Gå til innhold

Mann kokt i hjel i omsorgsbolig


sofakrok1

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke åssen det er mulig engang 😭 til og med når jeg dusjet bikkja sjekket jeg alltid temp på vannet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Violetta said:

Så du tror ikke en person uten utdanning er i stand til å forstå at man må kjenne på temperaturen før man badet en person? Skal man måtte ha utdanning for å bade sine egne barn for eksempel? Mitt poeng er at slike feil like godt kan begås av utdannede mennesker som de uten utdanning.

Det er utrolig hvor bevisstløse folk kan være mht hms. Slik hun barnehageansatte var som tok plumbo i en drikkeflaske og satte den på do, endte selvsagt med at en to-åring drakk av den og fikk livstruende skader i hhv spise- og pusterør.

https://www.barnehage.no/artikler/23-aring-tiltalt-etter-at-jente-2-drakk-avlopsapner-i-barnehagen/428140

Eller som ikke festet ungen i vognen skikkelig og forlot den før den hadde sovnet (dette var i prøvetiden, han fikk ikke jobben), https://www.nrk.no/hordaland/toaringen-sitter-alene-og-grater-i-ti-minutter-_-sa-faller-han-rett-i-bakken-1.14369765

Eller den/de som tok giftig blank væske på farrisflaske uten merking, som mannlig kollega tok en slurk av, skjønte hva det var, oppsøkte lege men døde i løpet av få timer

 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6na3Wo/farris-flaske-inneholdt-gift-mann-doede

Derfor trengs opplæring - det et bevisstgjørende og skal sørge for at også idiotene i blant oss unngår de verste tabbene. De fleste skjønner sånt, men ikke alle. Og i blant kan det skje en glipp. Sannsynligheten for glipp og dumskap går ned med grundige opplæring.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Paperwall said:

Riktig. Det står ingen plass at vannet var kokende varmt. Brukeren kan også ha hatt skjør hud som gjorde at han tålte varmt vann dårligere. Eller kanskje han hadde infeksjon i huden som førte til denne reaksjonen? Ikke vet jeg, men det blir for dumt å være så bastant når man ikke har alle fakta på bordet. Trist sak og en uaktsom handling.

Man forstår ut fra alvoret og mulig tiltale i saken at glovarmt - som det står i klippet - faktisk betyr glovarmt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nematocera said:

Alle avisene sier nå at han ble badet i "glovarmt" vann og fikk alvorlige brannskader. Glovarmt var det neppe siden tre antenner ved rundt 300 grader. Men når en person får alvorlige brannsår, er det jo trolig at vannet holdt 50-60 grader (det er ca 60 rett ut av kranen på det varmeste) 

https://www.nrk.no/vestfold/ble-badet-i-glovarmt-vann-_-dode-av-skadene-1.14453860

https://www.aftenposten.no/norge/i/4dy4Re/Mann-dode-etter-a-ha-blitt-badet-i-glovarmt-vann--kommunen-mistenkt-for-rutinesvikt

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EoVk7l/ble-badet-i-glovarmt-vann-i-omsorgsbolig-fikk-brannskader-og-doede

osv.

Varmtvann rett fra tanken bør være over 70. Varmtvannstanker med lavere temperatur representerer risiko for legionellabakterier. Saken på Nardo som er omtalt her, gjaldt bruker som ble skåldet i vann anslått til 70 grader. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vedkommende var utdannet og hva slags utdannelse kan ha mye å si. Og hvor lenge siden vedkommende tok utdannelse. På noen steder kom "alle" inn og det var veldig få eksamener. Jeg tror dette er blitt endret på nå. Vet om en som valgte en helseutdanning pga at det var et lett studieforløp med kun en eksamen. 

Jeg har selv hatt spesialpedagoger som har hatt påfallende dårlig kunnskap og innsikt i behovene til brukergruppen. Noen passer ikke til jobben rett og slett. Dessverre blir de sjelden luket ut fordi det er stor etterspørsel etter faglærte i yrker med bruker med spesielle behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren

Hvorfor er det så mange som trekker inn utdanning? Hennes utdanning har ingen relevans i denne saken. Hun får verken mindre eller mer straff om hun blir straffet, selvom hun har en helserelatert utdanning.

Denne saken handler om en pleier som mest sannsynligvis ikke har kjent på vannet, før hun heiset ned mannen i badekaret. Her er det personlige egenskaper, erfaringer, verdier og normer som spiller inn. Skal man jobbe med mennesker, bør man vite at man skal ta hensyn til brukeren, og se med sine øyne hva som bør gjøres. Tenk over hvilke konsekvenser som kan skje hvis man ikke tar på brukeren nok klær, hvis man skal ut på tur - f.eks.

