Gå til innhold

Mann kokt i hjel i omsorgsbolig


sofakrok1

Anbefalte innlegg

19 timer siden, O Rakel skrev:

Hva mener du med vanlig? Det finnes jo utallige typer blandebatterier. Men badekaret ble kun benyttet til å bade i, og sto alltid på det samme. Bortsett fra denne gangen etter renhold.

Den største glippen her var uansett å ikke ha som rutine å kjenne på vannet. Det bør man jo gjøre uansett. Men utrolig at saken mot kommunen ble henlagt, de hadde jo null skriftlige rutiner og ingen opplæring.

En kran står aldri på det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Helgeline skrev:

Såklart det hadde vært «bedre». Da hadde det jo vært snakk om naturlig død.

Hvis pasienten døde under bad uten noen annen grunn så var vel døden naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, T-Rex skrev:

Eh, har du lyst til å dø av brannskader?

Det var en kommentar til pasienten Helgeline snakket om, som døde av hjertestans ikke brannskader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en menneskelig glipp, et lite ubetenksomt øyeblikk der vi på automatikk nærmest som en ryggmargsrefleks kjenner på vannet i det vi skrur på krana, noe som dessverre  ikke ble gjort denne dagen, noe som fikk fatale konsekvenser og som denne pleieren må leve med resten av sitt liv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Maleficenta said:

En kran står aldri på det samme. 

Det er helt vanlig at strålestyrken og temperaturen reguleres hver for seg, så det gir absolutt mening at tempen sto på det samme hver dag.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Det er helt vanlig at strålestyrken og temperaturen reguleres hver for seg, så det gir absolutt mening at tempen sto på det samme hver dag.

 

Men hvorfor i all verden kunne den stått på 70 grader da? Denne mannen badet jo ikke i 70 grader til vanlig. Og det er da vanlig å se på termostaten. Man ser jo når den står på veldig høy temperatur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men hvorfor i all verden kunne den stått på 70 grader da? Denne mannen badet jo ikke i 70 grader til vanlig. Og det er da vanlig å se på termostaten. Man ser jo når den står på veldig høy temperatur 

Har faktisk det samme problemer der jeg jobber. Vaskepersonalet skrur over på det varmeste uten å skru den tilbake, og den skrus så langt tilbake at det ser ut som den står på kaldt/ litt kaldere enn den ville gjort om den var skrudd frem til varmelåsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maleficenta skrev:

En kran står aldri på det samme. 

Hva mener du egentlig med «aldri»? 
Når karet kun brukes til en ting - bading - så er det godt mulig at blandebatteriet «alltid» sto på det samme.

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men hvorfor i all verden kunne den stått på 70 grader da? Denne mannen badet jo ikke i 70 grader til vanlig. Og det er da vanlig å se på termostaten. Man ser jo når den står på veldig høy temperatur 

Fordi det hadde vært gjort en gjennomspyling som del av renhold av VV-tank og rør for forbygging av bakteriedannelse. 
Hvorfor leser du deg ikke opp på saken før du kommer med påstander? Du får jo svar på alle spørsmålene dine om du leser medias dekning fra rettssaken.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, The Kitten skrev:

Det var ikke det jeg sa, så slutt å vri på ordene mine. Det var ikke snakk om en natt med dårlig søvn. Sett deg inn i saken før du kommenterer. 

Jeg brukte det som et eksempel. 
For det vi vet var leder fullt informert om den ansattes private belastninger.
Skulle hun slippe å utføre oppgavene sine, måtte hun sykemeldt seg, og om alle ansatte i helsevesenet skulle be lederne sine om andre oppgaver fordi de er «sliten» eller «stresset» så ville både lederne og helsevesenet knelt. 

