Gå til innhold

Mann kokt i hjel i omsorgsbolig


sofakrok1

Anbefalte innlegg

Hvis det var slik at hun var under så mye privat stress at hun ikke kunne utføre jobben sin, burde hun tatt det opp med en leder. Veldig forståelig at hun ble dømt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, JuliaKepler skrev:

Dømt? Til hva da?

Dommen ble vel uaktsomt drap og 8 måneder fengsel. Elektronisk soning pga små barn/familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LadyGrey skrev:

Dommen ble vel uaktsomt drap og 8 måneder fengsel. Elektronisk soning pga små barn/familie. 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helgeline skrev:

Jo, det er vanlig. Eller burde være det. Jobber selv på et sykehjem med ikke så høy bemanning, men tillater ikke de ansatte på min avdeling å holde på med løfteheis alene. 
Dette pga sikkerheten til både ansatt og beboer. 
Det er her svikten ligger i denne saken, etter mitt skjønn. 

Hvorfor ble ikke omsorgsboligen også straffet for dette med at hun var alene på han? Helt klart grovt uaktsomt dette her. Hadde det betydning for dommen om hun var helt erfaren med arbeidet eller ikke? 
Ville de satt en sommervikar på dette?

 

Jeg synes dommen er meget streng og lurer på hva som ligger bak?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hvorfor ble ikke omsorgsboligen også straffet for dette med at hun var alene på han? Helt klart grovt uaktsomt dette her. Hadde det betydning for dommen om hun var helt erfaren med arbeidet eller ikke? 
Ville de satt en sommervikar på dette?

 

Jeg synes dommen er meget streng og lurer på hva som ligger bak?

En person har dødd. Dommen er ikke «meget streng.»

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
1 hour ago, Pipaluk said:

Hvorfor ble ikke omsorgsboligen også straffet for dette med at hun var alene på han? Helt klart grovt uaktsomt dette her. Hadde det betydning for dommen om hun var helt erfaren med arbeidet eller ikke? 
Ville de satt en sommervikar på dette?

 

Jeg synes dommen er meget streng og lurer på hva som ligger bak?

Hun var grovt uaktsom, det ligger bak. 

4 av månedene var betinget, så 4 måneder i fengsel er vel ikke så veldig strengt, synes jeg. Ikke når du har drept et menneske. 

Men jeg stusser også over at saken mot kommunen ble henlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, The Kitten skrev:

En person har dødd. Dommen er ikke «meget streng.»

Sammenliknet med Valdressaken, hvor moren i lagmannsretten ble dømt til åtte måneders betinget fengsel( før høyesterett endret det) så synes jeg det var strengt ja. Her er det ikke en som har mishandlet bruker, men har enten vært veldig sløv den vakten, eller ikke egnet til jobben.  At hun var alene om oppgaven synes også jobben bør ta på sin kappe og endre på.  Hun er helsesekretær, ikke helsefagarbeider eller sykepleier 
 

Jeg har selv jobbet i den sektoren og vet desverre alt for godt til at man kan bli sliten og sløv på en vakt. Det krever full konsentrasjon. Tror nok jeg automatisk hadde sjekket vannet, men kanskje glemt å sjekke det, hvis jeg var vant til at vannet hadde samme temperatur og at det ikke kunne være noe galt med systemet. 

Edit jeg må legge til at jeg ikke har erfaring med heiser og lite erfaring med bading av brukere generelt 
 

 

Endret av Pipaluk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pipaluk skrev:

Hvorfor ble ikke omsorgsboligen også straffet for dette med at hun var alene på han? Helt klart grovt uaktsomt dette her. Hadde det betydning for dommen om hun var helt erfaren med arbeidet eller ikke? 
Ville de satt en sommervikar på dette?

 

Jeg synes dommen er meget streng og lurer på hva som ligger bak?

 

3 timer siden, The Kitten skrev:

En person har dødd. Dommen er ikke «meget streng.»

