Gå til innhold

Irisiris venter barn


Irisiri

Anbefalte innlegg

1 time siden, Irisiri skrev:

19+3 i dag.

Små gleder i hverdagen er at jeg for første gang klarte å få et spark på film på tirsdag. Mobilen lå med mikrofonen inntil magen, og den tok jammen meg opp en rar boink-lyd samtidig, ganske sikker på at det kom fra sparket 🙊

Nå har vi begynt å tenke på navn og det føles veldig spesielt. Har liksom ikke tillatt oss å tenke på det før nå etter OUL, men nå starter altså jakten på et navn til jenta vår❤️

Mange gode følelser for tiden, og formen er upåklagelig. Det er helt nydelig å kunne gå tur uten smerter, og jeg tror jeg kan takke bbhugme for mye av det. Som nevnt i en annen dagbok er det en del kynnere ila. dagen, og i det siste har jeg våknet av det hver natt. I natt to ganger💤

Åå så heldig du er som har så sterke spark! Har samboeren din kjent dem ennå? Min samboer kjenner ingenting, er bare jeg som får æren enda 🤔 Muligens pga morkaken foran? Navn er gøy ❤️ Her har samboer hatt navn klart siden positiv test - et guttenavn han var helt fast bestemt på. Er glad det ble gutt så jeg slapp å få en jente med et skikkelig gammelt norsk mannsnavn :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, boblevann skrev:

Åå så heldig du er som har så sterke spark! Har samboeren din kjent dem ennå? Min samboer kjenner ingenting, er bare jeg som får æren enda 🤔 Muligens pga morkaken foran? Navn er gøy ❤️ Her har samboer hatt navn klart siden positiv test - et guttenavn han var helt fast bestemt på. Er glad det ble gutt så jeg slapp å få en jente med et skikkelig gammelt norsk mannsnavn :fnise:

Veldig moro med så tydelige bevegelser og spark. Det gikk veldig fort fra litt til forholdsvis mye bevegelser, akkurat som du sa tidligere. Det varierer jo en god del, men kan være ganske mange bevegelser på rappen når hun først setter i gang🥰

Mannen har kunnet se det en stund, og har kjent det også. Men han synes ofte det er enklere å se enn å kjenne med hånda. Han kjente det ikke før jeg selv hadde sett det på magen, og etter det tok det noen dager før vi hadde flaks og han kikket/kjente mens det faktisk kom et spark. Det er jo ikke store bevegelsene, så jeg må peke der jeg kjenner det, og så studere akkurat det punktet. Men typisk nok så stopper ofte bevegelsene da🙈

Kan helt sikkert være at det tar lenger tid å kjenne det utenpå når morkaken ligger foran, selv om du kjente det tidlig. Men håper det er rett rundt hjørnet nå🤞

Så koselig at mannen din er den som er mest bestemt på navn da😊 Her er det nok jeg som har flest meninger, men glad mannen har sine meninger også! Så blir vi nok enige😁

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@boblevann jeg hadde morkaken foran sist, og det var lite bevegelse utenpå egentlig hele veien (bedagelig liten type). Jeg er 17+6 i dag og venter fortsatt på bevegelse, men regner med det kommer hvert øyeblikk 🤩

Vi har snakket litt om navn, men var så sikker på at det var gutt at vi bare snakket guttenavn. Sist var vi ganske langt fra hverandre på jentenavn, så jeg var glad det ble gutt 😂 Men i ettertid ble vi enig om et jentenavn. Det poppet opp hos begge i dag, så tror vi har det i boks. Men føler jeg må tråle navnelister i tilfelle vi har glemt noe 😅

Kjenner følelsen med at det er en god tid @Irisiri, og i dag med en god ultralyd ble det enda bedre. Håper godformen holder over sommeren (og utover høsten) for oss begge 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bokdamen skrev:

@boblevann jeg hadde morkaken foran sist, og det var lite bevegelse utenpå egentlig hele veien (bedagelig liten type). Jeg er 17+6 i dag og venter fortsatt på bevegelse, men regner med det kommer hvert øyeblikk 🤩

 

Huff da, håper jeg får litt mer liv utenpå! Ønsker jo så gjerne at samboer også får kjenne, tror kanskje jeg er litt mer knyttet til pjokken siden jeg kjenner han liksom 🤭 Vi får vente i spenning 🤷🏽‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, boblevann skrev:

Huff da, håper jeg får litt mer liv utenpå! Ønsker jo så gjerne at samboer også får kjenne, tror kanskje jeg er litt mer knyttet til pjokken siden jeg kjenner han liksom 🤭 Vi får vente i spenning 🤷🏽‍♀️

Tenker det er ganske naturlig at vi er mer knyttet, det styrer oss jo fra de er en bønne stor 😅 Håper du får masse liv 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen Jeg håper også formen holder en stund for oss alle! Krysser fingra og tar det som det kommer🤞

