Gå til innhold

Irisiris venter barn


Irisiri

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uke 30+0 😮

Nå synes jeg det går så fort. Det er med en skrekkblandet fryd jeg kan si at det er 10 uker igjen. Jeg gleder meg, men er ikke klar! Heldigvis er nok ikke jenta klar på minst ti uker heller, så jeg har vel litt tid til å bli klar.

Jeg har kjøpt boka gravidjournalen og begynt å fylle ut. Litt sent å komme i gang, men veldig kjekt å se tilbake på det jeg har skrevet i denne dagboka mens jeg fyller ut journalen. Man glemmer jo så raskt, og det er ikke sikkert jeg skal oppleve dette flere ganger. Så jeg synes det er fint å ta vare på minnene i ei bok😁

Det meste går fortsatt helt fint, selv om jeg merker at jeg blir litt redusert. Jeg er oftere sliten og blir veldig fort andpusten nå. På natta prøver jeg å sove på siden med pute mellom knærne, men ender fortsatt ofte på magen ila. natta. Jeg må jo mose stakkars baby, men tror ikke det skal være noe problem for henne så lenge jeg ikke får vondt? Vanskelig å styre det hvertfall.

Jeg er ferdig med å vaske babytøy i 56 og 62, og denne uka står dyner og sengetøy for tur. Litt etter litt får vi ting i orden til frøkna😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å vaske små plagg og stelle i stand 🥰

  Jeg tror ikke det er et problem når du ikke får vondt? Men må da være ubehagelig å ligge på magen nå? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Dovendyr1 skrev:

Så koselig å vaske små plagg og stelle i stand 🥰

  Jeg tror ikke det er et problem når du ikke får vondt? Men må da være ubehagelig å ligge på magen nå? 😅

Det er veldig koselig å legge de små plaggene på plass i kommoden hennes. Blir full av følelser av å ordne klart😍

Det er faktisk mindre ubehagelig enn andre stillinger. Overraska over det selv🙈 På ryggen føler jeg at magen klemmer innover (hun moser meg?🤪), og på siden henger magen så til siden. Får kynnere av det noen ganger. Prøver å legge puta under magen også, men jeg ligger for urolig til det der😂 Ved å sove på magen føles ting normalt. Vet ikke helt hvor magen blir av i det hele, JEG synes ikke den klemmes hvertfall 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovestilling altså... Jeg savner sånn å sove på ryggen, men føler jeg ikke får puste og at alt blir helt skvist. Ligger på siden med bbhugme puten under magen og mellom beina. Gleder meg allerede til første natts søvn etter fødsel og jeg har 12 uler igjen 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Bokdamen said:

Sovestilling altså... Jeg savner sånn å sove på ryggen, men føler jeg ikke får puste og at alt blir helt skvist. Ligger på siden med bbhugme puten under magen og mellom beina. Gleder meg allerede til første natts søvn etter fødsel og jeg har 12 uler igjen 😂😂

Når begynte du å kjenne at du ikke kunne sove på ryggen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Bokdamen skrev:

Sovestilling altså... Jeg savner sånn å sove på ryggen, men føler jeg ikke får puste og at alt blir helt skvist. Ligger på siden med bbhugme puten under magen og mellom beina. Gleder meg allerede til første natts søvn etter fødsel og jeg har 12 uler igjen 😂😂

Haha, det er også noe å glede seg til🤪 Men det er jo sannhet i det!

 

13 minutter siden, Palme skrev:

Når begynte du å kjenne at du ikke kunne sove på ryggen? 

Jeg er litt usikker. Jeg sover ikke så mye på ryggen til vanlig heller. Men det var kanskje rundt uke 25 ish at det ble for ubehagelig pga presset fra magen?

Kanskje @Bokdamen har noe å tilføye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Palme skrev:

Når begynte du å kjenne at du ikke kunne sove på ryggen? 

