Gå til innhold

Mann kokt i hjel i omsorgsbolig


sofakrok1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Justsaying

Dette må jo nesten utelukkende skyldes kun menneskelig svikt. Uansett rutiner så sjekker man temperatur på badevann, både sitt eget og andres. 

Det er jo lov å bruke både hodet og hjertet på jobben sin. Tror desverre altfor mange i dette yrket er i feil yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
15 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Nei, jeg fatter det heller ikke. Om vannet koker så ryker det damp og hele rommet blir varmt. Hvordan kan man IKKE legge merke til det? Helt uforståelig.

Stakkars mann og stakkars pårørende 

Hvor mange ganger må det gjentas??? Vannet kokte ikke! Igjen - HVORFOR innbiller dere dere at vannet kokte?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så stor forskjell på varme og damp i rommet om vannet er +40c varmt eller +70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Apis skrev:

Det skal ikke forundre meg om denne personen balanserte mellom flere brukere når hun eller han skulle bade denne brukeren, som ett resultat av unnerbemanning og stoppeklokke politikk i eldreomsorgen , det er i alle fall større sjanser at dette er et resultat av et  øyeblikks ubetenksomhet mer en sadisme 

På kveldtsid er det 3 pleiere på 18 max pasienter.  Disse skal følges på do, mates/gis mat x2, tas opp og ned av seng,  stelles og vaskes hvis de har hatt eliminasjon i innlegg, det skal lages mat, dekkes på ,, telefoner skal tas, pårørende skal ha oppmerksomhet, varer skal bestilles, rydding, vaske opp, søpla skal ut,  stelle sår,  gi inhalasjoner, medisinadministrasjon, rapportskriving, legging av alle.   Lista er uendelig....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SupaWoman skrev:

På kveldtsid er det 3 pleiere på 18 max pasienter.  Disse skal følges på do, mates/gis mat x2, tas opp og ned av seng,  stelles og vaskes hvis de har hatt eliminasjon i innlegg, det skal lages mat, dekkes på ,, telefoner skal tas, pårørende skal ha oppmerksomhet, varer skal bestilles, rydding, vaske opp, søpla skal ut,  stelle sår,  gi inhalasjoner, medisinadministrasjon, rapportskriving, legging av alle.   Lista er uendelig....

Det sto at dette skjedde rundt kl 10 på morgenen, og at det var full bemanning på jobb. Og at det var en knapp som må trykkes inn for å få det skal bli så varmt som det var i badevannet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.3.2019 den 18.14, Albbas skrev:

 

Herregud... Igjen, HVORFOR tror dere at vannet var kokende varmt? Det damper ikke av vann som for eksempel er 50 grader, og det er nok for å gi brannskader! 

Det er skremmende med alle i denne tråden som tror at brannskade fra vann må være synonymt med å koke ihjel. Dere er i større fare for å gjøre samme feil, fordi dere tydeligvis innbiller dere at vann må være kokvarmt for å påføre dødelig skade...??? At vannet ikke damper er IKKE tegn nok på at det ikke er for varmt! 

"

Politiet har siktet en kvinne i 30-årene for brudd på helsepersonelloven etter at en mann døde etter å ha blitt badet i glohett vann, opplyser politiet.

Dødsfallet skjedde i Færder kommune i Vestfold etter at en mann med omsorgsbehov ble heist ned i et badekar med 70 grader varmt vann av en helsearbeider."

Sitat fra dagens avis

Det damper fra 70 grader varmt vann! Det som kommer ut av min varmtvannskran er rundt den temperaturen, og det er det som jeg stiller inn oppvaskmaskinen på. Det damper skikkelig når den lukkes opp, og det damper av kranen når varmtvannet står på maks.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det mulig at  vedkommende blir straffet, men straffen blir nok ikke altfor høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Må innrømme at jeg ikke begriper hvordan slike ting kan skje. Man kan snakke om rutiner og opplæring herfra til evigheten, men dette handler bare om sunn fornuft. Hvordan er det mulig å lemleste eller drepe noen ved å bade dem?!? Hvor har man hodet når man setter på varmt vann (når det er så varmt at man får alvorlige brannskader så kjenner du dampen!) og bare lemper noen oppi? 