Herlig å bli enige om navn så fort! Jeg skrev en liste med forslag i går, og mannen pekte med en gang ut et av navnene jeg foreløpig liker best. Fornøyd med det! Så vi har vel en liten knapp på det, men godt mulig det blir noe annet når det kommer flere forslag på lista. Koselig å pludre litt med navneforslag en stund😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenge siden jeg har lest her, måtte lese meg opp litt! Gratulerer med overstått OUL og med nyheten om at det blir en jente :babyjente: Så fint å lese at formen er på topp for tiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dovendyr1 skrev:

Lenge siden jeg har lest her, måtte lese meg opp litt! Gratulerer med overstått OUL og med nyheten om at det blir en jente :babyjente: Så fint å lese at formen er på topp for tiden :) 

Takk for fine ord! ❤️ Hyggelig at du legger igjen spor her inne.

Jeg trives absolutt i gravidtilværelsen så langt. Nå har jeg rundet halvveis, veldig godt å nå milepælene🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 21+1

I dag har jeg vært hos jordmor for første gang. Det var veldig godt med en kontroll med god tid, og jeg fikk spurt om noen ting jeg har lurt på, men som jeg ikke har villet bruke legens tid på. Jordmoren hadde også et lite ultralydapparat, så jeg fikk se lille jenta litt😍 Hun spreller og hjertet slår fint, og hodet lå nedover akkurat da. Men jeg kjenner jo også mye bevegelse hver dag. Veldig godt å gå på kontroll uten å på forhånd være spent på om de finner hjertelyd!

Nå har jeg så godt som gått opp til vekta jeg hadde da jeg ble gravid, etter at jeg mistet 2-3 kg i første trimester. Jeg er litt spent på hvor mye vekta øker fremover, men prøver å spise når jeg er sulten. Jeg vet det er idiotisk, men er litt bekymret for å gå opp mye? Men jeg vil jo ikke gå opp for lite heller. Føler det er helt uglesett å snakke om bekymringer for vektøkning, men det blir jo feil å ikke si det til noen også? Jeg er jo samtidig redd for å være for restriktiv og at det går utover barnet. Litt tankekaos her altså🙃 Jeg gjør jo alt for barnet vårt, så det er ikke logisk at litt vektøkning skal være vanskelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uke 22+4.

Nå er det 125 dager til termin. Det går så fort fremover nå!

Magen vokser og har blitt en rund gravidmage. Det synes jeg er skikkelig koselig! Det er litt rart at jeg synes vektøkning er vanskelig, men voksende mage bare er fint🤔 

Bevegelsene fortsetter å øke på, det er ganske heftige spark noen ganger nå. Har allerede fått noen litt ubehagelige spark/bevegelser, så det må jo virkelig være ubehagelig å være høygravid 😂

Jeg har begynt så smått med sparketelling på sparkeskjema. Vet at det er litt tidlig, men hun er jo så aktiv, så det kjennes greit å begynne å følge med. Første dagen tok det 15 min å få 10 spark, andre dagen tok det 10 min og i dag tok det 5 min. Jordmor sa at jeg fra og med mandag skal ringe føden ved lite bevegelse, siden jeg kjenner det såpass mye nå. 

Ellers synes jeg det er fryktelig lenge til neste kontroll. Jeg har hatt 5 kontroller til nå inkl. OUL (6 inkl. TUL). Og nå er det plutselig 6 uker mellom kontrollene. Det er jo ingenting som indikerer at jeg trenger det oftere, alt har vært i orden så langt. Men det kjennes bare så lenge ut. Og så får jeg ikke begynt med sf-mål før uke 27. Heldigvis er det snart ferie, så går sikkert ukene frem til det også raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Palme skrev:

Å, så koselig å lese 😍😍

Koselig at du leser også😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig 🤩🤩 Lenge mellom kontrollene ja, det synes jeg også.. Merker godt når det er en uke eller så til neste kontroll at jeg blir ganske urolig og bekymret, egentlig uten grunn! Bare generell uro. Jeg har 4 uker mellom dem! Trøsten er vel at det er et lavterskeltilbud og man kan få en ekstra time ved behov :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, boblevann skrev:

Så deilig 🤩🤩 Lenge mellom kontrollene ja, det synes jeg også.. Merker godt når det er en uke eller så til neste kontroll at jeg blir ganske urolig og bekymret, egentlig uten grunn! Bare generell uro. Jeg har 4 uker mellom dem! Trøsten er vel at det er et lavterskeltilbud og man kan få en ekstra time ved behov :) 

Det er absolutt mulig å be om ekstra kontroll, både lege og jordmor var tydelige på det. Men har det litt som deg, en generell uro helt uten grunn. Ikke noe konkret jeg bekymrer meg for, det er bare så godt å få en «alt ser bra ut». 

