Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2020


Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, Fiva skrev:

Veldig spennende! Litt overveldende med alt som (forhåpentligvis) skal skje fremover, men jeg/vi gleder oss 😃 

Jeg lurte på en ting. Når kontaktet dere andre lege/jordmor? Jeg har tenkt å vente med å bestille time til ca midten av januar. Har bestilt TUL til 16 januar, så tenkte jeg skulle vente til etter dette. Da vet jeg forhåpentligvis mer sikkert hvor langt på vei jeg er. De gjør jo ingenting før rundt uke 12, så det haster vel ikke? 

Jeg var på første time hos jordmor på helsestasjon i slutten av uke 6. Men tror det er litt ekstra oppfølging i min kommune 🙂 Du får nok kanskje ikke time før i uke 12. Men jeg tenker det spørs litt på pågang også! Jeg tenkte det kunne være ventetid, og ringte derfor tidlig, og fikk også time tidlig. Alt i alt er det jo ikke så nøye - det er mest info og generell helsesjekk første kontroll. Så lenge du tar de vitaminer du skal er det ikke så farlig om det blir senere, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Fiva skrev:

Veldig spennende! Litt overveldende med alt som (forhåpentligvis) skal skje fremover, men jeg/vi gleder oss 😃 

Jeg lurte på en ting. Når kontaktet dere andre lege/jordmor? Jeg har tenkt å vente med å bestille time til ca midten av januar. Har bestilt TUL til 16 januar, så tenkte jeg skulle vente til etter dette. Da vet jeg forhåpentligvis mer sikkert hvor langt på vei jeg er. De gjør jo ingenting før rundt uke 12, så det haster vel ikke? 

Forrige gang jeg var gravid (MA), så ringte jeg fastlegen bare et par dager etter at jeg fant det ut. Fikk time nokså fort, så tenkte at jaja da tar de første svangerskapskontroll der da. Kom dit og hun tok en graviditetstest også bare gratulerte hun meg og det der, også var det liksom ikke mer 😛 Jeg ringte jo for å kanskje booke time til rundt første svangerskapskontroll, men de missforsto nok.

Nå derimot så ringte fastlegen med noen blodprøvesvar til meg, så jeg fortalte samtidig at jeg er gravid igjen. I slutten av samtalen så sa hun bare at jeg skulle ringe på nyåret for å bestille time til første svangerskapskontroll og da er jeg jo lenger på vei enn forrige gang ;) Er 10+2 1.januar, så blir vel rundt uke 11-12. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fiva skrev:

Veldig spennende! Litt overveldende med alt som (forhåpentligvis) skal skje fremover, men jeg/vi gleder oss 😃 

Jeg lurte på en ting. Når kontaktet dere andre lege/jordmor? Jeg har tenkt å vente med å bestille time til ca midten av januar. Har bestilt TUL til 16 januar, så tenkte jeg skulle vente til etter dette. Da vet jeg forhåpentligvis mer sikkert hvor langt på vei jeg er. De gjør jo ingenting før rundt uke 12, så det haster vel ikke? 

Velkommen 😍 

Jeg ringte jordmor en uke etter positiv test, med spørsmålet "hva gjør jeg nå?" Fikk time da jeg var 7+4. Da fikk jeg tatt alt av blodprøver og målte blodtrykk, men tror ikke man får gjort dette hos alle helsestasjoner så du kan undersøke litt hva slags tilbud det er hvor du er. Så er planen at jeg tar alle kontroller hos jordmor framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være med her. :)

Positiv test 2. desember, termin 13.8.20. Så et lite, bankende hjerte på TUL i går, men ble satt noen dager tilbake. Bare to-tre, så krysser fingrene for at det ikke er et dårlig tegn? 

Har en sønn fra før. Den gangen slet jeg mye med kvalme, men denne gangen er jeg nesten uten symptomer - hittil, i hvert fall. Det gjør meg innimellom litt bekymret, men for det meste nyter jeg å kunne spise hva jeg vil uten å brekke meg. 😅

Finnes det en Facebook-gruppe for august 2020 enda? 😊

Endret av alabaster
Hadde utelatt et ord
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, alabaster skrev:

Jeg vil gjerne være med her. :)

Positiv test 2. desember, termin 13.8.20. Så et lite, bankende hjerte på TUL i går, men ble satt noen dager tilbake. Bare to-tre, så krysser fingrene for at det ikke er et dårlig tegn? 