Man kan jo stille seg spørsmålene: Må man ha utdanning for å vite at et menneske trenger mat og drikke for å overleve? Må man ha utdanning for å vite at man ikke skal være slemme med andre mennesker? Kjenner man ikke på vannet når man dusjer selv? Det er lurt å bruke sine egne erfaringer og ta forhåndsregler.

Til slutt vil jeg nevne at det er kommunen/arbeidsplassen som har ansvaret for å ansette mennesker som er egnet til jobben. Så det er helt riktig at både kommune og pleier blir straffet, hvis man finner en svikt i rutinene. Kommunen har gjort en feil med å ansette noen som ikke er egnet til å utføre jobben. Den ansatte tok ikke forhåndsregelen ved å kjenne på vannet.

 

Endret av Dikteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, ViljaH skrev:

Det var en sak for et år eller to siden også hvor et barn i barnehage hadde blitt puttet opp i glovarmt bad av en ansatt som var nek og åpenbart ikke hadde nok erfaring med barn til å alltid stikke hånda i vannet først.

Herregud! Slett ikke alle er egnet å jobbe med mennesker, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Skrueløs said:

Hvorfor er det så mange som trekker inn utdanning? Hennes utdanning har ingen relevans i denne saken. Hun får verken mindre eller mer straff om hun blir straffet, selvom hun har en helserelatert utdanning.

Denne saken handler om en pleier som mest sannsynligvis ikke har kjent på vannet, før hun heiset ned mannen i badekaret. Her er det personlige egenskaper, erfaringer, verdier og normer som spiller inn. Skal man jobbe med mennesker, bør man vite at man skal ta hensyn til brukeren, og se med sine øyne hva som bør gjøres. Tenk over hvilke konsekvenser som kan skje hvis man ikke tar på brukeren nok klær, hvis man skal ut på tur - f.eks.

Man kan jo stille seg spørsmålene: Må man ha utdanning for å vite at et menneske trenger mat og drikke for å overleve? Må man ha utdanning for å vite at man ikke skal være slemme med andre mennesker? Kjenner man ikke på vannet når man dusjer selv? Det er lurt å bruke sine egne erfaringer og ta forhåndsregler.

Til slutt vil jeg nevne at det er kommunen/arbeidsplassen som har ansvaret for å ansette mennesker som er egnet til jobben. Så det er helt riktig at både kommune og pleier blir straffet, hvis man finner en svikt i rutinene. Kommunen har gjort en feil med å ansette noen som ikke er egnet til å utføre jobben. Den ansatte tok ikke forhåndsregelen ved å kjenne på vannet.

 

Kan like gjerne være en mann. 

Og jo, dersom hun ikke har fått opplæring eller bedriften ikke har slike kontroller nedfelt i sine rutiner, så blir ev straff mildere for hun eller ham  og skjerpet for arbeidsgiver. Det er jo det de ser på nå, ev om noen kontroller ble overstyrt. Men det er ikke slik at folk går rundt med stempel i pannen om at de er idioter, eller er distré, og det hender jo noen presser seg til å være på jobb mens de burde holdt seg hjemme og fått søvn. Arbeidsgiver kan ikke forutse slikt, det de må sikre er opplæring og gode kontrollrutiner. Det kunne jo vært en sensor el temp måler på heisen som varslet om vannet kom utenfor feks 30-40 grader.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2019 den 21.25, Zikkzakk skrev:

Folk klarer å gjøre de utroligste ting. Det er dessverre ikke alle som jobber i omsorgsbolig som har hverken utdannelse eller særlig forståelse for ting som er ganske åpenbart for oss andre. Nå bader man stort sett ikke pasienter lengre i helsevesenet (man dusjer dem i dusjseng eller dusjstol gjerne), men uansett er det ganske logisk om man har utdanning eller ikke at man skal kjenne på vannet... 

Trenger ikke å ha kjennt på vannet heller for å forstå at det er noe galt når pasienten skriker av smerte når han heises ned i vannet.

Dessuten så er 70 graders vann ca det man får ut når man setter på kun varmtvann, eller max varme på blandebatteriet. Det er altså ikke bare å kjenne på vannet som har sviktet her.

Endret av bananbøy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Limbo 2014 skrev:

Varmtvann rett fra tanken bør være over 70. Varmtvannstanker med lavere temperatur representerer risiko for legionellabakterier. Saken på Nardo som er omtalt her, gjaldt bruker som ble skåldet i vann anslått til 70 grader. 