Så jeg får nok bare holde ut i 4,5 uker til. I tillegg til vanlig kontroll blir det glukosebelastningstest, det gleder jeg meg mindre til 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Irisiri skrev:

Det er absolutt mulig å be om ekstra kontroll, både lege og jordmor var tydelige på det. Men har det litt som deg, en generell uro helt uten grunn. Ikke noe konkret jeg bekymrer meg for, det er bare så godt å få en «alt ser bra ut». 

Så jeg får nok bare holde ut i 4,5 uker til. I tillegg til vanlig kontroll blir det glukosebelastningstest, det gleder jeg meg mindre til 🙃

Huff ja, jeg var så lykkelig for at jeg slapp den (under 25 år og normal BMI) - men hvis babyen er stor på neste UL ser det ut som jeg må ta den likevel 😫 Jaja, det går vel bra. Høres så utrolig vemmelig ut, men alle jeg har snakket med sier at det gikk overraskende fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, boblevann skrev:

Huff ja, jeg var så lykkelig for at jeg slapp den (under 25 år og normal BMI) - men hvis babyen er stor på neste UL ser det ut som jeg må ta den likevel 😫 Jaja, det går vel bra. Høres så utrolig vemmelig ut, men alle jeg har snakket med sier at det gikk overraskende fint!

Da kan det jo være du ikke slipper unna ja. Men kan vel godt hende det bare er magen som er/var stor da. Får håpe på det, og at det bare blir en ekstra liten titt på baby😍

Her er alder litt over 25 eneste indikasjon på test, så kan ikke skjønne at det øker sjansene for diabetes så mye akkurat. Men jeg takker selvfølgelig ja til alt jeg anbefales. Det går sikkert greit å få ned drikken, men tror det blir verre å unngå kvalme når jeg må vente så lenge med å spise😬 Frokost tidligst kl. 11 😦 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Irisiri skrev:

Da kan det jo være du ikke slipper unna ja. Men kan vel godt hende det bare er magen som er/var stor da. Får håpe på det, og at det bare blir en ekstra liten titt på baby😍

Her er alder litt over 25 eneste indikasjon på test, så kan ikke skjønne at det øker sjansene for diabetes så mye akkurat. Men jeg takker selvfølgelig ja til alt jeg anbefales. Det går sikkert greit å få ned drikken, men tror det blir verre å unngå kvalme når jeg må vente så lenge med å spise😬 Frokost tidligst kl. 11 😦 

Satser på det, gleder meg uansett til å se han igjen 🤩🤩 Huff det var det også ja, jeg må spise innen en time etter jeg er stått opp jeg, ellers kommer kvalmen sigende 😱 Jaja, vi overlever nok 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For andre gang i svangerskapet har jeg kastet opp i dag. Jeg ble akutt kvalm og kastet opp etter frokost for en uke siden, og i dag var det middagen som ville opp igjen.

Jeg var kvalm i første trimester, men kastet aldri opp. Kvalmen gjorde bare at jeg ikke klarte spise nok/spiste hovedsakelig drittmat.

Er det ikke litt rart at kvalme med oppkast begynner først nå? 

Ellers merker jeg at jeg er mye mer sulten enn jeg har vært. Spiser den vanlige mengden frokost, men må likevel spise mer før lunsj. Jeg vet ikke om dette har noen sammenheng?

Middagen har vært vanskelig å få ned i det siste, jeg blir så stappmett og kvalm selv om jeg spiser under halve porsjoner.

Jeg googlet «plutselig oppkast gravid», og fikk opp at det kan være symptom på svangerskapsforgiftning! Håper og tror de mener mer kontinuerlig kvalme og oppkast? Og jeg har jo ikke hodepine.

Vi reiser på ferie på mandag, og nå ble jeg litt bekymret. Kanskje jeg bør be om time til lege/jordmor mandag morgen for å sjekke blodtrykk, eller er jeg hysterisk?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok 25 min å få 10 spark ved sparketelling nå, og det var veldig svake bevegelser. MEN, det er litt sent på dagen og det kan jo påvirke. 

Det er uansett ingenting å gjøre før mandag, så jeg tar det rolig og ser om jeg er mindre kvalm og får flere bevegelser i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også kvalmebyger innimellom, kommer som kastet på meg. Har ikke vært plaget med kvalme overhode, men av og til kommer de over meg. Hjelper stort sett å spise noe :) At du trenger mer mat er jo helt naturlig i alle fall! Tror svangerskapsforgiftning gir kvalme mer i form av «kronisk» kvalme som plutselig oppstår sent i svangerskapet - men er ikke sikker på det altså! Jeg synes ikke du er hysterisk ved å bestille en ekstra sjekk av blodtrykk/urin, better safe then sorry! Alle helsepersonell jeg har snakket med presiserer hvertfall at det er bedre å være føre-var. Svangerskapsforgiftning er jo stort sett relativt enkelt å utelukke 😀 Bedre enn at du bruker ferien din på å være redd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...