at to av mine kollegaer kikket på glasset (eplemost i stedet for bobler), men ingen spørsmål/kommentarer heldigvis. Til maten så valgte jeg å si ja til et glass vin som bare stod der, drakk vann. Ingen kommentarer på det heller 🤗

Kan godt være at noen la merke til det, men da er de heldigvis så høflige at de ikke satte meg i en kjip situasjon ved å spørre.

Hørtes ut som du løste det bra 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...