Alle personer kan gjøre en glipp, men risikoen for glipp reduseres med opplæring, skriftlige rutiner og sidemannskontroll - dvs i dette tilfellet; at de er to tilstede. 
 

Jeg reagerer sterkt på at enkeltmennesket som ikke hadde fått opplæring eller makker, blir stående alene med ansvaret og dommen, mens kommunen som har ansvaret for systemet, rutinene for bading og for renholdet (som i dette tilfeller forårsaket feilinnstilt termostat) og for opplæring, ikke blir holdt ansvarlig. Så jo; det er strengt for denne personen. Men veldig lite strengt overfor kommunen.

5 timer siden, The Kitten skrev:

Hvis det var slik at hun var under så mye privat stress at hun ikke kunne utføre jobben sin, burde hun tatt det opp med en leder. Veldig forståelig at hun ble dømt! 

Så du tror alle norske arbeidstakere og særlig helsevesenet føler de kan trekke seg fra sine arbeidsoppgaver om de har hatt en natt med lite søvn? Hvilket wonderland er det du lever i? 
 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, O Rakel skrev:

 

Alle personer kan gjøre en glipp, men risikoen for glipp reduseres med opplæring, skriftlige rutiner og sidemannskontroll - dvs i dette tilfellet; at de er to tilstede. 
 

Jeg reagerer sterkt på at enkeltmennesket som ikke hadde fått opplæring eller makker, blir stående alene med ansvaret og dommen, mens kommunen som har ansvaret for systemet, rutinene for bading og for renholdet (som i dette tilfeller forårsaket feilinnstilt termostat) og for opplæring, ikke blir holdt ansvarlig. Så jo; det er strengt for denne personen. Men veldig lite strengt overfor kommunen.

Så du tror alle norske arbeidstakere og særlig helsevesenet føler de kan trekke seg fra sine arbeidsoppgaver om de har hatt en natt med lite søvn? Hvilket wonderland er det du lever i? 
 

Det var ikke det jeg sa, så slutt å vri på ordene mine. Det var ikke snakk om en natt med dårlig søvn. Sett deg inn i saken før du kommenterer. 

Endret av The Kitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Helgeline skrev:

Jo, det er vanlig. Eller burde være det. Jobber selv på et sykehjem med ikke så høy bemanning, men tillater ikke de ansatte på min avdeling å holde på med løfteheis alene. 
Dette pga sikkerheten til både ansatt og beboer. 
Det er her svikten ligger i denne saken, etter mitt skjønn. 

Det er ikke vanlig at man er to i den her type stell i boliger tilrettelagt for psykisk utviklingshemmede. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anjoto skrev:

Det er ikke vanlig at man er to i den her type stell i boliger tilrettelagt for psykisk utviklingshemmede. 

Selv ikke under bading?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pipaluk skrev:

Selv ikke under bading?

Nei, det har ikke vært noen rutine på det noen av de stedene jeg har jobbet iallfall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anjoto skrev:

Nei, det har ikke vært noen rutine på det noen av de stedene jeg har jobbet iallfall. 

Men det burde det vært!

I eldreomsorg er det vanlig, med to når man bruker heis på sterkt pleietrengende som ikke står på bena. Fortere går det også når man er to om oppgaven. Og sikrere. Tenker også at risiko for overgrep/overgrepsanklager langt på vei elimineres da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Helgeline skrev:

Men det burde det vært!

I eldreomsorg er det vanlig, med to når man bruker heis på sterkt pleietrengende som ikke står på bena. Fortere går det også når man er to om oppgaven. Og sikrere. Tenker også at risiko for overgrep/overgrepsanklager langt på vei elimineres da.

Det ville ikke fungert i praksis. Man jobber som regel på 1-2 brukere man følger hele vakten. 
Det er vanlig at alle skal opp og starter samme tid på aktivitetstilbud/skal med den samme taxien osv. Da måtte man ha dobblet bemanningen eller så må noen stå opp veldig tidlig.