Har en sønn fra før. Den gangen slet jeg mye med kvalme, men denne gangen er jeg nesten uten symptomer - hittil, i hvert fall. Det gjør meg innimellom litt bekymret, men for det meste nyter jeg å kunne spise hva jeg vil uten å brekke meg. 😅

Finnes det en Facebook-gruppe for august 2020 enda? 😊

Velkommen 😊 hvor gammel er du? Legger deg inn i hovedinnlegget.

Er ikke bekymringsverdig å bli satt to-tre dager tilbake. Det handler jo bare om når befruktning har skjedd. 

Er ikke tatt insj til noe Facebook-gruppe i denne tråden hvertfall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Kassiopeia8 said:

Velkommen 😊 hvor gammel er du? Legger deg inn i hovedinnlegget.

Er ikke bekymringsverdig å bli satt to-tre dager tilbake. Det handler jo bare om når befruktning har skjedd. 

Er ikke tatt insj til noe Facebook-gruppe i denne tråden hvertfall 😊

Takk!

Jeg er 27. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal dere annonsere graviditeten nå i jula? Eller hva gjør dere for å skjule det?

Vi får julebesøk, og jeg trodde i utgangspunktet jeg hadde lyst å fortelle dem det. I og med at jeg har små blødninger/spotting og er redd for å miste har jeg falt på at jeg tror jeg vil vente til etter TUL. Det er nemlig noen kommende bestemødre som kommer til å bli GAL av glede over dette. Det er selvsagt veldig hyggelig, men samtidig føles dette veldig overveldende for meg selv om det er en planlagt graviditet. Jeg føler jeg trenger tid til å venne meg til tanken om alt dette nye som forhåpentligvis skal skje, og det føles trygt at det bare er min og samboeren sin hemmelighet foreløpig. Han lar det være opp til meg når vi skal annonsere siden det er jeg som kjenner det mest på kroppen, men han tror det kan bli vanskelig å skjule det. Alkoholen flyter ikke hjemme hos oss, men det vil oppleves veldig unaturlig å takke nei til noen glass vin de nærmeste dagene. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Timida skrev:

Skal dere annonsere graviditeten nå i jula? Eller hva gjør dere for å skjule det?

Vi får julebesøk, og jeg trodde i utgangspunktet jeg hadde lyst å fortelle dem det. I og med at jeg har små blødninger/spotting og er redd for å miste har jeg falt på at jeg tror jeg vil vente til etter TUL. Det er nemlig noen kommende bestemødre som kommer til å bli GAL av glede over dette. Det er selvsagt veldig hyggelig, men samtidig føles dette veldig overveldende for meg selv om det er en planlagt graviditet. Jeg føler jeg trenger tid til å venne meg til tanken om alt dette nye som forhåpentligvis skal skje, og det føles trygt at det bare er min og samboeren sin hemmelighet foreløpig. Han lar det være opp til meg når vi skal annonsere siden det er jeg som kjenner det mest på kroppen, men han tror det kan bli vanskelig å skjule det. Alkoholen flyter ikke hjemme hos oss, men det vil oppleves veldig unaturlig å takke nei til noen glass vin de nærmeste dagene. Hva gjør dere?

Vi har annonsert det til alle nå, så for vår del blir det ingen problem, men jeg skjønner godt hva du mener likevel! 

Samme dag som vi fikk positiv test skulle vi ha familieselskap. Det var ikke store greiene, det var en del barn der og noen drakk vin, andre tok brus og saft og det var liksom ikke noen big deal. Både jeg og mannen drakk brus. Men selvfølgelig fikk jeg spørsmål av mine foreldre senere samme dag da de hadde lagt merke til at jeg drakk brus, og da ville jeg ikke lyve. 

De vil jo bare godt og har håpet lenge på at det skulle klaffe. Det føltes der og da litt brått og rart at de skulle finne ut av det samme dag som meg, i tillegg til at jeg jo ikke var fulle fire uker på vei og mye kunne skje. I ettertid har det vært helt greit at de visste det, og de har klart å holde på hemmeligheten. 

Hvis målet er å skjule det bør du ha en tanke på at noen nok vil merke det uansett. Hvis det ligger i kortene at dere prøver vil folk ha den lille sensoren ute, og da vil de nok merke noe. Noen holder seg for god til å spørre, men andre nysgjerrige mennesker vil kanskje ikke klare å holde seg. Du må tenke over hva du gjør hvis du får spørsmålet. Selv synes jeg det er veldig snodig å lyve i slike situasjoner. 