Jeg er 28+4 i dag og har kjent på det en stund. Ser @Irisiri sier uke 25,  jeg merket det litt før uten at jeg husker helt når (prøver å tenke på hvordan jeg sov i ferien) Nå er det i alle fall uaktuelt, føles som om jeg ikke får puste. Så jeg sover på ene siden, våkner, må tisse og legger meg på motsatt side så jeg ikke skal bli så stiv 😅

@Irisiri fødte på kvelden sist og tror aldri jeg har vært så ute som den natten. Det var ganske stille, så vi fikk både familierom og jordmor tok mini i noen timer for oss. Husker jeg stod i sengen og sa «det var en som hentet han sant, jeg drømte det ikke?» Og så snart mannen hadde bekreftet det var jeg ute igjen. Pga hormonene den første tiden teller hver time søvn for mer enn én time, så jeg var helt uthvilt og følte meg i toppslag neste morgen. Så jeg har kanskje litt store forventninger til hvor godt jeg skal få sove 😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, soving 😐😐 Jeg ender også i stillinger jeg har lest man skal unngå, som halvveis på magen eller bak på ryggen... Men jeg tenker som så at når jeg ikke merker noe ubehag så er det vel ikke så farlig? Kan ikke kontrollere hva vi gjør i søvne 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen Det må jo være lov å håpe på god søvn denne gangen og 😄👍 

@boblevann Vi får nesten bare prøve å sovne på siden, og så får det bare være hvis vi snur oss ila. natta. Da blir i det minste ikke alle timene på magen/ryggen 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30+6

For bare seks dager siden skrev jeg at jeg fortsatt sov på magen, men de siste dagene har det vært umulig. Jeg har prøvd å legge meg på magen bevisst et par ganger, grunnet behovet for å bare snart få sove! Men det er blitt for ubehagelig.. Magen har tatt nok et veksthopp (går i rykk og napp), så nå tror jeg ikke det blir å sove på magen før i slutten av november! Begynner å bli stor nå😁

Søvnen er fortsatt dårlig, og jeg får vondt i korsryggen etter en natts søvn. Blir bedre når jeg endelig kan stå opp og kommer i bevegelse.

Over til noe hyggeligere, nå har vi fått barnevogn i hus🎉 Det ble en Emmaljunga Edge duo med klassisk understell. Gleder oss til trilleturer❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i alt du skriver @Irisiri 😅😅 Jeg begriper ikke at magen kan bli større enn den er nå, og jeg har jo enda 7 uker igjen til termin 🙈 Jeg har hørt at dårlig søvn på slutten er kroppen som forbereder seg på våkenetter? 🤔 Satt oppe i sofaen her en natt jeg ikke fikk sove pga ryggen, og tenkte at jaja... Må vel bare bli vandt til det 😂

Så stas med vogn 🥰 Vår står på et lager enda, men jeg må stadig innom å bare se på den og trille litt i gangen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, boblevann skrev:

Kjenner meg igjen i alt du skriver @Irisiri 😅😅 Jeg begriper ikke at magen kan bli større enn den er nå, og jeg har jo enda 7 uker igjen til termin 🙈 Jeg har hørt at dårlig søvn på slutten er kroppen som forbereder seg på våkenetter? 🤔 Satt oppe i sofaen her en natt jeg ikke fikk sove pga ryggen, og tenkte at jaja... Må vel bare bli vandt til det 😂

Så stas med vogn 🥰 Vår står på et lager enda, men jeg må stadig innom å bare se på den og trille litt i gangen 😅

Ja, det er vel ikke noe uvanlig med disse plagene, så vi får bare holde ut! Frem til ungen flytter ut av huset kanskje🙊

Det blir garantert ikke bedre ettersom magen skal vokse seg til nye dimensjoner. Vanskelig å se for seg at den fortsatt skal bli myye større😝🤰

Når jeg klager over hvasomhelst, så tar jeg meg i det, for jeg aner nok ikke hva jeg snakker om - sammenlignet med hvordan det blir på slutten😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Irisiri skrev:

Ja, det er vel ikke noe uvanlig med disse plagene, så vi får bare holde ut! Frem til ungen flytter ut av huset kanskje🙊

Det blir garantert ikke bedre ettersom magen skal vokse seg til nye dimensjoner. Vanskelig å se for seg at den fortsatt skal bli myye større😝🤰