Sånn et det virkelige livet og særlig for småbarnsmødre som jobber i helsevesenet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O Rakel skrev:

Jeg brukte det som et eksempel. 
For det vi vet var leder fullt informert om den ansattes private belastninger.
Skulle hun slippe å utføre oppgavene sine, måtte hun sykemeldt seg, og om alle ansatte i helsevesenet skulle be lederne sine om andre oppgaver fordi de er «sliten» eller «stresset» så ville både lederne og helsevesenet knelt. 

Sånn et det virkelige livet og særlig for småbarnsmødre som jobber i helsevesenet. 

Nei, du vred på ordene mine for å prøve å latterliggjøre det jeg hadde skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anjoto skrev:

Hvis pasienten døde under bad uten noen annen grunn så var vel døden naturlig?

Ja hun døde naturlig. Skjønte ikke helt hva du mente; såklart det var bedre at pasienten døde en naturlig død i badekaret enn at det var pleierens feil?!

Poenget mitt var bare at mye kan oppstå under bading, og at det kan være trasig å være alene om oppgaven. I eksemplet mitt var det ikke signalsystemet på badeværelse, og mamma måtte «bygge opp» under nakken på den døde så hun ikke skulle skli under vann med hodet mens hun løp ut i korridor for å rope etter hjelp.

Riktignok lenge siden dette hendte, på et sykehus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, O Rakel skrev:

Hva mener du egentlig med «aldri»? 
Når karet kun brukes til en ting - bading - så er det godt mulig at blandebatteriet «alltid» sto på det samme.

Fordi det hadde vært gjort en gjennomspyling som del av renhold av VV-tank og rør for forbygging av bakteriedannelse. 
Hvorfor leser du deg ikke opp på saken før du kommer med påstander? Du får jo svar på alle spørsmålene dine om du leser medias dekning fra rettssaken.

Men likevel er det da vanlig å se på termostaten. Hvorfor unnskylder dere alle denne personen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Maleficenta skrev:

Men likevel er det da vanlig å se på termostaten. Hvorfor unnskylder dere alle denne personen? 

Unnskylder henne ikke, men klarer å se at dette er en personlig tragedie også for henne, som vil prege resten av livet hennes. Hun er merket. 
Du sier jo at du tror hun gjorde det med vilje, det tror ikke jeg. Jeg jobber i et omsorgsyrke selv, og vet risikoen for at ting går galt, at små ting i verste fall kan få alvorlige konsekvenser når man jobber med folk som trenger omfattende hjelp. Særlig hvis man et øyeblikk ikke har hodet med seg. Derfor jeg mener at man bør være to om slike oppgaver. 
Men som jeg forstår er det ikke lagt opp til slikt i boliger. Kan godt si at det som skjedde med stakkars mannen delvis er en konsekvens av nedbygging av institusjonsomsorg; og ideologien om at alle skal bo i «egen bolig» selv om de ikke greier noen ting selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2020 den 13.35, The Kitten skrev:

Nei, du vred på ordene mine for å prøve å latterliggjøre det jeg hadde skrevet. 

Nei, jeg spissformulerte meg fordi du forenkler problemstillinger alle med  arbeidserfaring forstår ikke er sp enkelt og dømmer uten å kjenne hele bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Maleficenta skrev:

Men likevel er det da vanlig å se på termostaten. Hvorfor unnskylder dere alle denne personen? 

Jeg unnskylder ikke at hun ikke kjente på vannet, men mener at flere var ansvarlige for at slike ting kan skje. Kommunen hadde ikke iverksatt et eneste standard hms-tiltak og går fri og sånn sett utsatt sine pleietrengende for høyere risiko enn de hadde behøvd med helt banale tiltak og det mener jeg er såpass kritikkverdig at der burde medføre straffeansvar når det kostet en sterkt handicappet person, livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, O Rakel skrev:

Nei, jeg spissformulerte meg fordi du forenkler problemstillinger alle med  arbeidserfaring forstår ikke er sp enkelt og dømmer uten å kjenne hele bildet.

Bare kutt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...