Fatter det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et drap under særdeles skjerpende omstendigheter. Man kan vel ikke fatte hvor stor lidelser denne mannen har hatt. Alle har vel opplevd smertene man får når man brenner seg. Så man kan jo bare se for seg hvordan denne mannen må ha hatt det når han ble senket ned i badekaret uten å kunne gi beskjed. Ren tortur. Og helt uakseptabelt og ingen unnskyldning overhodet.

Bra at hun er siktet, men tipper saken henlegges og at hun slipper unna med "irettesettelse". Er vel slik det pleier å gå når det er snakk om grove hendelser i det offentlige helsevesenet.

Endret av Opie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være mulighet for at handlingen ble gjort med vilje??
En sånn feil skal da ikke være mulig å gjøre, hvis man er med sine fulle fem.
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mønepanne skrev:

Det er det mulig at  vedkommende blir straffet, men straffen blir nok ikke altfor høy. 

Er det fordi det etter din mening ikke er noen straff i det å ha drept et menneske? Er det derfor du tenker at straffen ikke blir for høy?

Kan ikke du forklare meg en verre straff enn det å være ansvarlig for et menneskes død? Fortell? Nå er jeg jammen spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, waco said:

Er det fordi det etter din mening ikke er noen straff i det å ha drept et menneske? Er det derfor du tenker at straffen ikke blir for høy?

Kan ikke du forklare meg en verre straff enn det å være ansvarlig for et menneskes død? Fortell? Nå er jeg jammen spent!

Det er veldig mange som driter i det, om de kan komme unna med ugjerningen. Eller gjerningen, alt ettersom.

Hva som har skjedd her lurer jeg virkelig på. De pårørende forteller at avdøde kunne kommunisere på sin måte - ergo kunne han formidle smerte. Får vi tro.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det er helt ubegripelig.  Hørte på nyhetene at man skulle granske ulykken for å finne ut hva som gikk galt.  De bruker sikkert masse tid på det slik at media glemmer saken.

Fullstendig uaktsomhet, og er det trenger man ingen granskningskommitee for å finne ut av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, waco skrev:

Er det fordi det etter din mening ikke er noen straff i det å ha drept et menneske? Er det derfor du tenker at straffen ikke blir for høy?

Kan ikke du forklare meg en verre straff enn det å være ansvarlig for et menneskes død? Fortell? Nå er jeg jammen spent!

Selvfølgelig må det være helt grusomt å ha forårsaket et annet menneskets død.

Jeg refererer til den straffen vedkommende kan få om hun blir dømt for brudd på helsepersonelloven. Etter helsepersonelloven er strafferammen bot eller fengsel inntil tre måneder. Det hadde vært noe annet om siktelsen gjaldt uaktsomt drap etter strl. § 281, der strafferammen er opptil 6 år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H
5 minutter siden, Mønepanne skrev:

Selvfølgelig må det være helt grusomt å ha forårsaket et annet menneskets død.

Jeg refererer til den straffen vedkommende kan få om hun blir dømt for brudd på helsepersonelloven. Etter helsepersonelloven er strafferammen bot eller fengsel inntil tre måneder. Det hadde vært noe annet om siktelsen gjaldt uaktsomt drap etter strl. § 281, der strafferammen er opptil 6 år. 

Da blir man vel frattat retten til å jobbe med mennesker også håper jeg. Når det er sagt har jeg faktisk jobbet i denne kommunen  for mange mange år siden, og kan vel si at kommunen har et problem med rutinene og internkontroller forsatt.

Endret av Emmy_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mønepanne said:

Selvfølgelig må det være helt grusomt å ha forårsaket et annet menneskets død.

Jeg refererer til den straffen vedkommende kan få om hun blir dømt for brudd på helsepersonelloven. Etter helsepersonelloven er strafferammen bot eller fengsel inntil tre måneder. Det hadde vært noe annet om siktelsen gjaldt uaktsomt drap etter strl. § 281, der strafferammen er opptil 6 år. 

Foreløpig er det vel ingen som er siktet. For noe.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...