Men det er vanlig å ha et alarmsystem så man får bistand hvis noe skulle oppstå. 
 

Det er heller ikke så viktig at stellene går raskt da man som oftes bare har 1-2 stell per vakt, boliger  fungerer ikke som sykehjem. 
 

Skal man forhindre at noen ufører eller blir anklaget for overgrep må man nesten være 2 kontinuerlig ikke bare under stell og heller ikke bare under stell av veldig pleietrengende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anjoto skrev:

Det ville ikke fungert i praksis. Man jobber som regel på 1-2 brukere man følger hele vakten. 
Det er vanlig at alle skal opp og starter samme tid på aktivitetstilbud/skal med den samme taxien osv. Da måtte man ha dobblet bemanningen eller så må noen stå opp veldig tidlig.

Men det er vanlig å ha et alarmsystem så man får bistand hvis noe skulle oppstå. 
 

Det er heller ikke så viktig at stellene går raskt da man som oftes bare har 1-2 stell per vakt, boliger  fungerer ikke som sykehjem. 
 

Skal man forhindre at noen ufører eller blir anklaget for overgrep må man nesten være 2 kontinuerlig ikke bare under stell og heller ikke bare under stell av veldig pleietrengende.

Ser poengene dine. Har aldri jobba med den typen brukere; ser at organiseringen har både fordeler og ulemper. 
Akkurat det å bade en sterkt pleietrengende pasient i badekar er egentlig en risikosituasjon som jeg fortsatt mener er en tomannsjobb. Ting kan gå galt uten at det er ansattes feil også. 
Mamma var også sykepleier, og snakket om en trist situasjon som oppsto når hun var elev. Hun opplevde at en eldre skrøpelig kvinne døde mens hun badet henne. Bare døde, som i hjertestans. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lin11

Færder kommune har sluppet billig unna. Helsesekretæren har tatt hele støyten. Det bør være en heads up for alle som jobber i offentlig sektor, hvis man jobber et sted rutiner og prosedyrer ikke er på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Helgeline skrev:

Ser poengene dine. Har aldri jobba med den typen brukere; ser at organiseringen har både fordeler og ulemper. 
Akkurat det å bade en sterkt pleietrengende pasient i badekar er egentlig en risikosituasjon som jeg fortsatt mener er en tomannsjobb. Ting kan gå galt uten at det er ansattes feil også. 
Mamma var også sykepleier, og snakket om en trist situasjon som oppsto når hun var elev. Hun opplevde at en eldre skrøpelig kvinne døde mens hun badet henne. Bare døde, som i hjertestans. 
 

Sånn som badekarene er teknisk løst der jeg har jobbet ser jeg ikke at det skal være noen større risiko enn å dusje/vaske brukeren.  
Samme forflytningen må til uansett da det ikke er så vanlig å stelle i seng som man ofte gjør på sykehjem. 
 

 

Men hadde det vært noe bedre om pasienten døde av hjertestans under dusjing eller vask? 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anjoto skrev:

Sånn som badekarene er teknisk løst der jeg har jobbet ser jeg ikke at det skal være noen større risiko enn å dusje/vaske brukeren.  
Samme forflytningen må til uansett da det ikke er så vanlig å stelle i seng som man ofte gjør på sykehjem. 
 

 

Men hadde det vært noe bedre om pasienten døde av hjertestans under dusjing eller vask? 
 

 

Såklart det hadde vært «bedre». Da hadde det jo vært snakk om naturlig død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anjoto said:

Sånn som badekarene er teknisk løst der jeg har jobbet ser jeg ikke at det skal være noen større risiko enn å dusje/vaske brukeren.  
Samme forflytningen må til uansett da det ikke er så vanlig å stelle i seng som man ofte gjør på sykehjem. 
 

Men hadde det vært noe bedre om pasienten døde av hjertestans under dusjing eller vask?

 

Eh, har du lyst til å dø av brannskader?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...