Måler mellom 75 og 77 grader max fra kjøkkenspringen som er rett ved varmtvannsberederen. Så etter en del meter med rør kan det nok godt komme ned i 70 blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, bananbøy said:

Trenger ikke å ha kjennt på vannet heller for å forstå at det er noe galt når pasienten skriker av smerte når han heises ned i vannet.

Dessuten så er 70 graders vann ca det man får ut når man setter på kun varmtvann, eller max varme på blandebatteriet. Det er altså ikke bare å kjenne på vannet som har sviktet her.

Når noen skriker av smerte har jo skaden allerede skjedd, så at man forstår det da hjelper jo ikke nødvendigvis noen... 

Man kan brenne seg på vann mindre varmt enn 70 grader, så å vurdere vannets varme utifra hvordan man skrur på blandebatteriet er også livsfarlig. Mange blandebatteri kan bare skrus noen mm før det går fra for kaldt til skadelig varmt. 

Så jo, det kan hende at å kjenne på vannet er det "eneste" som har sviktet - fordi det er eneste måte å vite hvordan temperaturen er før det er for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Albbas skrev:

Når noen skriker av smerte har jo skaden allerede skjedd, så at man forstår det da hjelper jo ikke nødvendigvis noen... 

Man kan brenne seg på vann mindre varmt enn 70 grader, så å vurdere vannets varme utifra hvordan man skrur på blandebatteriet er også livsfarlig. Mange blandebatteri kan bare skrus noen mm før det går fra for kaldt til skadelig varmt. 

Så jo, det kan hende at å kjenne på vannet er det "eneste" som har sviktet - fordi det er eneste måte å vite hvordan temperaturen er før det er for sent. 

Hele kroppen går da ikke nedi vannet samtidig. Og jeg regner med at en slik heis går rimelig sakte. Så med en gang rompa eller føttene eller hva det er som treffer vannet først treffer så stopper man og reverserer heisen så blir et mye mindre område brennt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
På 1.3.2019 den 22.01, Sirah skrev:

Dette er jo helt sykt! Hvordan klarer man å putte et menneske ned i omtrent kokende vann uten å skjønne det?

Det fatter ikke jeg heller. De kan ikke ha fulgt med i det heletatt. For en tragisk sak! Håper det får konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Det fatter ikke jeg heller. De kan ikke ha fulgt med i det heletatt. For en tragisk sak! Håper det får konsekvenser.

Store konsekvenser! Dette burde jo ikke være mulig å få til 😢

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 minutt siden, bananbøy said:

Hele kroppen går da ikke nedi vannet samtidig. Og jeg regner med at en slik heis går rimelig sakte. Så med en gang rompa eller føttene eller hva det er som treffer vannet først treffer så stopper man og reverserer heisen så blir et mye mindre område brennt.

Nå aner vi jo ingenting om hvordan denne mannen reagerte,siden han var uten språk. I tillegg har vannets temperatur mye å si. Man kan få brannskader av 50 grader også, men det tar flere minutter, og det er ikke sikkert man da reagerer med smerteskrik umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke forundre meg om denne personen balanserte mellom flere brukere når hun eller han skulle bade denne brukeren, som ett resultat av unnerbemanning og stoppeklokke politikk i eldreomsorgen , det er i alle fall større sjanser at dette er et resultat av et  øyeblikks ubetenksomhet mer en sadisme 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 minutter siden, Sirah skrev:

Store konsekvenser! Dette burde jo ikke være mulig å få til 😢

Nei, jeg fatter det heller ikke. Om vannet koker så ryker det damp og hele rommet blir varmt. Hvordan kan man IKKE legge merke til det? Helt uforståelig.

Stakkars mann og stakkars pårørende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Nei, jeg fatter det heller ikke. Om vannet koker så ryker det damp og hele rommet blir varmt. Hvordan kan man IKKE legge merke til det? Helt uforståelig.

Stakkars mann og stakkars pårørende 

Som andre har sagt er det ikke sikkert det faktisk kom damp opp av vannet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
22 timer siden, Sylveon skrev:

Mens jeg har mottatt masse snaps som håner pasienter (også når pasientene har vært nakne) fra sykepleierstudenter i praksis. (Ja, jeg sladret til skolen og la frem bevis. Ja, de ble sparket ut av studiet. Nei, vi er ikke venner lengre.) Poenget var egentlig det er ikke alle som har en omsorg for medmennesket på tross av at de velger den type utdanning og yrke. Noen anser det som en trygg jobb med behagelig lønnsslipp. 

Hva? Har du fått nakenbilder av pasienter tilsendt på snap? Det er strengt straffbart. Stakkars pasienter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hører når jeg leser tittelen er "mann ikke siktet for overlagt drap" for et udugelig system vi har fy faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...