Når jeg klager over hvasomhelst, så tar jeg meg i det, for jeg aner nok ikke hva jeg snakker om - sammenlignet med hvordan det blir på slutten😂

Men du jeg synes svært ofte det hjelper godt å bare klage hemningsløst 😂Gjør det stort sett til mannen da, eller til min mor som har hatt like enkle svangerskap som meg.. Klager ikke over min lille ryggvondt til noen som går på krykker pga bekkenløsning liksom! Men en skikkelig utblåsning av alle mine vondter og plager hjelper ofte godt på humøret 😁Tipper vi om halvannen-to måneder sitter å ser tilbake i dagboken og ler høyt av at vi synes magen var stor nå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, boblevann skrev:

Men du jeg synes svært ofte det hjelper godt å bare klage hemningsløst 😂Gjør det stort sett til mannen da, eller til min mor som har hatt like enkle svangerskap som meg.. Klager ikke over min lille ryggvondt til noen som går på krykker pga bekkenløsning liksom! Men en skikkelig utblåsning av alle mine vondter og plager hjelper ofte godt på humøret 😁Tipper vi om halvannen-to måneder sitter å ser tilbake i dagboken og ler høyt av at vi synes magen var stor nå... 

Helt enig! Jeg har en generell holdning om at alle har lov til å klage litt, ikke bare de som har det aller verst. Men klager mest til mannen jeg og, lite til andre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31+3

Nå sparker hun hardt, det gjør jo vondt noen ganger. Ikke bare ubehagelig, men vondt! Får mange spark mot ribbena. Håper hun får mindre plass etter hvert, sånn at hun ikke får sparket fra så mye😅 Men hun ligger i det minste med hodet nedover. Tror nok hun kommer til å snu seg flere ganger før hun slår seg til ro, i helgen lå hun sidelengs (som heller ikke er behagelig!). 

Får fortsatt kommentarer om at magen er liten/folk blir overrasket over at jeg er såpass langt på vei. Skjønner ikke at «alle» kan ta så feil. Magen vokser jo masse, så det får jeg nok bekreftet på kontroll til uka.

Jeg har begynt på bassengtimer for gravide. Førsteinntrykket er at jeg hvertfall ikke hadde mindre vondt i ryggen etterpå. Og det var litt rart opplegg. Men jeg har blitt ekstremt stillesittende etter at alle forsøk på å øke aktiviteten gir bekkenplager, så jeg har veldig godt av litt bassengtrening og bevegelse hvis jeg ikke blir verre av det 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uke 32+3

Forrige kontroll hos jordmor viste at alt er som det skal, inkludert SF-målet som fortsatt er litt over gjennomsnittet. Men vekstkontrollen (UL) i dag viste at jenta er litt liten, med -10% i vekstavvik. Jeg må derfor følges opp ekstra med ny ultralyd om 2-3 uker for å se at avviket ikke blir større. Alt annet så normalt ut, også morkaken, så fikk beskjed om at det godt kan være at hun bare genetisk er liten. Men kjenner at jeg blir litt bekymret for den lille skatten vår likevel❤️

Han sa at de vanligste årsakene er genetikk eller problemer med morkaken. Vektøkningen min på 4,5 kg så langt var visst helt fin, så da er det heldigvis ikke derfor. Har gått litt oppover i det siste, og vekten virker å fortsette oppover. Spesielt etter denne beskjeden kjenner jeg at det er godt at jeg hvertfall legger forholdene til rette med nok næring til kroppen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig godt at vi har så bra oppfølging her i Norge synes jeg! Håper det bare er genetikk som gjør det, og du gjør jo ditt for at hun skal få næringen hun trenger 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dovendyr1 skrev:

Det er veldig godt at vi har så bra oppfølging her i Norge synes jeg! Håper det bare er genetikk som gjør det, og du gjør jo ditt for at hun skal få næringen hun trenger 😊 

Enig! Veldig fint med oppfølging slik at det oppdages tidlig om det skulle være noe. Vi er jammen heldige i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...