Gå til innhold

Mann kokt i hjel i omsorgsbolig


sofakrok1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Folk klarer å gjøre de utroligste ting. Det er dessverre ikke alle som jobber i omsorgsbolig som har hverken utdannelse eller særlig forståelse for ting som er ganske åpenbart for oss andre. Nå bader man stort sett ikke pasienter lengre i helsevesenet (man dusjer dem i dusjseng eller dusjstol gjerne), men uansett er det ganske logisk om man har utdanning eller ikke at man skal kjenne på vannet... 

Endret av Zikkzakk
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er uaktsomt drap! Får håpe den/de som gjorde det blir straffet!

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninnn

Når vannet er over 70 grader så ryker det jo masse damp fra det. I tillegg blir huden knallrød. Bruker de polstrede hansker når de håndterer brukerne eller? Sykt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke helt hvordan det går an. Et badekar som er fylt med kokende vann vil jo påvirke hele rommet.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sylveon skrev:

Jeg fatter ikke helt hvordan det går an. Et badekar som er fylt med kokende vann vil jo påvirke hele rommet.

Jeg tenker jo at man kjenner på vannet rør man putter noen oppi?

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zikkzakk skrev:

Folk klarer å gjøre de utroligste ting. Det er dessverre ikke alle som jobber i omsorgsbolig som har hverken utdannelse eller særlig forståelse for ting som er ganske åpenbart for oss andre. Nå bader man stort sett ikke pasienter lengre i helsevesenet, men uansett er det ganske logisk om man har utdanning eller ikke at man skal kjenne på vannet... 

Jeg var vitne til at en kvinne som tidligere hadde fått føttene forbrent i varmt vann forbrant de igjen i fotbad. Resultatet var annengradsforbrenning og flere blemmer.  Slikt kan nok også forkomme i dusjsituajsoner, pleiere har på seg hansker og hvis man ikke har lært at man skal sjekke vanntemp med albuen kan man fort forbrenne noen i dusj også.  Blemmer kan føre til plasmatap, infeksjon og død. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninnn

I beste fall har noen tenkt at varmt vann gjør skikkelig rent. Og/ eller at varmeste nivå på blandebatteriet bare er "lunkent pluss". Men fortsatt fullstendig galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jeg var vitne til at en kvinne som tidligere hadde fått føttene forbrent i varmt vann forbrant de igjen i fotbad. Resultatet var annengradsforbrenning og flere blemmer.  Slikt kan nok også forkomme i dusjsituajsoner, pleiere har på seg hansker og hvis man ikke har lært at man skal sjekke vanntemp med albuen kan man fort forbrenne noen i dusj også.  Blemmer kan føre til plasmatap, infeksjon og død. 

Jeg sjekker ikke vanntemp med albuen fordi vi bruker stellefrakker i stellstituasjoner. Bruker ikke grytevotter akkurat, så man greier fint å kjenne ca vanntemp med hansker på. Om noen hadde stukket hånden sin oppi et badekar med nærmest kokende vann så hadde det kjentes helt garantert, selv med hansker. Evt vet jeg ikke hvilke hansker dere bruker i kommunene som er så tykke at man ikke greier å kjenne det. 

Endret av Zikkzakk
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at det ender med at de skal "gjennomgå rutinene", mens den ansatte får slippe unna. Slik det pleier å være med offentlig ansatte. 

Endret av GaiusMarius
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt sykt! Hvordan klarer man å putte et menneske ned i omtrent kokende vann uten å skjønne det?

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Jeg sjekker ikke vanntemp med albuen fordi vi bruker stellefrakker i stellstituasjoner. Bruker ikke grytevotter akkurat, så man greier fint å kjenne ca vanntemp med hansker på. Om noen hadde stukket hånden sin oppi et badekar med nærmest kokende vann så hadde det kjentes helt garantert, selv med hansker. Evt vet jeg ikke hvilke hansker dere bruker i kommunene som er så tykke at man ikke greier å kjenne det. 

Bruker vanlig engangs nitrilhansker og dusjforkle av og til.  Man kjenner jo self om det er varmt når det er varmt men man kjenner ikke nyanser med hansker på.  Har selv vært instruktør for lærlinger og lærer de det jeg lærte selv, at man skal kjenne på vannet selv, samt at pas selv får kjenne på vannet for at de skal få den tempen de vil. Noen like lunkent, andre liker det GODT og varmt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Eplesaft skrev:

Jeg tenker jo at man kjenner på vannet rør man putter noen oppi?

Jeg tenker at selv om man ikke gjør det, så om vannet er kokende, så vil det påvirke omgivelsene rundt såpass at man burde reagere og i det minste kjenne på vannet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansatt som har hatt noen utfordringer med mannen den dagen og tenker å straffe ham med ekstra varmt vann, men tenker ikke på at det kanskje er for varmt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dikteren

Trodde det var vanlig prosedyre, at man skal kjenne på vannet og ta en vurdering - før man legger noen i et badekar. Selv med hansker kan man kjenne om temperaturen er for varm eller ikke. Er ikke dette ganske grunnleggende? 

I fjor skjedde en lignende sak i Trondheim, som også VG linket til i nevnte artikkel. Personen som jobbet med brukeren på dette bo- og aktivitetstilbudet hadde ikke kjent på vannet, før brukeren ble satt i badekaret. Skremmende. 

https://www.nrk.no/trondelag/brukar-blei-bada-i-for-varmt-vatn_-fekk-alvorlege-brannskadar-1.14150548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skrueløs skrev:

Trodde det var vanlig prosedyre, at man skal kjenne på vannet og ta en vurdering - før man legger noen i et badekar. Selv med hansker kan man kjenne om temperaturen er for varm eller ikke. Er ikke dette ganske grunnleggende? 

I fjor skjedde en lignende sak i Trondheim, som også VG linket til i nevnte artikkel. Personen som jobbet med brukeren på dette bo- og aktivitetstilbudet hadde ikke kjent på vannet, før brukeren ble satt i badekaret. Skremmende. 

https://www.nrk.no/trondelag/brukar-blei-bada-i-for-varmt-vatn_-fekk-alvorlege-brannskadar-1.14150548

Når vannet er nært kokende, så trenger du ikke kjenne på det en gang. Det ryker jo og du kjenner det i hele rommet. Utenfor min fatteevne at politi bare kan la dette passere uten å ta ut siktelse umiddelbart. Blir nesten som å finne en skutt person å godta forklaring på at pistolen bare gikk av da han skulle overrekke den. "åja, ja men da så. Vi får høre med produsenten da om det kan ha vært en produksjonsfeil". lol

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tragisk! , men kan ikke unngå å lure på hvem som kan ha vært på vakt den dagen. Kaptein Krok, Edvard Saksehånd - eller Irma Grese?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Helt uforstående og hårreisende! 

Kan forstå at man bommer på medisin, at man til og med kan glemme igjen operasjonsutstyr i kroppen under en operasjon, men akkurat dette forstår jeg ikke, uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det. Hjelper ikke med hansker og frakk, vannet gir selv et signal på at det er varmt, blir helt matt. Og føler virkelig med pasienten og de pårørende her, for en tragisk og ikke minst unødvendig måte å dø på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...