Det mest safe tenker jeg er å være i forkant  og si at du ikke drikker alkohol fordi dere prøver å bli gravide. Også får det være med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Vi har annonsert det til alle nå, så for vår del blir det ingen problem, men jeg skjønner godt hva du mener likevel! 

Samme dag som vi fikk positiv test skulle vi ha familieselskap. Det var ikke store greiene, det var en del barn der og noen drakk vin, andre tok brus og saft og det var liksom ikke noen big deal. Både jeg og mannen drakk brus. Men selvfølgelig fikk jeg spørsmål av mine foreldre senere samme dag da de hadde lagt merke til at jeg drakk brus, og da ville jeg ikke lyve. 

De vil jo bare godt og har håpet lenge på at det skulle klaffe. Det føltes der og da litt brått og rart at de skulle finne ut av det samme dag som meg, i tillegg til at jeg jo ikke var fulle fire uker på vei og mye kunne skje. I ettertid har det vært helt greit at de visste det, og de har klart å holde på hemmeligheten. 

Hvis målet er å skjule det bør du ha en tanke på at noen nok vil merke det uansett. Hvis det ligger i kortene at dere prøver vil folk ha den lille sensoren ute, og da vil de nok merke noe. Noen holder seg for god til å spørre, men andre nysgjerrige mennesker vil kanskje ikke klare å holde seg. Du må tenke over hva du gjør hvis du får spørsmålet. Selv synes jeg det er veldig snodig å lyve i slike situasjoner. 

Det mest safe tenker jeg er å være i forkant  og si at du ikke drikker alkohol fordi dere prøver å bli gravide. Også får det være med det.

Takk for innspill! 😊 Jeg tenker at på direkte spørsmål om jeg er gravid, vil jeg føle det er unaturlig å lyve. Samtidig håper jeg at de holder seg for gode til å spørre, og tenker at det er en grunn til at vi ikke vil fortelle det eller at vi forteller det når vi har føler det er riktig for oss.

Vi har vært sammen i ca 10 år nå, og har følt et enormt press fra familie på å få barn. Det er ingen som vet at vi prøver, og dette blir nok en gledelig overraskelse. Det er også noe av grunnen til å ville holde det hemmelig en liten stund. I tilfelle vi mister på et tidlig stadium hadde det vært fint å kunne få prøve på nytt uten forventningspresset som kommer med at "nå er vi endelig i gang".

Planen er å drikke alkoholfri vin, og satse på at ingen legger merke til det. Dersom det skulle bli veldig tungvindt og mye styr rundt hemmeligholdelse er vi enig om å bare fortelle det. Og så holder jeg muligheten åpen for at når vi alle er samlet og koser oss så kan det hende jeg får veldig lyst til å fortelle det. Blir jo ekstra julegave. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter

Ville bare innom en kjapp tur og ønske en riktig god jul til dere og den nye (eller utvidede) familien deres 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Silisium skrev:

Hei jenter

Ville bare innom en kjapp tur og ønske en riktig god jul til dere og den nye (eller utvidede) familien deres 🥰

God jul til deg og 🥰 

Her har familien vår fått vite om graviditeten, og det har vært så gøy å si det! Og tenk, neste år er det en liten en som feirer med oss 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul alle sammen 🥰

Her fikk svigers vite det i går da vi var der i juleselskap, så fant ut at det passet fint :) Er 9+1 i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fortalte om nyheten vår til familiene våre på julaften, da jeg var 6+5 på vei. 
En stor førjulsgave var at vi rett før jul fikk se og høre et lite bankende hjerte på tidlig ultralyd. 
Er fortsatt veldig spennende om ting går bra og alt går som det skal, men vi håper og tror det ❤️
 

God jul alle sammen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å få litt mage nå i løpet av jula. Er usikker på om det er all maten, eller babyen der inne, eller muligens en kombo! 😅 Men magen har hvertfall fått en hard liten kul, og den starter liksom lengre ned enn hva det har gjort tidligere når jeg har lagt på meg. 

Har derfor også måttet kjøpe min første gravidbukse, men må innrømme at jeg ikke er overbevist! Grunnen til at jeg kjøpte den var jo at buksene strammet på magen. Gravidbuksa har jo «smekken» lengre nede, men det tøystykket man skal dra over magen er jo som en stram topp, og det er rimelig ubehagelig. Føler ikke buksa er for liten heller, da den sitter fint på, men er liksom bare ikke så digg med at det strammer på magen. Tror jeg får gå for strømpebukser og kjole/skjørt fremover. Hva gjør dere andre som har måttet bytte ut klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister meg stille og forsiktig inn her jeg. Usikker på om jeg forblir her, eller hopper til september, men appen jeg har sier 30. August. Så er 5+0 i dag (6 uker). Ingen vet om vår hemmelighet enda. Dette blir mitt 2. Barn og jeg er 27 år ❤

Til deg som lurte på om det finnes noen gruppe på Facebook fant jeg en. Termingruppe august2020 Norge. Men lite medlemmer der enda,og minimalt med aktivitet

Endret av hopeful
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Jeg har begynt å få litt mage nå i løpet av jula. Er usikker på om det er all maten, eller babyen der inne, eller muligens en kombo! 😅 Men magen har hvertfall fått en hard liten kul, og den starter liksom lengre ned enn hva det har gjort tidligere når jeg har lagt på meg. 

Har derfor også måttet kjøpe min første gravidbukse, men må innrømme at jeg ikke er overbevist! Grunnen til at jeg kjøpte den var jo at buksene strammet på magen. Gravidbuksa har jo «smekken» lengre nede, men det tøystykket man skal dra over magen er jo som en stram topp, og det er rimelig ubehagelig. Føler ikke buksa er for liten heller, da den sitter fint på, men er liksom bare ikke så digg med at det strammer på magen. Tror jeg får gå for strømpebukser og kjole/skjørt fremover. Hva gjør dere andre som har måttet bytte ut klær?

Jeg har også fått mage i løpet av julen og lurer fælt på hvordan jeg skal kle meg fremover. Bruker vanligvis penbukser på jobb, men de sliter jeg med å få igjen over magen 😅 

Mulig jeg må kjøpe inn litt gravidstrømpebukser og kjoler/skjørt jeg kan bruke fremover, men dersom noen har gode tips til gravidbukser (som kan brukes i jobbsammenheng - og ikke er jeans/leggings) så setter jeg stor pris på det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, unknown1 skrev:

Jeg har også fått mage i løpet av julen og lurer fælt på hvordan jeg skal kle meg fremover. Bruker vanligvis penbukser på jobb, men de sliter jeg med å få igjen over magen 😅 

Mulig jeg må kjøpe inn litt gravidstrømpebukser og kjoler/skjørt jeg kan bruke fremover, men dersom noen har gode tips til gravidbukser (som kan brukes i jobbsammenheng - og ikke er jeans/leggings) så setter jeg stor pris på det 😊

Ser ut som det finnes fine penbukser til gravide på nett. Mye på Zalando f. eks 🙂 både mønstrete og ensfargede. Men jeg synes det er så vanskelig å kjøpe bukser uten å prøve først! Så usikker på om jeg tør å handle på nett. Også bør du tenke på det jeg nå har oppdaget da - hvis det er ekkelt å ha stramme ting på magen bør du unngå de buksene som har tøystykke hele veien over magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på de to appene jeg har. Preglife sier jeg er i uke 5+1 og har termin 30.august. mens gravid sier jeg er i 5+0 og har termin 31. August. Altså, den gravid appen er jeg 1 dag kortere, men har termin 1 dag seinere. Det har jo ikke noe å si med 1 dag. Men bare merkelig at den sier en dag kortere, og termin 1 dag seinere 😅

Også når jeg sjekket en digital CB test 20. Desember viste den 1-2. Også i dag når jeg tok den samme testen var det 3+. Vente egentlig 2-3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, hopeful skrev:

Skjønner meg ikke på de to appene jeg har. Preglife sier jeg er i uke 5+1 og har termin 30.august. mens gravid sier jeg er i 5+0 og har termin 31. August. Altså, den gravid appen er jeg 1 dag kortere, men har termin 1 dag seinere. Det har jo ikke noe å si med 1 dag. Men bare merkelig at den sier en dag kortere, og termin 1 dag seinere 😅

Også når jeg sjekket en digital CB test 20. Desember viste den 1-2. Også i dag når jeg tok den samme testen var det 3+. Vente egentlig 2-3. 

Du vet ikke sikkert før de måler størrelse på ultralyd 🙂 Det er forskjell på de ulike appene for hvor mange dager de regner inn i en syklus, derfor blir termin ulikt ut i fra hvor mange uker man er på vei. Alle mine apper har sagt forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...